Electronica schade mogelijk?

Daffy Duck

MF veteraan
Donateur
1 jun 2004
3.744
10.732
Bergschenhoek
Hoi medeforummers,

Gisteren de beide fietsen in de garage aan de druppellader gehangen om de winter goed door te komen waarin toch (bijna) niet gereden zal worden.

Nog een beetje nadenkend, vroeg ik me af of de druppelladers bij een eventuele blikseminslag de electronica van de motoren voldoende beschermt.

De zoekfunctie van MF geeft wel een paar links over personen die schade hebben gehad door blikseminslag, maar via de druppellader defecte motor electronica kom ik niet tegen.

Blikseminslag Almelo oorzaak >>

In het verleden bij een kennis van me, was alles met een stekker eraan kapot, van CV ketel pomp, tot diepvries, stereo en de koffiezetter...

Heeft er iemand ervaring mee of een electrotechnicus die weet hoe beschermend de druppellader is?
 
Bij ons niet te lang geleden blikseminslag. Alles donker, aardlekschakelaars om, automatische zekeringen allemaal om. Voorzichtig alles weer aanzetten. Alles werkt weer/nog. Volgende dag wil ik de vaatwasser aanzetten (die dus op het moment van inslag niet aanstond). Die was dus nou net het enige slachtoffer terwijl modem, router, computers etc. het allemaal nog doen. Dus kortweg : zit het aan het stroomnet, dan kan het stuk bij blikseminslag of zelfs maar een spike in het stroomnet.
Goede nieuws was wel dat we van de verzekering die nieuwwaarde kregen uitgekeerd, terwijl hij bij 4 jaar oud was. :}
 
Laatst bewerkt:
+ dat er nog bij komt dat de bliksem daarvoor niet eens in de directe omgeving hoeft in te slaan om toch nog een hoop schade te kunnen veroorzaken.
:^
Blixum sloeg bij de buren in, en hier waren de netwerkkaarten van pc's kapot omdat er destijds een netwerkkabel door de achtertuinen liep.
 
dan zou de druppellader een geaarde stekker moeten hebben en op een geaard stopcontact moeten zitten, dat lijkt mij afdoende maar er reageert zometeen vast wel iemand met verstand van electriciteit.
in de handleiding zou wel moeten staan of er overspanningsbeveiliging in de druppellader zit.

het topic wat je aanhaalt is 12 jaar oud en gaat over bedraad netwerk, dat is tegenwoordig draadloos :+

ik begin met typen, klets even pak koffie en heel mf heeft al gereageerd.
het is dus overal koud en slecht weer ;)
 
Laatst bewerkt:
Bij een bliksem inslag gaat de bliksem van de wolken een paar kilometer door de lucht naar de aarde. Dus niets bied zekerheid maar alles kleine beetjes kunnen in theorie het verschil uitmaken.
 
je kan een overspanningsbeveiliging ertussen zetten..
maar de kans dat jij deze ooit nodig hebt is heel klein..
hoe vaak is de bliksem bij jou al ingeslagen???
Hoe vaak is jouw motor gestolen? Die zet je toch ook op slot?
In de 18 jaar dat ik in de bruin en witgoed reparaties zit heb ik ontzettend veel apparaten gerepareerd en afgekeurd als gevolg van bliksem.
Ik heb erg weinig vertrouwen in de overspanningsbeveiligingen.
Je kan overspanning hebben doordat de nul in de meterkast slecht contact maakt.
In dat geval zal er maximaal 400 volt op je apparaten staan en dan zal die beveiliging zijn werk wel doen maar bij bliksem kan dat wel eens 100Kv zijn en dat slaat dwars door je beveiliging heen. In veel apparaten zit een ingebouwde overspanningsbeveliging en je ziet bij blikseminslag vaak verschil maar heel blijven doet het niet, het gaat hooguit minder kapot.
 
Hoe vaak is jouw motor gestolen? Die zet je toch ook op slot?
In de 18 jaar dat ik in de bruin en witgoed reparaties zit heb ik ontzettend veel apparaten gerepareerd en afgekeurd als gevolg van bliksem.
Ik heb erg weinig vertrouwen in de overspanningsbeveiligingen.
Je kan overspanning hebben doordat de nul in de meterkast slecht contact maakt.
In dat geval zal er maximaal 400 volt op je apparaten staan en dan zal die beveiliging zijn werk wel doen maar bij bliksem kan dat wel eens 100Kv zijn en dat slaat dwars door je beveiliging heen. In veel apparaten zit een ingebouwde overspanningsbeveliging en je ziet bij blikseminslag vaak verschil maar heel blijven doet het niet, het gaat hooguit minder kapot.
De kans dat hij gejat word is ook vele malen groter, veel groter nog dan de kans om de hoofdprijs in de loterij te winnen.
Toch worden er jaarlijks meer loten verkocht dan sloten...

En die beveiliging tegen blikseminslag is natuurlijk een lachertje. Die vonk springt wel over hoor.
 

De kans dat hij gejat word is ook vele malen groter
, veel groter nog dan de kans om de hoofdprijs in de loterij te winnen.
Toch worden er jaarlijks meer loten verkocht dan sloten...

En die beveiliging tegen blikseminslag is natuurlijk een lachertje. Die vonk springt wel over hoor.
Is dat zo? Ik heb ieder jaar honderden meldingen van blikseminslag. Ik vraag me af of er in dezelfde regio evenveel motoren worden gestolen maar ik heb zo'n idee dat dat er maar enkele zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij ons in de straat was ongeveer 5 jaar geleden een bolbliksem ingeslagen. Bij 15 woningen was er schade. Bij vrijwel iedereen de combiketel kapot (bleef continue verwarmen), maar ook computers, TV's, wekkerradio's, en zelfs een sterrenkijker.
Mijn overbuurman heeft nog weg moeten duiken (zegt hij) voor de bolbliksem die hem op een paar meter passeerde.
 
Niks wat standaard in een huis of schuur zit, beschermd afdoende tegen blikseminslag.

Je kun een constructie om je pand heen laten leggen, zie je wel eens bij oudere kwetsbare gebouwen.

Meer zekerheid, ook geen 100% beveiliging.
 
Is dat zo? Ik heb ieder jaar honderden meldingen van blikseminslag. Ik vraag me af of er in dezelfde regio evenveel motoren worden gestolen maar ik heb zo'n idee dat dat er maar enkele zijn.
😂😂😂

Oke, even ietwat duidelijker voor de muggenziftende medemensch,

De kans dat hij gestolen word is vele malen groter dan de kans dat hij getroffen word door de bliksem.
 
😂😂😂

Oke, even ietwat duidelijker voor de muggenziftende medemensch,

De kans dat hij gestolen word is vele malen groter dan de kans dat hij getroffen word door de bliksem.
De kans dat hij gestolen word is veel kleiner dan dat de bliksem op je lichtnet slaat.
Dat je motor zelf door de bliksem word getroffen is gelukkig een stuk kleiner.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Did I ever tell you I been struck by lightning seven times?

Once when I was repairing a leak on the roof
tumblr_msaxj2XxlV1qm04nro1_400.gif



Once I was just crossing the road to get the mail
tumblr_lq8iyuZWw61qi621lo2_400.gif



Once when I was in the field, just tending to my cows
tumblr_lq8iems7Lb1r18z8zo3_500.gif



Once when I was just sittin' in my truck just minding my own busines
tumblr_lq8iyuZWw61qi621lo4_400.gif



Once, I was walking my dog down the road
tumblr_lq8iems7Lb1r18z8zo2_500.gif
 
Laatst bewerkt:
Het is niet zozeer de directe inslag op je eigen lichtnet als wel het hoge elektro-magnetische veld dat overspanning op het net zet. En hier wil een overspanningsbeveiliging wel werken.
Ik denk dat er zeker wel gevallen zijn waarbij zo'n overspanningsbeveiliging zijn nut heeft gehad maar in bijna alle apparaten met een sops voeding zit die beveiliging ingebouwd en diezelfde apparaten hen ik honderden opgehaald na een bliksem inslag.
Toestellen zonder die beveiliging zijn niet meer te redden en de onderdelen liggen er vaak los in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan