Kettingpons

Dirty Damien

MF veteraan
18 jul 2005
3.180
78
Hallo mede forumers,

Ik wil mijn Aprilia Tuono (2007) graag voorzien van een nieuwe 525 ketting en tandwielen, alleen kom wat verschillende berichten tegen over welke kettingpons te gebruiken.

Site A zegt dat deze:
didtool.jpg

geschikt is voor het breken en ponsen van een 525 ketting.

Waar site B zegt dat deze een 525 ketting niet kan klinken, en je deze
l_did-km500r-kettinggereedschap-professional-chain-cut-and-rivet-tool.jpg

moet hebben, deze is gelijk ook meer dan een keer zo duur.

Iemand die het weet, of misschien een ander alternatief heeft want als je wat gaat rondneuzen komt je de meest uiteenlopende setjes tegen in alle prijsklassen.

Wil best wat geld uitgeven aan een pons maar aangezien dit een stukje gereedschap is wat ik slechts zeer sporadisch gebruik (word de eerste ketting in de 10 jaar dat ik motor rij) vind ik het een beetje zonde om er teveel aan uit te geven.

Zou ook kunnen zeggen ik breng hem weg maar doe mijn onderhoud graag zelf en in dit geval kan ik gelijk de boel even goed schoonmaken als de ketting en tandwielen eraf liggen.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik me van bewust, gaat in mijn geval ook om een D.I.D ketting.

Ik heb zelf belang bij andere tandwielen dan die bij de set van Jos Smit worden aangeboden.
Over Jos Smit gesproken die zeggen dus dat het bovenste exemplaar wel geschikt is voor een 525 ketting en mlmparts.com zegt dat deze een 525 ketting niet kan ponsen.
 
Laatst bewerkt:
Craft-Meyer Kettentrenn- und Vernietwerkzeug, für D.I.D kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Craft-Meyer Kettentrenn- und Vernietwerkzeug
Mit dem Kettentrenn- und Vernietwerkzeug aus dem Hause Craft-Meyer können Sie D.I.D-Ketten trennen und absolut zuverlässig wieder vernieten. Durch den präzise gearbeiteten Spindelnbolzen formen Sie einen sauberen und zuverlässigen Niet - unsicheres Arbeiten mit dem Hammer entfällt!

Geeignet zum Trennen von D.I.D-Ketten mit der Teilung 520, 525, 50 (530) und 532 mit Schloss-Typ RJ, FJ, XJ, ZJ, PL
Geeignet zum Vernieten von D.I.D 520, 525 und 530 Ketten mit einem D.I.D-Hohlniet-Schloss
Bitte immer ein passendes original D.I.D-Nietschloss verwenden!
Das Werkzeug ist NICHT zum Vernieten von Ketten anderer Hersteller als D.I.D geeignet!
 
Craft-Meyer Kettentrenn- und Vernietwerkzeug, für D.I.D kaufen | Louis Motorrad & Feizeit

Craft-Meyer Kettentrenn- und Vernietwerkzeug
Mit dem Kettentrenn- und Vernietwerkzeug aus dem Hause Craft-Meyer können Sie D.I.D-Ketten trennen und absolut zuverlässig wieder vernieten. Durch den präzise gearbeiteten Spindelnbolzen formen Sie einen sauberen und zuverlässigen Niet - unsicheres Arbeiten mit dem Hammer entfällt!

Geeignet zum Trennen von D.I.D-Ketten mit der Teilung 520, 525, 50 (530) und 532 mit Schloss-Typ RJ, FJ, XJ, ZJ, PL
Geeignet zum Vernieten von D.I.D 520, 525 und 530 Ketten mit einem D.I.D-Hohlniet-Schloss
Bitte immer ein passendes original D.I.D-Nietschloss verwenden!
Das Werkzeug ist NICHT zum Vernieten von Ketten anderer Hersteller als D.I.D geeignet!

Die lijkt zo gek nog niet, thanks!
 
De pons van Louis is een kopie van de originele DID kettingpons.
Bij mij in de werkplaats gebruik ik de (dure) originele, en ik verhuur de goedkopere versie van Louis aan mijn klanten. Die gaat dan ook af en toe stuk omdat hij duidelijk zwakker is dan de DID/versie. Maar enkele tientallen kettingen kan je er wel mee doen, mits je hem juist gebruikt.
 
bestel idd gelijk een extra pons ding erbij als je zon kopie kettingpons besteld bij louis.de
na 2 kettingen brak bij mij het stiftje om de schakelpen eruit te drukken af
check bij het aandraaien altijd of het drukstiftje goed recht op de pen drukt
verder een prima ding. voor die paar keer dat je m nodig hebt...

tenminste. ik vervang 1x per 2 jaar een ketting (jaja een DID 520 ERV3 gaat best lang mee op een 1000 :)) dus voor dat doel is een kopie apparaat wel oke genoeg
 
bestel idd gelijk een extra pons ding erbij als je zon kopie kettingpons besteld bij louis.de
na 2 kettingen brak bij mij het stiftje om de schakelpen eruit te drukken af
check bij het aandraaien altijd of het drukstiftje goed recht op de pen drukt
verder een prima ding. voor die paar keer dat je m nodig hebt...

tenminste. ik vervang 1x per 2 jaar een ketting (jaja een DID 520 ERV3 gaat best lang mee op een 1000 :)) dus voor dat doel is een kopie apparaat wel oke genoeg
Ik gebruik altijd een slijptol :9
 
Heb de mijne bij Jos Smit meebesteld, werkte perfect voor mijn 525 ketting. let er wel op dat je eerst het kopje van de pin afslijpt voor je hem als breker gebruikt, anders breek je je pennetje (zoals degene die hem van me geleend had gedaan heeft, nadat ik het zelfs vermeld had...).

Of gewoon de ketting doorslijpen, nog makkelijker.
 
Heb de mijne bij Jos Smit meebesteld, werkte perfect voor mijn 525 ketting. let er wel op dat je eerst het kopje van de pin afslijpt voor je hem als breker gebruikt, anders breek je je pennetje (zoals degene die hem van me geleend had gedaan heeft, nadat ik het zelfs vermeld had...).

Of gewoon de ketting doorslijpen, nog makkelijker.

Daar zijn de meningen dus een beetje over verdeeld:
Desalniettemin kan het afslijpen van de kopjes natuurlijk geen kwaad.

Kettingpons van Louis besteld, we gaan wel zien hoe hij zich houdt!
Zal hier t.z.t. wel even laten weten hoe het gegaan is :+

Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Heb de mijne bij Jos Smit meebesteld, werkte perfect voor mijn 525 ketting. let er wel op dat je eerst het kopje van de pin afslijpt voor je hem als breker gebruikt, anders breek je je pennetje (zoals degene die hem van me geleend had gedaan heeft, nadat ik het zelfs vermeld had...).

Of gewoon de ketting doorslijpen, nog makkelijker.
Afslijpen/doorslijpen is echt onnodig.
Als je weet hoe je hem moet gebruiken gaat dit sneller en schoner m.b.v. de drukpen. Waarom sneller? Omdat je de pons toch al gepakt hebt scheelt het extra gereedschap pakken. Daarnaast krijg je geen slijpstof op je motor (of in je ogen) dat je weer verwijderen moet.
Per drukstiftje doet men bij onze verhuurde kettingponsen ongeveer 20-30 kettingen (al krijgen sommigen het voor elkaar om meteen al de eerste te breken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan