Inhoud / compressie verhouding / druk

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Bezig met een Suzuki.

Nu ben ik met excel aan het reken geslagen.
Als ik het goed begrijp wordt de inhoud van een motor aangeduid met slag x diameter en daar de inhoud van berekend?

Nu reken ik meer: De inhoud van de kop, de bolling vd zuiger, de dikte van de pakking, de afstand van boven kant zuiger tot bovenkant cilinder TDC.

Je komt met dat rekenen tot een compressie verhouding.
Maar mijn vraag is , zijn er richtlijnen, tips, die weergeven hoeveel compressie druk ik kan verwachten in percentages bij een bepaalde compressie verhouding.
Zowel bij een koude als warme motor?

Ik weet P X V /T = C maar dat is bij een gunstige geval.
 
die 1,5 mm verschil waar (jullie) het over hebben, is alleen maar gunstig, je moet de compressie omlaag brengen met een groter volume.volume maak je groter dus de compressie omlaag je moet de nokkenas scherper maken zo dat er meer mengsel in de cilinder gaat grotere explosie je kunt er nu beter een klein compressrtje achter zetten die er meer in kan persen ,anders heb je niks aan je groter volume
 
Dan voor TS, 1100 cc hogedruk zuigers zijn volgens mijn gewoon wiseco's die een hogere compressie hebben, kan zijn dat een 1100 cilinderblok helemaal niet in je carter past, alleen een opgeboord 1000 blok.
Had die gisteren inderdaad gevonden wiseco's, trouwens APE verkoopt zelfs cilinder inhoud van 1500..http://gszone.biz/blocks.html

Boskawouter. Waar de conversiewens vandaan komt weet ik niet, vind hem wel bijzonder interessant .

Verder alle mede forumeden, bedankt voor het meedenken.
Mechanism, heb je over jouw veranderingen hier bericht? Ik ben wel benieuwd wat je precies hebt gedaan.
 
De conversie wens, althans de grond e van, is enorm van belang.

Gaat het om het experiment? Het technisch en mechanisch aanpassen? Pk winst?

Voor elke grondslag zijn er andere hints en tips.
 
maakt ook niet uit, alle redenen zijn goed :
omdat het kan
omdat het niet kan en je wil bewijzen dat het wel kan
omdat je tijd teveel hebt
omdat je je amuseert tijdens het proberen
omdat ... ;)

De conversie wens, althans de grond e van, is enorm van belang.

Gaat het om het experiment? Het technisch en mechanisch aanpassen? Pk winst?

Voor elke grondslag zijn er andere hints en tips.

Inderdaad JB, altijd wel een reden te verzinnen om aan de slag te gaan :)

Wel met Martell eens dat als je vragen gaat stellen de bedoeling van het verhaal duidelijk moet zijn.

Ik heb destijds van de eigenaar begrepen dat de bestaande kop redelijk op was, dat 'ie over wilde op vacuumcarbs voor wat rustiger opbouw van gasrespons en dat 'ie het blok nog wat meer pit wilde geven. Maar PeterBoom zit denk ik toch dichter op het vuur.
 
Gsx cilinder op gs blok past niet! Volgens mij zijn de patronen voor de tapeinden anders.
Cilinders op laten boren en hoge compressie zuigers er in.
Dat verschil is goed merkbaar.

Ja of een paar custom made slipperzuigers
full



Die wegen ook nog eens een stuk minder, en de gasrespons daardoor veel beter
 
Bezig met een Suzuki.

Nu ben ik met excel aan het reken geslagen.
Als ik het goed begrijp wordt de inhoud van een motor aangeduid met slag x diameter en daar de inhoud van berekend?

Nu reken ik meer: De inhoud van de kop, de bolling vd zuiger, de dikte van de pakking, de afstand van boven kant zuiger tot bovenkant cilinder TDC.

Die extra parameters die jij noemt zijn toch gelijk voor ODP en BDP.
Dus volgens mij S x D voldoende.
 
Als het alleen maar gaat om het kunnen monteren van CV carbs op een GS1000 kun je ook een GS850 kop op een GS1000 bouwen.
Heb ik ook wel eens gedaan, liep best aardig.
Ik heb deze kop nog liggen, compleet met carbs.
 
Klopt. Maar het reed niet of nauwelijks minder dan een standaard 1000. Liep makkelijk 210 echte km op de GPS.
Omdat ik de koppakking al 3 keer gebruikt lekte hij aan de voorkant van de kettingtunnel wat en liep er ook wat compressie weg, desondanks zat er echt wel porrie in.

Niet te vergelijken met een goed ademend en vergroot GSX1100 blok trouwens maar vooral heel veel beter dan gewoon een GS850 blok.
 
Deze ga ik 'ns even volgen.. ben benieuwd waar dit uitkomt :+

:^

Gsx cilinder op gs blok past niet! Volgens mij zijn de patronen voor de tapeinden anders.
Cilinders op laten boren en hoge compressie zuigers er in.
Dat verschil is goed merkbaar.

Geen GSX1100 maar een GS1100G blok, tweekleps toerding, en dat heeft wel dezelfde spacing, ben wel benieuwd of de cilinderbussen ook in het carter passen.
 
Klopt. Maar het reed niet of nauwelijks minder dan een standaard 1000. Liep makkelijk 210 echte km op de GPS.
Omdat ik de koppakking al 3 keer gebruikt lekte hij aan de voorkant van de kettingtunnel wat en liep er ook wat compressie weg, desondanks zat er echt wel porrie in.

Niet te vergelijken met een goed ademend en vergroot GSX1100 blok trouwens maar vooral heel veel beter dan gewoon een GS850 blok.

Lopen die GSX1100's echt zoveel beter dan de GS1000?
 
Ik heb een GS1100GL gehad.
Lomp sterk ding met een slappe lange voorvork en een raar stuur, een echte jaren 80 custom.
Ook een GS850GL gehad, dat was in alles net effe vriendelijker. Daar heeft mijn vrouw heel veel op gereden. Erg fijne maar oerlelijke fiets.

Een GSX1100 heeft naast veel koppel ook vermogen op hogere toeren, dat mis ik al snel bij een GS1000/GS1100, daar heeft doortrekken in toeren niet zoveel zin.
 
Ik heb een GS1100GL gehad.
Lomp sterk ding met een slappe lange voorvork en een raar stuur, een echte jaren 80 custom.
Ook een GS850GL gehad, dat was in alles net effe vriendelijker. Daar heeft mijn vrouw heel veel op gereden. Erg fijne maar oerlelijke fiets.

Een GSX1100 heeft naast veel koppel ook vermogen op hogere toeren, dat mis ik al snel bij een GS1000/GS1100, daar heeft doortrekken in toeren niet zoveel zin.

Dat was ook de reden dat ik met mn GS1000 begon te knoeien, onderin wel heerlijk soepel.


Aha.
Zo lelijk zijn die "choppers" toch niet? Ik vind ze er beter uitzien dan de normale modellen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Maar mijn vraag is , zijn er richtlijnen, tips, die weergeven hoeveel compressie druk ik kan verwachten in percentages bij een bepaalde compressie verhouding.
Zowel bij een koude als warme motor?

Ik weet P X V /T = C maar dat is bij een gunstige geval.

Die zijn er, maar praktisch lastig toe te passen. Het grote probleem is dat de compressie verhouding gedefineerd is als een geometrische verhouding. Simpel weg niet echt heel zinnig om dat te gaan doen. Als je het leuk vind om dat soort sommetjes te maken om zo te begrijpen wat er gebeurd.....dat is dan wel weer zinvol. Maar dan kan je beter een thermodynamica boek kopen dan dat hier te gaan vragen. Op pagina 1 staat al uitgelegd hoe je om moet gaan met een vergelijking waar P en T onbekend zijn, niet zo moeilijk.
 
K@W@ , mooi spul die slipperzuigers, maar ik zoek iets met een hogere kroon.
Die kroon (bolling van een GS1100 is maar 6,5mm hoog, die van een 1000 : 10 , dat scheelt enorm in de CV.

Hellracer, ik kwam ergens op de GSrecourses ééntje tegen die er 750 kop had zitten??
http://www.thegsresources.com/_forum/showthread.php?211703-GS750-head-on-a-GS1100-motor/page2
Iets om over na te denken...

Robinjo, die 1100 cilinder past, de krukas past NIET (tering) het aandrijftandwiel en lager hebben ze omgewisseld.

Nog steeds zoeken de naar een factor CV : timing :werkelijke compressie.

Van het weekend verder kijken/bestuderen en inlaatklep 1 polijsten.
Compressie van 1,9| 2,7| 3,0| 3,2 bar (koud) wordt je niet vrolijk van.
 
@PeterBoom,

Waarom reken je het niet gewoon uit?

1. Bij welke krukashoek zijn de kleppen dicht
2. Wat is dan het volume
3. Ga uit van een isotherme compressie (compressie verhouding van 12 geeft 12 bar).

Dit geeft, zeker bij een koude motor, een prima indicatie van de compressie druk die je op zijn minst moet kunnen halen. Zeker als je, door middel van wat olie, de lekverliezen langs de zuigers beperkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan