Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Mss het deksel van u straalcabine langs de binnenzijde afplakken met transparante inpak folie (action shop) . Anders zal het snel dof worden 😂 wel super idee. T ziet er goed uit
Als ik ergens een stuk glas kan vinden, dan vervang ik waarschijnlijk het binnenstuk van het deksel daar door. Maar goed, eerst zo maar eens testen! Zo'n air eraser valt heel erg mee wat betreft zooi dat er van af komt, dus ik hoop dat hetzelfde geldt voor het dof worden :Y
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: lekker bezig *O*

Dan; leuk samengesteld die straalcabine :}

Verder; dat mini-straalpistooltje; gaat dat nog een beetje qua tijd? Zou je daar bijvoorbeeld een carb-setje uitwendig mee kunnen schoonmaken (kuisen dus ;) ) en zo ja, wat voor tijd schat je daar dan voor nodig te hebben?

En tenslotte, de hamvraag; wat ligt er achter de werkbank waarvoor je een grijpveer nodig hebt?

P.S. Ben ook wel benieuwd hoe dicht je uiteindelijk de kosten van een kant en klaar kastje nadert, al is het zelfvoldane gevoel na het zelf maken van zoiets natuurlijk onbetaalbaar :Y :+
 
Laatst bewerkt:
Allereerst: lekker bezig *O*
Danku!

Dan; leuk samengesteld die straalcabine :}
We doen ons best! Goed afgekeken is het halve werk ;)

Verder; dat mini-straalpistooltje; gaat dat nog een beetje qua tijd? Zou je daar bijvoorbeeld een carb-setje uitwendig mee kunnen schoonmaken (kuisen dus ;) ) en zo ja, wat voor tijd schat je daar dan voor nodig te hebben?
Goh, dat zou kunnen, maar ik zou er niet aan beginnen.. Of je moet bergen met tijd hebben natuurlijk. Zie bv. dit filmpje voor hoe snel het werkt:
Het is dus best mogelijk, maar dan moet je je tijd er wel voor nemen :) Ik heb mijn carbs weggebracht om te ultrasonen (60 EUR) + glasparelen (60 EUR voor een uur werk).

En tenslotte, de hamvraag; wat ligt er achter de werkbank waarvoor je een grijpveer nodig hebt?
De werkbank kan aan de kant, maar ik werk ook wel eens aan mijn auto en daar durft nog wel eens een sluitringetje in de krochten van de motorbaai te vallen :$

P.S. Ben ook wel benieuwd hoe dicht je uiteindelijk de kosten van een kant en klaar kastje nadert, al is het zelfvoldane gevoel na het zelf maken van zoiets natuurlijk onbetaalbaar :Y :+
Bak voor 3,50 EUR: SAMLA Bak met deksel Transparant 57 x 39 x 28 cm/45 l - IKEA
"Mangaten" voor 3 EUR/stuk
Handschoenen voor 4 EUR/paar

Wat betreft de kosten valt het dus best wel mee *D Een stoflong daarentegen, daar kunnen ze niets aan doen en je gezondheid is alles waard, toch? Dus kosten/baten klopt het sommetje wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Goh, dat zou kunnen, maar ik zou er niet aan beginnen.. Of je moet bergen met tijd hebben natuurlijk. Zie bv. dit filmpje voor hoe snel het werkt:
Het is dus best mogelijk, maar dan moet je je tijd er wel voor nemen :) Ik heb mijn carbs weggebracht om te ultrasonen (60 EUR) + glasparelen (60 EUR voor een uur werk).
Valt me nog alles mee moet ik zeggen. Afgaande op die video zou ik denken dat een setje carbs er zeker binnen een uur weer toonbaar uitziet! Alleen buitenzijde gedaan dan uiteraard.
De werkbank kan aan de kant, maar ik werk ook wel eens aan mijn auto en daar durft nog wel eens een sluitringetje in de krochten van de motorbaai te vallen :$
Ah! Daarvoor heb ik de telescopische magneetpen van de Action :Y
Bak voor 3,50 EUR: SAMLA Bak met deksel Transparant 57 x 39 x 28 cm/45 l - IKEA
"Mangaten" voor 3 EUR/stuk
Handschoenen voor 4 EUR/paar

Wat betreft de kosten valt het dus best wel mee *D
Dan kan je d'r inderdaad wel een paar bouwen voor hetzelfde geld. Maar, vergeet de paar eurootjes voor luchtfilter en slangtule niet hè! ;)
Een stoflong daarentegen, daar kunnen ze niets aan doen en je gezondheid is alles waard, toch? Dus kosten/baten klopt het sommetje wel ;)
Dat zeker!
 
Daar zijn we weer! Pakketje gaan ophalen vandaag:
IMG_20160116_132107_zpswkklidqj.jpg


Een XV535 velg *O* Zou precies dezelfde afmetingen moeten hebben als die van een XS650 en dus normaal ook perfect passen in de XS750! Even gekeken, as past, KM-teller aandrijving, schijven, komt helemaal goed! De achterkant gaat wat meer moeite kosten, maar daarover later meer *D

Verder ook nog wat geklust, het motorblok was immers het laatste dat er nog uit moest. Dus.. Alle olie afgetapt, bouten los gezet en dan het hele zooitje op de werkbank gezet.
IMG_20160116_144322_zps3ruandmq.jpg


Af en toe is het wel makkelijk om een grote sterke jongen te zijn 8-) Daarna voorzichtig het frame er over weg gepakt, et voila:
IMG_20160116_145026_zpscr4iory1.jpg


En even afgewerkt met een paar mooie plastic doppen tegen troep in de in-/uitlaat:
IMG_20160116_150124_zps4actetsw.jpg


IMG_20160116_150508_zpsmniiekco.jpg


En als laatste voor vandaag nog even de olie afgetapt van de "middle drive":
IMG_20160116_151503_zpsfrlwme6r.jpg


Genoeg gewerkt voor vandaag, want zodadelijk "moet" ik weer bier gaan verorberen O-) Maar eventueel morgen nog een update (klepspeling checken, nokkenaskettingspanner stellen, ..) en anders sowieso maandag met als het goed is een lading mooi gestraalde onderdelen *D

Prettig weekend allemaal! :W
 
Vandaag nog wat gewerkt, want met een kater is alles leuker :X En leuk dat het was...

Het plan voor vandaag was de nokkenaskettingspanner af te regelen, 2e versnelling fix te doen, etc. Maar het draaide wat anders uit.. De spanner wilde namelijk niet lekker op en neer bewegen, dus die moest er eerst af:
IMG_20160117_122948_zpsimggebdt.jpg


En uit elkaar:
IMG_20160117_123418_zpsyk0j6mxw.jpg


Terug gemonteerd om af te stellen en ineens hoor ik een tik, ik denk dat zal de spanner zijn die zich zet, maar niets was minder waar, zo bleek toen tijdens het draaien van de krukas de motor blokkeerde.. De veer van de spanner zat blijkbaar niet helemaal lekker en daardoor was er niet genoeg spanning op de ketting om die rond de tandwielen te houden :N Dus in plaats van mijn planning heb ik me vandaag bezig gehouden met de nokkenastiming weer goed te zetten..

Gelukkig is er een markering voor TDC:
IMG_20160117_160427_zpsfwndhf1j.jpg


Normaal is het dan redelijk makkelijk om de timing juist te zetten, maar ik had natuurlijk geen zin om de ketting te splitsen.. Dus moest er wat creatief worden gewerkt! Daarom het kleppendeksel er af getrokken, de nokkenasklemmen los en dan misbruik maken van het feit dat de ketting niet onder spanning staat. Dan was de ketting dus te verleggen en was de timing tussen de 2 nokkenassen weer in orde.

Dan de timing daarvan met de krukas.. Na wat prutsen door een tand te verleggen op de nokkenas en op de krukas tot de conclusie gekomen dat door de rek van de ketting de timing niet 100% meer overeen wil komen met de merktekens. Ofwel had ik de keuze om net iets voor, of net iets na de tekens te eindigen. Er uiteindelijk voor gekozen om er iets voor te beginnen, dat zou ook moet zorgen voor wat extra koppel.

De inlaat:
IMG_20160117_174542_zpsr1itkmmi.jpg


En de uitlaat:
IMG_20160117_174533_zpsdnfsdgx7.jpg


Spanner er ook weer op, maar die zit zo goed als op zijn einde:
IMG_20160117_173934_zpscsc0so9k.jpg


Zou dus een goed idee zijn om een nieuwe ketting te monteren, dan kan de spanner in de toekomst ook nog gebruikt worden en staat de timing waarschijnlijk weer wel goed. Maar dat ga ik even houden voor als de motor terug in elkaar zit en ik wat heb kunnen testrijden, ketting vervangen kan immers ook met het blok in de motor.

Goed, dan konden de nokkenassen terug vast met een paar nieuwe moertjes/ringetjes:
IMG_20160117_175246_zpsufzxqqev.jpg


En om de dag af te sluiten nog even de klepspeling gemeten, een stuk of 2 stonden er op het randje van de tolerantielimiet, de andere er buiten. Dus daar komt binnenkort ook nog een verslagje van :Y Nu ga ik nog wat genieten van mijn avond, tot de volgende! :W
 
Heb je de motor getornd met de spanner gedemonteerd? Want als de motor blokkeerde dan hoop ik voor je dat er geen schade aan de kleppen is ontstaan doordat die een zuiger, of erger nog, elkaar geraakt hebben. Dat er een en ander aan de klepspelingen niet meer deugt wijst ook in die richting. Ik denk dat je beter de kop eraf kan halen voor inspectie en dan meteen de ketting vervangen. Nogmaals: ik hoop dat ik er naast zit met dit verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het wel mee zal vallen, hij zei al dat de veer van de spanner niet helemaal lekker zat en daardoor de spanner niet goed zat.
De kleppen van de XS raken de zuigers niet zomaar he, dan moet ie echt heel veel verkeerd zijn, 1 tandje is niks aan de hand he.

@theredone; de veerdruk van de spanner is onvoldoende om de motor op rond te draaien, je moet hem enigszins tegenhouden/blokkeren en op het meest losse punt aandrukken zodat ie goed op spanning komt. zie WPHB..! Maar misschien had je het ook zo gedaan (zo niet t
zou dat het over de tandwielen heen klikken verklaren)
 
Ik denk dat het wel mee zal vallen, hij zei al dat de veer van de spanner niet helemaal lekker zat en daardoor de spanner niet goed zat.
De kleppen van de XS raken de zuigers niet zomaar he, dan moet ie echt heel veel verkeerd zijn, 1 tandje is niks aan de hand he.

@theredone; de veerdruk van de spanner is onvoldoende om de motor op rond te draaien, je moet hem enigszins tegenhouden/blokkeren en op het meest losse punt aandrukken zodat ie goed op spanning komt. zie WPHB..! Maar misschien had je het ook zo gedaan (zo niet t
zou dat het over de tandwielen heen klikken verklaren)


Inderdaad, met 1 of 2 tanden mis gebeurt er echt niets. Maar voordat je de spanner demonteert moet je even naar de stand van de nokkenassen kijken, die staan natuurlijk maar 1 keer op 2 omwentelingen van de krukas in de "montage"-stand.
Maar ik vraag me af waarop de boel anders nog kan blokkeren.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, met 1 of 2 tanden mis gebeurt er echt niets. Maar voordat je de spanner demonteert moet je even naar de stand van de nokkenassen kijken, die staan natuurlijk maar 1 keer op 2 omwentelingen van de krukas in de "montage"-stand.
Maar ik vraag me af waarop de boel anders nog kan blokkeren.
Blokkeren zal inderdaad door een klep zijn geweest, maar voorzichtig als ik ben had ik dat meteen door natuurlijk ;)

Daarom ook meteen de nokkenassen los gehaald zodat ik zonder problemen de krukas kon draaien. Ondertussen staat de timing weer goed en is er niets meer te merken van problemen.

Dat de klepspeling van bijna alle kleppen verkeerd staat is eerder een gevalletje achterstallig onderhoud. Als het door het raken zou zijn, dan zou maar 1 van de kleppen dit mogen hebben.

Vandaag 9u aan het glasparelen geweest, morgen foto's!
 
En daar zijn ze dan! *O* De gestraalde onderdelen :9~
IMG_20160121_173739_zpsef8kr8mp.jpg

IMG_20160121_174226_zpsfr3fywqm.jpg

IMG_20160121_174824_zpspmcbhzfv.jpg


Nu moeten ze natuurlijk nog netjes gespoten worden, maar het is een beetje koud zegmaar.. Dus daar moeten we nog iets op verzinnen!

Vandaag ook nog een beetje gesleuteld: de 2e versnellingsfix gedaan. Het ontstekingsdeksel lag er toch al af dus..
IMG_20160121_175837_zpskn3ecml4.jpg


Merkteken voor de grondplaat:
IMG_20160121_180105_zpstp4b5d4f.jpg


Grondplaat los:
IMG_20160121_180357_zpssidregm3.jpg


En het deksel er af:
IMG_20160121_181010_zpshljabdjg.jpg

IMG_20160121_181016_zpsf0e6rzf5.jpg


Andere dekseltje moest er ook af:
IMG_20160121_181351_zpsvkzd5xzq.jpg

IMG_20160121_182357_zpsrp0y0szk.jpg


En daar zit hij dan!
IMG_20160121_182934_zpslwxqe6kd.jpg


Tandwiel er uit:
IMG_20160121_183100_zpse5g6j6jb.jpg


De ring die i.p.v. achter het tandwiel, voor het tandwiel moet komen:
IMG_20160121_183219_zpssu2hkn11.jpg


Tandflanken zien er nog netjes uit:
IMG_20160121_183300_zpsogtizp10.jpg


Alles weer netjes op zijn plek:
IMG_20160121_184202_zps6z84rrpg.jpg


Aan het deksel en het blok te zien was het blok misschien ooit gewoon zwart, maar is het een keer zilver gespoten:
IMG_20160121_185326_zps8tnn1lqy.jpg

IMG_20160121_190627_zpsa26hczpu.jpg


Maar daar zullen we vanzelf achter komen als het blok gestraald wordt :Y Deksel mooi schoon gemaakt voor het terug te monteren:
IMG_20160121_185520_zpsfl4czt1l.jpg


Koppelingsmechanisme ook:
IMG_20160121_190445_zpsxv4smtae.jpg


En nog even de nokkenaskettinggeleiders bekeken nu het onderblok toch open ligt:
IMG_20160121_191044_zps6enmefx4.jpg


Die vervang ik waarschijnlijk ook meteen mee als ik de ketting doe. Maar voor nu alles weer dicht:
IMG_20160121_193042_zpsd6crmruf.jpg


En al vast een klein beetje gedaan voor volgende sleutelbeurt:
IMG_20160121_193729_zpsjfglxd2n.jpg


Volgende keer de rechterkant volledig open maken om de primaire ketting te checken + een spanner te ontwerpen. Fijne avond nog allemaal! :W
 
Ziet er weer goed uit! Over je blok, wat is het serienummer daarvan?? Is het wel een "E" blok??
Vermoedelijk wel gezien het peilglaasje en de electronische ontsteking, maar da zou nog overgezet kunnen zijn.
 
Ziet er weer goed uit! Over je blok, wat is het serienummer daarvan?? Is het wel een "E" blok??
Vermoedelijk wel gezien het peilglaasje en de electronische ontsteking, maar da zou nog overgezet kunnen zijn.
Zou ik even moeten nakijken, heb zo te zien geen goede foto met het serienummer er bij. Maar normaal wel gewoon een E-blok ja. Verschillen van de E t.o.v. de 2D:
- Mikuni MK2 carburateurs: check
- Electronische ontsteking met mechanische vervroeger: check
- Kijkglas voor olie: check
- Airbox waarbij je het filter kan vervangen zonder zadel te verwijderen: check
- Toerenteller met rood gebied vanaf 9000 rpm: check
 
Dan zal het wel een E blok zijn inderdaad. Die had je natuurlijk ook gewoon in het zwart; alleen in de "Special" (SE) zat een grijs blok.

ps technisch zijn er nog meer verschillen he zoals andere zuigers, oliepomp, 1 nokkenas is anders meen ik, en zo wat dingen.
Heb je ook een ondiepe carterpan, zie ik dat??
 
Dan zal het wel een E blok zijn inderdaad. Die had je natuurlijk ook gewoon in het zwart; alleen in de "Special" (SE) zat een grijs blok.

ps technisch zijn er nog meer verschillen he zoals andere zuigers, oliepomp, 1 nokkenas is anders meen ik, en zo wat dingen.
Heb je ook een ondiepe carterpan, zie ik dat??
Er zijn inderdaad nog wat dingen, maar niet die ik zo snel kan checken. Wat betreft carterpan, het is in ieder geval niet de diepe zoals op de XS850, maar of dat wil zeggen dat hij "ondiep" is.. ;)
 
Ziet er weer goed uit! Over je blok, wat is het serienummer daarvan?? Is het wel een "E" blok??
Vermoedelijk wel gezien het peilglaasje en de electronische ontsteking, maar da zou nog overgezet kunnen zijn.
1T5-102940, komt voor zo ver ik kan vinden perfect overeen met een "E-blok".

Vandaag de rechter kant van het blok gedemonteerd om de primaire ketting te inspecteren. Eerst de centrale bout er uit, deze zat goed vast maar met een beetje aanmoediging van de brander en de slagschroevendraaier was die zo los:
IMG_20160122_182031_zps9gnthjtq.jpg


Dan een bout gepakt uit 1 van mijn bakjes en daarmee de rotor van de krukas gedrukt:
IMG_20160122_183051_zps6spnvpws.jpg


Vervolgens alle boutjes er uit (en in een stuk karton geprikt) en het deksel er af:
IMG_20160122_183906_zps2x25qyiy.jpg

IMG_20160122_184113_zpsuqb0px7h.jpg


Zoals verwacht zit er wat rek op de primaire ketting:
IMG_20160122_184136_zpsrhekvvqq.jpg


En dat heeft al (een klein beetje) schade aangericht:
IMG_20160122_184323_zpscdocviin.jpg

IMG_20160122_184612_zpsaflmqfzu.jpg

IMG_20160122_184652_zpskjkql0ss.jpg

IMG_20160122_185148_zpscxugiwmv.jpg


Ik ben er op tijd bij zo te zien :Y Wel kwam ik dit tegen in het carterdeksel:
IMG_20160122_190444_zpseg3hfj4f.jpg


Dat moet normaal ergens aan vast zitten denk ik zo! B| Maar goed, dan maar op speurtocht, lagerhouder er af en daar was de rest van de circlips al:
IMG_20160122_190950_zpskbybjhep.jpg


Gelukkig heb ik laatst mijn reserveonderdelen geïnventariseerd en dus was een vervanger snel gevonden:
IMG_20160122_191508_zpsn1q93osu.jpg


En weer op zijn plek:
IMG_20160122_191718_zpsjp7igxlf.jpg


Ook nog even een template gemaakt van de onderkant van het carter, dan kan ik een kettingspanner ontwerpen:
IMG_20160122_193800_zps8e1zb2et.jpg

IMG_20160122_193901_zpswejywzhg.jpg


En als laatste nog een begin gemaakt met de brandstoftank te ontroesten. Laten we zeggen dat het nodig is..:
IMG_20160122_194639_zpsc2qcquzp.jpg


Dus wat kiezels er in gesmeten en al een beetje geschut. Vermoeiend! :z Maar de eerste verbetering is al zichtbaar:
IMG_20160122_195243_zpsbsblmfwc.jpg


En dat was het weer voor vandaag! Eerst maar eens iets eten en dan het eten doorspoelen met wat alcoholische versnaperingen O-) Prettig weekend allemaal! :W
 
Nog een mini update vandaag, eerst eens iets gedaan aan de koude in mijn garage. Als die koud is kan ik immers geen onderdelen spuiten.. Dus een petroleumkacheltje gekocht:
IMG_20160123_132510_zps2ephuatu.jpg


Verder nog wat geschut met de brandstoftank om de roest los te krijgen, dolle pret, alsook de achterbrug in de afbijt gezet. Tijdens het stralen bleek dat de lak daar nogal dik op zat, dus was het nogal tijdverlies om die ook helemaal te doen:
IMG_20160123_140518_zpskvitq7v5.jpg


En dan krabben en borstelen:
IMG_20160123_153252_zpsyg29z2jd.jpg


En dan de brug verder geschuurd met de boormachine en de hele handel in de stoproest gezet:
IMG_20160123_162648_zpsv1iewelg.jpg


Als dat droog is, dan is hij al mooi zwart, beetje opschuren en aflakken :Y Goed, dat was het weer voor vandaag! Zodadelijk klaar maken voor een avondje pilsen, ja ja, ik weet het, zwaar leven *O*

:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan