Inhoud / compressie verhouding / druk

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Bezig met een Suzuki.

Nu ben ik met excel aan het reken geslagen.
Als ik het goed begrijp wordt de inhoud van een motor aangeduid met slag x diameter en daar de inhoud van berekend?

Nu reken ik meer: De inhoud van de kop, de bolling vd zuiger, de dikte van de pakking, de afstand van boven kant zuiger tot bovenkant cilinder TDC.

Je komt met dat rekenen tot een compressie verhouding.
Maar mijn vraag is , zijn er richtlijnen, tips, die weergeven hoeveel compressie druk ik kan verwachten in percentages bij een bepaalde compressie verhouding.
Zowel bij een koude als warme motor?

Ik weet P X V /T = C maar dat is bij een gunstige geval.
 
Even dan een help bij de excel file.
Blauw kleur cijfers kan je invoeren, zwart is de berekening (Iets uit het Lotus 3.4 tijdperk)
De tabbladen geeft een soort tijdsequence van links naar rechts.
Je begint bij de spec en uiteindelijk wat houdt je over.
(Tabblad "Krukas" is doorgekruist; er zit verschil in tussen een 1000 en 1100 qua aandrijving dus kan niet)

Bij elk tablad heb je verticale gekleurde balkje , links vul je in, rechts is de uitkomst.

Het tabblad Compressie berekend de CV ook afhankelijk vd timing die je onderin kan aanpassen.
Distributie berekend de graden verschuiving (verlaten of vervroegen) afhankelijk vd tandjes / frezen.
 
Zo het topic doorlezend, staat er stiekem heel wat info tussen en in de regels.
Ik ga het nog eens doorlezen.
Jammer dat je het topic niet kan opschonen zodat het makkelijker leest.

Dingen die mij opvielen: snelheid van comprimeren, aanzuigdruk, massatraagheid, vulling.
volume boven de zuigerveren aan rand cilinder.
en nog veel meer.

Ik had gehoopt op een percentage factor tov de CV.
Wat ik zelf heb berekend tov de gem gemeten compressiedruk is:

Dat van de CV -rekening houden met de timing- 65% over houdt om dus op de gemeten druk uit te komen. Toerental : startmotor.


Waar ik ook bij zit te kijken, de inhoudt van de compressiemeter slang doet ook mee aan de verbrandingsruimte? :?
 
Laatst bewerkt:
een berekening kan maar zo nauwkeurig zijn als de data die je erin stopt. normaal gezien kom je bij een schuifmaat uit op 5 honderste van een mm.
maar als ik zie dat je voor de inhoud van je verbrandingskamer uitgaat van een perfekte hemisfeer (wat het helemaal niet is, het trekt er van ver op) en niet eens van het effektieve volume van de verbrandingskamer ....
je foutmarge is volgens mij daardoor al zo groot dat al je moeite voor niets was : crap in is crap out.
 
Zo even op de valreep
Om het deck-height weer op juiste hoogte te krijgen hebben we gesmokkeld met de voet-pakking.
= (Het proberen punt 1)
De originele pakking geleverd = 1,10 mm dik.
Om nu 66-64,8 aan slag dat we missen voor die 1100 = 1,2 mm = /2 = 0,6 mm extra deck height te compenseren, hebben we pakkingspapier van 0,20 genomen, dat scheelt dus 0,9mm (0,3 meer dan deckheight origineel.

Wel te verstaan dat we de vlakken zeer schoon hebben gemaakt.

Nu had ik met opbouw een probleem erbij, de pijl 1 op de sprocket nokkenas , staat niet gelijk aan bovenkant kop, het is precies een halve schakel. Dat scheelt dus +-6 graden.
Om nu het voordeel van compressie te verkrijgen , hebben we hem dus vervroegd. (met die 6 graden).

Gevolg is dat we nu compressie meten 6.5 | 6.5 | 9 | 9 = koude motor met wat olie ingespoten.
Dat is niet onaardig, alleen zit ik met de compressieverschil in m'n maag/ Dat zou natuurlijk kunnen door de koude en afhankelijk hoe de olie in de cilinder is verdeelt.

Het leuke is: hij heeft vandaag gedraait met 4 colortunes die allemaal te wit waren.
 
Zelfs met wat olie in de cilinders gespoten, zo weinig compressie op 2 cilinders?

Dat wordt weer sleutelen want dat zou op alle 4 de cilinders ongeveer gelijk moeten zijn.

Kleppen wel opnieuw ingeslepen?
Zuigerveren allemaal vernieuwd?
Cilinders niet ovaal?
Cilinders te ver uit gesleten?
 
Vandaag starten:
Eerste rit op de weg.
Wil van geen meter...., brandstof probleem, zitten de slangen geklemd?
Filter omgewisseld van richting.
Cilinder 1 en 3 doen het gewoonweg niet. (Temperatuur meting uitlaat)

Dit is heel vreemd, vorige week zaterdag draaide hij nog normaal...
Zondag even de uitlaat-busjes aangepunt.
 
Bougie 1 en 3 defect.
Ik heb zo'n vermoeden dat het lassen daar de schuldige van is ?
Hoewel de accu los was.

Omdat beide van twee verschillende Bobines af komen, zou deze bv allebeide van de of positieve of negatieve zijde vd bobine af komen?

full
 
of door Robinjo

Mijn ervaring....
Denk het niet, deze bougie's hebben meegedaan, totdat er zoveel roet op de bougie's is neergeslagen, dat ze of intern doorgeslagen/kortsluiting maakte, of zoveel weerstand kregen dat ze niet meer mee konden vonken

Bougie's die verkeerd aangesloten zijn vonken op het verkeerde moment, op de uitlaatslag, en dan krijg je voornamelijk backfire en klappen in de uitlaat, maar daar wordt de bougie over het algemeen niet zwart van.....

Maar andere mogelijkheid is dat nu er veranderingen zijn gedaan, de warmtegraad van de bougie's niet meer goed is, en de bougie's niet zichzelf meer kunnen reinigen, maar dan moet hij wel op bedrijfstemperatuur zijn geweest, paar keer starten zonder warm worden kan je bougie's al verneuken
 
Bougies zijn gemaakt om te werken met hoogspanning tot wel 40kV en lassen doe je met maximaal 40V ofzo dus hoe dan bougies door lassen kapot moeten gaan? :?

Lastig he als je niet echt technische kennis hebt 8-) O-)
 
Bougies waren nieuw.
Ze hebben 6 "sessies" meegedraaid , om de carbs te synchroniseren.
Machine is wel toen op bedrijfstemperatuur geweest. Zoverre je dat kan zeggen in de garage.
(Blok ong 90 graden op cilinders)
Er is in eerste instantie veel gebruik gemaakt vd Choke omdat de pilot schroeven niet goed stonden. Na het afstellen van die hadden we een mooie blauwe vlam tussen de 1000 en 2000 rpm.

Thx voor het advies K@W@
Robinjo?? Ik mis iets... :)
 
Die fransozen kunnen wel iets ontwikkelen maar goed (re)produceren is hopeloos.
Zoals de ANWB zegt stiekje, plastic nippeltje,tyrapje

1 Maart gaat de machine (ivm Verzekeringswerk) de straat op.
Het is dus afwachten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan