Voorlamp en tellerlichten op suzuki DR500 schijnen erg zwak

diflexio

Rookie
26 mei 2010
21
0
Sinds kort doet de voorlamp van mijn Suzuki DR500s uit 1981 het praktisch niet meer (zowel groot als klein licht) en ook de lampjes van de tellers schijnen nog maar heel zwak.

Nu was mijn eerste gedachte dat dit de spanningsregelaar zou zijn die ertussen hangt, maar die is inmiddels vervangen en het probleem was daarmee niet opgelost. Vervolgens heb ik de weerstand van de spoelen doorgemeten en die zaten binnen de hieronder genoemde waardes.

full


Ik ben toen naar de stuurschakelaar gaan kijken. Heb alles doorgemeten en gekeken of het nog goed contact maakt en volgens mij zit het probleem hier ook niet.

Wat mij wel opviel is dat de lichtspoel niet erg veel volt afgeeft. Er gaan twee draden uit, 1 voor het bijladen van de accu en het achterlicht en 1 voor de voorlamp en de tellerverlichting. De eerste geeft iets van 5,7 volt af bij stationair toerental en degene die naar de verlichting gaat geeft maar iets van 2,6 volt af. Dit is wisselstroom, maar volgens mij kan de spanningsregelaar hier nooit meer van maken toch? Uiteindelijk heeft het lampje 6 volt nodig lijkt mij.

full


Vraag me daarnaast af of het meten van de weerstand van de spoel ook automatisch betekent dat deze goed zou zijn als de waarden overeenkomen met degene uit het wph.

Corrigeer me maar als ik het mis heb, zit in een leerproces en elektrische problemen heb eerder altijd uitbesteed omdat ik er nooit uitkwam:)
 
Niemand een idee? Zit eraan te denken dan maar de lichtspoel te vervangen, maar dan ben ik er liever wat zekerder van of dit het probleem is..
 
Laatst bewerkt:
kan zijn dat deze idd defect is,
wat er dan gebeurt is dat deze of teveel, te weinig of geen spanning meer opwekt,
wat ook kan gebeuren is dat je een "toerental" afhankelijke spanning krijgt,
(meer toeren = meer licht)

denk ook dat dit de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is..
 
Heb je er niet een lamp ingezet met een te hoog vermogen?
Meet de spanning bij een hoger toerental, Het is normaal dat je pas de volle spanning meet bij het maximale toerental. Minder toeren is minder spanning.
Meet eens direct op de spoel. Heb je daar wel genoeg spanning dan moet je het in de bedrading zoeken.
 
Dat is volgens mij standaard zo bij de DR500. De spanningsregelaar die ertussen hangt zorgt ervoor dat de spanning bij een bepaald toerental niet verder oploopt, maar bij een laag toerental geeft hij wat minder licht dan bij een hoger toerental (zoals v.d.v. zegt).

Nu geeft hij gewoon constant te weinig licht (bij elk toerental). Ik heb het overigens ook direct vanaf de spoel gemeten en daar geeft hij voor de verlichting maar iets van 2.6 volt af...lijkt me daarom dat dit nooit voldoende kan zijn voor de lamp? Het gekke vind ik echter dat bij het doormeten van de spoel het wel gewoon de juiste waarde voor de weerstand aangeeft.

Wat Jaap43 zegt...zou in dit geval dus een te hoge overvangsweerstand van de massa tussen de lichtspoel en het frame kunnen zijn? Aangezien het gelijk vanaf de lichtspoel al te weinig voltage geeft? Dat zou ook kunnen verklaren waarom de lichtspoel zelf wel in orde lijkt te zijn, afhankelijk van waar je de aarde meet bij het doormeten van de lichtspoel.
 
Meet eens bij een hoger toerental.
Wat voor lamp zit er in? Als je een groter vermogen gebruikt als voorgeschreven zal de spanning ook lager uitvallen.
Hoe goed kan je met een multimeter minder dan 1 0hm meten? Als er van de 100 windingen 10 aan elkaar zitten dan meet je 0.9 ohm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit de voorgeschreven lamp in van 35 watt, maar die heeft het ook altijd goed gedaan tot voor kort. Maar als ik de spanning gelijk vanaf de spoel meet zonder dat de lamp is aangesloten, zou hij daar in ieder geval voldoende voltage moeten afgeven toch?

Minder dan 1 Ohm meten is dus lastig omdat het zo'n kleine waarde is? Zou het zo kunnen zijn dat zolang het binnen de marge van 0-1 Ohm zit, hij voldoende voltage zou moeten afgeven? Vreemde is dat het ineens zo gekomen is, had er al een kilometer of 60 opzitten en na een paar uur stilgestaan te hebben en weer starten was het ineens gedaan met mijn voorlamp.

Lijkt erop dat ik de statordeksel er maar weer vanaf ga trekken, sterk vermoeden dat het probleem zich daaronder bevindt. Eens kijken of ik het kan testen met de stator van een andere DR500 of dat ik toch kan zien/meten of er massaprobleem is ergens bij de spoel.

Bedankt voor het meedenken tot nu toe!
 
Hoeveel ohm geeft je meter aan als je de pennen tegen elkaar houd?
Die waarde moet je van de meting aftrekken.
Je kan de bedrading controleren door de spanning daarover te meten.
Meter op wisselspanning en dan een pen aan de spoel en de andere pen op de lamp. je meet dan het verlies over de draad en eventueel stekkers en schakelaars terwijl deze belast worden. Als daar niks aan de hand is en de spanningsregelaar is ook niet het probleem (even los maken) dan blijft er weinig anders over dan die lichtspoel. Volgens mij kan je deze zelf opnieuw wikkelen maar een nieuwe zal ook niet zoveel kosten.
 
De meter geeft dan 0 Ohm aan.

Ik had dit veel eerder moeten doen, maar bedacht me dat ik ook gewoon even de lamp direct op de draad uit de lichtspoel kan aansluiten en aarde aan het frame. Ergste wat er kon gebeuren was dat ik een nieuw lampje nodig had. Blijkt dat hij daar ook al zwak schijnt, dus lijkt me dat de lichtspoel inderdaad het probleem was. Bedankt v.d.v.!

Wel vreemd dat die weerstand dus gewoon binnen de waarde valt van het WPH, maar dat het uiteindelijk toch de spoel lijkt te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan