Welke druppellader is de beste?

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.527
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Welke druppel lader is het beste, al op Google gezocht maar de laatste test is van 2010.

Wat ik weet is dat Optimale en Ctek tot de top behoren, maar welke is beter? Of zijn er betere alternatieven om de accu in de winter in conditie te houden...
 
vroegah altijd optimate gebruikt, maar ik heb nu een CTEK XS5.0 en ik vind de kwaliteit van de kabels, stekkers en klemmen een stuk beter eigenlijk. Ook is het fijn dat deze een maximale laadstroom van 5A heeft voor als ik een keer een lege accu heb of een nieuwe moet volladen. Heb je enkel een onderhoudslader nodig, dan volstaat de XS0.8 ook wel, die heeft dezelfde maximale laadstroom als de optimate (0,8A).
 
Laatst bewerkt:
Ctek XS5.0 hier, om vergelijkbare redenen als MasterTommy. Door de 5A kun je er ook nog eens een auto/bootaccu mee opladen. Ctek staat toch ook nog wat beter aangeschreven dan Optimate. Laatstgenoemde is vooral wat sterker in de marketing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al 18 jaar een optimate 3.. werkt nog steeds prima.
Goede kabels.. slechte kabels maakt mij geen ruk uit. Het ding komt alleen in de winterperiode uit de kast om de accu van de grasmaaier en motor op peil te houden.
Werkt na al die jaren nog altijd prima.
 
Welke druppel lader is het beste, al op Google gezocht maar de laatste test is van 2010.

Wat ik weet is dat Optimale en Ctek tot de top behoren, maar welke is beter? Of zijn er betere alternatieven om de accu in de winter in conditie te houden...
C-TEK XS 0.8 als je alleen gaat druppelen. Ik neem aan dat je geen lithium-ion accu hebt?
 
Laatst bewerkt:
Welke druppel lader is het beste, al op Google gezocht maar de laatste test is van 2010.

Wat ik weet is dat Optimale en Ctek tot de top behoren, maar welke is beter? Of zijn er betere alternatieven om de accu in de winter in conditie te houden...
Ik heb er hier één in de werkplaats staan. Kost 800 euro ex btw en verzenden.
En ik denk dat het nog niet eens het ; beste' model uit de serie is....

Het ding kan wel veel; ben m aan het leren koffie te zetten. Tja, leren... kan ie al wel, alleen het duurt zo lang voordat mn bakkie vol is :)

Oftewel: ben je bereid heel veel geld uit te geven voor de beste?
Of wil je gewoon een goede?
 
Hier ook een CTek XS0.8. Doet het prima op de motoraccu en werkt ook op een kleinere "auto"accu. Al moet je voor echt opladen van die laatste dan wel wat meer geduld hebben.
Als het puur voor de motor is en je wilt op de centen letten dan kan ik de XS0.8 aanraden.
Wil je ook grotere accu's kunnen laden en/of heb je iets meer te besteden, dan is de XS5.0 zeker een goede.
 
Daar worden andere laders voor voorgeschreven. De XS08 heeft bv een desulfateringsfase en dat is niet goed voor een Li-Ion.

Oei.. Ik heb nu zo'n lithium accu en die heeft vorige winter aan die ouwe optimale 3 gehangen. Accu doet het echter nog steeds prima.

Waar kan ik nagaan of die optimale 3 geschikt is voor lithium ?
 
Oei.. Ik heb nu zo'n lithium accu en die heeft vorige winter aan die ouwe optimale 3 gehangen. Accu doet het echter nog steeds prima.

Waar kan ik nagaan of die optimale 3 geschikt is voor lithium ?
een lithium accu hoef je toch niet bij te laden als je hem drie, vier maanden niet gebruikt? ;)

Ik heb er de speciale lader bij gekocht, maar een oldskool lader gaat ook, gewoon snel en met hoge laadstroom volpompen. Er zit eigen regelelektronica in de accu.
Geen lader was achteraf de beste optie. Dingen hoeven niet in conditie gehouden te worden. :')
 
Het maakt niet echt uit welke je kiest, allebei zijn het goede druppel laders, kijk welke goedkoper is.
:^

Ik heb naast een Optimate ook een eenvoudige stekkerlader van Conrad.
Laden doen ze allemaal. :')

Maar ik kom zelf uit de luie stoel voor een dagje de motoren aansluiten.
laat die dingen niet de hele winter aan de stekker. Niet nodig. :P
 
Even loshalen,schakelaar met contactspray inspuiten,eventueel vervangen,is een standaard micro-switch,dan doet ie het weer.Had hetzelfde euvel,doet het sindsdien al weer 2 jaar>
Heb ik ook, alleen mode knopje werkt niet helemaal goed meer.... kwam paar jaar geleden goed uit de bus, maar kwam meer door de prijs / kwaliteit verhouding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan