KLE500 carburatie of vacuum probleem?

Naakterijder

MF'er
29 jul 2015
53
0
Lisse
De afgelopen weken heb ik twee keer startproblemen gehad met mijn KLE500. Hij sloeg gewoon niet aan en er leek ook niets op een vorm van ontbranding.
Beide keren hielp het om de benzinekraan op Pri te zetten en even te wachten. Dit alleen tijdens het starten, want rijden ging gewoon op 'On'.

Alle andere keren (ik rijd dagelijks woon-werk de laatste 4 maanden) is het choke open startknop indrukken en binnen 1 seconden lopen. Ook met de 'koude' dagen die we gehad hebben geen probleem. Choke gaat uit binnen 1 minuut en hij slaat dan niet af.

Wat de motor wel heeft, en ik vermoed dat het gerelateerd is aan de twee keer dat hij niet gewoon startte, is dat als ik op een koude motor gas geef bij lage toeren rond 3000, de motor zich lijkt te verslikken. Dit gebeurt ook nog wel eens als ik 110 constant rijd (5500rpm) en het gas open gooi om in te halen. Even hapert de motor, om daarna gewoon vloeiend door te lopen.
Bij snel accelereren vanuit stilstand (ook warme motor), loopt hij vloeiend naar 8000rpm, maar bij overschakelen en weer vol gas, hapert hij heel even om vervolgens gewoon door te gaan.

Ik vermoed dus dat deze problemen enigszins met elkaar te maken hebben. Het lijkt mij een brandstoftoevoer probleem, maar op wat voor manier dan? En zit het in de tank, het kraantje of de carburateurs zelf?

Sationair loopt ie op warme motor netjes (koud ook maar lager toerental), in de laatste 4000km zijn de kleppen gesteld, bougies vervangen, carburateurs gereinigd en gesynchroniseerd, luchtfilter vervangen, accu vervangen, koelvloeistof vervangen en olie plus filter. Deze zaken lijken mij dus in orde.
Rijden op "Pri" stand gaf niet echt verbetering in het haperen bij plots gas geven.

Alvast bedankt voor de reacties :} :}
 
De afgelopen weken heb ik twee keer startproblemen gehad met mijn KLE500. Hij sloeg gewoon niet aan en er leek ook niets op een vorm van ontbranding.
Beide keren hielp het om de benzinekraan op Pri te zetten en even te wachten. Dit alleen tijdens het starten, want rijden ging gewoon op 'On'.

Alle andere keren (ik rijd dagelijks woon-werk de laatste 4 maanden) is het choke open startknop indrukken en binnen 1 seconden lopen. Ook met de 'koude' dagen die we gehad hebben geen probleem. Choke gaat uit binnen 1 minuut en hij slaat dan niet af.

Wat de motor wel heeft, en ik vermoed dat het gerelateerd is aan de twee keer dat hij niet gewoon startte, is dat als ik op een koude motor gas geef bij lage toeren rond 3000, de motor zich lijkt te verslikken. Dit gebeurt ook nog wel eens als ik 110 constant rijd (5500rpm) en het gas open gooi om in te halen. Even hapert de motor, om daarna gewoon vloeiend door te lopen.
Bij snel accelereren vanuit stilstand (ook warme motor), loopt hij vloeiend naar 8000rpm, maar bij overschakelen en weer vol gas, hapert hij heel even om vervolgens gewoon door te gaan.

Ik vermoed dus dat deze problemen enigszins met elkaar te maken hebben. Het lijkt mij een brandstoftoevoer probleem, maar op wat voor manier dan? En zit het in de tank, het kraantje of de carburateurs zelf?

Sationair loopt ie op warme motor netjes (koud ook maar lager toerental), in de laatste 4000km zijn de kleppen gesteld, bougies vervangen, carburateurs gereinigd en gesynchroniseerd, luchtfilter vervangen, accu vervangen, koelvloeistof vervangen en olie plus filter. Deze zaken lijken mij dus in orde.
Rijden op "Pri" stand gaf niet echt verbetering in het haperen bij plots gas geven.

Alvast bedankt voor de reacties :} :}

Het haperen bij een bepaald toerental ligt eerder aan de afstelling van de carburateurs gezien de context van je verhaal. Het niet starten en bij PRI wel, tja dat kan soms gebeuren. Zou me daar niet al te veel zorgen om maken. Haperen rond dat toerental (3000, 5000) kan je vaak oplossen door de gasnaald beter af te stellen. Rijker of armer door bijvoorbeeld het circlipje om de naald van positie te veranderen (of extra ringetjes eronder om rijker te zetten, als je geen mogelijkheid hebt met circlipje).

Als je een brandstof toevoer probleem zou hebben dan zou die ook niet lekker doortrekken zoals jij aangeeft. Dan zou het alleen maar erger worden.

Heb jij zelf het idee dat het toerental te langzaam terugkomt naar stationair als je gas geeft?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo zeer haperen rond bepaalde toerentallen, meer het gevoel dat de motor zich verslikt bij vol gas geven.
Als ik vanaf 2000 toeren met beleid gas geef dan loopt ie zonder haperingen door. En het haperen lijkt enigszins onafhankelijk van het toerental. Hij doet het koud bij 3-4 (omdat dat meestal het moment is dat ik een dot gas geef. Maar dus ook bij constant 5500 en dan ineens een dot gas bij, of als ik snel accelereer, net na het schakelen en ik het gas weer vol open gooi. (als ik bij 8-8500 opschakel kom ik meestal net boven de 6000 weer uit in de volgende versnelling). Even een dip/hapering en dan vloeiend door.

Dus als dat het probleem is wat jij noemt, dan vermoed ik dat ie weggebracht moet worden, want mijn technische kennis op carburateur gebied is vermoedelijk niet toereikend om dit zelf op te lossen.

Ik zal eens kijken hoe snel of langzaam het toerental zakt bij gas geven.
 
Komt "carburateur bevriezen" bij de KLE ook voor? Sommige andere types zijn er gevoelig voor.

De KLE500 heeft carburateurverwarming, daar zal dus geen probleem zitten.

Dat "verslikken" bij plots vol gas zit in de carb afstelling, geen idee wat voor een carb~~~ je hebt dus kan je ook niet vertellen waar je t zoeken moet


Er zitten twee Keihin CVK34 op. Maar zoals ik al aangaf, als het afstellen veel werk en met name veel ervaring eist, dan zal ik hem weg moeten brengen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb gewoon een rechter en linker hand, maar ben bang dat ik bij drank.....eh carbs meer kapot maak dan me lief is.
Is de volgende vraag, kan het kwaad? Want bij voorkeur gooi ik hem van het voorjaar pas weer bij mijn monteur af.
 
Bedankt voor je reactie.

Het is niet zo zeer haperen rond bepaalde toerentallen, meer het gevoel dat de motor zich verslikt bij vol gas geven.
Als ik vanaf 2000 toeren met beleid gas geef dan loopt ie zonder haperingen door. En het haperen lijkt enigszins onafhankelijk van het toerental. Hij doet het koud bij 3-4 (omdat dat meestal het moment is dat ik een dot gas geef. Maar dus ook bij constant 5500 en dan ineens een dot gas bij, of als ik snel accelereer, net na het schakelen en ik het gas weer vol open gooi. (als ik bij 8-8500 opschakel kom ik meestal net boven de 6000 weer uit in de volgende versnelling). Even een dip/hapering en dan vloeiend door.

Dus als dat het probleem is wat jij noemt, dan vermoed ik dat ie weggebracht moet worden, want mijn technische kennis op carburateur gebied is vermoedelijk niet toereikend om dit zelf op te lossen.

Ik zal eens kijken hoe snel of langzaam het toerental zakt bij gas geven.

Ook dit verhaal duidt op een verkeerde maat hoofdsproeier/gasnaaldpositie.

Als je niet gemerkt hebt dat de toeren langzaam terugkomen dan is valse lucht vrijwel zeker uitgesloten.

En nee op korte termijn kan dit geen kwaad. Ook al zullen er zeker MF doemdenkers opduiken die je gaan vertellen dat je blok gaat ontploffen door te arm lopen. :+

Heb je toevallig een sportfilter of open uitlaten?

Als de motor verder helemaal origineel is, dan kunnen de carburateurs gewoon een keer nagekeken worden en op fabrieksafstelling + een beetje rijker gezet worden. Dat is vrij simpel.

Afstellen op open luchtfilter en open uitlaat wordt al een stukje moeilijker om zelf te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ook dit verhaal duidt op een verkeerde maat hoofdsproeier/gasnaaldpositie.

Als je niet gemerkt hebt dat de toeren langzaam terugkomen dan is valse lucht vrijwel zeker uitgesloten.

En nee op korte termijn kan dit geen kwaad. Ook al zullen er zeker MF doemdenkers opduiken die je gaan vertellen dat je blok gaat ontploffen door te arm lopen. :+

Heb je toevallig een sportfilter of open uitlaten?

Als de motor verder helemaal origineel is, dan kunnen de carburateurs gewoon een keer nagekeken worden en op fabrieksafstelling + een beetje rijker gezet worden. Dat is vrij simpel.

Afstellen op open luchtfilter en open uitlaat wordt al een stukje moeilijker om zelf te doen.

Voor zover ik kan zien is alles aan de motorfiets origineel. Ik weet echter niet of de eerste eigenaar ooit iets met sproeiers e.d. heeft gedaan.
De tweede eigenaar was mijn schoonvader en ik weet zeker dat hij niets aan de carbs (of onderhoud in zijn algemeenheid heeft gedaan :X :X ) heeft gewijzigd. Toen ik hem overnam is dus alles vervangen, gecheckt en gesteld (inclusief reiniging van carbs wegens vlotters die bleven hangen).
 
Ok ik ben vandaag eens aan de slag gegaan om een en ander ter bekijken en uit te sluiten.

Bougies geinspecteerd. Mooi schoon en juiste (koffieverkeerd) kleur.
Slangetjes tank gecontroleerd. Alles op zijn plek.
Luchtfilter gecheckt. Mooi schoon en geen olie in het huis.

En toen zag ik dat één van de rubbers van het luchtfilterhuis naar carbs niet goed zat :X :( :X |(
Nu ben ik aan het proberen die vast te zetten maar ze zijn op één punt zo droog en hard dat ik vermoed dat ik ze moet vervangen. Uiteraard wil ik nog een poging wagen (ze zijn namelijk niet gescheurd of iets).
Iemand tips hoe dat het beste gaat, want ik krijg ze niet echt makkelijk er tussen. Ik heb ze al in warm water gelegd om ze wat soepeler te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan