Zx10r 2005 shimschaal verpulverd bij 1 klep

aprilia_racer

Die hard MF'er
9 sep 2004
299
4
Wijchen
Hallo,

Wie o wie kan er met een zinnig antwoord komen op dit probleem. Het antwoord ander blok kopen of ding de sloot in rijden kan ik weinig mee maar mogelijk heeft iemand nog een mooi idee.

Ben momenteel met onderhoud bezig aan mijn zx10r uit 2005.
Motor heeft 52.000 gelopen. Toen ik de motor kocht liep ding prima en waren er geen rare bijgeluiden. Aangezien ik de hele winter toch niet rijd en de onderhoudgeschiedenis niet bekent was en ik toch alles zelf kan dacht ik grote beurt en kleppen stellen en alles weer even netjes maken.

Nu pak ik de nokkenassen eruit en zie ik dat bij 1 klep de schaal waar de shim in ligt helemaal verpulvert is. Dit blijkt een probleem te zijn wat vaker voorkomt. Tegenwoordig zijn er gemodificeerde schalen die dus niet meer verpulveren. Nu ben ik handig en kan ik veel zelf maar ik hoor verschillende verhalen. De 1 zegt dat de kop eraf moet en dat je ding dan pas kan vervangen. Andere zeggen dat het ook vanuit de positie kan van kleppen stellen. Ik probeer er hieronder een foto bij te zetten zodat iedereen weet waar het over gaat.

Ik ben heel benieuwd en misschien kan iemand me verder helpen.
Bedankt alvast voor de moeite!!
full
 
Als je die schaal eraf haalt dan valt de klep in de cilinder, dat is dus het probleem.
Wat je kan doen is druk in de cilinder zetten met de kleppen dicht, dan blijven ze dicht mits ze goed afsluiten, je kan dan die shim vervangen.
Of iets maken wat op een mechanische manier de klep dicht houd.

Maar inderdaad, als dit een bekend probleem is zou ik alle shims vervangen dus gewoon effe het koppie eraf, dan mag je er ook gewoon weer vertrouwen in hebben.
Kan je gelijk even alle kleppen lektesten.
 
In theorie als ik het probeer zonder de kop te demonteren kan hooguit of de klep het blok invallen en op de zuiger terecht komen of misschien de klep krom buigen. In beiden gevallen zou ik dan alsnog de kop moeten demonteren. Maar ik zou denken dat het in ieder geval een poging waard is.

Op een ander motor forum dit gevonden. Zelf zou ik eerst eens met perslucht proberen de klep op zijn plek te houden en kijken of je zonder kop demontage de klepspietjes los krijgt.
Een andere manier is nog een stuk touw via het bougiegat in de cilinder stoppen en de zuiger voorzichtig omhoog draaien. Waarna je de krukas blokkeert zodat de klep blijft aangedrukt.

Het zijn niet de mooiste oplossingen die een schoonheids prijs verdienen, maar het kan je een hoop werk en geld besparen.

Wat vinden jullie hiervan?
 
Zo eigenwijs als dat ik ben, ben ik toch verder gaan zoeken.
Midlock heeft speciaal gereedschap ontwikkelt om de boel te kunnen vervangen zonder de kop te hoeven demonteren. Ze hebben er zelfs een hele handleiding voorgeschreven.
Stel als ik het zou proberen dan is toch het enige risico dat ik loop dat de klep op de zuiger kan vallen en dat de kop er dan alsnog vanaf moet? En mogelijk verbuigt de klep. Die zou ik dan ook nog kunnen slopen als ik pech heb.

http://www.midlock.nl/Adobe_handleidingen_NL/HL_13168.pdf

Dot betreft de link van de handleiding. Iemand hier ervaring mee toevallig?
 
Ik heb ervaring met Midlock gereedschap : Eerste kettingpons overleefde de eerste ketting niet, de tweede overleefde óók de eerste ketting niet.

Deze kit is overduidelijk voor auto's ontwikkeld, en kan allicht ongewenste gevolgen hebben op (dunnere) motorfiets-blokken. Ooit zo'n klepveer ingedrukt? Afgezien van Yamahas zijn die dingen best stug ;). Ook het advies om de zuiger in het bovenste dode punt te zetten, en er vervolgens vijf bar luchtdruk op los te laten, vind ik erg grappig.

Ik zou zeggen: Probeer het! In het beste geval scheelt het tijd, in het slechtste geval breek je door de hefboomwerking van het gereedschap een stuk van de cilinderkop af en moet je deze vervangen: 2005 zal nog gewoon leverbaar zijn.

Ook kun je op voorhand een tweede 2005 ZX10R cilinderkop scoren, deze wél geheel nalopen, modificeren, inslijpen, enz enz, waardoor de uiteindelijke wissel van de cilinderkop slechts enkele uren zal duren.
 
Eigenwijze prutser...
Vraag me bij dit soort topics altijd af, waarom mensen eigenlijk de moeite doen om een topic te openen, raad te vragen, en dan toch alle raad in de wind slaan om toch maar hun zin te doen.
Haal nu gewoon die kop eraf, en vervang alle schotels. Terwijl de kop eraf ligt kan je de kleppen ook eens netjes terug inslijpen.
 
Eigenwijze prutser...
Vraag me bij dit soort topics altijd af, waarom mensen eigenlijk de moeite doen om een topic te openen, raad te vragen, en dan toch alle raad in de wind slaan om toch maar hun zin te doen.
Haal nu gewoon die kop eraf, en vervang alle schotels. Terwijl de kop eraf ligt kan je de kleppen ook eens netjes terug inslijpen.
Kijk en daar verschillen onze meningen over. Ik vraag inderdaad om raad en advies en krijg verschillende reacties en antwoorden. Alles bij elkaar kan ik een overweging maken wat mij zelf de beste optie lijkt!

Als ik de boel zo los maak kan het goed gaan. Of als ik pech heb gaat het niet goed en moet de kop er alsnog af. Mijn mening zou zijn dat het toch het proberen waard is.

Maar ik dank iedereen voor zijn mening. Ga er nog een weekendje over nadenken en zal volgende weer verder gaan sleutelen denk ik.
 
Je zult de boel toch goed moeten blokkeren,
De perslucht is zomaar in staat om plotseling de zuiger naar beneden te drukken.

really???

Er is geen verschil in de druk die de perslucht zet als de zuiger in ODP of BDP zit.
Dus als je dit doet zet je de zuiger in ODP en hoef je niets te blokkeren.


Heb zelf zo de klepsteelrubbers vervangen bij men toenmalige audi 80.
 
Als de onderste klepschaal niet is beschadigd en in tact is dan kan er niets op de zuiger vallen omdat dan simpelweg alles nog afgesloten is.

Doe dan waar jij je het best bij voelt als je niet wilt luisteren...

Iedereen geeft hier gratis het juiste advies maar als jij het niet ziet zitten om een kop te demonteren, dan laat je hem lekker zitten. Misschien zal je geluk hebben en zal er niets gebeuren in de toekomst, misschien ook niet...

in ieder geval: bon chance! :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan