hobbelen en trillen

Deltabox

Die hard MF'er
7 mrt 2003
561
1
Leiden
Even zodat ik niet aan me zelf hoef te twijfelen:

Mijn Street Triple hobbelt rond 20-30km/u en het zadel trilt (resoneert) rond 90-100km/u.

Voor mijn gevoel is dit gekomen sinds ik nieuwe banden heb laten monteren (de vorige set was redelijk gaar/vierkant, dus het gevoel is er deels ook op vooruit gegaan).

Om dingen uit te sluiten: Hyperpro heeft de voor- en achterkant al aangepakt, de ketting/tandwielen zitten er zo'n 500km onder.

Ik stond er naast toen de wielen werden gebalanceerd, dus dat lijkt ook onwaarschijnlijk (alle loodjes zitten er nog op). Ook de vork is tijdens het monteren van de as een aantal keren goed gepompt om zich te laten zetten.

Ik twijfel zelf nog tussen balhoofdlager of een hoogteslag (achter?).
Is er iemand die de symptomen van beide scenario's GOED kan beschrijven?

Dank!
 
Kwestie van controleren.
Het meeste had je kunnen doen in dezelfde tijd als he kost om dit topic te maken + wachten op de eerste reacties.
 
Kwestie van controleren.
Het meeste had je kunnen doen in dezelfde tijd als he kost om dit topic te maken + wachten op de eerste reacties.

Zeker.
Met een (of twee) paddockstands.
En een garage.

Maar in het donker in de regen op een jiffy in mijn eentje leek dit me iets handiger.
Alle bovenstaande kan worden geregeld, maar weten waar je zoekt scheelt dan weer tijd en moeite.
FWIW, ik voel geen speling in het balhoofd als ik met ingeknepen rem op en neer veer. Ik hoor wel een tikje, maar dat lijkt uit de remblokken te komen.
 
ik ervaar hetzelfde en bij mij komt het door een minimale (1mm) hoogteslag in de voorband.
Wel hobbelt het bij een andere snelheid (65-75 km/u) en dat ligt schijnbaar aan de diameter van het wiel (18inch) Perfect gebalanceerd, maar hoogteslag doe je niks aan (edit: mits band goed gemonteerd zit uiteraard)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even zodat ik niet aan me zelf hoef te twijfelen:

Mijn Street Triple hobbelt rond 20-30km/u en het zadel trilt (resoneert) rond 90-100km/u.

Voor mijn gevoel is dit gekomen sinds ik nieuwe banden heb laten monteren (de vorige set was redelijk gaar/vierkant, dus het gevoel is er deels ook op vooruit gegaan).

Om dingen uit te sluiten: Hyperpro heeft de voor- en achterkant al aangepakt, de ketting/tandwielen zitten er zo'n 500km onder.

Ik stond er naast toen de wielen werden gebalanceerd, dus dat lijkt ook onwaarschijnlijk (alle loodjes zitten er nog op). Ook de vork is tijdens het monteren van de as een aantal keren goed gepompt om zich te laten zetten.

Ik twijfel zelf nog tussen balhoofdlager of een hoogteslag (achter?).
Is er iemand die de symptomen van beide scenario's GOED kan beschrijven?

Dank!


Eerst eens de banden laten controleren,
zoals jij het omschrijft zou een hobbel of onrondheid heel goed mogelijk zijn.
Misschien ligt ie niet eens goed in de velg.
 
Ha!
Inmiddels ben ik wat verder: het ventiel lekte: 2.5 > 2.0 bar binnen 8 uur; daarna leek het min of meer constant te blijven.

Motor Houtrust was zo vriendelijk (echt, top mensen! *O* :} ) om om 18:00 en voor niets mijn ventiel te bekijken en er een nieuw ventielbinnenwerk in te draaien. De 'spuugtest' zag er goed uit, dus ik dacht dat het nu wel opgelost zou zijn.

Maar twee dagen later stond mijn voorband weer op 2.0 bar. Dus nu weer terug naar Ed v Weel (motorbanden-quickservice.nl) en tegen materiaalkosten een nieuw ventiel gekregen.
Ook hiervoor: :} *O*

One happy camper. :]
 
Ha!
Inmiddels ben ik wat verder: het ventiel lekte: 2.5 > 2.0 bar binnen 8 uur; daarna leek het min of meer constant te blijven.

Motor Houtrust was zo vriendelijk (echt, top mensen! *O* :} ) om om 18:00 en voor niets mijn ventiel te bekijken en er een nieuw ventielbinnenwerk in te draaien. De 'spuugtest' zag er goed uit, dus ik dacht dat het nu wel opgelost zou zijn.

Maar twee dagen later stond mijn voorband weer op 2.0 bar. Dus nu weer terug naar Ed v Weel (motorbanden-quickservice.nl) en tegen materiaalkosten een nieuw ventiel gekregen.
Ook hiervoor: :} *O*

One happy camper. :]
Bij een nieuwe band, komt er ook een nieuw ventiel in. Is dat niet goed gegaan? Of heb je metalen ventielen?

Een lek bij een ventiel is eenvoudig gevonden, of het nou het buitenventiel is, of het binnenventiel. Aan de hand daarvan, los je de lekkage op. Zomaar even een binnenventiel vervangen wat niks op lost, snap ik daarom even niet.

En: was het leeglopen van de band nu ook de oorzaak van het hobbelen en trillen? waar daar ging het om.
 
Klopt, er zaten/zitten metalen (haakse) ventielen op.
En bij de eerste spuugtest bleek er lucht uit het ventiel te komen. Met het nieuwe binnenwerk leek dit opgelost.
Ik ben er niet van uit gegaan dat er nog een ander/nieuw lek ontstaat bij een ventiel dat tot dan toe gewoon goed werkte.

En ja: het hobbelen is nu ook weg; dit kan OF het gevolg zijn van de nu normale bandenspanning, OF het is opgelost omdat de band tóch van de velg moest om het nieuwe ventiel te monteren.

Enniehoe, hij doet t weer zoals t moet.
Tenminste stabiel brits k*t, volgens de uitkomst van de poll. ;)
 
Prima.
Lekkage komt inderdaad af en toe voor bij die metalen haakse ventielen. Ook komt het voor dat je het binnenventiel wel losgedraaid krijgt, maar er niet uit. Gebruik je dan wat geweld, dan blijft het rubbertje vaak in het ventiel achter.....

M.b.t. balanceren: is er statisch of dynamisch gebalanceerd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan