Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

O jee,straks krijgen we weer de discussie over wel of niet deze olie gebruiken.....
Ik gebruik al jaren aldi olie in mn motoren ,dus mij hoor je niet klagen
 
Heb het project gevolgd van het begin tot nu, wat een mooi project en wat beschrijf het het goed.
 
O jee,straks krijgen we weer de discussie over wel of niet deze olie gebruiken.....
Ik gebruik al jaren aldi olie in mn motoren ,dus mij hoor je niet klagen


Hmm, zou je die olie wel gebruiken??
ik gooi er altijd de duurste in die er is, want die is het beste :+
 
O jee,straks krijgen we weer de discussie over wel of niet deze olie gebruiken.....
Ik gebruik al jaren aldi olie in mn motoren ,dus mij hoor je niet klagen
Och, zoiets is al eens eerder voorbij gekomen. Maar als de koppeling niet slipt, dan maakt het echt niet zo veel verschil tussen een "tof of the line" olie en deze. Je moet de olie toch zo vaak vervangen dat hij de tijd niet heeft om slecht te worden.

En ohja, met die gigantische berg PK's van de 750 kan het best. Moest ik er nu een turbo opschroeven en proberen 150+ PK uit dit blok te halen, dan is het een ander verhaal.. ;)

#actionforlife *O* *O* *O*

Heb het project gevolgd van het begin tot nu, wat een mooi project en wat beschrijf het het goed.
Thanks! :9

Ik doe er altijd sla-olie in.
Frituurolie is eigenlijk nog beter, heerlijk geurtje! :+

Hmm, zou je die olie wel gebruiken??
ik gooi er altijd de duurste in die er is, want die is het beste :+
Hmm, dat klinkt een beetje als vrouwen logica :o ;)

Deze morgen nog even het stuk papier gechecked onder de motor en, buiten 2 kleine plekjes, niets te zien. Plekjes zullen wel zijn van het niet perfect schoon maken, dus ergens in de loop van deze week nog eens starten :Y
 
Hopen dat het blok nu lekvrij is. Wat staat er verder in de planning?

(blijf het eerlijk gezegd wel altijd vreemd vinden dat er veel tijd, geld en energie in projecten wordt gestoken en dan vervolgens het goedkoopste motorolie in het blok wordt gegooid. Een 'duurdere' olie heeft een betere basisolie en dat is toch wel lekker om op terug te kunnen vallen wanneer de additieven zijn uitgewerkt. Maar goed, gelukkig ieder z'n eigen keuze!)
 
Laatst bewerkt:
Hopen dat het blok nu lekvrij is. Wat staat er verder in de planning?

(blijf het eerlijk gezegd wel altijd vreemd vinden dat er veel tijd, geld en energie in projecten wordt gestoken en dan vervolgens het goedkoopste motorolie in het blok wordt gegooid. Een 'duurdere' olie heeft een betere basisolie en dat is toch wel lekker om op terug te kunnen vallen wanneer de additieven zijn uitgewerkt. Maar goed, gelukkig ieder z'n eigen keuze!)
Klopt, maar die kan er altijd nog in. Eerst maar eens fatsoenlijk rijdend maken en de kinderziektes er uit halen :)

Puntjes die nog moeten worden aangepakt:
- Afstelling fatsoenlijk in orde krijgen
- Zadel bekleden
- Deksel van de rempot voor vervangen
- Kilometers maken :]

Ohja, vandaag geen tijd gehad om te sleutelen. Ik heb namelijk een paar uurtjes doorgebracht in de auto naar Maastricht voor een upgrade van de garage:
IMG_20160803_213159_zpshqv6ircx.jpg


Een Brown met 260l continue output en 200L tank. Voor een mooi prijsje kunnen regelen, alleen even nieuwe filters er op, koppelingen opnieuw intapen, nieuwe olie (niet van de Action ;) ) en go!

Fijne avond nog allemaal! :W
 
Laatst bewerkt:
Goed, update dus van de afgelopen paar dagen :)

Eerst de compressor gepoetst, nieuwe luchtfilters, nieuwe olie, nieuwe slangkoppelingen:
IMG-20160805-WA0000_zpsxou8chgv_edit_1470501612895_zpsrf5rv8rf.jpeg


Meteen even gestart en doet het perfect, ideaal voor de mini straalcabine die ik binnenkort hoop te hebben staan :+ Ook een Dymo gekregen van het vriendinnetje, dus mij even uitgeleefd:
IMG-20160805-WA0007_zpsfeta87fh_edit_1470501634378_zpsxa3k0xmw.jpeg


Dan wat motorgerelateerde zaken, i.p.v. pilsjes maar gewoon colablikjes genomen:
IMG_20160806_125717_zps61ja90m6.jpg


Bijgeknipt tot de juiste afmeting (berekeningetje gemaakt met doorlaatoppervlaktes, etc.):
IMG_20160806_140557_zpsdv7dk9gj.jpg


En in de filters:
IMG_20160806_141500_zpsxxphsouj.jpg


Monteren, starten, afstelling moet ik nog altijd wat aan prutsen maar dit is na een tijdje draaien. Choke is hier al uit, dus hij draait helemaal "op zich zelf:


Op het filmpje zijn de blikjes er ook uit, was ze vergeten er terug in te doen na wat aan te passen |( Maar goed, draait dus ook. Wel wat arm zo te zien:
IMG_20160806_161311_zpsx4iawggl.jpg


Olielek is volledig weg, wel drupt hij nog een beetje links voor aan de koppakking zo te zien. Heb de bout iets vaster gezet en het leek al een stuk minder te zijn. Maar goed, na een 15 min draaien en gas geven heb ik hem maar terug in de garage gezet. Denk niet dat de buren zo kunnen lachen met afstellen in het weekend..

Vriendinnetje kwam nog terug van de Kringloopwinkel:
IMG_20160806_162014_zpswswwnlnf.jpg


Maar meteen opgehangen bij de rest:
IMG-20160806-WA0011_zps5atnfwkf_edit_1470501650737_zpsbaq99q3d.jpeg


En dat was het weer :) Prettig weekend allemaal! :W
 
Hey oma! Ben ik weer! Laatste tijd erg druk geweest met 1000-en-1 andere projecten, maar vandaag een vrije dag genomen en nog eens wat aan de XS gewerkt :)

Gisteren eerst de lithium batterij nog eens goed opgeladen, wel zo fijn voor de werking van de ontsteking en dergelijke :Y Daarna de motor buiten gezet en de synchronisatie meters op een trapje:
IMG_20160916_123626_zpsk2eyiplo.jpg


Eerst cilinder 1 en 2, zoals te zien zat er toch wel wat verschil op:
IMG_20160916_124140_zps3ylz97cg.jpg


Maar na wat draaien met de stelschroeven van het linksysteem tussen de carburateurs:
IMG_20160916_125436_zps968xdldb.jpg


Daarna nog wat liggen prutsen met de mengelschroeven en uiteindelijk had ik hem stationair fatsoenlijk draaiend, met redelijke gasrespons, met mengelschroeven op 2.25 omwentelingen uit. Maar daarna nog eens de bougies gechecked, en:
IMG_20160916_134817_zpsrntqxg0d.jpg


Dat is nog erg wit.. B| Mijn idee was om hem weg te brengen, maar waarom iets door iemand anders laten doen als je het zelf ook kan? Dus ik heb weer wat geld uitgegeven:
Screenshot_20160916-160421_zpsqb5lbsjy.png


Kost wat, maar dan heb je normaal ook wat :Y Lees er heel veel goede reviews van + i.p.v. de luchtfilters te begrenzen met mijn colablikjes ga ik er nu zelfs misschien wat vermogenswinst mee doen :t

Goed, ik ga op verplaatsing nog wat sleutelen, mijn vaardigheden zijn gewenst bij een bevriende "motard" *D Prettig weekend allemaal! :W
 
Hoewel ik helemaal geen XS750 heb, leest dit weg als een lekker boek. Je hebt schrijverstalent.
Ik vind het heel knap wat je allemaal in een gestaag tempo uitvoert.
Wou dat ik zo kon lassen.
 
Laatst bewerkt:
Hoewel ik helemaal geen XS750 heb, leest dit weg als een lekker boek. Je hebt schrijverstalent.
Ik vind het heel knap wat je allemaal in een gestaag tempo uitvoert.
Wou dat ik zo kon lassen.
Thanks! Leuk om te horen! En lassen kun je leren ;) Apparaat kopen, wat ijzer halen, wat inlezen en oefenen maar! :Y
 
Bougies heb je gekeken naar stationair lopen? Dat heeft weinig zin.
Je moet met een warmgereden motor gewoon een stuk rijden met "behoorlijke" belasting en het belangrijkste is eigenlijk dat hij bij vollast niet te arm staat (ivm heet worden).
Dus bijvoorbeeld op de snelweg een stukje vlammen (max 130 natuurlijk O-) ) en dan een parkeerplaats opduiken en de motor direct uit zetten.

Een luchtgekoelde motor als de XS kan je beter wat te rijk hebben staan dan te arm. Maar vele staan er te arm, door het monteren van andere uitlaten en filters, maar het niet monteren van grotere sproeiers..


maar weer goed bezig hoor, zoals altjd! *O*
 
Laatst bewerkt:
Bougies heb je gekeken naar stationair lopen? Dat heeft weinig zin.
Je moet met een warmgereden motor gewoon een stuk rijden met "behoorlijke" belasting en het belangrijkste is eigenlijk dat hij bij vollast niet te arm staat (ivm heet worden).
Dus bijvoorbeeld op de snelweg een stukje vlammen (max 130 natuurlijk O-) ) en dan een parkeerplaats opduiken en de motor direct uit zetten.

Een luchtgekoelde motor als de XS kan je beter wat te rijk hebben staan dan te arm. Maar vele staan er te arm, door het monteren van andere uitlaten en filters, maar het niet monteren van grotere sproeiers..


maar weer goed bezig hoor, zoals altjd! *O*
Daar heb je uiteraard gelijk in, maar op het moment is de afstelling nog altijd zo ver dat hij niet perfect rijdbaar is. Dan is het uiteraard ook wat moeilijk om te gaan testrijden :p

Het plan was om met de blikjes de filters te begrenzen en zo geen andere sproeiers te hoeven monteren. Maar dat is veel makkelijker praten dan doen zo blijkt. Dus nu maar gewoon grotere sproeiers en met de open filters zonder begrenzing draaien. Wie weet win ik er een nog een pk of 2 mee, we gaan het zien!

Ondertussen nog wel gesleuteld trouwens, maar voor een maat die net een Kawasaki GTR1000 heeft gekocht en daarmee ook graag wil meedoen met de 500 euro challenger. Carburateurs uit elkaar gehaald en die ga ik stralen / ultrasonen, zelfde voor de remklauwen. Motor had 6 jaar stil gestaan, dusja..

Fijne avond nog iedereen en succes morgen! ;) :W
 
Daar zijn we weer! *O* De "op maat" sproeier kit uit de U S of A lag vandaag in mijn brievenbus, dus de carburateurs er onderuit en de vlotterbakken eraf:
IMG_20160922_190931_zpsgtohn60a.jpg


Hoofdsproeiers zijn van 130 naar 152,5 (voor cilinder 1 en 3) en 155 (cilinder 2) gegaan. Moest dat niet genoeg zijn, dan zitten er in de set ook nog sproeiers zodat ik naar 155 (voor 1 en 3) en 157,5 (cilinder 2) kan gaan.

Bij het terug monteren merkte ik ineens op dat de hoofdsproeier van nummer 1 een stuk dieper zat :? Even controleren en wat bleek: de oude ringen onder de de sproeiers van nummer 2 en 3 er niet uitgehaald |(
IMG_20160922_193534_zpsuhtltvvt.jpg


Dat was gelukkig een easy fix. Meteen de vlotterhoogte nog even gecontroleerd, want 1 van de carburateurs liep een beetje over af en toe. En wat bleek, iemand was te ijverig en had de instructies niet goed gevolgd.. :X Blijkbaar moet je de vlotterhoogte meten vanaf de rand van de body, niet vanaf het pakkingsvlak.. Goed, die staan nu dus een stuk hoger, dus gaan eerder dicht, dus overstromen zullen ze niet meteen meer :t

Daarna de carburateurs dichtgeschroefd en omgedraaid. Volgens de handleiding bij de sproeierkit moesten de gasnaalden namelijk ook 1 clip lager (en dus de naald hoger). Die van de middelste carburateur had ik al een tandje hoger gezet, om hem wat rijker te zetten. Maar aangezien dat nu opgevangen wordt door de sproeier afmeting laat ik de middelste lekker staan en de buitenste 2 even verzetten:
IMG_20160922_202505_zpsyddcikci.jpg


Alles weer dicht en terug op de motor:
IMG_20160922_204218_zpsofqdexcq.jpg


Ondertussen weer 21u 's avonds, dus maar zo slim geweest om hem niet te proberen starten. Maar morgen weer een dag! Dus morgen na het werk ga ik hem nog eens proberen aan te slingeren met hopelijk een mooi resultaat! :] Fijne avond nog allemaal! :W
 
Van sproeier 130 naar 155 is wel een enorm verschil, het zal mij benieuwen!
Mij lijkt een 155 meer voor een Mk1 carb, die standaard op 145 zit.
Maar wie weet...!
Je komt er overigens pas achter als je op hoge belasting gaat rijden.
 
De wat grotere sproeier middenin is bedoeld om de cilinder temperatuur gelijk te krijgen/houden?

In de standaard setup zit daar toch geen verschil?

Heb hier ook al weken 3 grotere spoeiers liggen, maar die gaan nog wel ff blijven liggen vrees ik :/
 
Van sproeier 130 naar 155 is wel een enorm verschil, het zal mij benieuwen!
Mij lijkt een 155 meer voor een Mk1 carb, die standaard op 145 zit.
Maar wie weet...!
Je komt er overigens pas achter als je op hoge belasting gaat rijden.
Dat is inderdaad stevig en mij gaat het ook benieuwen. Heb nochtans netjes doorgegeven wat er aangepast is aan de motor (open luchtfilters, 3-in-1 uitlaat, megaton) en alle documentatie die er bij zat was ook geschikt voor de XS750E (wat ik ook had doorgegeven).

Stationairsproeier is trouwens ook aangepast, dus ook dan ga ik het normaal moeten merken. Met de originele sproeiers moest ik de mengelschroeven ongeveer 4 tot 5 omwentelingen uitdraaien wat wel een gigantisch verschil is t.o.v. standaard. Dat gaat nu normaal een stuk minder zijn.

De wat grotere sproeier middenin is bedoeld om de cilinder temperatuur gelijk te krijgen/houden?

In de standaard setup zit daar toch geen verschil?

Heb hier ook al weken 3 grotere spoeiers liggen, maar die gaan nog wel ff blijven liggen vrees ik :/
In de standaard setup zit er inderdaad geen verschil tussen de sproeiers (waren allemaal dezelfde maat), maar de iets grotere is inderdaad bedoeld om wat meer koeling te geven (iets rijker).

Vanavond hopelijk meer info over hoe het wil draaien! *O*
 
Als het voor een MKI carb is en je wilt het kwijt dan weet ik wel iemand :+

Mijn caféachtige heeft heeft MKI en zou beter kunnen lopen.
Dus je hoeft er niet mee te blijven zitten.
 
Laatst bewerkt:
Als het voor een MKI carb is en je wilt het kwijt dan weet ik wel iemand :+

Mijn caféachtige heeft heeft MKI en kan beter lopen. Dus zou het niet kloppen hoef je er niet mee te blijven zitten.
Goed om te weten! :t Shims etc. zitten er ook bij voor de gasnaalden, voor het geval je geen verstelbare hebt.
 
Hoewel ik helemaal geen XS750 heb, leest dit weg als een lekker boek. Je hebt schrijverstalent.
Ik vind het heel knap wat je allemaal in een gestaag tempo uitvoert.
Wou dat ik zo kon lassen.

Ik ben het helemaal met je eens, zelden heb ik zo genoten van een topic te volgen.
Posten doe ik niet vaak, maar in dit geval maak ik voor Sander graag een uitzondering

Iemand schreef dat het topic leest als een boek en dat is ook zo.
Ik vind het erg leuk dat je ook aandacht geeft aan de opbouw van je werkplek en je day2day life... opgeleukt met prachtige action shots.

Ben er nog niet uit wat je nu best kan...sleutelen of bloggen maar beide skills zijn alvast top.

Mijn KLE was alvast een compleet andere machine toen de Dynojet (eigenlijk Tovami) set in de carbs gingen (icm luchtfilter en uitlaat-lijn). Ben dus benieuwd hoe de XS gaat reageren.

Ondertussen ben je ook al een echte NederBelg geworden (is officieel zo als je het werkwoord 'kloten' actief toepast :)) Woon in Limburg maar werk in Brussel (Machelen), wil zeker eens in Mechelen afspreken om de XS IRL te bewonderen.

Fijn weekend alvast !

Ps. dit kan je misschien helpen bij het fine tunen van de carbs

Jim_carb_20.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan