Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Je bent wel iets verder als mij maar super project!!!
Ik had zo n zelfde idee als jou pc maar dan m'n laptop in de garage aansluiten .

Ideaal zo n touchscreen in de buurt
 
ik hoop dat je blokje nog een beetje goed is, de rest van je motor is niet veel... maar goed, alles is te maken en daar ben je goed mee bezig!
De staat van de fiets hoeft ook niet veel over het blok te zeggen hoor.
 
ik hoop dat je blokje nog een beetje goed is, de rest van je motor is niet veel... maar goed, alles is te maken en daar ben je goed mee bezig!
De staat van de fiets hoeft ook niet veel over het blok te zeggen hoor.

Och, als je zoekt en alles uit elkaar trekt, dan kom je altijd wel iets tegen zeker? :)

Vandaag nog een beetje geklust, het is immers weekend! Eerst wat nieuw speelgoed gekocht:
IMG_20160102_145015_zpspxreopku.jpg


Mini Dremel maar meteen aan het werk gezet. De stuurschakelaar-plaatjes allemaal netjes schoon gemaakt:
IMG_20160102_154837_zpsrjjalcgg.jpg


IMG_20160102_160315_zps3zza5chm.jpg


IMG_20160102_160931_zpszxws9hxp.jpg


IMG_20160102_161457_zpsvihzu6ih.jpg


En alles samen:
IMG_20160102_161918_zps1gurnm4v.jpg


Na al dat poetswerk wilde ik ook nog wat "echt sleutelen", dus heb ik de startmotor maar eens verwijderd om te kijken hoe het er daar binnen allemaal uit zag.
IMG_20160102_173506_zps9xqspjyr.jpg


Het was even manoeuvreren, maar uiteindelijk kwam hij er wel uit:
IMG_20160102_174629_zpsdaskes2i.jpg


De 2 bouten er uit:
IMG_20160102_175210_zpsjbsrwao4.jpg


Ziet er best redelijk uit:
IMG_20160102_175225_zpsktnweako.jpg


Nieuw zijn de borstels blijkbaar 12,5mm, te vervangen bij 5,5mm, dus nog meer dan genoeg vleesch :)
IMG_20160102_175312_zpsiobydkft.jpg


Openingen in de commutator zijn ook nog diep genoeg:
IMG_20160102_175443_zps5m3yk4hj.jpg


Alles uit elkaar:
IMG_20160102_180612_zpsg0kstavl.jpg


Alles schoon gemaakt:
IMG_20160102_185955_zpsmm9ihmqb.jpg


Weer terug in elkaar *O*
IMG_20160102_195446_zpsoxqap8t0.jpg


En terug op zijn plek:
IMG_20160102_200214_zpsxdgwvarg.jpg


Het contrast valt nu wel érg hard op.. -O- Maar goed, als het blok er uit is dan gaat hij op transport naar de straler om met droog ijs gestraald te worden. Dan zal het allemaal wel weer wat beter in elkaar over lopen :Y

Prettig weekend! :W
 
Er hoort trouwens een afdekplaat (zwart) op je startmotor. Dus of je startmotor nu schoon of vuil is, normaal zie je hem niet ;)

Je bent overigens wel fanatiek bezig (lees ik wou dat het bij mij zo vlot ging :+ )

Even je topic teruggekeken, volgens mij heb je de afdekplaat niet (heb er nog wel eentje liggen als het nodig is).

Voor vervangingsonderdelen zoals ontluchtingsnippels en rubber dopjes voor op ontluchtingsnippels, pakkingen voor in de kop voor je uitlaat en meer kijk eens op Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe
Vlotte levering, vriendelijke prijzen.
 
Er hoort trouwens een afdekplaat (zwart) op je startmotor. Dus of je startmotor nu schoon of vuil is, normaal zie je hem niet ;)

Je bent overigens wel fanatiek bezig (lees ik wou dat het bij mij zo vlot ging :+ )

Even je topic teruggekeken, volgens mij heb je de afdekplaat niet (heb er nog wel eentje liggen als het nodig is).

Voor vervangingsonderdelen zoals ontluchtingsnippels en rubber dopjes voor op ontluchtingsnippels, pakkingen voor in de kop voor je uitlaat en meer kijk eens op Yamaha-Dreizylinder-IG - Triple-IG-Europe
Vlotte levering, vriendelijke prijzen.

Klopt, op de foto's staat hij er niet tussen. Maar ik heb vandaag mijn inventaris aan onderdelen eens opgemaakt en daar kwam ik hem tegen! Maar of ik hem ga monteren.. Eerlijk gezegd vind ik het zonder de cover een stuk mooier..

Triples.de had ik al eens gechecked, maar die website is zo slecht leesbaar, daar moet ik nog eens zin voor maken om het aanbod te checken ;)
 
Originele remblokken (met veer en boutje) 23.40 per klauw
Ontluchtingsnippel 4.20 stuk, rubbertje voor op een ontluchtingsnippel 1.90.
Heb er zelfs een setje schanierpennen vandaan voor de buddy 4 euro. Uitlaatpakking per stuk 1.70. En ja, de site is niet heel gebruiksvriendelijk maar toch heb ik mijn spullen.
Ze hadden ook een elektrostekker (4 polig) voor achter de koplamp.

Heb nogal wat nodig, dit omdat mijn XS850 een samenraapsel wordt van aanwezige onderdelen, dit wordt veroorzaakt door aan één kant "geklooi" in het verleden en aan de andere zijde enige verwaarlozing, zoals lang bloot staan aan het klimaat ;( (op zich jammer, maar ach anders ik deze 850 nooit in mijn bezit kunnen krijgen 8-) )

Heb overigens geen aandelen in de duitse site (anders was de site er ook in het Nederlands geweest :+ ).

Succes met je vorderingen.
 
....

Succes met je vorderingen.

Thanks!

Vandaag op de dag des Heres niet veel gedaan, maar wel wat opgeruimd. Ja ja, ik weet het, vrouwenwerk, maar een opgeruimde werkplaats werkt wel 10x zo makkelijk. Plus, nu kan ik reserve onderdelen snel vinden :Y
IMG_20160103_122350_zpstiigffkl.jpg


En iedereen kent het wel, een bak met onderdelen, die ligt meestal onderin helemaal vol met boutjes, moertjes, veertjes, ... Dus een bakje gemaakt met water en wat ontvetter:
IMG_20160103_113213_zpsighwpvuh.jpg


Alle onderdeeltjes er in en aan de kant:
IMG_20160103_122403_zpsj3jhactz.jpg


Dat een paar dagen laten trekken en dagelijks eens checken wat de vooruitgang is. Verder ook contact opgenomen met mijn kennis met een straalcabine, hopelijk ergens in de loop van komende week naar daar om mijn kratje met onderdelen te stralen *O*

Fijne zondag nog allemaal! :W
 
Bedankt allemaal voor de lovende woorden!

Het project gaat op het moment even wat trager, er moeten stukken gestraald worden, dingen zijn nog in bestelling, etc. Maar we komen er wel!

Afgelopen weekend mijn carburateurs gaan ophalen bij een motorzaak hier in de buurt. Niet je standaard Yamaha dealer of iets in die richting, maar een "oude rot" die niets anders doet dan motoren restaureren. En als ik zeg restaureren.. Oh well, een paar pretplaatjes:
IMG_20160108_160103_zpswqdjryv5.jpg


IMG_20160108_160556_zpsq8ipqc0t.jpg


IMG_20160108_160713_zpstdbqyc0c.jpg


IMG_20160108_160855_zps1gmpkpvp.jpg


Een mens mag dromen! Goed, carburateurs laten stralen en ultrasonen. Kost wat, maar dan heb je ook wat:
IMG_20160108_172739_zpslc2pmemh.jpg


:} :} :}

Verder zijn er nog wat spulletjes onderweg:
Knipsel_zps7x9bn8af.jpg


Filter voor de carter ontluchting, aangezien de standaard airbox komt te vervallen. Alsook een Mini-zandstraalpistool, ideaal om kleine beugeltjes etc. te stralen.
(Demo:
)

Binnenkort dus nog wat meer foto's van mooi gestraalde stukken :Y

Edit: bijna vergeten, deze is ook onderweg:
dk2001795.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de mini-zandstraler ontvangen!
IMG_20160112_162124_zpsztvwvtbt.jpg


Moest wel nog even langs de ijzerwaren winkel om een verloopnippel te halen voor aansluiting op de compressor, maar daarna wat kunnen proberen!

Links wel bewerkt, rechts niet:
IMG_20160112_172351_zpsmnhmdtvw.jpg


Voor:
IMG_20160112_171702_zpsoign31q5.jpg


Na:
IMG_20160112_172052_zpsuunfvlca.jpg


Werkt best goed! Volgende keer nog wat verder prutsen met wat meer druk, zien of het dan nog wat beter gaat. Trouwens ook eindelijk een datum vastgelegd, volgende week maandag het merendeel van de stukken stralen! *O*
 
Even een vraagje over je gestraalde onderdeeltjes ?

Wat ga je doen aan corrosiepreventie ?
Want stralen staat ook gelijk aan het verwijderen van corrosiebescherming.
 
Goed bezig!

Wie het eerst klaar is

:P
Kwaliteit boven snelheid hé ;)

Even een vraagje over je gestraalde onderdeeltjes ?

Wat ga je doen aan corrosiepreventie ?
Want stralen staat ook gelijk aan het verwijderen van corrosiebescherming.
Deze gestraalde onderdeeltjes zijn maar teststukken. De grote onderdelen die ik maandag ga stralen (veerpoten, beugeltjes, etc.) gaan na het stralen in een grote afgesloten bak met een paar industriële silicazakken (lees: een stuk groter dan die zakjes die je bij je schoenen krijgt).

Op die manier blijven ze hopelijk in fatsoenlijke staat (geen vocht, dus normaal geen roest) tot dat ik ze kan spuiten. :Y
 
Laatst bewerkt:
boutjes hoor je niet te spuiten. Moet je verzinken! kost geen trouwens niet veel ;)
 
boutjes hoor je niet te spuiten. Moet je verzinken! kost geen trouwens niet veel ;)
Klopt, was ook niet van plan om boutjes op te knappen, ik heb namelijk een volledige RVS-set bouten voor de XS *D

waar doe je dat droog-ijs stralen en wat kost dat?
Ik heb nog geen fatsoenlijke prijsopgave gekregen jammer genoeg.. Maar wat ik kon vinden (1 website) blijkt het redelijk prijzig te zijn.. Ongeveer 200 euro blijkbaar.. Het gaat dus waarschijnlijk gewoon glasparelen worden (prijsopgave was 80 euro ex. BTW).

Vandaag was pakjes dag! *O*
IMG_20160114_173801_zpsdoc6uptz.jpg


Eindelijk mijn bestelling met gereedschap binnen gekomen!
* Grijpveer
* Krasnaald
* Oorbescherming
* Slagschroevendraaier met dolle bouten verwijderaar
* Lange circlipstang
* Draad tap/snijset
* One man brake bleeder kit
* Bosch laser afstands/hoekmeter (gewonnen met een prijsvraag!)

Shorai Lithium batterij is ook binnen gekomen, heel stuk kleiner dan de standaard batterij:
IMG_20160114_174713_zpsfhre8pkt.jpg


En ook nog een beetje geklust (weliswaar niet aan de motor, maar goed..). Na mijn eerste straalpoging besloten dat ik best niet zonder "cabine" ga werken (stoflong enzo), dus maar een DIY mini straalcabine gemaakt!

"Mangaten" in wording:
IMG_20160114_174921_zpsovaspldd.jpg

IMG_20160114_175937_zpsqydocaxd.jpg


De "cabine":
IMG_20160114_180012_zpsjojeiyxm.jpg


Gaten in de cabine:
IMG_20160114_181315_zpsskhv0g0s.jpg


En afgewerkt:
IMG_20160114_183807_zpsh0kvv4bv.jpg


Morgen alleen nog even een kabeldoorvoer halen voor de persluchtslang en een moer voor op het luchtfiltertje en dan kunnen we veilig stralen! *O*
 
handig gedaan ja, denk dat het in de praktijk wel snel klein is...

Over het stralen van je blok; je kan ook anders redeneren. 120 euro extra voor de garantie dat er 100% zeker geen glaspareltje in je blok achterblijft is misschien geen slechte verzekeringspremie..
 
Laatst bewerkt:
handig gedaan ja, denk dat het in de praktijk wel snel klein is...

Over het stralen van je blok; je kan ook anders redeneren. 120 euro extra voor de garantie dat er 100% zeker geen glaspareltje in je blok achterblijft is misschien geen slechte verzekeringspremie..
Het is enkel voor gebruik met de air eraser, daarmee ga ik geen achter brug of dergelijke stralen, enkel kleine spulletjes. Dus te klein zal wel meevallen ;)

Wat betreft die garantie, daar heb je een punt, maar ik denk dat het best mogelijk is om alles goed af te stoppen/plakken. Op het internet ben ik al menig persoon tegen gekomen die hetzelfde heeft gedaan. Daarbij is droog ijs stralen ook niet even effectief, maar goed.. Het blok zal uiteindelijk wel schoon worden, hoe? Dat zullen we nog wel zien :)
 
Mss het deksel van u straalcabine langs de binnenzijde afplakken met transparante inpak folie (action shop) . Anders zal het snel dof worden 😂 wel super idee. T ziet er goed uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan