Aprilia dorsoduro start vanzelf bij contact aan!!

Ecksel

Rookie
20 nov 2015
4
0
Wijk bij duurstede
Beste sleutelaars en experts

Ik heb een merkwaardig probleem bij mijn dorsoduro van 2008
Na mijn contact aangezet te hebben en bedien daarna de koppelingshandel of klap mijn
standaard in dan start de motor vanzelf zonder de startbutton te bedienen heb deze al nagekeken of deze blijft hangen maar niet het geval voor de rest nog startrelais en schakelaars van koppelingshandel en standaard doorgemeten mijn vraag is dit een bekend probleem bij de DD heeft iemand hier ervaring mee of suggesties ???
 
idd, bij een hangend startrelais blijft de startmotor ook draaien als de motor niet op contact staat ;)

Hangt af van welk deel van he relais blijft hangen.

een relais bestaat uit 2 onderdelen : een spoel en een beweegbaar deel.
het spoel kan moeilijk blijven hangen, enkel kan er konstant spanning op staan, maar dan spreek je niet van een relais dat blijft hangen, maar van een kortsluiting in de bediening van het relais.
het beweegbare deel met de kontakten blijft dan over, maar als dat blijft hangen, krijgt de startmotor altijd stroom (tenzij er nog een lijn-relais voor zou zitten, wat ik op een motor ng niet tegen gekomen ben) en zou hij zoals reeds gezegd ook bij kontakt uit moeten draaien.
 
Als het niet in het mechanische deel van de startknop zit dan zou ik de bekabeling eens nalopen. (kabel klem/sluiting)

Verder, bij dat startsysteem kan je de startknop ingedrukt blijven houden zonder dat de startmotor mee blijft draaien als de motor loopt.
Dit omdat je bij lopende motor de mapping kan veranderen door drukken op de startknop.
 
een relais bestaat uit 2 onderdelen : een spoel en een beweegbaar deel.
het spoel kan moeilijk blijven hangen, enkel kan er konstant spanning op staan, maar dan spreek je niet van een relais dat blijft hangen, maar van een kortsluiting in de bediening van het relais.
het beweegbare deel met de kontakten blijft dan over, maar als dat blijft hangen, krijgt de startmotor altijd stroom (tenzij er nog een lijn-relais voor zou zitten, wat ik op een motor ng niet tegen gekomen ben) en zou hij zoals reeds gezegd ook bij kontakt uit moeten draaien.
Dat is waar.

Het hangen, of beter de sluiting, zou dan in het aansturende deel naar het relais toe moeten zitten. Hoeft niet per se het startknopje te zijn, maar wel het deel van de kabelboom waar dat in zit.
 
Hoi allemaal,

Na alles nog een keer nagemeten te hebben kan ik geen fout ontdekken in startknop en relais.
Ik kan de motor ook gewoon starten met de startknop werkt normaal , ik krijg zelf het idee dat het iets softwarematigs is in de DD of een fout in de elektronica van het dashboard.
Ik ga de dealer maar eens benaderen over het probleem.
In iedergeval bedankt voor jullie support.
 
Ik heb destijds ook gehad bij mijn agility 50 aantal jaren terug zoals Rob Troost beschreef ( Startmotor blijft door janken met contact uit ). Probleem echter nooit gevonden en is ook nooit meer terug gekomen.
Dit is dan nog wel met startknop en relais.
Mijn vermoede gaat dan uit naar de startrelais.
 
Is toch handig? Scheelt weer een handeling, je hoeft het startknopje niet in te drukken, dat gaat helemaal vanzelf. De volgende stap is dat het schakelen en gas geven ook volautomatisch gaat. Dan hoef je alleen nog maar op te stappen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan