Aaaarghhh.....Ducati vonkt niet !

HenkieA

MF'er
7 nov 2003
180
2
Hemrik
Hallo sleutelaars, kenners en experts.

Ik heb vorige week een erg leuke Ducati SS600 gekocht en nu zou het wel mooi zijn als ik um ook aan de praat zou krijgen ! Hij staat vanaf mei ongeveer stil, dus dat valt nog wel mee.

En waarom doe ie het niet ?
Als ik hem op contact zet, vonken de bougies precies 1 keer. Ik zit dan dus nog helemaal niet aan de startknop, alleen sleutel omdraaien. En daarna vonken ze dus niet meer als ik de startknop indruk. Daarna weer van contact af. Contact weer aan.... 1 keer vonk.....en niks meer.
Wie heeft enig idee ? Bougies zijn nieuw.
IK WIL GRAAG RIJDEN !

Alvast bedankt.
 
Dit is hem dus........
full
 
Tot nu toe bougies vernieuwd, stekkertjes nagelopen en ingespoten met WD40, massa accu gecontroleerd, en zekeringen nagekeken. Duc heeft in februari een grote beurt gehad en daarna nog nauwlijks gereden. Staat dus vanaf mei ongeveer stil.
Vind het een beetje vreemd dat ie precies 1 keer vonkt als je um op contact zet.

Heb helaas geen vlammenwerper ter beschikking, wel dartpijltjes, maar daar ben ik nog niet aan toe. Moet toch zonder al te veel problemen op te lossen zijn....toch ???
 
Tot nu toe bougies vernieuwd, stekkertjes nagelopen en ingespoten met WD40, massa accu gecontroleerd, en zekeringen nagekeken. Duc heeft in februari een grote beurt gehad en daarna nog nauwlijks gereden. Staat dus vanaf mei ongeveer stil.
Vind het een beetje vreemd dat ie precies 1 keer vonkt als je um op contact zet.

Heb helaas geen vlammenwerper ter beschikking, wel dartpijltjes, maar daar ben ik nog niet aan toe. Moet toch zonder al te veel problemen op te lossen zijn....toch ???

Als ie dan meerdere keren achter elkaar zou vonken, zou nog vreemder zijn :+

Heeft de startmotor wel de zelfde draaisnelheid als normaal ?
Of beter gezegd, wat zijn de waardes van jouw accu in rust en tijdens het starten ?
 
Tot nu toe bougies vernieuwd, stekkertjes nagelopen en ingespoten met WD40, massa accu gecontroleerd, en zekeringen nagekeken. Duc heeft in februari een grote beurt gehad en daarna nog nauwlijks gereden. Staat dus vanaf mei ongeveer stil.
Vind het een beetje vreemd dat ie precies 1 keer vonkt als je um op contact zet.

Heb helaas geen vlammenwerper ter beschikking, wel dartpijltjes, maar daar ben ik nog niet aan toe. Moet toch zonder al te veel problemen op te lossen zijn....toch ???
Ik wil even niet weten wat je met wd40 gedaan hebt...

Maar goed: er is iets met de bougies, want die vonken niet op de juiste manier.

Dat betekent dat je terug moet gaan zoeken vanaf de bougies.

Accu spanning
Bougie
Bougiedop
Bougiekabel
Bobine
bedrading naar bobine
onstekingsmodule
bedrading
pulsgever

En alles wat daar nog tussen zit, zoals onderbreker (jiffy, koppeling, dodemansknop, omvalsensor, alarm, etc. Wat van toepassing is).

Probeer een wphb en/of schema te scoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Controleer de draden van accu naar relais eens goed. Deze zijn bij de supersports aan de dunne kant en kunnen behoorlijk heet worden. Bij langdurig starten heb ik zelfs de isolatie zien roken. Misschien ergens kortsluiting als gevolg van beschadigde isolatie?
 
Beide bougies vonken niet.
Als er 1 CDI kastje of 1 bobine kapot zou zijn, dan zou hij toch op 1 cylinder wel willen lopen ?
Zou wel heel toevallig zijn dat beide bobines of CDI's kapot zouden zijn.

Maar dan ligt het toch het meest voor de hand dat er iets mis is met de stroom naar de bobines / CDI's ?
En waarom vonken ze 1 keer als je de motor op contact zet ?

Sorry, mijn technisch inzicht bereikt ongeveer het nivo van een pasgeboren chimpansee.....
full
 
Beide bougies vonken niet.
Als er 1 CDI kastje of 1 bobine kapot zou zijn, dan zou hij toch op 1 cylinder wel willen lopen ?
Zou wel heel toevallig zijn dat beide bobines of CDI's kapot zouden zijn.

Maar dan ligt het toch het meest voor de hand dat er iets mis is met de stroom naar de bobines / CDI's ?
En waarom vonken ze 1 keer als je de motor op contact zet ?

Sorry, mijn technisch inzicht bereikt ongeveer het nivo van een pasgeboren chimpansee.....[afbeelding]

Theoretisch zou het dus zo zijn dat wanneer je de contact sleutel maar vaak genoeg heen en weer draait, dat ie dan start :? :+

Maar stroom naar de bobines zeg je..., lijkt mij ook sterk.
Eerder een signaal wat wel of niet aankomt bij de cdi . Controleer de onderbrekers op hun werking.
En daarna houd het voor mij op afstand ook op, want wat er binnen in dat printplaat-kastje gebeurd :? :X
 
Heb je een schema, en heb je je waardes van het ontstekings- systeem kunnen herleiden?
Staat er op de Bobines 12 Volt bij het starten, loopt er primair stroom doorheen.
Hoever gaat jouw kennis over elektra?
 
Uhhh, mijn kennis over elekra ?
Ik kan een nieuwe gloeilamp indraaien en een batterij van een zaklamp vervangen.
Dingen doormeten wordt al een hele opgave.
Als ik er niet uitkom en het probleem niet snel eenvoudig kan worden opgelost, zal ik um
toch moeten wegbrengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan