Yamaha MT-10

@Theun & DenniZX10: Dank U :Y

Het speelgoed gisteren opgehaald en er vanuit de dealer eerst even mee langs huis gereden (10 Km.) om de instructieboekjes en reservesleutels + andere aanverwante zooi op te bergen....

1074efr.jpg


Daarna nog even een rondje willen gaan rijden maar na 5 Km. werd 't "aardedonker" buiten dus maar weer rap omgedraaid om zo te proberen nog een béétje droog thuis aan te komen. Het idee was goed, de uitvoering iets minder; Bij het uittrekken van m'n laarzen kwam er ongeveer een liter water per laars uit :(

De MT-10 kon beter tegen de regen dan dat ik er tegen kon, dus :+

Vandaag overdag helaas niet kunnen gaan rijden in verband met andere verplichtingen maar zojuist nog "snel" even een slordige 150 Km's kunnen maken via wat leuke stuurweggetjes in de regio.

Eerste indruk: WOW, maar ......WAAROM MOEST YAMAHA DIT APPARAAT NU PAS OP DE MARKT BRENGEN én waarom kunnen ze de dat blok niet in de fabriek die eerste 1000 Km's met wisselende toerentallen tót 6500RPM laten inlopen??? :9~ :9~ :9~ Ik krijg na amper 170Km's op de teller al 't idee dat ik met een MX fiets onderweg ben en dan mag ik de komende 800 Km's nog rustig aan doen......En daarna nog eens 600 KM totdat 't ding vollast mag.

Wat een GRU-WE-LIJK FUN apparaat is dit :9~ :9
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat 't een van de meest veelzijdige fietsen is van dit moment; soepel crossplane blok, meer dan zat vermogen, korte wendbare fiets, de nodige electronica, superrrrgeluid, relaxte zit, rondtuffen of vegen 't maakt niet uit :] :]
 
Even off topic, maar waarom gebruiken jullie Nederlands toch zoveel het woord "fiets" om een voertuig te beschrijven dat een veelvoud weegt van een echte fiets.

Hier is het nog hilarischer, fiets zeggen tegen een 160pk zware motorvoertuig.

Van alle woorden zoals Moto, Motor, Motorfiets, zeggen jullie vaak fiets :)
 
Een fiets zonder motor is in essentie nog een voertuig wat rollen kan, een motor zonder fiets stelt niks voor.
 
Een motorfiets een fiets noemen is een poging stoer te doen. Niets meer en niets minder.
Belgen zijn veel duidelijker met hun woorden.
 
@Theun & DenniZX10: Dank U :Y

Het speelgoed gisteren opgehaald en er vanuit de dealer eerst even mee langs huis gereden (10 Km.) om de instructieboekjes en reservesleutels + andere aanverwante zooi op te bergen....

[afbeelding]

Daarna nog even een rondje willen gaan rijden maar na 5 Km. werd 't "aardedonker" buiten dus maar weer rap omgedraaid om zo te proberen nog een béétje droog thuis aan te komen. Het idee was goed, de uitvoering iets minder; Bij het uittrekken van m'n laarzen kwam er ongeveer een liter water per laars uit :(

De MT-10 kon beter tegen de regen dan dat ik er tegen kon, dus :+

Vandaag overdag helaas niet kunnen gaan rijden in verband met andere verplichtingen maar zojuist nog "snel" even een slordige 150 Km's kunnen maken via wat leuke stuurweggetjes in de regio.

Eerste indruk: WOW, maar ......WAAROM MOEST YAMAHA DIT APPARAAT NU PAS OP DE MARKT BRENGEN én waarom kunnen ze de dat blok niet in de fabriek die eerste 1000 Km's met wisselende toerentallen tót 6500RPM laten inlopen??? :9~ :9~ :9~ Ik krijg na amper 170Km's op de teller al 't idee dat ik met een MX fiets onderweg ben en dan mag ik de komende 800 Km's nog rustig aan doen......En daarna nog eens 600 KM totdat 't ding vollast mag.

Wat een GRU-WE-LIJK FUN apparaat is dit :9~ :9

Altijd maar dat geneuzel over inrijden. Als hij warm is gewoon varierend rijden en gas der op. Dat hele inrijden is van oude tijden.
 
'Fiets' is lekker kort en 'motorfiets' is bejaardentaal :P

:^ Dat dus :+


En op z'n Engels is het ook gewoon Super-Bike / Naked Bike / ....... Alleen die Belgen moeten het weer officieel en volledig uitspreken _O-
 
Laatst bewerkt:
Testje op uk forum waar die als meest begerenswaardig uitkomt:


Let overigens eens op het remvermogen na het gezeur door de journalisten in de eerste testen.
 
Laatst bewerkt:
Uit hetzelfde uk forum (oorspronkelijke plaatje waarschijnlijk uit "Motorrad"):

Wat me een beetje tegenvalt is de trekkracht onder de 7000 tov de concurrentie.
full
 
Mooie test ! Ja dat vind ik nogal vaak geneuzel, pas met een serieuze remmentest kun je er iets over zeggen. Daarnaast moeten remmen worden ingeremd, pas na zo'n 1000km vlot rijden en remmen worden remmen een stuk happiger en doseerbaarder is mijn ervaring. Tenzij je gelijk Brembo's, racing disks en stalen kabels hebt dat remt vrijwel meteen giftig hard. Dan is het maar afwachten hoe het ABS hier mee omgaat want dat computersysteem bepaalt hoe effectief het wordt benut. De geometrie van de motor is ook altijd erg bepalend, er zijn met deze test zoveel onverwachte resultaten. Fors zwaardere en langere motoren winnen de remmentest soms juist. Zeer goede prestatie van de MT-10 dus.
 
Laatst bewerkt:
De Z1000 moet een genot zijn om mee te rijden. De MT10 valt mij een beetje tegen eerlijk gezegd, pas boven de 9000rpm heb je een voordeel tov de concurrentie iets waar je op straat minder aan hebt dan een sterker middengebied.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een fabrieksaf FZ1 destijds.
De soes heeft zo te zien last van emissie eisen :o
 
Laatst bewerkt:
De Z1000 moet een genot zijn om mee te rijden. De MT10 valt mij een beetje tegen eerlijk gezegd, pas boven de 9000rpm heb je een voordeel tov de concurrentie iets waar je op straat minder aan hebt dan een sterker middengebied.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een fabrieksaf FZ1 destijds.
De soes heeft zo te zien last van emissie eisen :o

Ik denk dat je beter eerst eens een keer met zo'n MT-10 moet gaan rijden voordat je vanop papier concludeerd dat er pas vanag 9000Rpm een voordeel ontstaat t.o.v. de andere Nakeds. Een vergelijk met een "oude" FZ1 kun je eigenlijk niet eens maken.

Ik rijd inmiddels twee weken met een MT-10 en kan niet echt zeggen dat 't blok ook maar ergens iets te kort komt. Kan ook wel komen doordat ik van een Yamaha R6 RJ15 af kom en gewend ben aan wat méér toeren en het niet erg vind om wat meerdere versnellingen te gebruiken middels de Quick Shifter.
 
Laatst bewerkt:
De Z1000 moet een genot zijn om mee te rijden. De MT10 valt mij een beetje tegen eerlijk
gezegd, pas boven de 9000rpm heb je een voordeel tov de concurrentie iets waar je op straat minder aan hebt dan een sterker middengebied.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij een fabrieksaf FZ1 destijds.
De soes heeft zo te zien last van emissie eisen :o




de eerste zin dat klopt voor de volle 100% en niet alleen het rijden maar ook qua styling en afwerking. ;)
full
 
Ik denk dat je beter eerst eens een keer met zo'n MT-10 moet gaan rijden voordat je vanop papier concludeerd dat er pas vanag 9000Rpm een voordeel ontstaat t.o.v. de andere Nakeds. Een vergelijk met een "oude" FZ1 kun je eigenlijk niet eens maken.

Ik rijd inmiddels twee weken met een MT-10 en kan niet echt zeggen dat 't blok ook maar ergens iets te kort komt. Kan ook wel komen doordat ik van een Yamaha R6 RJ15 af kom en gewend ben aan wat méér toeren en het niet erg vind om wat meerdere versnellingen te gebruiken middels de Quick Shifter.

Ik heb er inmiddels ruim 900 km opzitten. Ik ben het met wimmel eens dat je niet alleen naar het papier moet kijken. De mt-10 heeft ook korte versnellingsbak overbrengingen. Dat compenseert bij lagere toerentallen. Nu kom ik van een koppel bike af (bandit 1250). Die had al zo'n 100Nm bij 2000 rpm. Vergeleken daarmee komt de mt-10 onderin tekort. Bij 5000 rpm begint die redelijk door te trekken, bij 7000 rpm wordt het serieus (daar hielt het voor de Bandit al zowat op :). Punt is dat die wel makkelijk toeren draait. Op gevoel reed ik bij rustig aan op de Bandit 3000rpm en op de mt-10 6000rpm.
 
Laatst bewerkt:
Bij 6000Rpm ben je op de MT-10 inderdaad gewoon lekker rustig op 't gemakje aan't cruisen (met een héérlijk geluid vanonder de tank vandaan). Ik heb er nu bijna 600Km's op staan en het verbruik begint al wat gunstiger te worden. De eerste volle tank is er met 9,3L/100Km door gegaan, na vandaag staat het "Average" op 8,5L/100Km volgens de boordcomputer.

4vhfso.jpg


Komende week wordt 't schijnbaar ook s'avonds weer lekker weer (én droog) dus Zaterdag mag 't ding waarschijnlijk terug voor de 1000Km oliewissel én de Akrapovic :+

de eerste zin dat klopt voor de volle 100% en niet alleen het rijden maar ook qua styling en afwerking. ;)[afbeelding]

Da's zeer zeker óók een érg mooie fiets!!!
 
Ik denk dat je beter eerst eens een keer met zo'n MT-10 moet gaan rijden voordat je vanop papier concludeerd dat er pas vanag 9000Rpm een voordeel ontstaat t.o.v. de andere Nakeds. Een vergelijk met een "oude" FZ1 kun je eigenlijk niet eens maken.

Deze vergelijking is wel degelijk te maken. Ik heb zelf een FZ1N en een FZ1S gehad. Ruim vier jaar en ongeveer 80.000 km.
De MT10 heb ik maar een paar uur mee gehad. Ik vind het een prachtige motor met mooier geluid dan de FZ1's en ook veel krachtiger. De vergelijking met de FZ1; zowel de FZ1 alsook de MT10 vind ik onderin redelijk tam. Omdat de MT10 erg kort gegeard is. klimt hij wel fantastisch in de ketting! De MT10 moet je echter net als de FZ1 meer toeren laten draaien wil je echt de kracht van de motor beleven. Dat komt ook tot uiting uit de test. De Beamer is vanaf de laagste toeren meteen bij de les.

Mij lijkt een MT10 Tracer dan ook een ideale aanvulling. De MT10 voor de ruige biker die wellicht wil stunten, de gewoon snelle biker die ook afstanden wil afleggen met meer op snel toeren gerichte motor.😎
 
Deze vergelijking is wel degelijk te maken. Ik heb zelf een FZ1N en een FZ1S gehad. Ruim vier jaar en ongeveer 80.000 km.
De MT10 heb ik maar een paar uur mee gehad. Ik vind het een prachtige motor met mooier geluid dan de FZ1's en ook veel krachtiger. De vergelijking met de FZ1; zowel de FZ1 alsook de MT10 vind ik onderin redelijk tam. Omdat de MT10 erg kort gegeard is. klimt hij wel fantastisch in de ketting! De MT10 moet je echter net als de FZ1 meer toeren laten draaien wil je echt de kracht van de motor beleven. Dat komt ook tot uiting uit de test. De Beamer is vanaf de laagste toeren meteen bij de les.

Mij lijkt een MT10 Tracer dan ook een ideale aanvulling. De MT10 voor de ruige biker die wellicht wil stunten, de gewoon snelle biker die ook afstanden wil afleggen met meer op snel toeren gerichte motor.😎

Alles om zélf een "Tracer" van de MT-10 te maken is als accessoire beschikbaar bij Yamaha (én dus afzonderlijk te bestellen).

  • Flexibele "harde" zIjkoffers.
  • Handkappen.
  • Verhoogde ruit.

Meer verschil zit er bij de MT-09 niet tussen de normale en de tracer uitvoering, toch?

Hmmm... Tóch wel :+

Tankinhoud scheelt 4 Liter (14 vs. 18) én er zit iets meer kuipwerk op á la de vroegere Fazer uitvoeringen.
 
Laatst bewerkt:
De MT-09 en Tracer 900 hebben een apart topic op MF. De zithouding en doelgroep is nogal anders van de beide motoren.

Heb gelezen dat er geen Tracer versie van de MT-10 komt volgens Yamaha. Wel vernomen dat er pakketten aankomen, zoals een tour pakket en een sport pakket. Maar dat zal meer een verzameling van de beschikbare accessoires zijn denk ik.

De dyno gegevens zijn niet echt in het voordeel van de MT-10, maar zeggen niet alles. Zou een motor met weinig km's kunnen zijn. Mogelijk ga ik de Z1000 (SX) nog eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter eerst eens een keer met zo'n MT-10 moet gaan rijden voordat je vanop papier concludeerd dat er pas vanag 9000Rpm een voordeel ontstaat t.o.v. de andere Nakeds. Een vergelijk met een "oude" FZ1 kun je eigenlijk niet eens maken.

Ik rijd inmiddels twee weken met een MT-10 en kan niet echt zeggen dat 't blok ook maar ergens iets te kort komt. Kan ook wel komen doordat ik van een Yamaha R6 RJ15 af kom en gewend ben aan wat méér toeren en het niet erg vind om wat meerdere versnellingen te gebruiken middels de Quick Shifter.

De concurrentie is gewoon beter in het onder / middengebied, dat is een feit. Dat de beleving wellicht anders is doet daar niets aan af.

Het vergelijk met de FZ1 gaat zeker op, pak de dyno grafieken van 2006 er maar bij. De positionering van de FZ1 is daar bijna hetzelfde als de MT10 anno nu ten opzichten van de concurrentie.

Volgend jaar maar eens kijken of de MT10 mij kan bekoren, maar ik denk toch dat de opvolger van de FZ1 een Speed Triple wordt. Op de weg heb je naar mijn smaak veel meer aan een liniaire vermogens opbouw en een sterker onder / middengebied. Uiteindelijk is de ervaring en de use case belangrijker dan het dyno grafiekje, zo kwam ik ook bij de FZ1 ;)

Het geluid van de MT10 is wel een hele grote plus!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan