Zijn lithiumaccu's echt zo goed?

Sonador

MF veteraan
16 apr 2014
2.128
1
Op de berg!
Ik ben aan het oriënteren naar een nieuwe accu voor mijn motorfiets, en iedereen is zo lyrisch over lithiumaccu's, zijn ze echt zo goed wat men doet vermoeden, zitten er ook nadelen aan? Sommige hebben het erover dat het handig is om je spanningsregelaar er ook bij te vervangen ...

Ik ben zelf nogal: wat een boer niet kent dat eet hij niet persoon. :+
 
Laatst bewerkt:
LiFePo
Li-ion

Licht.
Hoge startcapaciteit.
Stuk kleiner.

Speciale lader nodig.
Gaan minder lang mee.
Duur.

Worden vandaag de dag veel gebruikt in electrisch gereedschap, omwille van het gewicht, en het feit dat ze doorgaan totdat ze op zijn, en niet langzaamaan afzwakken zoal NiCad accu's.
Daarnaast zijn ze snel op te laden.

Dit zijn echter dingen waar je normaliter met een motor-accu niet zoveel aan hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb in mijn brommer>motor ombouw (Honda C50 6V naar "C125" 12V) een Lithium accu gebruikt, alleen maar omdat hij klein genoeg was om op de plek van het 6V batterijtje te kunnen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij snel kapot zou gaan omdat deze motor geen spanningsregelaar heeft, althans, het dimlicht is de regelaar. Dus soms piekt hij op de 15V en soms voor het stoplicht moet hij het doen met 11V.

Heb hem 2 à 3 maanden weg gezet in de winter van 2014 en niet eens aan de druppellader gehad ook. 1 trap en het loopt, top accu!

Weet alleen het merk niet, alleen dat het niet eens als motorfiets accu bedoeld is :P
 
Laatst bewerkt:
Lyrisch niet, maar het is in bepaalde gevallen wel mooi.
En het gewicht en omvang is bizar veel minder, vier kilo winst op de circuitfiets.



Ik had niet het idee dat de startcapaciteit verbeterde, meestal maar enkele pogingen mogelijk.
De eerste was binnen een jaar stuk wegens een lekspanning waar de oude accu wel tegen kon. Bijladen verder eigenlijk niet tijdens de stalling.