Zijn lithiumaccu's echt zo goed?

Sonador

MF veteraan
16 apr 2014
2.128
1
Op de berg!
Ik ben aan het oriënteren naar een nieuwe accu voor mijn motorfiets, en iedereen is zo lyrisch over lithiumaccu's, zijn ze echt zo goed wat men doet vermoeden, zitten er ook nadelen aan? Sommige hebben het erover dat het handig is om je spanningsregelaar er ook bij te vervangen ...

Ik ben zelf nogal: wat een boer niet kent dat eet hij niet persoon. :+
 
Laatst bewerkt:
LiFePo
Li-ion

Licht.
Hoge startcapaciteit.
Stuk kleiner.

Speciale lader nodig.
Gaan minder lang mee.
Duur.

Worden vandaag de dag veel gebruikt in electrisch gereedschap, omwille van het gewicht, en het feit dat ze doorgaan totdat ze op zijn, en niet langzaamaan afzwakken zoal NiCad accu's.
Daarnaast zijn ze snel op te laden.

Dit zijn echter dingen waar je normaliter met een motor-accu niet zoveel aan hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb in mijn brommer>motor ombouw (Honda C50 6V naar "C125" 12V) een Lithium accu gebruikt, alleen maar omdat hij klein genoeg was om op de plek van het 6V batterijtje te kunnen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij snel kapot zou gaan omdat deze motor geen spanningsregelaar heeft, althans, het dimlicht is de regelaar. Dus soms piekt hij op de 15V en soms voor het stoplicht moet hij het doen met 11V.

Heb hem 2 à 3 maanden weg gezet in de winter van 2014 en niet eens aan de druppellader gehad ook. 1 trap en het loopt, top accu!

Weet alleen het merk niet, alleen dat het niet eens als motorfiets accu bedoeld is :P
 
Laatst bewerkt:
Lyrisch niet, maar het is in bepaalde gevallen wel mooi.
En het gewicht en omvang is bizar veel minder, vier kilo winst op de circuitfiets.



Ik had niet het idee dat de startcapaciteit verbeterde, meestal maar enkele pogingen mogelijk.
De eerste was binnen een jaar stuk wegens een lekspanning waar de oude accu wel tegen kon. Bijladen verder eigenlijk niet tijdens de stalling.

En er zit elektronica in om e.a. elektrisch compatibel te maken met het systeem van je bike. ;)

Ultrabatt Lithium Ultralite Batteries
 
Laatst bewerkt:
alles heeft z'n voordeel,
de ontlading van een loodaccu is rechtlijniger,
een lithion ion perst er tot t laatst alles uit.. en is ineens uit..
kan verschil maken voor bepaalde soorten injectie systemen..
 
Bedankt voor de reacties!

Het is bedoeld voor een Aprilia Tuono, die mag wel een flinke accu hebben voor een koude start.
Ik twijfel nog erg over wat ik ga kopen, de prijzen lopen ook nogal uiteen vind ik.
 
Ik heb een jaar of 4 een shorai in mijn Duc , nu rijd ik daar maar een keer of twee op in een jaar en zelfs na een half jaar starte hij gewoon ( zonder opladen )
In mijn harley 1600 cc met hoge compressie heb ik er nu 2 jaar ( shorai) in en die doet het ook en daar heb je best veel kracht voor nodig als koud is
 
De lader mag ook niet eerst diepontladen en daarna een piek geven om te desulfateren bijvoorbeeld.

Ik vind het een bijzondere uitvinding en ik verwacht ze binnen 10 jaar op alle motoren. Het weegt echt geen drol. Wat voor mij (als verkoper) interessant is dat er zo'n 60 verschillende "normale" accu's zijn voor alle motoren. Maar met 15 verschillende Li-Ion accu's heb je ook 98% van de motormodellen in huis. Omdat ze wat kleiner zijn passen ze in veel meer motoren. Er zitten diverse opvulstukken bij om ze toch goed in de accubak te laten passen. En er zitten 2 plus- en 2 minpolen op. Ze zijn meestal wel 50 tot 100% duurder. Maar ze wegen maar een kwart van een gewone accu.
 
De lader mag ook niet eerst diepontladen en daarna een piek geven om te desulfateren bijvoorbeeld.

Ik vind het een bijzondere uitvinding en ik verwacht ze binnen 10 jaar op alle motoren. Het weegt echt geen drol. Wat voor mij (als verkoper) interessant is dat er zo'n 60 verschillende "normale" accu's zijn voor alle motoren. Maar met 15 verschillende Li-Ion accu's heb je ook 98% van de motormodellen in huis. Omdat ze wat kleiner zijn passen ze in veel meer motoren. Er zitten diverse opvulstukken bij om ze toch goed in de accubak te laten passen. En er zitten 2 plus- en 2 minpolen op. Ze zijn meestal wel 50 tot 100% duurder. Maar ze wegen maar een kwart van een gewone accu.

Jou Li-Ion accu's zijn scherp geprijsd vind ik.
Hoe bevallen jou die accu's tot nu toe?

Ik heb er nu een yasua ytx14-bs inzitten dacht ik
 
Lyrisch niet, maar het is in bepaalde gevallen wel mooi.
En het gewicht en omvang is bizar veel minder, vier kilo winst op de circuitfiets.

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/ZX-10R/DSC_0368.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik had niet het idee dat de startcapaciteit verbeterde, meestal maar enkele pogingen mogelijk.
De eerste was binnen een jaar stuk wegens een lekspanning waar de oude accu wel tegen kon. Bijladen verder eigenlijk niet tijdens de stalling.

En er zit elektronica in om e.a. elektrisch compatibel te maken met het systeem van je bike. ;)

Ultrabatt Lithium Ultralite Batteries

Inmiddels geeft dat ding nog 7,4 Volt af. O-)
full
 
De lader mag ook niet eerst diepontladen en daarna een piek geven om te desulfateren bijvoorbeeld.

Ik vind het een bijzondere uitvinding en ik verwacht ze binnen 10 jaar op alle motoren. Het weegt echt geen drol. Wat voor mij (als verkoper) interessant is dat er zo'n 60 verschillende "normale" accu's zijn voor alle motoren. Maar met 15 verschillende Li-Ion accu's heb je ook 98% van de motormodellen in huis. Omdat ze wat kleiner zijn passen ze in veel meer motoren. Er zitten diverse opvulstukken bij om ze toch goed in de accubak te laten passen. En er zitten 2 plus- en 2 minpolen op. Ze zijn meestal wel 50 tot 100% duurder. Maar ze wegen maar een kwart van een gewone accu.

Ik heb deze erin en is exact hetzelfde formaat als de originele accu.Wel zo fijn.Weegt 1kg,dus 3 lichter dan origineel.
full
 
Och over een paar jaar zitten we allemaal aan de grafeen accu's....
geloof dat LG er nu mee gaat beginnen, mobieltje in een paar minuten helemaal opgeladen, en het kost geen drol aan materiaal..velletje plastiek en wat carbon/koolstof

grootste probleem is nog het opladen, veel vermogen in een keer in die accu/batterij zien te krijgen, als dat is opgelost, staat niets meer in de weg voor superaccus
 
Laatst bewerkt:
Och over een paar jaar zitten we allemaal aan de grafeen accu's....
geloof dat LG er nu mee gaat beginnen, mobieltje in een paar minuten helemaal opgeladen, en het kost geen drol aan materiaal..velletje plastiek en wat carbon/koolstof

grootste probleem is nog het opladen, veel vermogen in een keer in die accu/batterij zien te krijgen, als dat is opgelost, staat niets meer in de weg voor superaccus

Ik lees wel eens zo'n technisch blad op het werk , staat elke maand wel een nieuw type accu in waar ze mee bezig zijn , altijd grote verwachtingen , altijd een revolutie, maar altijd pas over tien jaar
Laatste keer een lithium lucht accu , die werkt op lithium en zuurstof ( nu nog) moet op lithium en lucht gaan werken , maarja alleen in een laboratorium en duurt nog 10 jaar
 
Heb net vorige week een lithium accu in mn Triumph Tiger 955 gezet.
Merk: x-racer....nooit van gehoord
Kosten: 130 euro..wat een geld
Indruk: te klein, te licht...dat gaat niet werken

Maar jawel: hij start als nooit tevoren
Lijkt zelfs nog wat beter aan het gas te hangen, maar dat zal ik me wel verbeelden...

Ben erg benieuwd hoe hij zich houdt.
Voorlopig heel tevreden.
 
Dit is een post die ik een jaar geleden in het offroad topic heb geplaats:




Ik heb vorig jaar zo'n lithium LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) batterij van awaccu (shido) in m'n CRF450X gedaan en daarna nooit meer na om gekeken. Het was het hele jaar door gewoon starten en lopen.

Je kan ze met de meeste gewone laders opladen, zolang het voltage maar niet boven de 15V ligt. Hier staat het een en ander uitgelegt: http://www.shido-batteries.com/html/FAQ/index.html


Inside every SHIDO LION battery there are 4 cells. The BMC management makes sure that all 4 cells are charged and discharged in perfect balance.


Er zit dus een 'lithium lader' ingebouwd in de batterij.

En er zit zelfs een knopje op waarmee je kan zien hoever de batterij is geladen:

fig7.jpg
 
Zit er eigenlijk een aparte battery management systeem op zo'n accu. Voor de levensduur van een lithium batterij is het natuurlijk niet heel erg bevordelijk als die altijd op 100% geladen is. (Dit in tegenstelling tot een loodaccu)

Zover ik heb begrepen voelen de meeste lithium batterijen zich het lekkerst op ongeveer 70% geladen. Maar als ze constant 100% geladen zijn verliezen ze iets sneller hun cappaciteit maar erg schikbarende achteruitgang is het ook niet hoor.
 
Dus als ik het goed begrijp is het allemaal niet zo'n groot verschil op afmetingen en gewicht na.

Dus mits geen circuitfiets, ook nog eens volkomen kansloos door het behoorlijke pijsverschil. 1st Shido = 2x lood ccu.
En ook aan deze accu's zit een duidelijke leeftijdsgrens volgens Shido. Lood om oud ijzer dus?

Ik heb ook wel zoiets van, je moet het met een accu een beetje treffen.
Voorbeeld;
Ik heb dit jaar drie sloop Rebels gekocht, dus drie accu's. Twee goedkopere dingen in goede staat mt leeftijd onbekend. Die heb ik in een half dagje netjes opgeladen. Dikke mik.
De derde fiets had een Yuasa, dat zouden goede accu's moeten zijn, ding is niet te oud, stickertje zit er nog op; niet te laden.

Dus, zeg het maar.....
 
Ik heb een Shorai hehad. Als het warm is helemaal toppie, wanneer de temperatuur naar het vriespunt gaat dan dondert de capaciteit in elkaar. Dan moet je eerst de verlichting een paar minuten laten branden (volgens handleiding) om het ding een beetje op te warmen.

Uiteindelijk weer overgegaan naar een ouderwetse loodaccu, ding was na 2 jaar overleden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan