Het Grote NC 700 NC 750 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Jelle,

Rij zelf ook W/W op een NC750X en heb dit weekend de nieuwe set Metzeler roadtec 01 er onder gelegd.
Deze band heeft in de bandentest van Motoplus de eerste plaats op natweer grip, en was overal 2e.
Aangezien ik het hele jaar woonwerk rij is natweer grip, voor mij het belangrijkste criterium.
Via Oponeo waren de Roadtec 01 even duur als een set PR4.

Eerste indruk van de band is goed, stuurt makkelijk en geen last van plakstrepen.
Rijgedrag bij slijtage of levensduur, kan ik nog niets over zeggen.

Heb hiervoor de Pilotroad 4 gebruikt en die vond ik minder, last van cuppen en gevoelig voor plakstrepen, wat vervelend is bij rijden tussen de file.
Combinatie PP voor en PR achter beviel beter.

Metzeler is met de hand, wel moeilijker te monteren dan een Michelin.
Was behoorlijk werken om hem erom te krijgen.
 
Mijn achterband bridgestone bw502 is nu bij 10000 km ook aan vervanging toe. Dit is de standaard band die eronder zat. Ik ben aan het overwegen om de bridgestone t30 evo er onder te doen. Of de michelin pr4.

Ik rij woonwerk en hoofdzakelijk snelweg. En door bijna ieder weersomstandigheden.
Bridgestone komtmet de T30 en Michelin met de pilot road 4 komen resp op de 6e en 4e plaats in de test van motoplus. Continental lRoad Attack 3 1e plaats en MetzelerRoadtec 01 op de 2e plaats.
 
Metzeler komt telkens als beste uit de test.

De Dunlop Road Smart 3 kwam onlangs als 2e maar wel als beste uit de duurtest.
De banden gaan 20% langer mee in vergelijking met zijn concurrenten.

Ik ga toch voor de Dunlops vanwege de langere levensduur en mijn relaxte rijstijl anders wel dat ik een mooi weer rijder ben.
 
Metzeler komt telkens als beste uit de test.

De Dunlop Road Smart 3 kwam onlangs als 2e maar wel als beste uit de duurtest.
De banden gaan 20% langer mee in vergelijking met zijn concurrenten.

Ik ga toch voor de Dunlops vanwege de langere levensduur en mijn relaxte rijstijl anders wel dat ik een mooi weer rijder ben.
Als de levensduur van de band als een van de belangrijkste keuzes wordt gezien, tja dat is natuurlijk een persoonlijk. Bij mij gaat veiligheid voorop ook bij mooi weer en als een plakband zoals ik hem op m'n andere motor heb hobbymatig maar 6000km meegaat tja dan is dat zo......
 
Als de levensduur van de band als een van de belangrijkste keuzes wordt gezien, tja dat is natuurlijk een persoonlijk. Bij mij gaat veiligheid voorop ook bij mooi weer en als een plakband zoals ik hem op m'n andere motor heb hobbymatig maar 6000km meegaat tja dan is dat zo......

Zonder een waardeoordeel te geven is er nog een punt. Menig mooiweerrijder rijdt op jaarbasis relatief weinig kilometers. Na 5 jaar is een band eigenlijk alleen al op basis van de leeftijd aan vervanging toe, dus het heeft niet veel zin om een band te kiezen die meer km's mee gaat dan je in die periode zult rijden. Misschien is het dus juist die categorie voor wie het zinvol is een band met korte levensduur te kiezen omdat je de extra grip er in feite gratis bij krijgt.
 
Het is ook allemaal heel relatief, zeker met die testen. O.a. door die test en beoogde levensduur voor de Dunlop Road Smart 3 gegaan op m'n Tracer. Na 10.000km nog meer dan genoeg profiel maar begonnen behoorlijk te cuppen. Oftewel, dan heb je ook niks aan die 'levensduur'.

Nu heeft de Tracer last op hoge snelheid dat het stuur gaat wiebelen, dat was vrij extreem met de roadsmarts. Ben nu overgestapt op de MPR4 en geen enkel wiebeltje meer op de snelweg.

De NC750S achterband is behoorlijk vierkant aan het worden (standaard Bridgestone). Wellicht door m'n vriendin haar rijstijl? :P Maar denk dat daar op korte termijn ook maar MPR4 onder gaan.

Het blijft uiteindelijk toch uitproberen.. en lekker :]
 
Het is voor iedereen persoonlijk en elk person heeft een andere oordeel op een type bank, merk en gevoel, denk dat je wel een beetje van de testen op aan kan gaan maar zelf de eindbeslissing moet nemen en daarbij moet kijken waarvoor gebruik ik de band en hoe.
 
Zonder een waardeoordeel te geven is er nog een punt. Menig mooiweerrijder rijdt op jaarbasis relatief weinig kilometers. Na 5 jaar is een band eigenlijk alleen al op basis van de leeftijd aan vervanging toe, dus het heeft niet veel zin om een band te kiezen die meer km's mee gaat dan je in die periode zult rijden. Misschien is het dus juist die categorie voor wie het zinvol is een band met korte levensduur te kiezen omdat je de extra grip er in feite gratis bij krijgt.
Dat is inderdaad helemaal waar en ook bij mij van toepassing. Met die zware 1200 rij ik niet zo heel veel (meer) en dan is die extra grip heel fijn! *D
 
Wellicht door m'n vriendin haar rijstijl?
Mogelijk, maar vrouwen zijn in mijn ervaring wel heel erg slecht in het letten op dingen als bandenspanning O-)
girls-room-girls-car.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor het meedenken van banden keuze. Ik ga me nog even verdiepen in met zeker roadtec 01 en de roadsmart 3.
 
Pas nog blauwe wiel striping aangebracht. Gisteren nog gereden.
Maar oh wat is dat DCT toch fijn. Met de 2 keuzes den s want de manuel nog niet mee gereden.
Gewoon zo makkelijk allemaal dat jezelf kan kiezen. Niet meer zelf schakelen, niet omdat het moet
maar omdat het kan!
Gaat er met de tijd noppen banden opzetten denk. Pirelli MT60 RS. Gewoon voor de look.
Krijg je toch een ander uiterlijk. Rijd alleen maar toer tochtjes binnendoor.
Eerst deze banden opmaken. Groet

full
 
Vandaag de metzeler roadtec 01 als nieuwe achterband erop laten leggen. De eerste indruk is goed.
En binnenkort voor de eerste 12000 km beurt.
 
De AfricaTwin met DCT is nu een tijdje in bezit en heb er zelf uiteraard ook mee gereden. Wat mij opviel was juist de DCT.

De DCT van een NC voelt gewoon als een diep geïntegreerd onderdeel van de motor en dat is positief bedoeld. De DCT voelt heel goed aan wat het karakter van het motorblok is en reageert daar bijna feilloos op.

Op de Africa Twin is dat een ander verhaal. Ook daar werkt de DCT gewoon goed maar ik voel meer afstand tussen het karakter van het blok en de DCT. Wellicht moeten we nog wat meer kilometers maken om de DCT nog ons rijgedrag te laten leren (ja, de DCT heeft lerende capaciteiten). Maar ik ben nu nog minder enthousiast dan bij de NC
 
De AfricaTwin met DCT is nu een tijdje in bezit en heb er zelf uiteraard ook mee gereden. Wat mij opviel was juist de DCT.

De DCT van een NC voelt gewoon als een diep geïntegreerd onderdeel van de motor en dat is positief bedoeld. De DCT voelt heel goed aan wat het karakter van het motorblok is en reageert daar bijna feilloos op.

Op de Africa Twin is dat een ander verhaal. Ook daar werkt de DCT gewoon goed maar ik voel meer afstand tussen het karakter van het blok en de DCT. Wellicht moeten we nog wat meer kilometers maken om de DCT nog ons rijgedrag te laten leren (ja, de DCT heeft lerende capaciteiten). Maar ik ben nu nog minder enthousiast dan bij de NC

Omschrijf het is anders, wat bedoel je. Reageert de DCT anders, en hoe anders.
Schakelt ie eerder of later?
 
Omschrijf het is anders, wat bedoel je. Reageert de DCT anders, en hoe anders.
Schakelt ie eerder of later?

De schakelmomenten zijn sowieso anders, aangezien het blok een totaal ander karakter heeft.
Bij de NC gaat bak pas boven de 95 km/u naar de 6, als je de sportstand geselecteerd hebt. Bij de AfricaTwin gebeurt dit al bij 80 km/u in de middelste sportstand (heeft 3 standen).

Door de veel grotere powerband heeft de motor de neiging om langer in een lagere versnelling te blijven hangen en ook later terug te schakelen.

Een voorbeeld. Als je lekker vlot door wil rijden over de binnenwegen, rij ik over het algemeen in een lagere versnelling (2 of 3) om beter in de vermogensband te blijven zitten. Dat gaat wel goed. Op moment dat het bochtenwerk afgelopen is en er een stuk rechte weg komt. Ga ik naar hogere versnelling voor wat rust. De bak heeft dit niet altijd goed in gaten. Daarom "plus" ik de bak om in een hogere versnelling te komen. Dit duurt meestal maar even en gaat de bak toch weer terug naar de lagere versnelling. Ik gebruik vrijwel altijd de middelste sportstand.

Het voelt voor mij gewoon minder natuurlijk.

De powerband van de NC is veel smaller en daardoor moet de bak gewoon alerter zijn en dat vond ik altijd heel goed gelukt
 
Vanaf de 2016 modellen van de nc750x zit ook de drie sport modi erop. Zelf rij ik in s3 voor de bochten werk. De s2 is vergelijkbaar met die van de modi waarop alleen S en D stand zitten.
En als het lange rechten stukken zijn waarop rustig gereden wordt, schakel ik naar de D stand.
De S1 stand gebruik nooit. Ik merk weinig verschil met de D stand.
 
Ik weet dan het huidige model van de NC ook 3-sportstanden heeft. Wij hadden echter een 2015 model. Dus met 1 sportstand. Ik kan dus alleen daaraan refereren.
 
De schakelmomenten zijn sowieso anders, aangezien het blok een totaal ander karakter heeft.
Bij de NC gaat bak pas boven de 95 km/u naar de 6, als je de sportstand geselecteerd hebt. Bij de AfricaTwin gebeurt dit al bij 80 km/u in de middelste sportstand (heeft 3 standen).

Door de veel grotere powerband heeft de motor de neiging om langer in een lagere versnelling te blijven hangen en ook later terug te schakelen.

Een voorbeeld. Als je lekker vlot door wil rijden over de binnenwegen, rij ik over het algemeen in een lagere versnelling (2 of 3) om beter in de vermogensband te blijven zitten. Dat gaat wel goed. Op moment dat het bochtenwerk afgelopen is en er een stuk rechte weg komt. Ga ik naar hogere versnelling voor wat rust. De bak heeft dit niet altijd goed in gaten. Daarom "plus" ik de bak om in een hogere versnelling te komen. Dit duurt meestal maar even en gaat de bak toch weer terug naar de lagere versnelling. Ik gebruik vrijwel altijd de middelste sportstand.

Het voelt voor mij gewoon minder natuurlijk.

De powerband van de NC is veel smaller en daardoor moet de bak gewoon alerter zijn en dat vond ik altijd heel goed gelukt

Duidelijk, Athome. Omdat de Afrika Twin een hogere topsnelheid heeft, heb je dan ook langere versnellingen. Die bij een andere snelheid overschakelen dan die van een NC.
Snap alleen niet waarom ze gekozen hebben voor zoveel selectie modussen. want ikzelf heb genoeg aan keus met deze 2 standen. S en D. :Y
Want het lijkt mijn dat je constant een ander programma wilt proberen en op een gegeven moment twijfelt in welke modus/stand je het prettigst rijd. :X
En dat is ook niet de bedoeling want je hebt al genoeg concentratie nodig tegenwoordig in het verkeer.
En op een gegeven moment ga je die andere opties aan modussen /standen niet meer gebruiken. Denk ik. Ik heb iig genoeg aan deze 2 standen.
Maar je vrouw heeft een dijk van een fiets. mooi hoor. :t
 
De schakelmomenten zijn sowieso anders, aangezien het blok een totaal ander karakter heeft.
Bij de NC gaat bak pas boven de 95 km/u naar de 6, als je de sportstand geselecteerd hebt. Bij de AfricaTwin gebeurt dit al bij 80 km/u in de middelste sportstand (heeft 3 standen).

Door de veel grotere powerband heeft de motor de neiging om langer in een lagere versnelling te blijven hangen en ook later terug te schakelen.

Een voorbeeld. Als je lekker vlot door wil rijden over de binnenwegen, rij ik over het algemeen in een lagere versnelling (2 of 3) om beter in de vermogensband te blijven zitten. Dat gaat wel goed. Op moment dat het bochtenwerk afgelopen is en er een stuk rechte weg komt. Ga ik naar hogere versnelling voor wat rust. De bak heeft dit niet altijd goed in gaten. Daarom "plus" ik de bak om in een hogere versnelling te komen. Dit duurt meestal maar even en gaat de bak toch weer terug naar de lagere versnelling. Ik gebruik vrijwel altijd de middelste sportstand.

Het voelt voor mij gewoon minder natuurlijk.

De powerband van de NC is veel smaller en daardoor moet de bak gewoon alerter zijn en dat vond ik altijd heel goed gelukt

Als je DCT in Manual rijdt, schakel (flipper - / + ) je volledig zelf, en blijft de bak in de versnelling rijden die jij kiest, net zo als bij het voetschakel model, met het verschil dat DCT - Manual, veel relaxter en sneller schakelt.
 
Laatst bewerkt:
Snap alleen niet waarom ze gekozen hebben voor zoveel selectie modussen. want ikzelf heb genoeg aan keus met deze 2 standen. S en D. :Y
Want het lijkt mijn dat je constant een ander programma wilt proberen en op een gegeven moment twijfelt in welke modus/stand je het prettigst rijd. :X

Ik snap die keuze zelf ook niet. Het blok is elastisch en sterk genoeg voor 2 automaat standen (S en D).
De tijd zal het leren.

@ Carpediem
Ik weet dat er een manueel op zit. De automaat op de NC beviel juist heel erg goed en dat is nu op de Africa Twin gewoon wat minder terwijl ik dat niet verwacht had. Door het grotere vermogen en bredere/bruikbare powerband, had ik meer comfort van de automaat verwacht.

De motor is een ex-demo motor die door verschillende mensen voor langere afstanden gebruikt is (er staat al ruim 20.000 op de teller in 15 maanden). Onder andere deze rit.. Misschien dat hierdoor de automaat een beetje van slag is. Zal de accupool eens los trekken om de DCT te resetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap die keuze zelf ook niet. Het blok is elastisch en sterk genoeg voor 2 automaat standen (S en D).
De tijd zal het leren.

@ Carpediem
Ik weet dat er een manueel op zit. De automaat op de NC beviel juist heel erg goed en dat is nu op de Africa Twin gewoon wat minder terwijl ik dat niet verwacht had. Door het grotere vermogen en bredere/bruikbare powerband, had ik meer comfort van de automaat verwacht.

De motor is een ex-demo motor die door verschillende mensen voor langere afstanden gebruikt is (er staat al ruim 20.000 op de teller in 15 maanden). Onder andere deze rit.. Misschien dat hierdoor de automaat een beetje van slag is. Zal de accupool eens los trekken om de DCT te resetten.

Mooie rit trouwens Athome. En ook zeer duidelijk verhaal van gemaak.
Dat ie op een gegeven moment terug schakeld van 5 naar de 3e versnelling, hangt dat ook af van hoe snel de de gasgrip hendel opendraaid? En is dat ook bij de NC modellen?
 
Die rit heb ik niet gemaakt. Dit is een review-video van iemand anders vorig jaar. Toen hadden wij de motor nog niet.
Ja, de automaat probeert inderdaad te anticiperen op de stand van de gashendel. Maar dat doet de NC ook.
 
Die rit heb ik niet gemaakt. Dit is een review-video van iemand anders vorig jaar. Toen hadden wij de motor nog niet.
Ja, de automaat probeert inderdaad te anticiperen op de stand van de gashendel. Maar dat doet de NC ook.

Ok verkeerd van mijn.
Dan gaat ik dat is proberen. Zal wel ff dure met de komende weer berichten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan