Hyosung/ Suzuki GS125: nieuwe carburateur: plug and play?

Paul Z

Die hard MF'er
5 apr 2015
560
0
Ede
Beste mensen,

Ik heb sinds vorige week een Hyosung GS125 in mijn bezit, een exacte Suzuki kloon. Dat ziet er zo uit:

hyosung_zpsktemjkqp.jpg


De carburateur die daar op zat was niet origineel en had geen choke. Omdat dat me wel handig leek heb ik een nieuwe carburateur gekocht, namelijk deze

Volgens mij is deze carburateur gelijk aan wat er origineel onder zou moeten zitten.

Nu is mijn vraag: zijn alle instellingen (zoals vlotterhoogte enzo) gewoon standaard en kan ik de carburateur gewoon monteren, stationair schroef afstellen en gaan? Of moet de carb vooraf nog afgesteld worden?
 
Laatst bewerkt:
Nou, de specs zijn hetzelfde dus ik verwacht niet dat er een verkeerde of andere sproeier in zit. Ik vraag me meer af wat er allemaal af te stellen valt aan een nieuwe carburateur los van het stationaire toerental.
 
Laatst bewerkt:
In de specs van de eBay-advertentie staat niets over de sproeiermaten, dus dat weet je niet. Ik zou ze eerst controleren, en ook de afstelling van stationairsproeier, vlotterhoogte en sproeiernaald.
 
Je wilt gewoon van iemand horen dat je hem niet af hoeft te stellen.
Nou dat wil ik wel tegen je zeggen. Je hoeft hem niet af te stellen (mag wel)
Nu niet achteraf gaan zitten zeiken als er een gat in je zuiger gebrand is en dat ik gezegd heb dat je hem niet hoefde afstellen
 
In de specs van de eBay-advertentie staat niets over de sproeiermaten, dus dat weet je niet. Ik zou ze eerst controleren, en ook de afstelling van stationairsproeier, vlotterhoogte en sproeiernaald.

Okee, goed punt. Dus deze afstellingen zijn niet standaard. Ik zal de Haynes er eens bijpakken, thanks.

Je wilt gewoon van iemand horen dat je hem niet af hoeft te stellen.
Nou dat wil ik wel tegen je zeggen. Je hoeft hem niet af te stellen (mag wel)
Nu niet achteraf gaan zitten zeiken als er een gat in je zuiger gebrand is en dat ik gezegd heb dat je hem niet hoefde afstellen

Bedankt Arie voor deze inkijk in mij eigen psyche, je schijnt me beter te kennen dan ik mezelf. In tegenstelling tot alle andere topics waar experts en hobbyisten ruzie maken over wie er nou wel of geen expert is hou ik het graag gezellig in dit topic, dus of je je vriendelijke toon voor een andere gelegenheid wilt bewaren. Dag hoor :W
 
Vanavond met de Haynes erbij de carburateur voorzichtig uit elkaar gehaald.

Vlotterhoogte meten was met de instructie goed te doen, die was precies hoe hij zijn moest. De sproeiers checken bleek lastiger, omdat er (voor wat ik heb begrepen) een code in de kop gestanst zou moeten zijn. Deze is helaas op de gewone sproeier en de stationair sproeier niet te vinden.

Omdat ik niet zou weten hoe ik de sproeier zou kunnen meten heb ik alles dus maar weer netjes terug gezet en het erop gewaagd en de carburateur gemonteerd. De motor start koud een stuk beter dan eerst (nu met de choke), en als je na de start de choke er weer af zet blijft hij mooi lopen.

Ergens online las ik dat je een te grote sproeier zou kunnen merken aan blauwe uitlaatgassen, omdat het mengsel dan te rijk is. Dat is bij mij niet het geval, er zijn nauwelijks uitlaatgassen te zien, laat staan blauw.
Een te arm mengsel zou te merken zijn aan beperkte trekkracht bij het rijden, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Het lijkt er op dat het werkt dus. Zie ik nog iets over het hoofd? Is er, bij gebrek aan info op de sproeier zelf, een mogelijkheid om achter de sproeiermaat te komen? Of kan ik aan hoe de motor loopt voldoende afleiden dat de carburateur goed is zo?
 
Ergens online las ik dat je een te grote sproeier zou kunnen merken aan blauwe uitlaatgassen, omdat het mengsel dan te rijk is. Dat is bij mij niet het geval, er zijn nauwelijks uitlaatgassen te zien, laat staan blauw.
Een te arm mengsel zou te merken zijn aan beperkte trekkracht bij het rijden, maar dat heb ik nog niet kunnen proberen.

Het lijkt er op dat het werkt dus. Zie ik nog iets over het hoofd? Is er, bij gebrek aan info op de sproeier zelf, een mogelijkheid om achter de sproeiermaat te komen? Of kan ik aan hoe de motor loopt voldoende afleiden dat de carburateur goed is zo?

Uhm, blauwe rook = olie.
Een motor heeft bij zowel veel te arm als veel te rijk beperkte trekkracht.
Kijk gewoon of de motor goed loopt.. Goed doortrekt, goed in toeren terugvalt etc.

Je kan ook gewoon optisch de sproeiers vergelijken.. belangrijkste is dat hij niet te arm loopt (dus veel kleinere hoofdsproeier).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een dingetje om sproeiers op te meten mocht je dat willen.

Dat is mooi, we hebben wel even contact!


Uhm, blauwe rook = olie.
Een motor heeft bij zowel veel te arm als veel te rijk beperkte trekkracht.
Kijk gewoon of de motor goed loopt.. Goed doortrekt, goed in toeren terugvalt etc.

Je kan ook gewoon optisch de sproeiers vergelijken.. belangrijkste is dat hij niet te arm loopt (dus veel kleinere hoofdsproeier).

Oke, dank. De sproeiers vergelijken kan natuurlijk, maar wat er in zat was zeker niet origineel dus daar wil ik liever niet mee vergelijken, eerst maar eens even rijden dus. Als dat aanleiding geeft om te twijfelen sproeier er weer even uit en meten bij Robinjo.
Vandaag gaat de motor uit de schorsing, woensdag rijbewijs afhalen en dan kan de Hyo getest worden!
 
Is de uitlaatdemper hetzelfde als van de soes n belangrijker, is het luchtfilter gelijk? deze hebben invloed op het mensgel wat de carb produceert..

Informatie over deze motoren is schaars, maar alles wat ik er tot nu toe over heb kunnen vinden duidt er op dat het echt een exacte kopie is. Hyosung heeft deze motoren ooit als Suzuki's gebouwd (in opdracht van Suzuki) en toen de licentie verlopen was onder hun eigen merknaam in de markt gezet.

Ik heb een Haynes van de Suzuki GS125 en alles wat ik tot nu toe heb gezien (ook luchtfilter en uiterlijke kenmerken van de demper) matcht 100%.
 
Is er geen WPH van beide typen waar deze data in staan? Of een internationaal hyosung-forum waar deze kennis aanwezig is?
Zo'n 125 lijkt me best koddig voor stads/B-weg verkeer.. lekker zuunig & handelbaar, goedkope onderdelen-schat ik- en je lacht wat dat betreft iedereen uit?
 
Informatie over deze motoren is schaars, maar alles wat ik er tot nu toe over heb kunnen vinden duidt er op dat het echt een exacte kopie is. Hyosung heeft deze motoren ooit als Suzuki's gebouwd (in opdracht van Suzuki) en toen de licentie verlopen was onder hun eigen merknaam in de markt gezet.

Ik heb een Haynes van de Suzuki GS125 en alles wat ik tot nu toe heb gezien (ook luchtfilter en uiterlijke kenmerken van de demper) matcht 100%.
Carburateur monteren en aan de hand van rijgedrag en bougiekleur inschatten of de sproeiers
goed zijn. Als hij slecht draait en je krijgt hem zelf niet goed, kan je altijd nog een vakman met een dynojetbank inschakelen.

Het afstellen is wel zelf te doen maar relatief veel werk.
Je begint met de vlotterhoogte, maar die zal waarschijnlijk wel goed staan. Daarna volgas afstellen met de hoofdsproeier verkleinen / vergroten. Daarna halfgas afstellen met de naaldhoogte en als laatste het stationair afstellen met de mengselregelschroef.

Er is vast en zeker een verhaaltje op het internet te vinden.
 
Nou, na een paar weken weinig tijd en een beetje gepruts een update.

Ik had de carburateur uiteindelijk redelijk afgesteld gekregen, maar bij vol gas bleef hij een beetje sputteren. Hieruit leidde ik af dat de sproeier toch wel eens te groot zou kunnen zijn. In plaats van meten heb ik er gewoon een besteld waarvan ik zeker wist dat hij goed was. Deze vergeleken met wat er in zat, en inderdaad: te groot.

Nieuwe sproeier er in, vlotterhoogte had ik al gedaan. Mixture-schroef aan de hand van de Haynes. Wereld van verschil, rijdt als een zonnetje nu. Ik kan makkelijk vol gas geven en dan trekt hij lekker door. Bedankt voor de tips en hulp :} , ik ben blij :]
 
Bij een 2 takt neem je de hoofdsproeier liever iets te ruim dam iets te klein.
Bij iets te klein loopt hij prima maar de kans bestaat dat er een gat in je zuiger brand.
Als je meerdere hoofdsproeiers hebt zou ik kijken op welke hij het best loopt en dan een maatje groter er in zetten.
 
Nou, na een paar weken weinig tijd en een beetje gepruts een update.

Ik had de carburateur uiteindelijk redelijk afgesteld gekregen, maar bij vol gas bleef hij een beetje sputteren. Hieruit leidde ik af dat de sproeier toch wel eens te groot zou kunnen zijn. In plaats van meten heb ik er gewoon een besteld waarvan ik zeker wist dat hij goed was. Deze vergeleken met wat er in zat, en inderdaad: te groot.

Nieuwe sproeier er in, vlotterhoogte had ik al gedaan. Mixture-schroef aan de hand van de Haynes. Wereld van verschil, rijdt als een zonnetje nu. Ik kan makkelijk vol gas geven en dan trekt hij lekker door. Bedankt voor de tips en hulp :} , ik ben blij :]

Goed gedaan. :}
 
Weer even een update: ik heb de afgelopen tijd lekker wat kunnen rijden met de Hyo. Hij rijdt prima, maar wel wat te arm: bougie is wit en soms hort en stoot hij wat als ik snel (nou ja, je begrijpt wat ik bedoel... :+ ) probeer te accelereren.
Vandaag heb ik de hele route (km of tien) met een beetje choke gereden en dan loopt hij echt veel lekkerder. Pakt veel beter op en reageert zonder horten en stoten op gas vol open.

Nu is de vraag: Om dit op te lossen, moet ik er dan een sproeier van 1 maatje groter inzetten zoals eerder werd gezegd, of toch de mixture schroef een beetje verder open draaien? Of nog iets anders?
 
Thanks. Een paar maatjes? Waar zou jij beginnen? Er zit nu een 102,5 in (dat is volgens specificaties) eerstvolgende maat is 105. Of gewoon een setje kopen en proberen?
 
Okee, thanks. Het probleem doet zich vooralsnog alleen voor bij vol gas, dus dan ga ik een paar opvolgende maten sproeiers scoren en gewoon proberen. Ik heb nog niet echt kunnen uitvogelen hoe ik de naaldhoogte kan aanpassen, maar dat is dan hopelijk niet nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan