Olielek -> keerring lek?

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ben ik weer :+

Motor: Yamaha SZR660 1997

Probleem: Na het rijden enkele druppels olie op de grond (4 a 5, telkens op dezelfde plek)

Na verdere inspectie lijkt het de keerring van het voortandwiel of van de schakelas te zijn.

Verdere symptomen: Indien ik de boel schoonveeg en een nacht laat staan op de jiffy is alles nog steeds droog, rijd ik een stukje (al bij 3km) dan druppelt de (warme) olie bij stilstand onder het blok vandaan. Het blijft echter niet doordruppelen o.i.d.

Verdere informatie: 20W50 Mineraal olie gebruikt, voortandwiel/ketting 1,5 maand geleden zelf vervangen, 1 maand geleden onderuit gegaan waardoor de schakelpook verbogen/klem zat en de olietank lichte krassen heeft opgelopen.

Vraag: Is dit daadwerkelijk een keerring? Zo ja, is het essentiëel dat deze vervangen wordt? Zou het eventueel nog aan de kettingspanning kunnen liggen?

Alvast bedankt!
 
Kwestie van even controleren welke nou lekt. Die vervangen.

Kettingspanning is natuurlijk nooit verkeerd om na te gaan, en goed te zetten.
 
Als je bent gevallen en de schakelpook was krom,zou ik het lek daar zoeken.
Zo'n keerring gaat niet zomaar lekken,hoop niet dat de schakelas krom is.
 
waarschijnlijk gewoon een lekkende keerring, die kan je zelf vervangen dat stelt niks voor, daar is op het net zat over te vinden hoe je dat netjes kan doen.
Doorrijden is absoluut geen probleem, zolang het bij druppeltjes blijft

Als de keerring niet al te vast is kan je zo een haakje gebruiken, soms kan je hem er ook voorzichtig uit wippen en met een tangetje vast pakken.
 
Als je bent gevallen en de schakelpook was krom,zou ik het lek daar zoeken.
Zo'n keerring gaat niet zomaar lekken,hoop niet dat de schakelas krom is.

En door de klap waarschijnlijk ook zijn krukas gebroken, daardoor liepen de zuigers vast en zijn de kleppen hoogstwaarschijnlijk krom en is er een klepschotel gebroken, dan zal ik ze gelijk allemaal maar vervangen als 1 klepschotel gebroken is!

Kom je toch gauw op een paar duizend euro schade door die keerring |( :W
 
Laatst bewerkt:
En door de klap waarschijnlijk ook zijn krukas gebroken, daardoor liepen de zuigers vast en zijn de kleppen hoogstwaarschijnlijk krom en is er een klepschotel gebroken, dan zal ik ze gelijk allemaal maar vervangen als 1 klepschotel gebroken is!

Kom je toch gauw op een paar duizend euro schade door die keerring |( :W
Volgens mij zit je in het verkeerde topic 8-)

Nu ik erover nadenk is het niet zo'n handige opmerking van me,omdat de schakelpook niet rechtstreeks op de schakelas zit. *D
 
Eerst effe het boek checken. Niet alle uitgaande askeerringen zijn van buitenaf te vervangen.
Deze wel:
CE_10138_1.JPG

nr 22 is de keerring.

Check wel even hoe je je ketting moet spannen.
Een te strakke ketting kan schade veroorzaken.
 
Ik heb van te voren al het WPH gecontroleerd op instructies, hier werd niks specifieks gemeld over het monteren van keerringen. Uit de schema's had ik zelf al opgemaakt dat ze van buitenaf te vervangen waren.

Daarnaast op het net wat filmpjes/info over keerringen bekeken, en aangezien de een het met een haakje deed en de ander weer zegt dat je hiermee de as kan beschadigen en het liever met zelftappende schroeven doet besloot ik het hier even te vragen.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat je het voortandwiel hebt vervangen,heb je de bus die in de keerring draait eruit gehad?Kan zijn dat er wat vuil mee naar binnen is gegaan,waardoor de keerring is gaan lekken?
Soms zit er ook een o-ring om de bus af te dichten naar de as,kan hem alleen niet zien op de tekening.
 
Inmiddels de keerringen vervangen zonder al te veel moeite, hierbij vielen me 2 dingen op:

De holte van de aandrijf as zat vol met olie en heel veel troep, het zag er uit als een vlies en dan doordrenkt met olie (duh). Het zat ook in de keerring. Het zat allemaal er vrij los in dus heb het meerendel eruit gevist. Wat kan dit zijn?
 
Inmiddels de keerringen vervangen zonder al te veel moeite, hierbij vielen me 2 dingen op:

De holte van de aandrijf as zat vol met olie en heel veel troep, het zag er uit als een vlies en dan doordrenkt met olie (duh). Het zat ook in de keerring. Het zat allemaal er vrij los in dus heb het meerendel eruit gevist. Wat kan dit zijn?
Ik kan het op de foto net niet goed zien....
 
Terug
Bovenaan Onderaan