Gat in zuiger Aprilia RS125

roger_SV

Nieuw is beter! ....... Nee, toch niet.
5 apr 2015
8.704
2.453
Hoi mannen (m/v),

Mijn broer heeft een probleem, gelukkig alleen met zijn motor.
Hij was lekker aan het rijden op zijn RS125 toen die er plotsklaps mee kapte op de snelweg, bij hoog toerental (belasting) dus. Het openbaarde zich hetzelfde als dat de benzine in een keer op was, maar het blok bleek geen compressie meer te hebben, en na openmaken bleek er een gat in de zuiger te zitten aan de kant van de uitlaatpoort.

De cilinder ziet er niet uit alsof de zuigerveren hebben lopen invreten, en de bougie die hij voor de bougie waarmee het fout is gegaan zag er mooi donkerbruin tot zwart (niet vet) uit, een teken dat het mengsel zeker niet et arm is geweest. Het 2T oliepompje doet het gewoon (nog gecontroleerd), dus te weinig mengsmering lijkt ook niet de oorzaak te zijn. Verder heeft ie hoge kwaliteit 2T olie, genoeg smeerolie in het carter en goede kwaliteit brandstof (dacht 98 oktaan).

Op afstand kan het van alles zijn, maar iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn. Ik denk zelf aan een te hete zuiger door een verkeerde bougie (wartmegraad). Wat ie er nu in had was een andere dan die hij erin had (weet niet waarom of welke code erop staat).

Zuiger was niet al aan de vervangingstermijn toe, dus dat zal het ook niet zijn.

Nog andere suggesties naast een verkeerde warmtegraad?
Zou een beetje zonde zijn als ie de boel repareert en na 10 km snelweg weer een beroep op de ANWB kan doen . .

Dank voor jullie reacties alvast
 
Zou kunnen. De CDI waar een draadje uit zou doorgeknipt moeten worden (bij jullie wel bekend) is wel onbegrensd, maar hoe het zit met die klep in de uitlaat? Kan ook zijn dat ie kapot is gegaan en dat de vorige eigenaar het zo heeft 'opgelost.' Er was wel meer 'creatief verholpen.' De topsnelheid lit op zo'n 135 km/u dacht ik me zo te herinneren.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij haalt ie dat niet. 140 misschien, maar dan is de koek op.
Zal wel een begrensde zijn dan, of door een defecte klep door een vorige eigenaar maar eigenhandig begrensd. Voor in NL kan ie eigenlijk hard genoeg en de snelheidservaring van het fietsje komt in feite toch niet echt uit de snelheid zelf. Ik heb er niet heel veel op gereden, maar het heeft wel en enorme fun-factor zo'n dikke bromfiets :Y.
 
Volgens mij haalt ie dat niet. 140 misschien, maar dan is de koek op.
Zal wel een begrensde zijn dan, of door een defecte klep door een vorige eigenaar maar eigenhandig begrensd. Voor in NL kan ie eigenlijk hard genoeg en de snelheidservaring van het fietsje komt in feite toch niet echt uit de snelheid zelf. Ik heb er niet heel veel op gereden, maar het heeft wel en enorme fun-factor zo'n dikke bromfiets :Y.

Ik geloof er alles van dat 160+ mogelijk is, Cagiva Mito doet dat ook!
 
ik kwam net in het RS125 topic (dat is gesloten, waardoor daar niet bij gereageerd kan worden) PS Tuning tegen.
Zo lezend zijn de ervaringen goed, ook op internet gevonden blijkt nog te bestaan. Sleutelen kunnen mijn broer en ik zelf, hebben alleen het materiaal nodig. Levert PS tuning die spullen ook voor zelfsleutelaars (neem het wel aan eigenlijk).
Eens even contacten en vragen naar de mogelijkheden. Aanrader??

Beter zoeken. Nog steeds gewoon open in SPORT.

En ik herhaal:

Roy "R" in "Gat in zuiger Aprilia RS125"
 
Laatst bewerkt:
Kan het echt niet vinden, wil je een klinkje naar dat topic plaatsen?
Wat ik wel in het aprilia rs125 topic (2) tegenkwam is dit plaatje.
Dat heeft die van mijn broer ook, dus inderdaad geen klep in de uitlaat.
Het RS 125 topic
 

kan me moeilijk voorstellen dat een RS125 zo'n kleine spoelpoorten heeft dat de zuigerveer al niet in 1 van hen is blijven hangen.
pinnetjes niet correct geplaatst op splinternieuwe Woessner zuigers zorgden er in mijn KR1 alvast voor dat binnen de 2uur 1 cylinder niet meer mee deed wegens gelijkaardige schade omdat de zuigerveer in de C-poort was blijven hangen.
 
Nicasail is geen millimeter dik, het gaat de aangevreten rand niet opvullen. Je zult dus voor het nicasil aanbrengen eerst weer de cilinder glad, rond en op maat moeten maken. Dat loont misschien bij een V8 M3 motor, maar voor dit dingetje kan je beter een nieuwe cilinder kopen.

woessner heeft overmaat zuigers, per 0.25mm tot max 1mm groter, kan genoeg zijn.
 
ik heb het RS125 topic (deel 3) gevonden dus ga daar verder hoor.
Een leuk topic, met een relatief klein groepje 'vaste gebruikers,' waar ik mijn vraag ongetwijfeld gesteld zou hebben als ik dat topic eerder gevonden zou hebben.
Doe in dit 'gat in zuiger topic' vooral wat je wilt, maar ik ben hier om bovengenoemde reden klaar.
Begrijp me niet verkeerd: Dank voor al jullie suggesties! Een stuk verder geholpen, maar dit is mijn laatste reactie hier.

Ik denk dat ik binnenkort even met de spullen van mijn broer langs PS Tuning ga, en zeker het RS125 topic in de gaten houden en mogelijk af een toe eens iets posten.

Thanks, Greetz, en tot ziens op het RS125 topic :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan