spacer tussen kroonplaatbouten

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Allereerst de korte vraag voor wie het achterliggende verhaal niets interesseert:
Ik zou graag een kunststof plaatje, van bijvoorbeeld 5mm dik, tussen mijn kroonplaat en de bouten die mijn kroonplaat om mijn vorkpoten klemmen plaatsen. Uiteraard zou ik dan ook 5mm langere bouten plaatsen, van dezelfde kwaliteit. Zijn er redenen waarom men dit echt af zou raden?

Reden:
Het zou niet alleen een plaatje zijn uiteraard, het plaatje zou onderdeel zijn van een montagemanier voor mijn gps. En waarom dan niet een bestaande ram-mount kopen? Omdat:
Alleen de balhoofdmontage past van de originele.
Ik dit zo kan monteren dat het nog minder zichtbaar is wanneer de gps er niet op zit.
Ik op mijn werk dit gratis 3d kan laten printen, en dat gewoon tof is. 8-)
Zoals gezegd dit gratis is, en mij dus 30 euro bespaart. O-)

Ik zou het geheel uiteraard ook uit metaal kunnen maken, maar inclusief afwerking in het dan waarschijnlijk goedkoper om gewoon een bestaande mount te kopen.
Ik heb nu de standaard meegeleverde stuurmontage, die op de cbr niet past. Mijn gedachte zou zijn dat plaatje met zegmaar een stukje 22mm buis eraan te printen. Dit zit dan lager dan mijn kroonplaat, bijna niet zichtbaar, en meteen uit zwart kunststof.

Dus, schiet er maar op! of niet indien niet nodig. :p

Mvg Thijs
 
Ik gok dat je het plastic bij het aandraaien van de boutjes direct kapot maakt.

Dat is dus ook het enige scenario wat ik kon bedenken. Ik heb zelf nog geen ervaring met hoe bros geprint kunststof is. Andere optie die ik net bedacht was mijn systeem uit 2 delen maken. 3mm alu plaatje, waar dan weer een geprint deel aan vast gebout zit.

Het gaat ook een beetje om de fun van iets zelf bedenken en maken hè.

Het moet alleen niet ten koste gaan van de veiligheid, en in de tweede plaats wil ik liever mijn gps niet over het asfalt zien stuiteren.
 
Ik gok dat je het plastic bij het aandraaien van de boutjes direct kapot maakt.
:^
Dat is dus ook het enige scenario wat ik kon bedenken.
Ik heb zelf nog geen ervaring met hoe bros geprint kunststof is.
Het is ook niet aan te raden met gegoten of gedraaid kunstof. ;)

Ik had bij mijn ZX-10R nog een bestaand boutgat onder de kroonplaat over. :)



Beetje amateurwerk met ringen om de kroonplaat niet teveel te belasten.
Maar het is toch geen zichtwerk. :+



Druppel loctite zodat vast ook vast is. :9
 
Ok, kunststof is sowieso dus geen optie. Eventueel 2delige optie nog wel.. maar:

*loopt even naar motor toe om onder kroonplaat te kijken*

Edit: helaas, geen boutgaatjes over...
Ik weet niet meer wat daar onder zat, ik meen een beugeltje voor een kabel.
Maar bij jou zit er dus helemaal niets begrijp ik. ;)
Ik ken de CBR6000RR niet goed genoeg om te weten wat er allemaal in de kuip zit..
Bij een TL1000R heb ik het wel eens onder aan de spiegelbevestiging gemaakt.
Maar die heeft er een gewei aan vast zitten van tank naar spiegel. :)
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor het meedenken.

3d printen gaat hiervoor dus niet lukken. Ik zou het inderdaad 2-delig kunnen maken, een alu strip met een 3d-geprint onderdeel. Maar ik denk dat het dan uiteindelijk makkelijker/mooier is gewoon die balhoofdmontage te kopen. Uiteindelijk is die maar een paar euro duurder dan het model als hierboven getoond.
 
Allemaal bedankt voor het meedenken.

3d printen gaat hiervoor dus niet lukken. Ik zou het inderdaad 2-delig kunnen maken, een alu strip met een 3d-geprint onderdeel. Maar ik denk dat het dan uiteindelijk makkelijker/mooier is gewoon die balhoofdmontage te kopen. Uiteindelijk is die maar een paar euro duurder dan het model als hierboven getoond.

Ook opstaan er best wat trillingen waardoor er scheuren kunnen ontstaan in het geprinte onderdeel. Zonde als je tijdens het rijden over kinderkopjes opeens je GPS kwijt bent.
Het beste is denk ik inderdaad het beste om een origineel onderdeeltje te kopen.
 
Ook opstaan er best wat trillingen waardoor er scheuren kunnen ontstaan in het geprinte onderdeel. Zonde als je tijdens het rijden over kinderkopjes opeens je GPS kwijt bent.
Het beste is denk ik inderdaad het beste om een origineel onderdeeltje te kopen.

Los daarvan zou, als dat gebeurt, 1 vorkpoot alleen nog met de onderste kroonplaat vastzitten. Niet dat er dan meteen heel veel zal gebeuren, maar toch...
 
Een alu ring rond de bout in het kunstof deel zetten,zodat je de bout daarop vast klemt i.p.v. op het kunststof deel.
In een kuip zitten ook vaak metalen ringen omdat je anders je kuip plat nijpt als je de bouten aan draait.
 
Ik had op mijn racer mijn laptimer op een aluminiumplaatje zitten (2 a 2.5mm) welke ik onder de kroonplaatbout had gemonteerd, 4 seizoenen mee geracet, nooit wat gebeurd.
Wel gewoon netjes op moment vastgezet overigens, zolang je er geen paard aan vast zet zal het wel houden.. ;)


Maar als het om een uitgave van een paar tientjes gaat en er is iets origineels voor te krijgen zou ik denk wel daar voor gaan...
 
Laatst bewerkt:
Heb inmiddels sowieso wel besloten voor origineel te gaan. Alleen nog even kijken welke. Die bol die je vast kan bouten zou ik eventueel tussen een boutje van de koplampunit kunnen doen. Voelt stevig aan, maar gevoelsmatig heb ik wel mijn twijfels. Het is een rider 2, dus best zwaar, en met de houder en al heeft het ook nog 'arm'. Ik weet niet of dat goed gaat in combinatie met de trillingen. Die versie zou ik ook nog tussen boutje van de kroonplaat kunnen doen wat al de bedoeling was.

Als dat beide niets is kan balhoofdmontage ook nog. Is alleen zo aanwezig als de gps er niet op zit. En mijn originele balhoofdmoer heeft een kunststof dop. Weet nog niet of die eruit kan of dat ik hem permanent moet vernaggelen.

Kortom. Voorkeur gaat uit naar degene die je met een bout kan monteren.
 
gewoon de kunstof gebruiken kan geen kwaad gaatje in de kunstof iets groter boren zodat je er een busje in kan zetten voor je boutje ,kun je het zovast aantrekken als je wilt

Als je het over de achterkant van het koplamphuis hebt, dan wil ik toch echt een al aanwezig boutje gebruiken. Ik niet boren en zo als het niet nodig is. Liefst de motor zoveel mogelijk origineel houden, dus zo min mogelijk geboor en gezaag.
 
Net nog even met de gps bij de motor gekeken. Dat boutje van de koplamp kan niet eens. Los van of het sterk genoeg is, past het niet wanneer ik stuur. Voorkeur is nu dus de 'vlakke plaat met bol' van ram zelf (van staal dus) en die dan tussen een van de kroonplaatbouten. Ik schat zo op foto's dat het plaatje bij zo'n originele mount ongeveer 3mm is. Zou het dan al nodig zijn een langere bout te kopen of heb je die marge wel? Ik heb in de kroonplaat 2 bouten per voorpoot.
 
Laatst bewerkt:
Nou, origineel RAM spul in huis. Die bouten in de kroon plaat zijn bij de cbr echt lang, dus dat durf ik wel aan. Heeft iemand toevallig een wphb en heeft diezelfde persoon toevallig in zo'n goed humeur dat die wil kijken op welk moment die bouten aangedraaid moeten worden? O-)

En dan een slotvraag. Hoe de tomtom-steun nu zit is het mooist, met name wanneer de tomtom zelf er niet op zit is het geen storend gezwel in de cockpit. Maar op deze manier is de tomtom redelijk plat gemonteerd, exact gelijk met de kroonplaat.
Zou dit, ondanks dat het een waterbestendige tomtom is, toch problemen met vocht op kunnen leveren? Kan me voorstellen dat er in een flinke bui wat water op het scherm blijft staan, wat vervolgens in de naden kruipt.
 
Nee. TomTom rider 2 is gewoon waterdicht, zolang je het klepje onderaan dicht laat.

Ik heb hem al jaren met bout in m'n balhoofd zitten, ook vrij vlak. Water op het scherm is geen probleem.
Daarbij komt nog, dat met rijden in de regen de tomtom op deze manier achter het ruitje zit, en dus sowieso amper nat word, en als je de motor langere tijd parkeert in de regen, is het te adviseren om de TT toch uit de houder te halen, ivm diefstal..
 
Terug
Bovenaan Onderaan