Yamaha MT-10

ik ben er uit, ik rijd al 5j een cb1000r en wilde eens wat anders, nu afgelopen zaterdag in de storm en regen een proefrit gemaakt op de mt10 en ik ben verkocht :9~ :9~ valt voor mij niets op aan te merken :} :}

heb ook 10j een v-max gereden en ben wel gewend aan een beetje verbruik :+


heb natuurlijk ook wat vragen hier :)

heb uren zitten scrollen en lezen en vraag me af of de motor nog opnieuw afgesteld moet worden als er een cat-vervanger op komt??

en heb door de accessoires zitten kijken en wat vinden jullie echt een must??

gr. Richard
 
Ik zou er sowieso bij aflevering al de oliekoeler en radiateur covers op laten plaatsen. Steenslag op één van die twee koellichamen heb je zo te pakken maar alleen al voor de "looks" horen ze er eigenlijk gewoon op te zitten.
 
Laatst bewerkt:
en heb door de accessoires zitten kijken en wat vinden jullie echt een must??

gr. Richard~[/quote]

Een paar mooie hendeltjes misschien :+ (Japans Glapie ) .

Voor mij was de comfort seat een must .
Daar ik zeer snel last heb van zadelpijn .
Heb zelfs niet met het originele zadel gereden .
Met de comfort seat is dat al een stuk minder geworden .

En ik denk dat je hem zeker af moet stellen met een linkpijp evt. met powercommander.

Je creeert nu een open uitlaat , terwijl dat de electronica denkt dat er nog wat tussen zit .

daar gaat hij niet beter op lopen denk ik .
 
Dit weekend trouwens proefrijden op de verschillende MT's . :]

Bij van Meel motoren in made .

Zaterdag en zondag zelfs .

Ik ga ook ff kijken :t
 
ik ben er uit, ik rijd al 5j een cb1000r en wilde eens wat anders, nu afgelopen zaterdag in de storm en regen een proefrit gemaakt op de mt10 en ik ben verkocht :9~ :9~ valt voor mij niets op aan te merken :} :}

heb ook 10j een v-max gereden en ben wel gewend aan een beetje verbruik :+


heb natuurlijk ook wat vragen hier :)

heb uren zitten scrollen en lezen en vraag me af of de motor nog opnieuw afgesteld moet worden als er een cat-vervanger op komt??

en heb door de accessoires zitten kijken en wat vinden jullie echt een must??

gr. Richard
 
Laat ik nou ook van een cb1000r afkomen, mt10 bevalt mij pima.
Nog iets minder zuinig dan de cb maar als je (of je maten die voor je rijden) er rekening mee houdt...niets ad hand.

Als je de kat verwijderd zou ik m zeker af opnieuw af laten stellen, van de fuel/air ratio klopt na verwijderen weinig meer.
En andere remblokken scheelt een pak kwa gevoel, aangrijpen en natuurlijk remmen ;-)
 

De radiator guard zou ik er inclusief de oil cooler guard op laten zetten. Zijn beide gevoelig voor steenslag. Te overwegen zijn andere remblokken ( bv. sa of sc serie van Brembo). Dat remt een stuk voorspelbaarder en beter. De rest is optisch (dus als je het mooi vind...). Je kunt natuurlijk de katalysator laten verwijderen en door een veranderde afstellling een paar pk meer eruit halen. Naar mijn mening is dat leuk voor verhalen in de kroeg. In de praktijk heb je de 160 pk die erin zitten al zelden of nooit nodig. Zelf heb ik wel uitgebreid gedraaid aan de veer- en demping afstelling. Balans voor en achter gelijk en afgestemd op mijn gewicht/gevoel. Dat heeft aanzienlijk meer invloed op de rij eigenschappen dan een pktje meer of minder.
 
Laatst bewerkt:
De radiator guard zou ik er inclusief de oil cooler guard op laten zetten. Zijn beide gevoelig voor steenslag. Te overwegen zijn andere remblokken ( bv. sa of sc serie van Brembo). Dat remt een stuk voorspelbaarder en beter. De rest is optisch (dus als je het mooi vind...). Je kunt natuurlijk de katalysator laten verwijderen en door een veranderde afstellling een paar pk meer eruit halen. Naar mijn mening is dat leuk voor verhalen in de kroeg. In de praktijk heb je de 160 pk die erin zitten al zelden of nooit nodig. Zelf heb ik wel uitgebreid gedraaid aan de veer- en demping afstelling. Balans voor en achter gelijk en afgestemd op mijn gewicht/gevoel. Dat heeft aanzienlijk meer invloed op de rij eigenschappen dan een pktje meer of minder.

Ik kan het niet beter verwoorden. Ik wil de vering nog aanpassen met een setje van Hyperpro.
De beide guards hebben zin, en de beide slidepads misschien. Verder is het optisch. Een QS is misschien wel de meest ultieme optie. Levensgevaarlijk voor je rijbewijs.....
 
Ik kan het niet beter verwoorden. Ik wil de vering nog aanpassen met een setje van Hyperpro.
De beide guards hebben zin, en de beide slidepads misschien. Verder is het optisch. Een QS is misschien wel de meest ultieme optie. Levensgevaarlijk voor je rijbewijs.....

QS hoef je tegenwoordig niet meer afzonderlijk bij te bestellen, ding wordt af fabriek al geínstalleerd (mag ook wel met die prijsverhoging van €1000,- van 01-01-2017). Ik zat net alle op mijn fiets direct geïnstalleerde opties eens even bij elkaar te klikken in de "configurator" en kan 't ding ook niet meer aan 't lijstje toevoegen óf bestellen (zónder dat ding kom ik ook al aan de 3K aan originele Yamaha opties O-) ).
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend trouwens proefrijden op de verschillende MT's . :]

Bij van Meel motoren in made .

Zaterdag en zondag zelfs .

Ik ga ook ff kijken :t

Ben ook even wezen kijken voor een ritje met de MT10. Uiteindelijk met de MT10-SP en de MT09 gereden.
De demo dag was overigens leuk opgezet :}

Positieve notes:
- De brute gasreactie in het lage / middengebied i.c.m. de gearing en het geluid :} (lekker wheely happy in 2)
- Het geluid van de crossplane :9~
- Rijwielgedeelte. Stuurt erg accuraat en de motor blijft snaar strak volgen als je hem harder een bocht een gooit.
- Verrassend genoeg vond ik de windbescherming best behoorlijk voor een "naked"
- uhhh Het geluid van de crossplane :+


Wat viel tegen:
- Aan/uit reactie. Ik vond dit persoonlijk behoorlijk storend. Wellicht aan te passen met een ECU Flash?
- Het knetter harde zadel.
- Topvermogen viel erg tegen, mijn aangepast FZ1 voelt absoluut sneller vanaf 7 a 8000rpm tot de begrenzer (niet helemaal eerlijk gezien de FZ1 volledig aangepast is en de MT10 standaard).
- Rij-modi niet tijdens het rijden te wijzigen :?
- Passieve zitpositie door het hoge stuur (kwestie van wennen)

De MT09 rijdt overigens ook leuk, lekker gretig blokje. Die fietspomp vering die ze er onder hebben gezet kunnen alleen écht niet voor een nieuwe motor, echt waardeloos. Je zou er zeeziek van worden :N

Als ik de voors en tegens onder elkaar zet in vergelijking tot de FZ1 dan heb ik niet het gevoel dat ik er veel op voorruit ga als ik de FZ1 in zou ruilen op een MT10. Ik had stiekem gehoopt dat ik enthousiaster zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
QS hoef je tegenwoordig niet meer afzonderlijk bij te bestellen, ding wordt af fabriek al geínstalleerd (mag ook wel met die prijsverhoging van €1000,- van 01-01-2017). Ik zat net alle op mijn fiets direct geïnstalleerde opties eens even bij elkaar te klikken in de "configurator" en kan 't ding ook niet meer aan 't lijstje toevoegen óf bestellen (zónder dat ding kom ik ook al aan de 3K aan originele Yamaha opties O-) ).

Pfff, een hoop geld...
Ik had dat probleem ook.
Uitlaat op Ebay gescoord. Een Arrow.
Ik vond de Akra een beetje te duur. De QS is nu idd standaard....
Handvatverwarming is ook een nuttige optie.
Verder heb ik een redelijke lijst van die overbodige dingen gemonteerd. Gewoon omdat het kan.....
 
QS vond ik overigens niet echt meerwaarde hebben, bij normale gasstand in het middengebied voelt het schakelen niet vloeiend en bij sportief rijden schakel liever zonder koppeling op door heel snel van het gas te gaan.
 
Laatst bewerkt:
QS vond ik overigens niet echt meerwaarde hebben, bij normale gasstand in het middengebied voelt het schakelen niet vloeiend en bij sportief rijden schakel liever zonder koppeling op door heel snel van het gas te gaan.
Gelukkig ieder zijn ding...
De FZ1 werd in het begin van zijn bestaan ook tot de grond afgebrandt.
Ik had een van de eerste in NL, en ik vond het een geweldige fiets.
Dat vind ik van mijn MT10 nu ook....
 
Gelukkig ieder zijn ding...
De FZ1 werd in het begin van zijn bestaan ook tot de grond afgebrandt.
Ik had een van de eerste in NL, en ik vond het een geweldige fiets.
Dat vind ik van mijn MT10 nu ook....


Ik brand de MT10 niet af, integendeel. Ik had alleen gehoopt dat ik enthousiaster zou zijn, na dik 6 jaar FZ1 wordt het ook wel eens tijd wat anders maar dan moet er wel een fiets zijn die de moeite waard is en dat miste ik vandaag net een beetje bij de MT10.

Ik geloof overigens wel in de potentie van de MT-10 want het crossplane blok is heerlijk. ECU Flash, andere uitlaat + cat vervanger, superbike stuur, zadel en dan zie ik het wel vliegen. Eigenlijk motorisch ongeveer dezelfde kuur die de FZ1 heeft ondergaan voordat deze naar mijn zin was :/

Snel maar eens een testrit maken op een Speed Triple R, eens zien of dat wat is *D

De kritiek op de FZ1 in het begin vond ik overigens terecht.
 
Laatst bewerkt:
Ik brand de MT10 niet af, integendeel. Ik had alleen gehoopt dat ik enthousiaster zou zijn, na dik 6 jaar FZ1 wordt het ook wel eens tijd wat anders maar dan moet er wel een fiets zijn die de moeite waard is en dat miste ik vandaag net een beetje bij de MT10.

Ik geloof overigens wel in de potentie van de MT-10 want het crossplane blok is heerlijk. ECU Flash, andere uitlaat + cat vervanger, superbike stuur, zadel en dan zie ik het wel vliegen. Eigenlijk motorisch ongeveer dezelfde kuur die de FZ1 heeft ondergaan voordat deze naar mijn zin was :/

Snel maar eens een testrit maken op een Speed Triple R, eens zien of dat was is *D

De kritiek op de FZ1 in het begin vond ik overigens terecht.

Ik heb ook 2 jaar op een speed triple gereden. Ook niet verkeerd. Maar de nieuwe R had niet veel meer te bieden dan de oude. Vandaar mijn keuze voor de MT10.
Als je maar lol hebt tijdens het rijden...
 
Ik heb ook 2 jaar op een speed triple gereden. Ook niet verkeerd. Maar de nieuwe R had niet veel meer te bieden dan de oude. Vandaar mijn keuze voor de MT10.
Als je maar lol hebt tijdens het rijden...

Ja klopt :).

Het was in iedergeval weer een leuke leerzame ervaring. Het crossplane blok is wel gewoon een juweeltje en op het rijwielgedeelte is niets aan te merken :}
 
Laatst bewerkt:
~Redline Rider schreef op 11 juni 2017 @ 18:33
- Rij-modi niet tijdens het rijden te wijzigen :?



Ik kan je verzekeren dat die wel degelijk tijdens het rijden te wijzigen zijn. Je weet alleen niet hoe (bent overigens in goed gezelschap, de schrijver van het eerste mt-10 artikel in moto 73 wist het ook niet). Truk is dat het gas handel in dichte stand nog een millimeter verder "dicht" gedraaid kan worden. Je voelt dan enige weerstand. Op dat moment kun je van rijmodus wisselen.
 
Laatst bewerkt:
Wat vind men van die korte kentekenplaathouder? Wordt de achterkant een modderpoel of valt het mee? Ik heb het idee dat het subframe best wel ver uitsteekt over het achterwiel. Op mijn MT09 was het een drama. Kreeg je de regen echt letterlijk in je nek geslingerd.
 
Wat vind men van die korte kentekenplaathouder? Wordt de achterkant een modderpoel of valt het mee? Ik heb het idee dat het subframe best wel ver uitsteekt over het achterwiel. Op mijn MT09 was het een drama. Kreeg je de regen echt letterlijk in je nek geslingerd.

Maak je geen zorgen, met de originele kentekenplaat sta je ook al onder de douche.
De korte maakt dat mi niet veel erger en t ziet er wel een stuk beter uit *O*
 
Dat subframe moet er natuurlijk meteen tussenuit! had ik bij mijn Fazer's uiteraard ook gedaan. Dat je in de regen een natte nek krijgt, vind ik niet zo spannend. Het is lang niet zo erg als bij de MT09, die is veel korter.

Heb na enkele Fazers (Fazer 1000, FZ1N en FZ1S), gehad te hebben, ben ik overgestapt op de FJR1300 met zesbak (Na vele jaren alleen een vijfbak). Van de week een hele dag de MT10 Touring meegehad en ben weer erg aan het twijfelen!
De FJR heeft veel meer comfort, zeker met mijn vrouw achterop, maar de MT biedt veel meer rijplezier.

Ik hoorde dat er zeer waarschijnlijk volgend jaar toch een MT10 Tracer gaat komen. Dan heeft de BMW1000XR een echte tegenhanger! Lijkt me een prima vervanger voor de FJR.
 
Thanks guys. Ik ga die korte houder bestellen.

En die rimstripe..

En die SC project...

En die andere hendels....

En op zoek naar een windscherm wat niet afzichtelijk is....

En en en....zucht.
 
een windscherm wat niet afzichtelijk is? :?

Dat wordt nog even zoeken dan ;)

Ik zit te wachten op de catvervanger, de akra zit er net onder, meteen ook maar even kijken voor de power commander oid.

Zit ook te wachten op de spiegels van Barracuda (underbar voor de MT)

dan is er wel veel klaar/weinig over om te veranderen.
 
~
Vandaag maar eens de motor "droog" schoongemaakt met Maxolen Quick Gloss. Gewoon op de motor spuiten en dan met een microvezeldoek de motor schoonmaken. Werkt super en er zit een wax in verwerkt dus de motor is gelijk beschermd en glimmt mooi!

Natuurlijk gelijk paar foto's geschoten, onder de foto een lijstje wat er allemaal is aangepast!

[afbeelding]

Mooi detail die rode striping Jerom.
Kan voor mij de doorslag om voor zwart te gaan zijn.
Wat meer rode accenten maakt hem mooier
 
Laatst bewerkt:
Vandaag op de testbank geweest bij Hilltech .
Was er geen mapping voor de MT10 te verkrijgen :(

Dus werd er nog gebeld naar yamaha , ook nul op het rekest .

Dus van de grond af helemaal zelf afstellen , daar had hij niet veel zin in .
Heeft dus wat aan het vogelen geweest om het een beetje in de richting te krijgen .
Daar ben ik niet kapot van dus |(

Een goede monteur van mijn dealer was er bij , en die had ook zoiets van :r

Nu overeen gekomen met de dealer , zodra zij de testbank gebouwd hebben zal hij in orde gemaakt worden.

Nu is het zo dat er toch wel een rijdbare afstelling in zit .

Hier nog een linkje van een aantal runs .
Let op zijn schakelkunsten :N

https://www.youtube.com/watch?v=PWGeQOj4kXQ&t=11s

https://www.youtube.com/watch?v=Vr5rSoXD6ss
 
Terug
Bovenaan Onderaan