Het onverharde Alpen-passen topic

Heeft er niet iemand een leuk (allroad)rondje door de Alpen liggen als GPX liggen, wat een beetje als basis kan dienen :P
Ik zie door de bomen (passen) het bos niet meer haha, dan kan ik dat evt als een "basis" gebruiken.
 
Volgens mij is iedereen daar naar op zoek.
Probleem van de meeste passen is dat ze niet doorlopend zijn, dus altijd op en neer. Het enige lusje dat ik tot nu toe heb kunnen maken is de Finestre, Assieta en Parpaillon. Zuidelijker in Frankrijk zijn er ook nog wat, maar dat is voor een weekje weg weer te ver.
Wat tevens een beperking is, is de brommer waarmee je op pad gaat. Als de passen nat zijn, dan zit je al snel aan noppen, anders kom je er niet op.
Ik ben alweer druk aan het puzzelen voor de €500,- toer in oktober.

12072811_1101261239905601_2870233393991868708_n.jpg
 
Ga naar Val Thorens en neem de weg naar Orelle. Ik heb nog weinig andere motorrijders gesproken (hier al helemaal niet) die die weg ook gereden hebben. Okay... een iemand... een Local die me vertelde het met zijn XT gedaan te hebben. Stukken gaan over de (soms rode) pistes heen, abs uitzetten dus! De top is meer dan 3000 meter waar je overheen gaat! Foto's staan op de eerste pagina van dit topic.

Voor de kaart zie: Google Maps

Een kiekje net voor de top (zie hoogtemeter)

3A409r8.jpg


En en net na de top. Op de achtergrond de Cime de Caron lift welke op 3195 meter hoogte staat.

S9ymQCt.jpg


p.s. geen noppen of lichte motoren maar 2 zware V-Stroms waarvan de mijne een scheve schakelstep had en een halve koppelingshandel en die van mijn reisgenoot een kale achterband. De dag erna was de suzuki dealer in Chambéry wel open waar we een andere strom leeggeplukt hebben aan onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Heeft er niet iemand een leuk (allroad)rondje door de Alpen liggen als GPX liggen, wat een beetje als basis kan dienen :P
Ik zie door de bomen (passen) het bos niet meer haha, dan kan ik dat evt als een "basis" gebruiken.

Wat ik heb gedaan is gewoon een kaart van de Alpen pakken, of van de regio waar je heen wilt, daar de onverharde passen op aanstrepen en dan een route maken. Ik vind het zelf altijd wat makkelijker om het gewoon visueel voor me te hebben liggen. Als je van die Michelin regiokaarten van Frankrijk pakt dan zijn die goed genoeg gedetailleerd om de onverharde routes te kunnen vinden. Als je die hebt aangestreept zoek je gewoon de mooiste verharde wegen in de buurt om ze met elkaar te verbinden.

Vergis je ook niet in de tijd die je er over doet. Een route van zo'n 25/30 km onverhard kost je onder goede omstandigheden zomaar één uur. Als je tenminste ook nog iets van de omgeving wil zien en af en toe even wil stoppen. Als de omstandigheden wat slechter zijn gaat het alleen maar langer duren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met de ervaringen van het wildkamperen in de Alpen?
Ons lijkt het mooi einde van de dag een (offroad)pas op te rijden en halverwege de tent neer te zetten, daar een pannetje eten koken en de volgende ochtend weer op pad gaan.
 
Zelf geen ervaring mee maar ik heb ze wel regelmatig zien staan. Op die offroadpassen valt het over het algemeen goed mee met de drukte en zeker tegen de avond komt daar zowat niemand meer. Zolang je zorgt dat je een beetje uit het zicht staat en in de ochtend op tijd weer weg bent verwacht ik niet al te veel problemen. Zorg uiteraard wel dat je de kampeerplek weer achterlaat zoals je hem gevonden hebt.

Zeker langs de Italiaans/Franse grens Jafferau, Assietta, LGKS zijn die offroadpaden vaak oude militaire wegen die langs verlaten forten lopen. De omgeving van die forten lenen zich redelijk goed voor kamperen (mits je maar niet te dichtbij gaat staan vanwege instortingsgevaar). Daar heb ik ze ook meerdere keren zien staan (zowel motoren als 4x4) en vind je overal overblijfselen van kampvuurtjes. Ik zou wel een plek zoeken waar je niet te makkelijk met een normaal voertuig komt.
 
Laatst bewerkt:
Dan moet het met kamperen wel goed komen! Dank voor de bevestiging!

Wat is een goede kaart waarop ook de "offroad" passen zijn aangegeven? Staan deze gewoon op de Michelin kaarten? Of zijn er betere alternatieven? Via een kaart valt ter plekke toch een beter beeld te vormen dan via het schermpje van de Garmin :)
 
Ik heb gewoon Michelin kaarten gebruikt.

De 333 Isere en Savoie, daarop staan Sommeiller, Jafferau, Finestre, Assietta, Cormet D'Areches.

De 527, Provence-Alpes-Cote d'Azur, daarop staan Sommeiler, Jafferau, Finestre, Assietta, Parpaillon, Valbelle, Tendapas&LGKS en Baisse Perefique.

Staat natuurlijk nog veel meer op maar dit zijn de bekendste. Bovenstaande passen staan er allemaal gewoon ingetekend op. Het is wel handig als je ongeveer weet waar ze liggen, dat zoekt wat makkelijker. Ik streep thuis altijd met een markeerstift aan waar ik heen wil, en plan aan de hand van de kaart (veel overzichtelijker vind ik) de route in de Garmin. Het enige nadeel is dat de bovenstaande kaarten niet super gedetailleerd zijn. Daarom is het soms moeilijk om terplekke het juiste weggetje te vinden waar je in moet, maar dat kan je met flink inzoomen op de Garmin dan vaak wel weer vinden. Meeste routes herkende de Garmin bij mij trouwens ook gewoon.

Van een aantal van die passen kan je de GPX bestanden ook wel gewoon op het net vinden.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar juli was de Tendapas vanaf de Franse kant (Tende) trouwens afgesloten wegens werkzaamheden aan de nieuwe Tunnel di Tenda. Ik weet niet of dat nu nog steeds is, maar dat soort tunnels zijn meestal wel meerjarenprojecten dus ik verwacht van wel. Als je toch naar boven wilt (voor het begin van de LGKS en de Baisse de Perefique), moet je de tunnel door naar de Italiaanse kant, en meteen na het uitkomen van de tunnel linksaf. Dan kom je in een ski-dorpje en aan het einde daarvan kan je ook omhoog naar de Tendapas (niet onverhard). De Tendapas zelf is trouwens niet heel uitdagend, het gaat de meesten daar natuurlijk om de LGKS.

Wat je ook nog zo kunnen overwegen is de Denzel Alpenstrassefuehrer aanschaffen, daar staan ze ook allemaal op, net als alle verharde passen.
 
De planning is bijna rond :) Over twee weken gaan we lekker een kleine 3 weekjes toeren, de bekende passen, en maar wat stippelijntjes in Basecamp ertussen gezet en kijken waar we opuit komen. De rest van de tijd vullen we met zoveel mogelijk verharde Alpen passen :)

Weet iemand een goede camping in de buurt van de Tende/LGKS ?
 
Weet iemand een goede camping in de buurt van de Tende/LGKS ?

In Limone Piemonte (net buiten het dorp aan de E74) heb je wel een nette camping. Niet luxe maar gewoon netjes. Ze hebben er ook een soort van partytent mat tafel en bankjes zodat je droog kan koken en eten als het regent.

Ik ga het eind augustus nog een keer proberen. Al 2x aan het begin van de LGKS gestaan maar vanwege motor problemen het er toch maar niet op gewaagd (denk niet dat de ANWB daar komt). 3 maal is scheepsrecht.
 
misschien een leuk idee dat iedereen die een leuke offroad route gevonden heeft het hier plaats ?

in google maps bijvoorbeeld als dat te doen is ?
 
Laatst bewerkt:
De planning is bijna rond :) Over twee weken gaan we lekker een kleine 3 weekjes toeren, de bekende passen, en maar wat stippelijntjes in Basecamp ertussen gezet en kijken waar we opuit komen. De rest van de tijd vullen we met zoveel mogelijk verharde Alpen passen :)

Weet iemand een goede camping in de buurt van de Tende/LGKS ?

In Tende zelf heb je een camping. Niet veel bijzonders maar op zich prima. Op loopafstand van het "centrum" met wat winkels en restaurantjes.
 
We gaan gewoon kijken dat er wat plek vrij is in Tende :).
LGKS het mooiste noord-zuid of omgekeerd?
 
Denk dat het vrij weinig uitmaakt vanaf welke kant je komt. Het stuk vanaf Tende (Noord naar Zuid dus), vond ik persoonlijk het mooist, daar heb je ook de meest spectaculaire uitzichten. Verderop wordt het op sommige stukken wat vlakker en kom je ook wat lager.

Wat ik heb gedaan is de tent laten staan op de camping in Tende, dan rij je lekker zonder bagage. Ik heb de LGKS van Noord naar Zuid gereden. Als je in het Zuiden aan het einde bent kom je bij Refugio Allavena weer op de verharde weg terecht. Deze rij je uit tot op de T-splitsing met de SP65. Dan kan je via Creppo en Realdo weer richting LGKS, deze steek je over en ga je richting La Brigue. Tot Realdo is het een verharde weg, je hebt het idee dat je helemaal nergens uitkomt, maar uiteindelijk kom je toch weer bij de LGKS uit. Kort daarvoor wordt het weer onverhard en dat blijft het tot La Brigue. Vanaf daar zit je zo weer in de Tende en heb je er een mooi rondje van gemaakt.
 
We hebben uiteindelijk 3 nachten op de camping in Tende gestaan.
Niet wetende dat de pas maandag en dinsdag is afgesloten (zitten tolhuisjes €10,- met de motor)

Zo hebben we op dinsdag met twee Duitse jongens een andere offroad lus gereden, totaan Fort Central en zijn via de kronkelende Tende pas naar beneden gereden.
Woensdag hebben we met tweeën de LGKS gereden van zuid naar noord. Zeer zeker de moeite waard!
Maar in het tolstuk is de weg ook zeer goed bijgehouden met eerdere filmpjes etc die ik van de LGKS gezien heb. Ook wat luxe wagens reden de pas... dus de grootste uitdaging is er wel vanaf, maar wel een schitterende route!

Verder ook alle andere bekende offroad passen gereden, wat is de regio Susa, en Tende schitterend mooi om je even uit te leven!

Het bekende stukje op de LGKS :)
DSC03200.JPG


Zo ligt de Jafferau tunnel er momenteel bij, goed doorheen te rijden :]
DSC02739.JPG
 
Laatst bewerkt:
We hebben uiteindelijk 3 nachten op de camping in Tende gestaan.
Niet wetende dat de pas maandag en dinsdag is afgesloten (zitten tolhuisjes €10,- met de motor)

Zo hebben we op dinsdag met twee Duitse jongens een andere offroad lus gereden, totaan Fort Central en zijn via de kronkelende Tende pas naar beneden gereden.
Woensdag hebben we met tweeën de LGKS gereden van zuid naar noord. Zeer zeker de moeite waard!
Maar in het tolstuk is de weg ook zeer goed bijgehouden met eerdere filmpjes etc die ik van de LGKS gezien heb. Ook wat luxe wagens reden de pas... dus de grootste uitdaging is er wel vanaf, maar wel een schitterende route!

Verder ook alle andere bekende offroad passen gereden, wat is de regio Susa, en Tende schitterend mooi om je even uit te leven!

Het bekende stukje op de LGKS :)
[afbeelding]

Zo ligt de Jafferau tunnel er momenteel bij, goed doorheen te rijden :]
[afbeelding]

Je geeft aan dat de pas op maandag en dinsdag dicht is, heb je het dan over de onverharde kant van de tende pas of gaat dit over de LGKS?

Ga eind augustus die kant op.

Wilden ook de jafferau doen, mooi dat de tunnel weer begaanbaar is, pakken wie die ook nog even mee voordat het niet meer kan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan