Custom kuipwerk, welk materiaal?

Demetrius

Die hard MF'er
10 jun 2013
381
0
Weesp
Momenteel ben ik bezig met een streetfighters verbouwing van een gsxf. Deze heeft, als je de kuipen eraf haalt, een flinke openkng tussen de tank en het frame. Die zou ik graag willen opvullen met een kleine kuip. Echter zit ik met twijfels over het daarvoor te gebruiken materiaal...

Mijn eigen opties:
ABS plastic - net als andere kuipwerk, stevig, maar moeilijk te maken en mal nodig. Heb weinig tijd en ruimte dus dit wordt m al niet, tenzij iemand een minder tijdrovende manier hiervoor heeft.

glasvezel - geeft rotzooi, ook mal maken, nog nooit mee gewerkt dus zal niet meteen goed gaan...

Aluminium plaatwerk - redelijk makkelijk te vormen met de juiste gereedschappen, relatief goedkoop, stevig. Is dit mogelijk gevaarlijk? Plastic breekt bij een ongeval, metaal buigt of werkt als een mes... En hoe zit het met deuken?

Acrylaat - makkelijk te vormen met föhn/heatgun, relatief duur, hoe stevig?

PVC plaat afgedschuimd - goedkoop, schijnbaar makkelijk te vormen als acrylaat, hoe sterk?

Geld en tijd zijn een factor, houd hier dus rekening mee als je iets aanbeveelt. Bedankt voor de reacties alvast.

Edit: foto voor duidelijkheid (niet mijn motor)
maxresdefault.jpg
 
Laatst bewerkt:
misschien is er een beter advies te geven als je een foto plaatst waar het moet komen /wat je wilt 'opvullen'.
Ook de afmetingen kunnen de doorslag geven wat/welk materiaal makkelijk is toe te passen lijkt me.

het leukst lijkt me een plaatje aluminium en met een koper/plastic hamer lekker tikken en meppen op een bonenzak ofzo ;)
 
lijkt mij ook dat je beter iets met aluminium kan doen,
niet te hard kloppen met die hamer...anders krijg je het nooit meer goed.. :X
1mm aluminium misschien zelfs 1.5mm is nog redelijk te bewerken, met de decoupeerzagert..
 
misschien is er een beter advies te geven als je een foto plaatst waar het moet komen /wat je wilt 'opvullen'.
Ook de afmetingen kunnen de doorslag geven wat/welk materiaal makkelijk is toe te passen lijkt me.

het leukst lijkt me een plaatje aluminium en met een koper/plastic hamer lekker tikken en meppen op een bonenzak ofzo ;)

Lijkt me moeilijker en duurder dan polyester en glasvezel.
 
hmm....
minder troep.. stank...
geen mal nodig (aka extra werk)

Waar. Maar als je mooie randjes en afwerking wilt en niet een gebogen aluminium plaat met deuken is polyester echt makkelijker als je geen plaatwerkgereedschap voorhanden hebt.
Een blok dakisolatie schuim halen en lekker shapen. Dan en paar matjes erop gooien. Mocht je heel tevreden zijn kan je van je uiteindelijke, strak geplamuurde, product een echte mal maken voor eventuele meerdere producten.

En als je het vind stinken dan ventileer je niet genoeg. Daar moet je wel een beetje om denken hoor!
 
Ik probeer het allemaal onder de €100 te houden, maar denk dat dat met polyester/glasvezel niet zou gaan lukken, gezien de meeste kits daarvoor nogal prijzig zijn. Eveneens is het maken van een mal naar mijn idee behoorlijk tijdrovend (vooral om beide kanten symmetrisch te krijgen).
 
3d printen? Zijn veel bedrijven die dit aanbieden. Moet je digitaal een model maken en opsturen, krijg je het 'in het echt' terug. Voordeel hiervan is dat je je model kan spiegelen (neem aan dat beide zijden gelijk zijn?) en zo jezelf tijd kan besparen. Ook kan je dit na een schade makkelijk weer laten maken. Maar: model maken is tijdrovend en niet makkelijk. Misschien kan je iemand vinden die je hierbij wil helpen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet zoizo bijde kanten symetrisch krijgen, dan kun je dat beter op een mal doen dan met aluminium of een van de genoemde kunststoffen.
Of je het onder de 100 euro kan doen hangt af van de grote van je werkstukken.
 
3d printen? Zijn veel bedrijven die dit aanbieden. Moet je digitaal een model maken en opsturen, krijg je het 'in het echt' terug. Voordeel hiervan is dat je je model kan spiegelen (neem aan dat beide zijden gelijk zijn?) en zo jezelf tijd kan besparen. Ook kan je dit na een schade makkelijk weer laten maken. Maar: model maken is tijdrovend en niet makkelijk. Misschien kan je iemand vinden die je hierbij wil helpen.

3D printen van zulke stukken is vrij prijzig, als je ziet dat je voor een klein object soms al €50 kwijt kan zijn. Wil niet weten wat twee van die kuipdelen dan zouden kosten... Zit behoorlijk te twijfelen.

Ik ken een goede lasser die flink uit de voeten kan met metaal, dus het plaat aluminium houdt ik zeker als optie. Vooral ook vanwege het feit dat het vrij dicht op het motorblok zit en de genoemde kunststoffen (pvc, acrylaat) dan vrij makkelijk zouden vervormen lijkt me.

Een mal met glasvezelmatten en polyester is het mooist, maar geeft ook flink rotzooi van wat ik begrepen heb.
 
Haha, 3D printen van mijn zelf ontworpen voorkuipje (omgeveer 250*250*100 mm, 1mm wanddikte) zou me ongeveer 80k gekost hebben bij shapeways, dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.


Ik denk dat een nette kuip maken voor weinig geld nogal lastig gaat worden als je nog nergens ervaring mee hebt. Dan eerder een nette afdekplaat van aluminium oid maken dan echt een gevormde kuip.
 
Polyester moet je niet in een set halen. In Adam zit Polyservice. Daar kunnen ze je goed helpen met wat je nodig hebt voor werken met polyester. En voor een redelijke prijs.
Een malletje vormen is makkelijk en met een kopieermal makkelijk te spiegelen. En 100% gelijk hoeft het echt niet te worden hoor, je ziet toch niet beide kanten tegelijk.
 
Polyester moet je niet in een set halen. In Adam zit Polyservice. Daar kunnen ze je goed helpen met wat je nodig hebt voor werken met polyester. En voor een redelijke prijs.
Een malletje vormen is makkelijk en met een kopieermal makkelijk te spiegelen. En 100% gelijk hoeft het echt niet te worden hoor, je ziet toch niet beide kanten tegelijk.

Zal komende week eens naar Polyservice gaan, is praktisch om de hoek vanuit Weesp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan