Verven van wielen

AwesomeAudio

MF'er
9 jan 2015
90
3
He mede-motor-muizen,

Ik ben voor mijn project bezig met het verven van de velgen *O* . Voordat ik begonnen ben met verven heb ik de nodige voorbereidingen getroffen:
- Schuren
- Ontvetten
- Drogen
- Primer
- Verven

Nu is het zo dat ik een soort van bubbeltjes zie ontstaan in de verf. Bij de ene foto heb ik geen primer gebruikt en direct met koper gespoten.

Bij de andere foto ontstaat hetzelfde effect bij de primer. Ik heb echt geen idee hoe dit komt, ik dacht alles goed voorbereid te hebben -O-

Wie o wie kan mij vertellen hoe dit komt en wat ik fout heb gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Primer moet je ook schuren :')
Heb ooit een stuk gegalvaniseerd staal geverfd met spuitbusverf (primer) en daar kwamen al direct bubbeltjes in.
Moest een paar uur wachten tot de primer een klein beetje gedroogd is, en nog steeds was de verf nat.
Heb dan een nieuwe spuitbus gehaald (en die werkte wel een beetje beter, maar nog steeds bubbeltjes, alleen droogde deze wat sneller. Na een beetje "wetsanden" waren de bubbeltjes weg, en heb ik de eerste laag gespoten. Op het einde lagen er 5 lagen op, en is nu spreekwoordelijk krasbestendig.
 
He mede-motor-muizen,

Ik ben voor mijn project bezig met het verven van de velgen *O* . Voordat ik begonnen ben met verven heb ik de nodige voorbereidingen getroffen:
- Schuren
- Ontvetten
- Drogen
- Primer
- Verven

Nu is het zo dat ik een soort van bubbeltjes zie ontstaan in de verf. Bij de ene foto heb ik geen primer gebruikt en direct met koper gespoten.

Bij de andere foto ontstaat hetzelfde effect bij de primer. Ik heb echt geen idee hoe dit komt, ik dacht alles goed voorbereid te hebben -O-

Wie o wie kan mij vertellen hoe dit komt en wat ik fout heb gedaan?

Eerst ontvetten, daarna pas schuren.
 
:Y Ben al 35 jaar schilder en ik kan het niet vaak genoeg zeggen.
Dus hij heeft nu het vet en vuil in het te schilderen oppervlak geschuurd.

Absoluut en altijd EERST ontvetten en dan pas schuren.
Let ook ff op dat je niet voordat je je wiel ging klaarzetten om te spuiten iets hebt aangeraakt waar siliconen op zitten want dan krijg je siliconenbesmetting op je te spuiten oppervlak. Dan gaat het ook absoluut fout, maar dan ziet het er meer uit als aluminiumfolie dat is gladgestreken nadat het een prop is geweest...

Als je overigens goede spuitlak van bijvoorbeeld De Boer gebruikt en je werkt schoon hoef je de primer helemaal niet op te schuren mits je de laklaag binnen de uithardingstijd van de primer aanbrengt.

Dus ff voor de goede orde:

ontvetten - schuren - plamuren - schuren - primer - gekleurde lak - schuren met P 1000/1500 - blanke lak - polijsten met P2500/3000 - polijsten met polijstpasta en machine.
 
Laatst bewerkt:
Powdercoaten! V-Max frame and wheels.

full
 
Haha er ging iets niet helemaal goed met het uploaden van de juiste foto. Voor degene die getuigen hebben mogen zijn van dat moment, ik presenteer u mijn zus! _O-

Anyway, ik heb nog steeds problemen met het uploaden van de juiste foto's, met een beetje geluk moet dit werken.http://www.mupload.nl/img/wte0saj5kuv.jpg

Bedankt voor de comments, ik denk dat ik inderdaad de verkeerde volgorde heb gehanteerd! Ik ga binnenkort mn achterwiel verven dus zal de andere volgorde aanhouden. Wie weet plaats ik dan wel weer een leuke foto van mijn zus :+
 
Waarmee is dit gespoten?
IK heb ooit hetzelfde effect gehad en dat kwam (bleek later) doordat mijn compressor olie in de lucht deed.
Ik hoop dat je zus minder last heeft van cellulitis dan je velg.
 
Ben benieuwd waarom je niet heb gekozen voor poedercoaten. Dit kost denk ik zelfs minder dan alle spullen die je nu hebt moeten kopen. Ik heb een bedrijf bij mij in de buurt zitten dit een wiel voor 40 à 50 euro poedercoat en zandstraalt. Kun je zelf bijna niet voor werken.

Super sterk en hard. Ideaal tegen beschadigingen.
 
Zo te zien heb je een van twee opties:

Beter ontvetten en eerst schuren.
Verf beter op elkaar afstemmen.

Als je velgen gaat spuiten kun je beter deze eerst helemaal stralen of afbijten. Dan begin je vanaf kaal metaal/ aluminium.

Deze schuur je netjes op tot je een egaal vlak oppervlakte hebt. Normaal laat ik velgen welke ik moet spuiten eerst eenmaal poedercoaten. Dan heb ik de beste ondergrond om snel een net resultaat met spuiten te krijgen. Deze schuur ik dan netjes egaal glad, en breng de gewenste kleur en afwerking er op aan.

Als je dat niet wilt doen adviseer ik een dtm verf (direct to metal) of een ets of metaal primer (meestal rood) als eerste laag. Deze schuur je terug en brengt waar nodig plamuur aan. Hierna weer schuren tot de gewenste gladheid, en daarna een egale primer laag op kleur. Deze weer lichtjes opschuren en dan je gewenste kleur spuiten en hierna je gewenste afwerklaag (mat of glans ) let op tussentijds de lagen goed laten uitharden of nat in nat spuiten. Tussen de kleur en glanslaag wel voldoende tijd laten zitten.

Succes en groet Dré
 
Enigste reden om voor spuiten te kiezen dan coaten is of de gewenste gladheid van de lak of de gewenste kleur welke wellicht niet bij de Coater verkrijgbaar is.

Coaten van motorvelgen circa 50 tot 60,- per velg incl blanke afwerklaag voor extra glans en resistentie tegen remstof.

Let wel bij coaten moet je wel je wiellagers verwijderen en dus vervangen voor nieuwe. En dan is coaten soms weer niet zo goedkoop. Laten zitten is. Geen optie ivm het aanwezige ver in de lagers.


Grt Dré
 
Enigste reden om voor spuiten te kiezen dan coaten is of de gewenste gladheid van de lak of de gewenste kleur welke wellicht niet bij de Coater verkrijgbaar is.

Coaten van motorvelgen circa 50 tot 60,- per velg incl blanke afwerklaag voor extra glans en resistentie tegen remstof.

Let wel bij coaten moet je wel je wiellagers verwijderen en dus vervangen voor nieuwe. En dan is coaten soms weer niet zo goedkoop. Laten zitten is. Geen optie ivm het aanwezige ver in de lagers.


Grt Dré
Kan je ook alleen de velgen laten coaten of een deel van de velg?
Op de foto is alleen het buitenste deel van de velg gelakt. Of is dat gezichtsbedrog?
 
Bedankt voor de reacties! De rede dat ik het niet laat coaten is vanwege de kosten, omdat ik het deels chroom-koper wil spuiten en omdat ik niks wil uitbesteden maar alles zelf doen. Ik ga het allemaal opnieuw doen, beter ontvetten, schuren en meer tijd nemen om te spuiten! Hopelijk komt dat er een stuk beter uit te zien;) Ook ga ik betere primer gebruiken, heb nu gewoon spul van de action gebruikt als try-out. Dat bleek ook nodig te zijn. Ik stuit liever op deze problemen met primer van 2 euro dan met primer van 15 euro O-)
 
Kan je ook alleen de velgen laten coaten of een deel van de velg?
Op de foto is alleen het buitenste deel van de velg gelakt. Of is dat gezichtsbedrog?

Meestal coat je velgen in een geheel (zonder banden of andere externe zaken :-) )

Je kunt ook een deel doen enkel geeft de afplak tape in combinatie met de dikke coat laag een lelijke rand. Als je velgen deels wilt voorzien van kleur is spuiten de betere optie.

Of je moet de velgen wegbrengen naar speciaal bedrijf. Er zijn bedrijven welke velgen coaten en dan bv de rand weer afdraaien. Dit geeft een heel mooi clean effect zoals bij fabrieks velgen welke dit effect hebben. Dit is enkel wel heel duur. Bv een setje Fatboy velgen coaten en afdraaien zal je circa 250,- incl btw kosten. Het (deels) spuiten van velgen zal je normaal 75 tot 100 per velg kosten.

Grt Dré
 
Terug
Bovenaan Onderaan