Het onverharde Alpen-passen topic

Ik denk dat het aantal personen op MF die deze titel leuker vinden groter is als degenen die dachten dat het een schrijffout was.
denk ik inmiddels ;) :$

sorry martell :) (ook voor deze offtopic)
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn een aantal mooie offroad passen die goed te berijden zijn met volle bepakking?
Langzaam bezig om de volgende vakantie wat vorm te gaan geven :).
 
Wat zijn een aantal mooie offroad passen die goed te berijden zijn met volle bepakking?
Langzaam bezig om de volgende vakantie wat vorm te gaan geven :).

Welke regio heb je in gedachten?

Als je rustig aan doet zijn de meeste van de hier genoemde passen prima met bepakking te rijden. Ik kies er zelf meestal voor om in de buurt een camping te zoeken die een beetje centraal ligt voor meerdere uitstapjes, dan kan je al je spul achterlaten. Vind ik persoonlijk wel prettiger, het rijdt veel makkelijker, lichter, je kan wat sneller rijden en minder schade mocht je hem toch eens neerleggen. Maar als je die mogelijkheid niet hebt is het op zich wel te doen met bagage. Het hangt natuurlijk ook van de weersomstandigheden af, als het al weken droog is dan is het veel makkelijker dan bij regen of sneeuw.
 
Het plan is om via de Alpen, zeer waarschijnlijk zigzaggend rondom de Frans/Italiaanse grens of te zakken naar de Pyreneeën en van daaruit weer verder naar de Picos de Europa, en dan terug richting huis. En op deze weg wederom een deeltje van de Pyreneeën en Alpen mee pakken. Dus het idee is meer een rondreis te maken dan te lang op één vaste plek te blijven hangen.

Ik ben nu bezig globaal een route in elkaar te zetten om vooral een beeld te krijgen hoeveel dagen we per locatie kunnen besteden om te doorkruisen. Het meest ideale zou inderdaad zijn om je tent ergens neer te kunnen gooien en dan enkele dagen in het zelfde gebied passen te pakken.
Maar de optie om bovenop een pas bij een oud fort te overnachten is ook zeker nog aanwezig.
 
Dan zou je er voor kunnen kiezen om te beginnen bij de Sommeiller (minder geschikt voor rondreis want loopt dood, maar wel heel mooi). Dan over de Jafferau, doorsteken naar Finestre en Assietta, vanaf Sestriere via Briançon naar Embrun, dan over de Parpaillon. Uiteraard sluit niet alles op elkaar dus moet je verbinden via de verharde weg, maar dat is ook geen straf daar. Wordt teveel voor één dag maar wildkamperen is langs die routes zeker mogelijk.

Let er wel even op dat niet al die onverharde routes altijd open zijn! Zo is de Sommeiller in het weekend gesloten (muv Stella Alpina weekend), en de Assietta volgens mij iedere woensdag en zaterdag in het hoogseizoen.
 
Dan zou je er voor kunnen kiezen om te beginnen bij de Sommeiller (minder geschikt voor rondreis want loopt dood, maar wel heel mooi). Dan over de Jafferau, doorsteken naar Finestre en Assietta, vanaf Sestriere via Briançon naar Embrun, dan over de Parpaillon. Uiteraard sluit niet alles op elkaar dus moet je verbinden via de verharde weg, maar dat is ook geen straf daar. Wordt teveel voor één dag maar wildkamperen is langs die routes zeker mogelijk.

Let er wel even op dat niet al die onverharde routes altijd open zijn! Zo is de Sommeiller in het weekend gesloten (muv Stella Alpina weekend), en de Assietta volgens mij iedere woensdag en zaterdag in het hoogseizoen.

Sommeiller Jafferau en Parpaillon stonden al zeer waarschijnlijk op de planning :) zijn waarschijnlijk ook de bekendste denk ik. Heb ondertussen nog aardig wat gevonden op http://www.dangerousroads.org/. Waar wel redelijke wegen tussen zitten die me goed te doen lijken. Nu eens even verder een beeld vormen en wat campings in de regio erbij zoeken dan moet het altijd wel goed komen denk ik. :)
 
Het plan is om via de Alpen, zeer waarschijnlijk zigzaggend rondom de Frans/Italiaanse grens of te zakken naar de Pyreneeën en van daaruit weer verder naar de Picos de Europa, en dan terug richting huis. En op deze weg wederom een deeltje van de Pyreneeën en Alpen mee pakken. Dus het idee is meer een rondreis te maken dan te lang op één vaste plek te blijven hangen.

Ik ben nu bezig globaal een route in elkaar te zetten om vooral een beeld te krijgen hoeveel dagen we per locatie kunnen besteden om te doorkruisen. Het meest ideale zou inderdaad zijn om je tent ergens neer te kunnen gooien en dan enkele dagen in het zelfde gebied passen te pakken.
Maar de optie om bovenop een pas bij een oud fort te overnachten is ook zeker nog aanwezig.

misschien is het woord WE wel het belangrijkst qua vraag wat goed te doen is met volle bepakking etc ;)

mocht je het over een partner hebben overigens:)

Er zijn vrouwen die de OER gereden hebben, die van mij word al bang van een molshoop.
Ja ik durf dit alleen te typen omdat ik weet dat ze niet meeleest :)

wederom, als je dit bedoelt met 'we'
 
misschien is het woord WE wel het belangrijkst qua vraag wat goed te doen is met volle bepakking etc ;)

mocht je het over een partner hebben overigens:)

Er zijn vrouwen die de OER gereden hebben, die van mij word al bang van een molshoop.
Ja ik durf dit alleen te typen omdat ik weet dat ze niet meeleest :)

wederom, als je dit bedoelt met 'we'

Haha met we wordt geen vrouw bedoeld in deze ;).

Dit wordt het vierde jaar dat ik in de zomer op de motor met dezelfde vriend 2,5 / 3 weken op pad ga. Daardoor ook een vrij gelijke ervaring kwa rijden, bepakking en uithoudingsvermogen. Dit jaar op een F800 GS en 990 Adventure. Dus de motoren moeten het in ieders geval wel aankunnen ;), maar zijn uiteraard geen echte enduro fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Sommeiller Jafferau en Parpaillon stonden al zeer waarschijnlijk op de planning :) zijn waarschijnlijk ook de bekendste denk ik. Heb ondertussen nog aardig wat gevonden op http://www.dangerousroads.org/. Waar wel redelijke wegen tussen zitten die me goed te doen lijken. Nu eens even verder een beeld vormen en wat campings in de regio erbij zoeken dan moet het altijd wel goed komen denk ik. :)

Die zijn allemaal goed te rijden met bagage, mits je bij de Jafferau niet de kant van de skipiste pakt want die is behoorlijk steil!
 
Sommeiller Jafferau en Parpaillon stonden al zeer waarschijnlijk op de planning :) zijn waarschijnlijk ook de bekendste denk ik. Heb ondertussen nog aardig wat gevonden op dangerousroads. Waar wel redelijke wegen tussen zitten die me goed te doen lijken. Nu eens even verder een beeld vormen en wat campings in de regio erbij zoeken dan moet het altijd wel goed komen denk ik. :)
Qua camping is Gran Bosco een echte aanrader: Camping Gran Bosco: campeggio a Salbertrand - Val di Susa
 
Sommeiller Jafferau en Parpaillon stonden al zeer waarschijnlijk op de planning :) zijn waarschijnlijk ook de bekendste denk ik. Heb ondertussen nog aardig wat gevonden op dangerousroads. Waar wel redelijke wegen tussen zitten die me goed te doen lijken. Nu eens even verder een beeld vormen en wat campings in de regio erbij zoeken dan moet het altijd wel goed komen denk ik. :)
Ik heb het overzicht van die dangerous roads site terug gebracht naar een google maps overzichtje van enkel de Europese "roads"
Even kijken of mijn linkje werkt:
Bergpassen en meer in europa - Google My Maps

Heb de passen die ik al gereden heb een andere kleur gegeven (geel), ook heb ik wat camping locaties toegevoegd aan dit kaartje. Campings waar wij geweest zijn tijdens een van onze laatste trips niet heel bijzonder.

Over campings:
Camping il melo – Camping il melo
Op een half uurtje van Col du Tende, ideaal om wat dag trips in de omgeving te maken.
Wij stonden er afgelopen na jaar enkele nachten.
 
Ik heb het overzicht van die dangerous roads site terug gebracht naar een google maps overzichtje van enkel de Europese "roads"
Even kijken of mijn linkje werkt:
Bergpassen en meer in europa - Google My Maps

Heb de passen die ik al gereden heb een andere kleur gegeven (geel), ook heb ik wat camping locaties toegevoegd aan dit kaartje. Campings waar wij geweest zijn tijdens een van onze laatste trips niet heel bijzonder.

Over campings:
Camping il melo – Camping il melo
Op een half uurtje van Col du Tende, ideaal om wat dag trips in de omgeving te maken.
Wij stonden er afgelopen na jaar enkele nachten.

Haha mooi, ik was precies met zo'n zelfde soort kaartje te maken bezig, om een beetje een beeld te kunnen vormen :) Schilt me weer wat werk, bedankt! ;)
 
Is dat iets nieuws dat de Sommeiller in het weekend gesloten is? Afgelopen zomer hadden we daar nog geen last van.

Bij mijn weten niet, ik lees in de Denzel zelfs dat het vrijdag, zaterdag en zondag is. Maar ik heb het nog nooit getest, dus het kan zijn dat ze het niet zo nauw nemen met die dagen.
 
Nee, je hebt gelijk. Het eerste deel is vrij toegankelijk tot het restaurant/herberg, maar het 2e deel is in de drukste maanden rond het weekend afgesloten.
 
Mooi filmverslag, zoiets lijkt me nou echt mooi. Ik hou sowieso van de Alpen (vooral wintersport...), maar zo met de motor over de onverharde paden is wel erg gaaf!

Wat is je reisplan/route?
 
Mooi filmverslag, zoiets lijkt me nou echt mooi. Ik hou sowieso van de Alpen (vooral wintersport...), maar zo met de motor over de onverharde paden is wel erg gaaf!

Wat is je reisplan/route?

Dat is er nog niet. :+
Eigenlijk maak ik nooit plannen vooraf zie altijd wel, maar dat is in dit geval niet handig.
De bedoeling is de west kant vd Alpen en dan zo veel mogelijk onverhard. Vrij kamperen in de bergen af en toe een camping om te douchen en kleding te wassen.
 
Dat is er nog niet. :+
Eigenlijk maak ik nooit plannen vooraf zie altijd wel, maar dat is in dit geval niet handig.
De bedoeling is de west kant vd Alpen en dan zo veel mogelijk onverhard. Vrij kamperen in de bergen af en toe een camping om te douchen en kleding te wassen.

Ja snap ik op zich, maar dan anders gezegd: wat is de manier om de mooie onverharde paden en kampeerplekken te vinden? Gewoon maar rijden en zien wat je tegenkomt is al goed?
 
Terug
Bovenaan Onderaan