Ram's XS750E Scrambler / Tracker project

Daar zijn we weer! :W

Afgelopen week de tank al eens in de eindkleur gelakt om te kijken hoe dat er uit ziet:
IMG_20160322_184359_zps44yru4mr.jpg


Niet slecht! :9 Alleen waren er nog 2 "kleine" imperfecties:
IMG_20160322_184408_zpsnczvtnot.jpg

IMG_20160322_184432_zpsdu1ca288.jpg


Dusja, dan is het weer meer van dit B|
IMG_20160324_190650_zpsqensolxe.jpg


Goed, bijna klaar dus! Ook gisteren nog de benodigde shims gehaald om de kleppen te stellen. Kostelijk grapje! Maar hey, weer een puntje om af te strepen. Kleppen staan nu op IN: 0.16, 0.17, 0.16 (tolerantie: 0.16 tot 0.20) en UIT: 0.25, 0.25, 0.24 (tolerantie: 0.21 tot 0.25). Inlaatkleppen zullen dus binnen een x-aantal duizend km eventueel nog eens gesteld moeten worden, maar dat zien we dan wel weer.

Bovenkant dicht, dan de onderkant maar eens open maken (op aanraden van PieterKlaas):
IMG_20160325_190205_zpsc8shna9k.jpg


Iemand was nogal enthousiast geweest met de vloeibare pakking en ja, die kom je dan uiteindelijk weer tegen:
IMG_20160325_190211_zpsnwz4jvpv.jpg

IMG_20160325_190847_zps09bbi95u.jpg


Gelukkig alleen maar "zachte stukjes" in het filtergaas, geen metaal tegen gekomen. *O* Maar toch, dat moet weer schoongemaakt worden.. En na was huisvlijt:
IMG_20160325_194307_zpshwlguhbg.jpg


Ja, het gaas zit er nog in :+ En om af te sluiten, deze ranzigheid:
IMG_20160325_194920_zps7l5avwnz.jpg


Nog omgevormd in:
IMG_20160325_200742_zpsemhqonvq.jpg


:o :o Ja, ik weet het, prachtig enzo :+ Lekker verlengd weekend nu met pasen, dus van het weekend de tank afwerken, blok schoonmaken, ... Tot de volgende en een prettig weekend / pasen! :W
 
Hallo oma! :W

De laatste weken was trage vooruitgang, gekloot met de brandstoftank deed de zin om te sleutelen wat afnemen, maar hey, die is nu zo goed als klaar!

Laatste keer in de filler:
1459442180465_zpsxi5yswub.jpg


Afgelakt:
1460478578597_zpsudkcndeh.jpg


En inclusief blanke lak en stickers:
IMG_20160412_195138_zpsjxecfttt.jpg


Ook de banden van de velgen laten halen zodat die samen met het frame (als dat klaar is) naar de coater kunnen:
IMG_20160408_181405_zpspdq47qzu.jpg


Op bovenstaande foto kun je ook al wat staal zien staan *D Dat is voor de accubak / elektrobak. Ik dacht deze eerst te laten laseren en buigen, maar om de kosten wat te drukken lekker zelf wat hobby'en. Malletje maken:
IMG_20160409_124923_zps0fhv2zwd.jpg


Mal overzetten:
IMG_20160409_133841_zpsayflyeok.jpg


Past precies:
1460203786092_zps7lxbap7c.jpg


En vastgepunt:
IMG_20160409_174518_zpsvxrmx7c7.jpg


Nu enkel nog een rand aan de voorkant maken en dan is het bakje ook klaar *O* Als dat in orde is nog de zadelbevestiging maken en dan kan het frame naar de coater :Y Als alles terug komt, dan kan ik eindelijk weer eens wat tempo maken met de assemblage..

Tot de volgende! :W
 
Moet je gaatjes in je onderplaat voor de elektra maken ?

Want je zal toch wat moeten vastzetten in je elektrabak en als het eenmaal gepoedercoat is ga je liever niet meer boren (tenminste dat is mijn verwachting).

Is de voorrand scherp of wat rond gemaakt ? Er gaan daar de nodige elektradraden lopen en het is mogelijk slim (om problemen met je elektra te voorkomen) om te zorgen dat die metaalrand rond/niet scherp of anderszins afgewerkt is.

Aanvullend je hebt er flink vaart in.
Mooi kleurtje tank en zo te zien matte blanke lak. Mag ik vragen wat voor ? Moet namelijk ook nog tank doen...
 
Moet je gaatjes in je onderplaat voor de elektra maken ?

Want je zal toch wat moeten vastzetten in je elektrabak en als het eenmaal gepoedercoat is ga je liever niet meer boren (tenminste dat is mijn verwachting).

Is de voorrand scherp of wat rond gemaakt ? Er gaan daar de nodige elektradraden lopen en het is mogelijk slim (om problemen met je elektra te voorkomen) om te zorgen dat die metaalrand rond/niet scherp of anderszins afgewerkt is.

Aanvullend je hebt er flink vaart in.
Mooi kleurtje tank en zo te zien matte blanke lak. Mag ik vragen wat voor ? Moet namelijk ook nog tank doen...
Hey Wim! Gaatjes probeer ik te vermijden, dan blijft de onderkant mooi strak. Dus ofwel maak ik een mooi systeem aan de binnenkant, ofwel gebruik ik industriële dubbelzijdige tape of iets dergelijks om de zaken die onder het zadel komen op zijn plek te houden.

Wat betreft de voorrand, die blijft niet open. Daar komt nog een verticaal schot om zo echt een "bak" te creëren. Kabeldoorvoer zal gewoon met een doorvoermof of iets dergelijks zijn om zo doorschuren van de kabels te voorkomen.

De foto is misschien wat vertekenend, want het is wel effectief hoogglans blanke lak. Dit boven op "velgen spuitverf" van de Action (niet de standaard velgenzilver kleur, maar iets donkerder). Zal straks nog wel eens proberen om een betere foto te maken *D
 
Zorg wel voor voldoende koeling voor je spanningsregelaar (dus enige ventilatie/luchtbeweging is niet verkeerd).

En dank voor de info over de "matte" spuitverf.
 
Zorg wel voor voldoende koeling voor je spanningsregelaar (dus enige ventilatie/luchtbeweging is niet verkeerd).

En dank voor de info over de "matte" spuitverf.
Spanningsregelaar komt denk ik bij de batterij, onder de achterbrug, inderdaad i.v.m. de koeling ;)

Onder het zadel komen normaal knipperrelais, zekeringenkast, evt. CDI als ik daarvoor mijn zadel niet te veel moet verhogen, etc.

Zoiets dus:
20131101_215122_zpsef8fcd78.jpg

20131101_215009_zps6c69d15d.jpg
 
Gisteren mijn vers gelakte tank proberen afmonteren, maar dat ging niet helemaal naar wens..
IMG_20160413_165940_zpsize6xxwh.jpg


Mijn nieuwe tankdop gemonteerd, maar de lengte is niet juist waardoor de slotclip niet uitkomt met de slotpen. Geweldig :( Contact opgenomen met de verkoper op eBay en er achter gekomen dat ik geen XS750 tank (tankdop in het midden op de tank), maar een XS850 tank heb :?

Goed, ik had gelukkig de oude tankdop niet bij het vuilnis gezet, dus die terug gemonteerd samen met het nieuwe rubber van de nieuwe tankdop:
IMG_20160414_174352_zps1nfbo6uj.jpg

IMG_20160414_174402_zpsskhzoeiu.jpg


Wat waterdruppels op de tank (het regende toen ik hem naar binnen bracht), maar verder is de tank mooi strak geworden :Y Tank ligt nu in de berging op een handdoek zodat ik hem niet kan beschadigen in de garage, kan ik rustig verder met de rest af te werken.

To do:
- Brandstofkraantjes schoon maken
- Koplamp afwerken (behuizing lakken)
- Frame afwerken (beugels voor zadel, achterlicht, ..)
- Frame en velgen naar poedercoater
- Zadel maken
- Motorblok schoon maken
- Motorblok spuiten

- Alles terug in elkaar :+

Een stuurtje is ondertussen ook onderweg (superbike), maar ik moet nog wel een set banden, en verlichting (knippers + achterlicht) kopen. Prettig weekend allemaal! :W
 
Zo te zien heb jij een 24 liter XS 850 tank. Tankdoppen lijken allemaal op elkaar zijn toch net verschillend. Zo past een dop van een Special niet op een gewone XS750 tank. Terwijl vorm hetzelfde is (visueel 😉, doch met kleine verschillen).

Je blijft wel tempo houden !
 
Zo te zien heb jij een 24 liter XS 850 tank. Tankdoppen lijken allemaal op elkaar zijn toch net verschillend. Zo past een dop van een Special niet op een gewone XS750 tank. Terwijl vorm hetzelfde is (visueel 😉, doch met kleine verschillen).

Je blijft wel tempo houden !
Klopt, ochja, meer km's per tank ;)

Vandaag een pakje ontvangen:
IMG_20160419_174450_zpsiyphckg4.jpg


Mooi koopje gedaan met een gebruikt superbike stuur *D Deze jongens zijn trouwens ook onderweg:
71aHZuZtt3L._SY355_.jpg


Ter vervanging van de metalen cone filters. Naar het schijnt gaat het met deze een stuk makkelijker afstellen zijn, omdat ze minder problemen geven met de CV-carburateurs.

Verder ook nog wat gesleuteld vandaag, de brandstofkranen stonden nog op de agenda. De patiënten:
IMG_20160419_184726_zpsjy5oaioo.jpg


Filters er af:
IMG_20160419_185155_zpsppbhwxtj.jpg


En uit elkaar:
IMG_20160419_190056_zpssd8cuplw.jpg


Daar zit veel prut in! Wat natuurlijk wel te verwachten was als je naar de filters kijkt en bedenkt hoe de binnenkant van de tank er uit zag :r Morgen ze even schoonmaken, straks nog even op zoek naar een setje seals ofwel naar nieuwe kranen (ervaring leert dat ze vaak bijna even duur zijn..).

Ook nog wat foto's gemaakt van mijn elektrode en half-automaat lasposten, die gaan het internet op en ter vervanging komt er een TIG terug. Dat gaat een stuk beter werken bij het maken van mijn accu bak, elektrobak, .. en het is natuurlijk ook gewoon om mee te "spelen" :+

Fijne avond nog! :W
 
Even twee vraagjes: waar heb je de schuimfilters vandaan ?
En waar heb jij het tooltje gevonden voor het kleppen stellen ?

Superbike stuur geeft trouwens een goede zitpositie :Y (tenminste met mijn beperkte lengte van 1,70).

Er zit namelijk ook een superbike stuur op mijn caferacerachtige XS *D

Deze heeft trouwens een drankprobleem '( motor loopt nu ongeveer 1 op 11 (en dat is echt te veel).
Mijn XS750 (ondertussen verkocht) liep 1 op 18 (en bij lange stukken gelijkmatig rijden was hij zelfs nog zuiniger)
Lees afstellen is echt noodzakelijk,maar dat begint met kleppen stellen, vandaar vraag 2 ;)
 
Weinig interessante update vandaag.. Na een nachtje weken en wat borstelen zien de brandstof filters er weer een stuk beter uit!
IMG_20160420_192229_zps31tcyfvn_edit_1461175585180_zpshu4elbie.jpg


Vandaag ook de half automaat verkocht, zaterdag komen ze voor de elektrode laspost, dus er is ruimte voor een TIG! Nu nog de juiste vinden.. Dus moest iemand zijn TIG verkopen ;)
 
Weinig interessante update vandaag.. Na een nachtje weken en wat borstelen zien de brandstof filters er weer een stuk beter uit!
[afbeelding]

Vandaag ook de half automaat verkocht, zaterdag komen ze voor de elektrode laspost, dus er is ruimte voor een TIG! Nu nog de juiste vinden.. Dus moest iemand zijn TIG verkopen ;)

Ik heb toevallig vandaag deze binnen gekregen:
http://www.lasexpert.nl/TIG220P

En er zijn er hier op het forum meer die dezelfde hebben.
Hoor tot nu toe alleen maar lovende reacties.

Zelf nog niet bezig geweest.
 
kan er weer 100.000km tegen aan
Laten we het hopen ;)

Dat gaat lekker hier! Succes en deze blijf ik volgen!
Thanks!

Ik heb toevallig vandaag deze binnen gekregen:
Giant TIG220P 220A TIG AC/DC

En er zijn er hier op het forum meer die dezelfde hebben.
Hoor tot nu toe alleen maar lovende reacties.

Zelf nog niet bezig geweest.
Die had ik inderdaad ook op het oog (of de TIG200P), als ik een nieuwe zou willen kopen. Deze heb ik al over gemailed:
http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap-machines/lasapparaat/tig-vig-mma-plasma-ac-dc-287116295.html

Is dezelfde (Chinese) laspost, maar dan ook met aansluiting / pistool voor plasma snijden. Nodig? Niet direct. Leuk om te hebben? Dat wel! :) Maar toch ben ik aan het kijken voor iets goedkopers om mee te beginnen, een 160P of 200P enkel DC bv. zou al goed voldoen. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit al iets in alu heb willen bakken, maar het is natuurlijk wel fijn om het te kunnen doen indien nodig..
 
Laatst bewerkt:
ik had ook zoiets van dat ik opzich niet teveel wilde uitgeven (blijf een arme student). Maar het is ook wel handig dat ik alles zou kunnen lassen als ik het een keer nodig heb.
 
Gisteren wat "baking soda" gaan halen en een poging gedaan om de brandstofkranen te stralen:
IMG_20160421_191134_zpsgimac9i1.jpg


Maar dat was niet echt een succes :/ morgen dus maar gewoon wat handwerk verrichten. Vandaag nog wel een nieuwe aankoop gedaan:
IMG_20160423_175802_zpseuk45zb1.jpg


Een echte Fronius Transtig 1600, als ik mijn fles gevuld heb en toevoegmateriaal dus maar eens wat dingen in elkaar knutselen. Te beginnen met de elektrobak die ik opnieuw ga maken en lassen. Met de hobby half automaat was dat niet echt prachtig geworden..

Prettig weekend allemaal! :W
 
Goedenavond allemaal! :W Afgelopen week weer lekker wat gesleuteld, nieuw speelgoed gekocht, etc.

Revisiesetje voor de brandstofkranen is binnen gekomen uit Polen, verder ook wat nieuw las materiaal gekocht:
1461686156439_zpssxogspze.jpg


Een paar magneten:
1461866048318_zpsieuzxjro.jpg


Lasklem:
1461866041489_zpssl3irbsw.jpg


Afzuiging gemaakt voor de lasdampen:
1461865970307_zpsgscuzzzl.jpg


En toen mijn nieuwe TIG maar eens open geschroefd:
1461939055004_zpsoa0z2koi.jpg


Er zitten een paar "verborgen instellingen" in het apparaat: elektrode diameter, gas voor-/nastroom, HF frequentie, etc. Het probleem is dat je dat normaal moet instellen met een up / down schakelaar (o.a. op de officiële Fronius TIG-toortsen) maar ik heb gewoon een WP 17-toorts. Daarom kon ik enkel de settings omhoog schroeven, niet andersom.. Dus heb ik de pin out opgevraagd bij Fronius en daarna een mooi up / down schakelaartje ingebouwd:
IMG-20160429-WA0002_zpsy8wlhgsl.jpeg


Vanaf nu kan ik dus mooi, met om het even welke toorts, nog altijd de settings veranderen :) Maar meteen uitgetest:
IMG_20160428_195116_zpsijnaz2nx.jpg


Er is nog ruimte voor betering zullen we zeggen :P Maar om te laten zien dat ik het wel enigszins kan als er geen onmogelijke houdingen moeten worden aangenomen (en na wat oefenen uiteraard ;) ):
1462029095381_zpsswy6qfqk.jpg


En wat meters lasdraad en enkele malen elektrodes slijpen verder zit alles er op wat er op moet komen:
IMG_20160430_173956_zpsdbnm7orz.jpg


De 2 enige dingen waar ik nog even over moet nadenken zijn of en welk achterspatbord ik ga plaatsen én welk achterlicht daarbij. Ik heb nog een metalen voorspatbord dat zou kunnen voldoen:
IMG_20160430_174956_zpsdl74tuka.jpg


Uiteraard eerst nog wat aanpassen :Y En voor het achterlicht is er een beetje ruimte:
IMG_20160430_175051_zpsgrjuil4j.jpg


Ben aan het denken om zoiets te kopen / monteren:
51Q36QIe7JL._SL500_AA280_.jpg


Knipperts, achter-/remlicht, nummerplaatverlichting en kentekenhouder in 1. Ofwel wordt het een klein achterlicht en ga ik toch voor losse knipperts, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit..

Tot de volgende! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan