BT1100 Bulldog;inhouden, slecht stationair, ploffen enz.

21 nov 2015
14
0
Vleuten
Hoi, hopelijk vind ik hier wat goeie adviezen :}

Heb een 2002 Yamaha BT1100 Bulldog die momenteel inhoud bij weinig gas en pas als een idioot gaat trekken als je flink het gas opendraait.Stationair draaien is ook een probleem en uiteindelijk slaat hij af. De stationair afstel schroef lijkt ook nogal raar te reageren. Als ik eraan draai lijkt erin eerste instantie weinig te gebeuren, uiteindelijk loopt hij wel hoger in toerental maar dan heb ik het probleem met gas terugnemen dat hij slecht op de motor remt door een te hoogtoerental. Ben al een tijdje bezig het ding goed lopend te krijgen. Hij startte slecht, had last van terugslagen zodat de teller zelfs gereset werd enz... Daarbij had ik op een gegeven moment ook nog last van het feit dat er benzine kwam lopen uit het overloop pijpje..

Wat ik heb gedaan is het volgende;
- carburateurs -tig keer open gehad, gereinigd, nieuwe rubbers geplaatst (revisie setje van Tourmax)
- nieuwe bougies
- kleppen opnieuw gesteld
- nieuw luchtfilter
- vlotters hoger gesteld ivm benzine uit overlooppijpje en benzine in de rubber buizen naar luchtfilter.

Op een gegeven moment liep hij al wat beter maar had nog steeds last van benzine in de rubbers die naar het luchtfilter lopen.

Nu vandaag weer de carbs open gehad, alles nagelopen, netje weer in elkaar maar nog steeds inhouden, slecht stationair enz..

Nu wordt ik zo langzamerhand een beetje depri van dit ding '( . Vind het leuk on te prutsen maar aan het eind van de rit moet het dan wel vruchten afwerpen en in dit geval lukt dit helaas (nog) niet.

Nu begin ik langzaam aan te twijfelen of het wel aan de carbs ligt of dat ik het ergens anders moet zoeken.

Ik zie het niet zitten om deze motor naar een dealer te brengen want dan weet ik wel dat ik leeg ga lopen en dat is deze motor niet waard :N . Als ik weet dat er een goeie expert in de buurt zit die echt weet wat ie doet en de boel aanpakt, wil ik dat nog wel overwegen maar eerst wil ik hier eens kijken of er goeie gedachten zijn.

Hopelijk zitten hier een paar knappe koppen c.q experts die ervaring c.q oplossingen hebben voor deze voodoo bike

Zou lekker zijn want momenteel gebruik ik hem voor woon-werk verkeer en moet ik tussen de files door en dat ik nogal een onderneming met deze issues... :]

BvD, Harry
 
Omdat er benzine naar je lychtfilter lekt, moet je t in je brandstof aanvoer zoeken.
Controleer of je vlotters nog heel zijn..
Of dat er ergens een klep zit die open blijft staan.
Carburateurs zijn gesynchroniseerd en leppen (carbs) ook?
 
@patrickZ; Vlotters zijn heel en carbs lekken niet (meer). Brandstof lijkt hij gewoon te krijgen.Voorheen stonk hij naar benzine maar dat heb ik aardig weg gekregen dmv nieuwe rubbers en de vlotters iets eerder te laten afsluiten. Alle mechanische delen lijken goed te werken (luchtklep, gasschuif, choke).

@Robinjo, bedankt voor je aanbod! Als jij goed bent in dit soort dingen wil ik graag wel eens bij je langskomen maar is het dan niet handiger om gewoon met de motor te komen zodat je hem kan horen/zien lopen? Alleen de carbs bekijken heeft niet zoveel zin denk ik?

Het gekke is dat ik hem tot voor gister uiteindelijk aardig in orde had maar nadat ik gister de 2e carb van nieuwe rubbers had voorzien (om hem perfect te krijgen) en de vlotters nog iets had afgesteld, ben ik nu helaas weer terug bij af :(
Twee weekenden terug 1e carb van nieuwe rubbers voorzien, motor gestart. liep klote en begon er spontaan benzine uit te gooien (overlooppijpje). Carbs weer open gehaald, vlotters iets bijgesteld, ook omdat er weer benzine lag in de rubbers naar luchtfilter en een nieuw luchtfilter geplaatst. Toen liep hij ineens wel weer goed (niet perfect)...

Hier trouwens een plaatje van zo'n stel;
000000149258-1.jpg


En van de benzine in deluchtpijp:
2015-11-07%2012.30.35.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goeie vraag, had het bewust even weggelaten.

Ik heb de motor zo gekocht en toen zat er een dynoyet kitje in. De open uitlaten zaten er niet bij dus heb de originele. Doordat hij 130 sproeiers had verzoop hij. Heb toen de originele (125) terug geplaatst en dat liep op zich goed over het hele gashandel bereik. De naalden heb ik vorige keer 1 stapje naar boven geplaatst (midden van de 5 gleufjes) omdat hij volgens het boekje (Dynojet)op de 1na hoogste moest staan maar op de 1 na laagste stond. Dit maakte echter niet echt veel verschil verder v.w.b. de problemen die spelen. De stationair sproeier is origineel.

De carbs heb ik op het oog ietsjes bijgesteld qua synchronisatie door de zichtbare luchtspleet van de luchtkleppen exact gelijk te zetten. Zat heel weinig verschil in overigens en maakte qua rijden en problemen weinig uit.

De pilot screw heb ik zo tussen de 3 en 3,5 slagen uitgedraaid, origineel boekje zegt 3, dynojet zegt 3,5. Op 3,5 lijkt hij het het beste te doen...
 
Vlotters bijstellen omdat er benzine in je inlaat lekt is niet logisch. Met je vlotterhoogte regel je het benzineniveau in de vlotterkamers en daarmee een deel van de afstelling. Een te laag niveau aanhouden omdat dit helpt tegen lekkages is zo'n beetje hetzelfde idee als geen TV meer kijken omdat de stop er uitknalt als je hem aanzet.

Je moet de oorzaak van het probleem aanpakken.
 
Je moet de oorzaak van het probleem aanpakken.

Da's een goeie.. Dat probeer ik ook te doen door de carburateurs onder handen te nemen en van alles uit te testen.

Nou ja, ook omdat hij benzine via de overloop eruit gooide dacht ik dat ook te testen maar is het blijkbaar niet. Heb ze inmiddels weer teruggezet naar voorgaande stand.

Motor liep zojuist koud met choke wel maar zodra ik gas gaf, wilde hij steeds afslaan. Ik begin hem hier te verliezen.... :?

Hopelijk iemand anders nog een idee?
 
Leg je vlotternaalden en de zittingen eens onder een vergrootglas. Of post eens een foto van die dingen. Als ze blijven lekken is de kans groot dat ze zijn versleten.

+1,je moet eerst je probleem van overlopende carbs aanpakken.De vlotternaalden moeten gewoon afdichten.Heb je eea gecontroleerd op vuil uit de tank?
 
Ik heb zelf ook een keer zwaar lopen zoeken waarom mn zxr750 moeilijk starte na een lange rit en daarbij met gas geven bijna doodliep. Dit allemaal door een kleine wijziging van mn vlotternaalt. De potlootpunt zal ik maar zeggen moeten 100% op het staal zitten van het geheel. Staat hij net iets scheef loopt je blok vol met benzine. Heb je je oliepijl al eens gececkt of het niet steets hoger uitkomt? Zo ja dan weet je genoeg. Vlotternaald vervangen.
 
@patrickZ; Vlotters zijn heel en carbs lekken niet (meer). Brandstof lijkt hij gewoon te krijgen.Voorheen stonk hij naar benzine maar dat heb ik aardig weg gekregen dmv nieuwe rubbers en de vlotters iets eerder te laten afsluiten. Alle mechanische delen lijken goed te werken (luchtklep, gasschuif, choke).

@Robinjo, bedankt voor je aanbod! Als jij goed bent in dit soort dingen wil ik graag wel eens bij je langskomen maar is het dan niet handiger om gewoon met de motor te komen zodat je hem kan horen/zien lopen? Alleen de carbs bekijken heeft niet zoveel zin denk ik?

Het gekke is dat ik hem tot voor gister uiteindelijk aardig in orde had maar nadat ik gister de 2e carb van nieuwe rubbers had voorzien (om hem perfect te krijgen) en de vlotters nog iets had afgesteld, ben ik nu helaas weer terug bij af :(
Twee weekenden terug 1e carb van nieuwe rubbers voorzien, motor gestart. liep klote en begon er spontaan benzine uit te gooien (overlooppijpje). Carbs weer open gehaald, vlotters iets bijgesteld, ook omdat er weer benzine lag in de rubbers naar luchtfilter en een nieuw luchtfilter geplaatst. Toen liep hij ineens wel weer goed (niet perfect)...

Hier trouwens een plaatje van zo'n stel; [afbeelding]

En van de benzine in deluchtpijp:
[afbeelding]

ik denk dat ik weet waar ik op moet letten in de carbs, maar langskomen kan zeker geen kwaad daar heb je gelijk in.
 
De vlotternaalden en zittingen heb ik ook vervangen met het carburateur revisie setje, behalve de rubbers zaten deze er dus ook bij....

Dat overstromen via het afvoerpijpje heeft hij een paar keer gedaan, ook vóór revisie. carbs open gehad, niks gevonden weer dicht en dan was het weer weg... Vorige week toen ik 1 carb had gedaan kwam het ook weer terug, carbs open gemaakt, niks gevonden, vlotters iets bijgesteld, nieuw lucht filter en daarnawas het weer weg, 2 weken prima kunnen rijden.

Momenteel gooit hij geen benzine uit het pijpje maar loopt hij dus weer erg slecht en er ligt nog steeds benzine in de slang naar het luchtfilter.

Enige wat ik nu gedaan heb is de rubbers en vlotternaalden/zittingen van de 2e carb vervangen maar goed, deze huidige verschijnselen heeft hij vóór vervanging ook al vaker laten zien.

Nu dus bij weinig gas--> inhouden bij optrekken en afslaan als ik niet met het gas speel.
Veel gas--> gaat er als een speer vandoor.

@Robinjo, thanks, :} ik denk dat ik graag een keer gebruik ga maken van je aanbod. Neem dan binnenkort wel contact met je op voor een afspraak.
 
De vlotternaalden en zittingen heb ik ook vervangen met het carburateur revisie setje, behalve de rubbers zaten deze er dus ook bij....

Dat overstromen via het afvoerpijpje heeft hij een paar keer gedaan, ook vóór revisie. carbs open gehad, niks gevonden weer dicht en dan was het weer weg... Vorige week toen ik 1 carb had gedaan kwam het ook weer terug, carbs open gemaakt, niks gevonden, vlotters iets bijgesteld, nieuw lucht filter en daarnawas het weer weg, 2 weken prima kunnen rijden.

Momenteel gooit hij geen benzine uit het pijpje maar loopt hij dus weer erg slecht en er ligt nog steeds benzine in de slang naar het luchtfilter.

Enige wat ik nu gedaan heb is de rubbers en vlotternaalden/zittingen van de 2e carb vervangen maar goed, deze huidige verschijnselen heeft hij vóór vervanging ook al vaker laten zien.

Nu dus bij weinig gas--> inhouden bij optrekken en afslaan als ik niet met het gas speel.
Veel gas--> gaat er als een speer vandoor.

@Robinjo, thanks, :} ik denk dat ik graag een keer gebruik ga maken van je aanbod. Neem dan binnenkort wel contact met je op voor een afspraak.


Zolang je dit ziet zal de motor niet goed lopen, er zit veel te veel benzine in de vlotterbakken.
 
Als ik het zo hoor is de mengverhouding slecht bij wijnig gas geven. En met vol gas komt ie weg dus zal het op dat gebied redelijk staan. Misschien nog naar de meng verhouding kijken?
Ja klopt.

Mengverhouding, je bedoelt de pilot screw om meer/minder benzine te geven? Ze staan nu volgens het boekje maar kan ik nog is proberen want idd in het begingebied van gas geven is het een drama en houdt hij enorm in. Gekke is ook dat als ik bij koude motor stationair wil gas geven, hij bijna wil afslaan, te weinig benzine zou ik dan denken...?

Heb je ook nieuwe inlaatrubbers geplaatst en zo ja, die verwisseld waardoor de carbs niet meer onder de goede hoek staan?
Nee, geen nieuwe inlaatrubbers geplaatst maar zowel revisie als terugplaatsen vd carbs heel secure gedaan...
 
Zijn de carbs wel echt helemaal uit elkaar geweest?
Dus hoofdsproeier er uit, stationair sproeier er uit en de mengselschroeven er helemaal uit?
Daarna alles goed met perslucht door geblazen?
 
Check je naaldbuizen eens.
Als deze ovaal zijn stort hij ook de boel vol met benzine.
Dit komt vaak voor bij motoren met een dynokit , omdat deze alu. naalden veel zwaarder en grover als de originele (vaak titanium) naalden zijn. Hierdoor slijt je naaldbuis heel snel.
Of je moet eens naar Rhenen komen.....
 
Ja mooi kl**e allemaal. Carbs zijn helemaal uit elkaar geweest. Naalden lijkt me stug, motor liep voor de laatste keer bijna helemaal goed maar nu voor geen meter meer. Er zit iets anders niet goed.

Afgelopen zondag nog bezig geweest, gekeken hoe hij liep zonder luchtfilter en moest de tank eraf. Slecht dus, ploft terug naar de carbs. zo ook met filter erop.

Gevolg; benzinepomp leeg, boel weer gevuld met benzinespuit en zo ook de leidingen. Motor start op choke, loopt even(slecht) en slaat na een tijdje af. Lijkt alsof hij nu geen benzine krijgt. Pomp voel ik wel 'trillen' dus zou moeten werken. Geprobeerd met leiding eraf, komt geen benzine uit de pomp... :? Typisch; gas geven is uit den boze want dan gaat hij over zijn nek en wil gelijk afslaan...

Laatste tijd voor het starten steeds de benz.pomp horen draaien wat normaliter eerst alleen gebeurde als hij een tijd had stil gestaan. Dacht dat het kwam doordat de benzine weglekte o.a. naar luchtfilterbuizen en dus moest 'bijpompen'.
Oja, pomp blijft even hard lopen/trillen, ook als de motor even draait... Hoort volgens mij niet, wel af en toe maar niet constant..

Nouja, weekend maar weer verder kijken naar carbs en pomp. Nog twee dagen met de auto naar A'dam, wat een ramp |(
 
Laatst bewerkt:
Check de benzinefilters in de tank, misschien in de pomp zelf als dat kan (nieuwe kost maar €400 :X ) en in de carbs, wellicht boven de vlotternaalden, ook de ontluchting van de tank en de vlotterbakventilatie of die niet afgekneld wordt.

Probeer of de motor met een extern benzinetankje maar wel met luchtfilter etc. er op wel goed loopt.
 
Zelfde probleem gehad maar bij een andere motor.
Ik heb de naalden en gasbuizen vervangen en liep weer als een zonnetje.
Nu kon ik aan 1 naald wel een beetje slijtage zien (was wat schraal zeg maar).

Wat je beschrijft over stationair slecht lopen en draaien aan de stelschroef klinkt ook als een slechte/versleten gasschuif. Dat kan best ook een braampje zijn. Als je stationair wat haperend opkomt kan het zijn hier iets niet helemaal lekker is. Doorgaans zet je met je stelschroef namelijk heet secuur je gasschuif iets hoger. Ook raad ik je aan te kijken of je gaskabels vloeiend kunnen bewegen als ze los liggen (mss versleten).

Last but not least, start de motor eens en spray eens met remreiniger op de carb en spruitstukken. Dit om valse lucht te zoeken. Als de motor harder stationair gaat lopen dan heb je daar ergens een lek zitten. Als bijvoorbeeld je inlaat rubbers versleten zijn dan kan jij afstellen wat je wilt aan de carb met sproeiers end maar het gaat nooit iets worden.
 
Ok, toch opgelost.

Zondag weer even de tijd genomen om e.e.a. na te lopen. Benzinepomp getest, draaide als een tierelier maar er kwam geen benzine uit, ook na bijvullen vd slangen niet. Automatische benzinekraan getest, sloot netjes af en begon benzine vrij te geven als ik vacuüm zoog aan het slangetje... Hmm, slangetje nagelopen en wat blijkt. Ik heb de afvoerslang, die de overtollige benzine aan de bovenkant van de tank afvoert, aangesloten op de vacuüm aansluiting van de tank en de vacuümslang vanaf de inlaat naar beneden laten lopen. Gevolg, geen benzine toevoer naar carbs ondanks pomp.

Da's lullig,de boel wel 10 keer uitelkaar gehad en had nu de slangen blijkbaar omgewisseld |( Shit, zien er ook exact hetzelfde uit :(

Anyway, ondanks deze stommiteit toch blij, motor gestart en ja, hij deed het. Proef gereden en liep erg goed en nu zelfs stationair netjes op een laag toerental. Iets wat maar steeds niet lukte. Revisie van de rubbers van de 2e carb heeft dus zijn vruchten afgeworpen. Kan nog niet helemaal zeggen dat hij nu 100% loopt omdat het weer nogal slecht is om e.e.a. (pilotscrew, stationair) lekker op gemak goed af te stellen.

Ook weet ik nog niet of er nog benzine in de aanvoerbuizen naar luchtfilter loopt, dat check ik binnen kort nog wel even en laat ik hier nog wel even weten. Maar wat me wel opvalt s dat de benzinepomp s'ochtends nauwelijks draait, zou een teken kunnen zijn dat de vlotterbakken niet meer leeglopen en dus de buizen droog zouden kunnen zijn/blijven.

Deze week weer lekker op de motor naar mijn werk :] , ondanks het klote weer toch weer blij want met de auto vorige week werd ik niet vrolijk van.

Jullie allemaal nog bedankt voor de adviezen en het meedenken! :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan