dubbele carburateur vervangen door enkele...?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.017
10.905
nultwintig
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...
 
Als ik zou vragen waarom is de kans groot dat als antwoord komt " omdat het kan" , aangezien je je dat afvraagt zou ik me toch eerst afvragen waarom en wat je er mee wilt bereiken :)

en de 2e carb is doorgaans cv waarbij je je af kan vragen of dat goed gaat komen , ik neem aan een grote 1 cilinder ?
 
Ja,

uit de Openingspost maak ik uit dat je een dubbele carburateur hebt.
Waar moet ik op letten,
De motor heeft een dubbele 32mm carburateur en nu heb ik de mogelijkheid om er een van 40mm op te zetten.
Aanvankelijk wilde ik niet verder dan 36, omdat ik weet dat je carb niet extreem veel groter hoeft te zijn...
Maar nu mogelijk een 40mm cv carb...
Is dit overkill of moet ik van alles in de jetting aanpassen (kleiner maken) om dit goed te laten draaien?
Tips... trucs... links...

Ik zou even het type motorfiets vermelden waar het om gaat, aangezien je dus een motorfiets hebt met 2 carburateurs, dat is wat anders :)

de sproeier in de achterste carburateur is doorgaans wat groter omdat de achterste cilinder in de warme wind zit van de voorste cilinder, het zal dus wel een V twin zijn en geen staande twin ;)
Deze wijsheid komt overigens net na het hoofdstuk 'hoe gaan de kolen in mijn stoomlocomotief' , waarmee ik eigenlijk alleen maar kan aangeven dat ik oud ben :+

Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn maar de mensen die dat snappen en kunnen zullen dat niet makkelijk kunnen uitleggen denk ik. ( nee ik heb geen idee :) )

nouja, ik zou het niet doen, zie het nut er niet van.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
Over het algemeen is die grotere sproeier voor de achterste cilinder om te koelen. (die zit verstopt achter de voorste cilinder en onder de tank, dus minder in de rijwind. Bij oudere 4-cilinders hadden cilinder 2 en 3 ook grotere sproeiers.
 
full
 
Hier is de how to: "83 Shadow VT500 2 to 1 Carburetor Conversion - Honda Shadow Forums : Shadow Motorcycle Forum

En hier ook nog wel iets: pod filters on vt500. Or carb change - Honda Shadow Forums : Shadow Motorcycle Forum

Je bent niet de eerste die denk over 1 carb op een VT500. Kwestie van google en dan diverse fora doorlezen.

had uiteraard eerst een beetje ingelezen..
bovenste hlink had ik ook gevonden..

ging mij meer om het feit of een 40mm carburateur overkill is en zo ja waarom niet... of waarom wel..
 
nee joh..

staat veeeeeeel beter op mijn brommert straks..
past t ook beter bij..
dan op een sjoppert.. :X
Hoe het optisch er uit gaat zien, is tot daar aan toe.
Dat het technisch allemaal netjes gebeurt, vind ik ook erg belangrijk. Belangrijker eigenlijk dan looks. Want dat laatste is naar persoonlijke smaak.
 
Maar is dit te groot...
Of valt t mee?
40mm
Het is groot. Zit bijv ook op de 1200 en 1340 cc blokken van HD. Maar ook weer op de 883.
Jij hebt n 500cc.

Maar ik weet niet in hoeverre je voldoende kunt aanpassen met sproeierbezetting, naald en pilotscrew.

En misschien zijn er wel carbs te krijgen, die als enkele fungeren op een 500cc twee cilinder. Dan zit je wat dat betreft al wat in de buurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan