Rond benzinedop moet gespoten worden

dtneet

MF'er
6 mrt 2014
103
21
Amstelveen
Nu heb ik eindelijk een hele nette blauwe XT-600E gevonden en had hier wel een klein carburateur probleempje mee. Inmiddels opgelost. Alleen voordat ik het mechanisch had opgelost heb ik een flesje carburateur reiniger van Wijnn's in de tank gedaan. Zou geen kwaad kunnen zeiden ze.

Nou, echt wel. Na een paar maanden bladderde de verf rond de tankdop er af en waarschijnlijk kroop het agressieve goedje door onder de lak rondom de tankdop. Hierdoor zijn een paar blaasjes ontstaan die met tankdop er op goed zichtbaar zijn.

Nu wil ik de blaasjes verwijderd hebben en het weer rondom de dop netjes hebben.
Ik dacht aan een ring te laten spuiten rondom de dop met een iets donkerdere kleur of mat zwart.

Heeft iemand tips om alleen dit weer netjes te (laten) maken, en eventueel door wie?

Grt. Rene
 
klink als een tank die is overgespoten met goedkope spuitbuslak. en ga er maar van uit dat die wynn niet de schuldige is maar gewoon benzine. benzine is behoorlijk agressief en zeer goed in staat om goedkope te lak op te lossen of in ieder geval van de ondergrond te doen loskomen.
plaats eens een foto van de schade dan is de oorzaak beter te bepalen.
als het goedkope lak is met benzineschade is kaal maken en overspuiten met 2K lak de enige goede optie. de rest kan gewoon niet tegen benzine.
 
Dacht ff dat Hammerite een goede tip was als ik het echt zelf moet doen. Ff wachten dus.

Hier de foto en het is echt pas gebeurd nadat ik die rommel had gebruikt. Hiervoor was zelfs de tank rand waar het rubber van de dop op rust nog kneiterhard. Deze XT gaat nu al ruim 16 jaar mee.

De foto:
Tank%20schade_zpsvbtfbs75.jpg
 
dat ziet er heel erg uit als blaasje bij de kunststof benzine tanken van BMW uit de R1100 serie. en dat wordt veroorzaakt door dat in de loop der jaren benzine zoor de tank heen dampt en dan de lak los maakt. is dit toevallig ook een kunststof tank want dan is het probleem eigenlijk niet op te lossen op de lange duur.
 
Het is een originele ijzeren tank met origineel lak en originele bestickering. Niets wijst op een overgespoten tank en als dat zo zou zijn dan is het zeker geen goedkoop lakje. Ook doe je geen gruwelijk dure originele stickers op een goedkoop kleurlakje met blanke laklaag. Niets wijst op schade of iets waardoor ik aan de laklaag moet gaan twijfelen. Wel ontstond het probleem spontaan een paar weekjes nadat ik de Wijnns had gebruikt. Alle maanden daarvoor geen enkel teken op aantasting.
 
Het is een originele ijzeren tank met origineel lak en originele bestickering. Niets wijst op een overgespoten tank en als dat zo zou zijn dan is het zeker geen goedkoop lakje. Ook doe je geen gruwelijk dure originele stickers op een goedkoop kleurlakje met blanke laklaag. Niets wijst op schade of iets waardoor ik aan de laklaag moet gaan twijfelen. Wel ontstond het probleem spontaan een paar weekjes nadat ik de Wijnns had gebruikt. Alle maanden daarvoor geen enkel teken op aantasting.

Als je schade hebt gehad, en je kunt de verzekering inschakelen ( All risk of andermans schuld) dan wordt het gewoon met orginele stickers en orginele laknummer overgespoten...

Maar ik snap niet dat er nog mensen zijn die bij verkoop er niet bij vertellen dat de motor is overgespoten of schade heeft gehad...FOEI
 
Of je lak word spontaan vloeibaar of ik zie toch duidelijk spuitresten van het afplakken op de tankrand zitten.

Die tank is overgespoten
nu je het zegt op de bovenrand zit ook lak en die zit er niet af fabriek. persoonlijk zou ik beginnen met het voorzichtig weghalen van de blisters om te kijken wat er onder zit (weg moeten ze toch voordat je gaat herstellen).
zit er lak onder wat ik vermoed dal wordt het goedkope lak er af halen en zo nodig op nieuw spuiten in de gewenste kleur.
zit er roest onder dan zal je dit moeten verwijderen tot blank staal en daarna primeren en de tank opnieuw spuiten met 2K lak.
vind je een andere oorzaak zal je die eerst moeten aanpakken voordat je aan opnieuw spuiten gaat denken.
maar ik denk dat 1K lak hier het probleem is. schade goedkoop hersteld snel een paar nieuwe stikkers er op en verkopen maar. en die wynns doet niks met de lak als je niet gemorst hebt. maar bij benzine tanken mors je wel eens een paar druppels en dat is genoeg om goedkope lak los te maken van de ondergrond.
 
Kijk, nu heb ik iets om te twijfelen aan de lakkwaliteit. Als op de bovenrand geen verf of lak hoort te zitten dan moet ie wel overgespoten zijn. Alleen zie ik verder daar helemaal nergens sporen van, boven en onder niet. Gezien het vuil onder de tank zit de lak al heel lang. Nou, ik schuur wel en maak het netjes met mat zwart oid. Voor dit ga ik natuurlijk niet de hele tank over laten spuiten.
 
Kijk, nu heb ik iets om te twijfelen aan de lakkwaliteit. Als op de bovenrand geen verf of lak hoort te zitten dan moet ie wel overgespoten zijn. Alleen zie ik verder daar helemaal nergens sporen van, boven en onder niet. Gezien het vuil onder de tank zit de lak al heel lang. Nou, ik schuur wel en maak het netjes met mat zwart oid. Voor dit ga ik natuurlijk niet de hele tank over laten spuiten.

Nou moet ik wel opmerken dat benzine echt wel behoorlijk agressief is. Ook bij echte originele lak kan het loskomen als het maar lang genoeg de tijd krijgt. Dus een beetje morsen met tanken is geen ramp maar als je afvoerslangetje verstopt zit er er blijft een paar dagen een plasje benzine staan kan ook originele lak eraan gaan.
 
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is dit iets?
Poedercoaten bij Meulendijks Straal- en Conserveringsbedrijf Helmond B.V.

Heb al vaker daar iets gebracht maar je zou even moeten bellen of ze ook een benzine tank willen doen.
Ze zijn iig niet duur (velgen stralen en poedercoaten voor €55). Dus ik denk dat een tank vergelijkbaar zal zijn.

Andere tip is ook om als je het gemaakt hebt ook een nieuwe tankdop te bestellen. Waarschijnlijk lekt of verdampt hij een beetje waardoor dit ontstaan is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel heel goedkoop. Daar doen ze zeker een tank niet voor. Ik ga het eerst zelf wel doen en maar er een soort zwarte ring om heen als alles er netjes uit ziet. Als dit niet gaat , dan gaat hij misschien naar de poedercoater en bestel nieuwe stickers. Moeten de stickers wel betaalbaar zijn. Dan kan ik beter een acerbis tank kopen ofzo.

Overigens heb ik nooit benzine langs mijn dop gehad en altijd schoongehouden. Doe en deed ik met al mijn scooters en motoren. (niet bij mijn auto's)
 
Kijk eens op ebay, zijn betaalbare imitatie stickers te bestellen.

Zelfde velletje plastic, alleen zonder merk-zakje :)


Oudewetse lak is gewoon *beter* ( iets met milieu eisen )

Nou, neem daarbij de *nieuwe* benzine met z'n ethanol toevoegingen.. en een eventueel
cheapo lakje gebruikt om wat schade weg te spuiten..

Of d'r zit wat roest onder, kan ook..


Vuil onder de tank kan nog een oorzaak hebben :)
Leg die tank maar eens plat op de werkbank, en kijk waar je netjes bij kan om te spuiten..
En .. waar niet bij..

Onderschat nooit de luiheid van een andere sleutelaar / spuiter :)
 
Nu ik naar de stickers kijk twijfel ik aan de originaliteit. Ik weet niet zeker of er al imitatie stickers op mijn XT zitten. Ze hebben ook zoveel soorten en maten gehad.....
De paarsige kleur van de tank komt vaker voor. Veroorzaakt door verwering van het plastic. De plastic delen worden na veroop van tijd bleker. Maar, ok, misschien is ie wel te paars gespoten.....
Dit zit er nu op:
1_zpsfcigdfsu.jpg
 
Ik ga er Hammerite op doen. Na enkele weken uitharden zou het benzinebestendig moeten zijn.
Een ring van zwart hamerslag om de opening heen.
Ach ja, dan heb ik wat te doen. Denk dat dat het best is.
 
Dat bedoelde ik met die 6 weken, laat m degelijk uitharden en dan komt t goed.
Dit staat natuurlijk niet de hele dag blank onder de benzine maar er zal wel eens wat geknoeid worden wat gelijk word weggeveegd, maar geloof me, daar kan dit spul tegen.
Doe wel heel goed ontvetten waar je t aanbrengt, en onder de goeie temp. dan vloeit t mooi strak.
en maak een mooie ronde mal hiervoor zodat t niet op je bestaande lak loopt.
suck6 en post ff astie klaar is.
;)
 
Door jouw advies ben ik ben ook gaan navragen bij Hammerite, Voldoor en zo zag mijn tank er iid ook uit, Slingertje. (bedankt voor de moeite om een foto te plaatsen). Ook aan de bovenkant zat iets verf.

Jammer dat dit moest gebeuren maar er zijn ergere dingen in de motorwereld. Dat spul gebruik ik iig nooit meer. Dan maar gewoon wat meer tijd besteden aan onderhoud.
Ik ga er in december of januari mee aan de slag en zal dan ook weer een foto plaatsen.

En ook allemaal super bedankt voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft helemaal niet van dat spul te komen hoor kan ook van benzine komen, de lakken van tegenwoordig zijn lang niet meer zo goed als vroeger en in de huidige benzine zit ook allerlei troep
Ik heb 2 motoren waar het er ook zo uit ziet als op de foto hierboven, ik laat het mooi zo bij mij zie je er niks van als de tankdop er op zit.
 
Laatst bewerkt:
Hoeft helemaal niet van dat spul te komen hoor kan ook van benzine komen, de lakken van tegenwoordig zijn lang niet meer zo goed als vroeger en in de huidige benzine zit ook allerlei troep
Ik heb 2 motoren waar het er ook zo uit ziet als op de foto hierboven, ik laat het mooi zo bij mij zie je er niks van als de tankdop er op zit.

_O- Zelfs veel beter, je dacht toch niet dat bij de lakfabrikanten de tijd heeft stil gestaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan