BMW S1000RR wil niet starten, lijkt verzopen

daan944

MF veteraan
30 jun 2015
1.021
178
Bergambacht
Zondag wilde mijn S1000RR niet starten, heeft iemand hier tips? De symptonen:

Startmotor draait rond
Benzine wordt ingespoten (duidelijk te ruiken)
Af en toe vonk: ploft af en toe, wil soms even kort lopen op 2 (?) poten.
Motostoringslampje brandt (maar doet ie dat niet altijd als ie niet gestart is, zoals bij de auto?)

Gedaan: zekeringetjes gechecked, lijken allemaal in orde. Proberen te starten met booster erbij, geen nut. Accu 100% opgeladen en gister weer geprobeerd. Zelfde issue.

Ik denk zelf aan een pulsgever (tdp sensor?) oid die ermee op is gehouden, of een ander electronisch probleempje wat zich nu voor doet.

Vanavond ga ik maar weer aan de slag en bel ik evt de ANWB. Maar... ik hoopte dat ik zelf nog een verdere analyse kon doen. Hoop dat een van jullie meer weet! Thnx alvast :)

(dit is een schaamteloze crosspost vanuit het S1000RR topic overigens ;) )
 
Je kunt checken of de bougie's vonken terwijl je start. Verder is het zoeken naar een speld in een hooiberg bij zo'n motor..

Beter even bij de dealer uit laten lezen, dan kun je zien in welke hoek je het moet zoeken..
 
Waarom heb je niet gekeken of hij wel vonk geeft? :?

Hoe? Voor ik weet moet de halve motor open (tank eraf etc) om bij de bougies te komen en de bobines kan je alleen demonteren met een speciaal tooltje. Als je weet hoe het anders kan, graag!

Maar: gezien hij af en toe ploft, MOET er af en toe wel een vonk zijn. Probleem zit dus wel in de ontsteking of aansturing ervan.
 
Lampje brandt, dus hij weet zelf al wat er mis is. Effe uitlezen dus. De rest is tijdverspilling.

Bougies ben je een uur verder als je retesnel bent, dus dat is niet 'effe checken'.

maar zoals TS het omschrijft zou het heel goed doorgeslagen bougies kunnen zijn,
het lijkt iig op het euvel dat ik vorig voorjaar met mijn blade had.
Ik weet het, heel andere fiets+ bejaard, maar toch.
 
Naast van der valk ypenburg zit een bmw dealer. Daar ff uitlezen? Zit bij ons om de hoek toch Daan?

Ja, bij Nootdorp ga ik meestal (BMW Houtrust). Morgen maar eens ANWB bellen, kijken of zij m aan de praat krijgen.

Vanavond wilde hij zowaar even lopen, max een minuutje. Liep op 3 pootjes, af en toe terug naar 2 en sloeg vervolgens af.

Met zo'n attitude kun je'm inderdaad het best naar de merkdealert brengen en duimen draaien.. :Y

Bedankt voor je constructieve bijdrage. Ik sleutel ook aan mn auto, maar motor is nog nieuw voor me. Maar: ik heb niet zo zin om hem uit elkaar te halen, op de stoep en in de regen. Ik hoopte iemand die een vergelijkbaar probleem aan de S1000RR heeft gehad te treffen en die wat specifieke pointers kon geven.

maar zoals TS het omschrijft zou het heel goed doorgeslagen bougies kunnen zijn,
het lijkt iig op het euvel dat ik vorig voorjaar met mijn blade had.
Ik weet het, heel andere fiets+ bejaard, maar toch.

Ja, zoiets vermoed ik ook. Of een (connector naar) een sensor oid.
 
Laatst bewerkt:
maar zoals TS het omschrijft zou het heel goed doorgeslagen bougies kunnen zijn,
het lijkt iig op het euvel dat ik vorig voorjaar met mijn blade had.
Ik weet het, heel andere fiets+ bejaard, maar toch.

Het kan en ik snap het, maar dan heb je nog steeds het onderliggende probleem niet opgelost (> motormanagement lampje). Een dergelijke fiets verzuipt niet zomaar, hoe veel je ook aan het gas loopt te hengelen. Inspuiting wordt nog steeds verzorgd door een inspuitcomputer en slechts indirect door je rechterhand. Die inspuitcomputer weet nog net niet de rotatiesnelheid van de aarde bij het bepalen van de hoeveelheid in te spuiten brandstof.
 
Heb je hem rijdend weggezet?
Zo ja, heb je daarna nog iets aan de fiets gedaan? Tank eraf? Iets ingebouwd?

Vrijdag mee van werk thuis gekomen, geparkeerd en that's it.

Het kan en ik snap het, maar dan heb je nog steeds het onderliggende probleem niet opgelost (> motormanagement lampje). Een dergelijke fiets verzuipt niet zomaar, hoe veel je ook aan het gas loopt te hengelen. Inspuiting wordt nog steeds verzorgd door een inspuitcomputer en slechts indirect door je rechterhand. Die inspuitcomputer weet nog net niet de rotatiesnelheid van de aarde bij het bepalen van de hoeveelheid in te spuiten brandstof.

Motormanagement weet in de auto (ook BMW) ook prima wanneer er misfires zijn etc. dus het kan best dat lampje al triggeren bij een stukke bougie. Vandaag bel ik de dealer eens of ik er terecht kan op korte termijn (en hoe we m daar krijgen gaan).
 
Laatst bewerkt:
Heb 2 S1000's gehad met defecte nokkenassensor. De ene wou helemaal niet starten, de ander kwam niet boven de 6000rpm.
Heb die dingen altijd wel liggen, zeker op circuit gaan ze nog wel eens stuk.
Uitlezen is meest zekere, sensor kun je btw zonder al teveel ellende vervangen.

Ik zet mn geld op de sensor :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er één voor de auto, maar die heeft een andere aansluiting. BMW gebruikt de GS-911 tool, maar die kost iets van 300 piek. Zou er graag eentje willen, maar denk niet dat ik zo'n bedrag snel terugverdien.

Of weet je hoe je een ODB uitlezer kan aanpassen voor BMW?

BMW gebruikt helemaal geen GS911, een GS911 is een enorm gesimplificeerde variant van hetgeen BMW gebruikt.
 
Ja, ja, bei uns ist alles besser..... maar eenvoudige foutcode uitlezing zou verplicht moeten zijn (bij elke fabrikant overigens). En volgens EU standaard zou alle onderhoud ook door universele garages uitgevoerd moeten kunnen worden. Maar ja, gelul over emissie is veel hipper natuurlijk, in brussel.

Of je de reparatie bij de dealer laat uitvoeren is dan je eigen keuze, ipv een verplichting. Dat laatste houd monstro niet zo van....
 
Ja, ja, bei uns ist alles besser..... maar eenvoudige foutcode uitlezing zou verplicht moeten zijn (bij elke fabrikant overigens). En volgens EU standaard zou alle onderhoud ook door universele garages uitgevoerd moeten kunnen worden. Maar ja, gelul over emissie is veel hipper natuurlijk, in brussel.

Of je de reparatie bij de dealer laat uitvoeren is dan je eigen keuze, ipv een verplichting. Dat laatste houd monstro niet zo van....


als universele garage kun je dat toch ook gewoon uitlezen :?
 
Ik niet - rommel alleen af en toe aan GS-en van de maten als er wat stuk is.
Maar zij wel, geloof ik http://www.s1000rrforum.com/forum/s...extended-display-gauges-obd2-code-reader.html

Ziet er handig uit! Eens kijken of ook zoiets maken kan en vervolgens ook daadwerkelijk de info krijg die ik wil :)
Heb 2 S1000's gehad met defecte nokkenassensor. De ene wou helemaal niet starten, de ander kwam niet boven de 6000rpm.
Heb die dingen altijd wel liggen, zeker op circuit gaan ze nog wel eens stuk.
Uitlezen is meest zekere, sensor kun je btw zonder al teveel ellende vervangen.

Ik zet mn geld op de sensor :Y

Ik denk ook dat het de sensor is: vandaag via de zijkant vd motor de sensor losgetrokken en doorgemeten. Het is een capacitieve sensor, dus -als ik het goed begrepen heb- zou er een kleine spanning op de pooltjes van de sensor moeten staan bij het omwentelen van het blok (tussen .2 en 2 Volt). Dit staat er niet, maar slechts 0.01 Volt. (gemeten tijdens starten)

De weerstand tussen beide polen is ongeveer 750 Ohm, bij het starten fluctueert dit tussen ongeveer 600 en 1300 Ohm. Ik heb de sensor nog even gemonteerd gelaten, gezien ik geen spare had klaarliggen.

Ook grappig: het gedrag van de motor tijdens het starten is ongeveer hetzelfde zonder als met sensor, waardoor ik de sensor extra verdenk.

Kan iemand iets zeggen over deze waarden? Mij lijkt vooral het voltage veel te laag, maar ik heb geen exactere info kunnen vinden over specifiek deze sensor, meer over capacitieve cpm sensoren in t algemeen.

Morgen bel ik ook wel even de dealer, om naar hun mening (en zo'n sensor) te vragen.

Iemand nog goede tips hoe de sensor te vervangen? Via de zijkant kom ik er wel bij, maar het is wel enorm krap zo tussen de radiator en het blok (en de schroef zit aan de andere kant). Via boven lijkt niet echt ruimer, maar wel een hoop werk extra, of zie ik iets over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er handig uit! Eens kijken of ook zoiets maken kan en vervolgens ook daadwerkelijk de info krijg die ik wil :)Ik denk ook dat het de sensor is: vandaag via de zijkant vd motor de sensor losgetrokken en doorgemeten. Het is een capacitieve sensor, dus -als ik het goed begrepen heb- zou er een kleine spanning op de pooltjes van de sensor moeten staan bij het omwentelen van het blok (tussen .2 en 2 Volt). Dit staat er niet, maar slechts 0.01 Volt. (gemeten tijdens starten)

De weerstand tussen beide polen is ongeveer 750 Ohm, bij het starten fluctueert dit tussen ongeveer 600 en 1300 Ohm. Ik heb de sensor nog even gemonteerd gelaten, gezien ik geen spare had klaarliggen.

Ook grappig: het gedrag van de motor tijdens het starten is ongeveer hetzelfde zonder als met sensor, waardoor ik de sensor extra verdenk.

Kan iemand iets zeggen over deze waarden? Mij lijkt vooral het voltage veel te laag, maar ik heb geen exactere info kunnen vinden over specifiek deze sensor, meer over capacitieve cpm sensoren in t algemeen.

Morgen bel ik ook wel even de dealer, om naar hun mening (en zo'n sensor) te vragen.

Iemand nog goede tips hoe de sensor te vervangen? Via de zijkant kom ik er wel bij, maar het is wel enorm krap zo tussen de radiator en het blok (en de schroef zit aan de andere kant). Via boven lijkt niet echt ruimer, maar wel een hoop werk extra, of zie ik iets over het hoofd?

Radiateur maak je zo los met die clipjes. Dan heb je ruimte genoeg (vanaf de rechter zijkant) om deze te vervangen
 
Ook grappig: het gedrag van de motor tijdens het starten is ongeveer hetzelfde zonder als met sensor, waardoor ik de sensor extra verdenk.


Ik kan me vergissen, maar het is toch niet meer als logisch dat als de oorzaak ergens anders ligt als bij die sensor, een verandering in of aan diezelfde sensor, geen invloed heeft op het gedrag van de motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan