probleem met koeling kawa zx6r 2009

Marc92

MF veteraan
24 nov 2011
2.120
0
Druten
Graag jullie advies over het volgende probleem:

Sinds een +- een week wordt mijn zx6r uit 2009 erg warm in het stadsverkeer, ook bij lagere buitentemperaturen. bij 100 graden zou de ventilator aan moeten slaan, dit gebeurt nu pas bij 112-115 graden. Deze slaat verder wel gewoon aan en werkt dus naar behoren.
Aangezien het waarschuwingslampje van oververhitting bij 115 graden gaat branden is dit dus veel te laat en wordt het blok (als de sensor dus goed werkt) snel te warm.

Als eerste dacht ik aan een luchtbel in het systeem en ik heb toen direct de koelvloeistof vervangen, dit zat er toch al aan te komen. Helaas is het probleem niet opgelost.

Nu twijfel ik tussen de 2 resterende oorzaken, de temperatuursensor zelf of de thermostaat.
Mijn vermoeden gaat naar de sensor aangezien ik zou verwachten dat het koelvloeistof in het reservoir zou moeten koken of zal overlopen als het daadwerkelijk 115 graden zou zijn. Ik denk dus dat de temperatuur op het dashboard niet klopt.

Toch graag jullie visie hierop aangezien alles natuurlijk weer ver weggestopt zit en preventief vervangen dus niet mijn voorkeur heeft ;)
 
Graag jullie advies over het volgende probleem:

Sinds een +- een week wordt mijn zx6r uit 2009 erg warm in het stadsverkeer, ook bij lagere buitentemperaturen. bij 100 graden zou de ventilator aan moeten slaan, dit gebeurt nu pas bij 112-115 graden. Deze slaat verder wel gewoon aan en werkt dus naar behoren.
Aangezien het waarschuwingslampje van oververhitting bij 115 graden gaat branden is dit dus veel te laat en wordt het blok (als de sensor dus goed werkt) snel te warm.

Als eerste dacht ik aan een luchtbel in het systeem en ik heb toen direct de koelvloeistof vervangen, dit zat er toch al aan te komen. Helaas is het probleem niet opgelost.

Nu twijfel ik tussen de 2 resterende oorzaken, de temperatuursensor zelf of de thermostaat.
Mijn vermoeden gaat naar de sensor aangezien ik zou verwachten dat het koelvloeistof in het reservoir zou moeten koken of zal overlopen als het daadwerkelijk 115 graden zou zijn. Ik denk dus dat de temperatuur op het dashboard niet klopt.

Toch graag jullie visie hierop aangezien alles natuurlijk weer ver weggestopt zit en preventief vervangen dus niet mijn voorkeur heeft ;)



Hoezo zou de ventilator bij 100 graden moeten aanslaan????????
 
Nu twijfel ik tussen de 2 resterende oorzaken, de temperatuursensor zelf of de thermostaat.
Mijn vermoeden gaat naar de sensor aangezien ik zou verwachten dat het koelvloeistof in het reservoir zou moeten koken of zal overlopen als het daadwerkelijk 115 graden zou zijn. Ik denk dus dat de temperatuur op het dashboard niet klopt.

Dus je geeft het zelf al aan waar te beginnen;
- Temperatuursensor
- Thermostaat
 
Nu weet ik nog helemaal niets. Met ''iets'' kan niemand wat, een natuurkundige onderbouwing zou dit wellicht kunnen verhelderen.

Haha zal ik net zolang doorgaan tot je geen hoop meer hebt dat ik een fout maak? :+

Wanneer het stopt met regenen ben ik weg, dus als je wil dat ik vandaag nog een leuke comment van je lees moet je opschieten.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil...

On topic: heeft de motor een temperatuur sensor voor zowel het aansturen van de ventilator als de rest?
Ik zou in dat geval de thermostaat verdenken. Die blijft het (te warme) koelwater namelijk intern circuleren en gaat veel te laat open. Op dat moment krijgt radiateur (of is het nu radiator?) de volle mep hete koelvloeistof en springt de ventilator pas aan.
Ik kan er compleet naast zitten eh, maar zo denk ik er over.
 
Bedankt heren voor het ophelderen van het probleem met de benaming, nu het echte probleem nog :+ :P

@ hollender

Ja naar mijn weet wel, deze sensor zit op de cilinderkop.
Maar aangezien deze sensor ook de temperatuur op het dashboard laat zien zou dit naar mijn inzien niet verklaren dat de fan pas bij 113 graden aanspringt. Als de thermostaat het probleem blijkt zal de temperatuur zichtbaar ontzettend snel oplopen maar zou de fan nog steeds bij 100 graden aan moeten slaan.

Blijft een lastig verhaal en een gokje :X Aangezien de beurt toch over 2000km eraan zat te komen schuif ik deze op en vervang dan meteen de sensor, ik moet er toch in de buurt zijn voor de bougies. Op hoop van zegen dat de sensor dan de boosdoener is O-)
 
Bedankt heren voor het ophelderen van het probleem met de benaming, nu het echte probleem nog :+ :P

@ hollender

Ja naar mijn weet wel, deze sensor zit op de cilinderkop.
Maar aangezien deze sensor ook de temperatuur op het dashboard laat zien zou dit naar mijn inzien niet verklaren dat de fan pas bij 113 graden aanspringt. Als de thermostaat het probleem blijkt zal de temperatuur zichtbaar ontzettend snel oplopen maar zou de fan nog steeds bij 100 graden aan moeten slaan.

Blijft een lastig verhaal en een gokje :X Aangezien de beurt toch over 2000km eraan zat te komen schuif ik deze op en vervang dan meteen de sensor, ik moet er toch in de buurt zijn voor de bougies. Op hoop van zegen dat de sensor dan de boosdoener is O-)

Ach is gewoon intelligente Kawasaki elektronica, beenverwarming als compensatie voor de lagere buitentemperatuur.
 
Ach is gewoon intelligente Kawasaki elektronica, beenverwarming als compensatie voor de lagere buitentemperatuur.

gelukkig ben ik dan niet de beroerdste, mag elke motorrijder van een ander merk even meegenieten en zn handen warmen als het zaakje in de fik vliegt :) toch lekker als het straks weer echt koud wordt :Y
 
Haha zal ik net zolang doorgaan tot je geen hoop meer hebt dat ik een fout maak? :+

Wanneer het stopt met regenen ben ik weg, dus als je wil dat ik vandaag nog een leuke comment van je lees moet je opschieten.
Nee hoor, ik zou graag zien dat je eens iets nuttigs schrijft.

Hier is het inmiddels droog, een natuurkundige uitleg jouwerzijds zal ik maar niet meer verwachten, denk ook niet dat je hier de vereiste kennis voor hebt.
 
Nee hoor, ik zou graag zien dat je eens iets nuttigs schrijft.

Hier is het inmiddels droog, een natuurkundige uitleg jouwerzijds zal ik maar niet meer verwachten, denk ook niet dat je hier de vereiste kennis voor hebt.
Maar stel nou dat hij hier een verhaal neer zet dat klopt, dan geloof je toch zeker zelf niet dat dat parate kennis van hem is maar dat dat een stukje knippen plakken zou zijn geweest :?
 
Bedankt heren voor het ophelderen van het probleem met de benaming, nu het echte probleem nog :+ :P

@ hollender

Ja naar mijn weet wel, deze sensor zit op de cilinderkop.
Maar aangezien deze sensor ook de temperatuur op het dashboard laat zien zou dit naar mijn inzien niet verklaren dat de fan pas bij 113 graden aanspringt. Als de thermostaat het probleem blijkt zal de temperatuur zichtbaar ontzettend snel oplopen maar zou de fan nog steeds bij 100 graden aan moeten slaan.

Blijft een lastig verhaal en een gokje :X Aangezien de beurt toch over 2000km eraan zat te komen schuif ik deze op en vervang dan meteen de sensor, ik moet er toch in de buurt zijn voor de bougies. Op hoop van zegen dat de sensor dan de boosdoener is O-)

je kan een handboek raadplegen, vast wel op internet te vinden,
ik vermoed de thermoswitch, die kan ook stuk zijn.
De censor stuurt bij mij alleen de temperatuurmeter aan, verder niks.
de thermoswitch zit bij mij in de radiateur, de cencor vaak in de kop of thermostaathuis.
Je kan hem testen in een pannetje water op het fornuis, de contacten of contact en massa verbinden met een multimeter en dan zou die bij de opgegeven temperatuur (zie handboek)een andere weerstand moeten geven dan voordat die temperatuur bereikt is.
Je hebt wel een temp. meter nodig die minimaal tot 120 graden gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan