Honda Sky blokje voor mobylettencross

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
13.204
6.094
wezemaal
Doe al een paar jaar mee met mobylettencrossen met een Honda Sky. Winnen zit er helaas niet in want ik ben geen crosser, maar de fun is er niet minder door *O*

mijn ultiem persoonlijk doel : blokje moet zo goed worden dat ik een klacht aan mijn been krijg dat het geen 50cc meer zou zijn :+

ben dus aan een nieuw blokske begonnen. grootste probleem met het blok : veel te kleine inlaat. op achtergrond het inlaatblok dat ik gefreesd heb met 4 readvalves.



nieuwe inlaat :



om genoeg plaats te hebben, moet het carter omhoog komen om een groter gat te maken. plaat van 10mm alu op gelast. ter compensatie ga ik een 8mm langere drijfstang van een MTX80 in de krukas steken. extra 2mm want plaat wordt nog gefreesd om timing van de cylinder goed te krijgen



pasvlak carterhelften weer gelijk frezen



gat voor read-valve blok frezen



blok ongeveer op zijn plaats



moet het helaas schuiner zetten dan gehoopt (onder het blok moet genoeg plaats overblijven voor de vario en riem)
 
simpel is het niet hoor, heb al een 4-tal verschillende blokjes gemaakt.
3/4de van alle deelnemers rijden met Honda Sky's of Walaroo's, waarbij Sky's nog eens de meerderheid vormen. Ze zijn heel snel vanaf stilstand, en je moet dikwijls vanuit stilstand weer vertrekken tijdens een race (1 à anderhalf uur per race) wegens opstoppingen/valpartijen/...). Onderin mag er dus niets van vermogen kwijt geraken, en een koppeling die pas pakt bij 8.000 toeren gaat het niet lang overleven tijdens een dagke crossen.
komt nog bij dat de eindoverbrenging vast is (kortere overbrenging niet beschikbaar), en je moet dus een 50cc'tje gaan tunen zodat zijn max toerental niet meer is dan +/- 8500tr (topspeed van kleine 75km/u, en toch trekt vanaf het moment dat de koppeling pakt.

Allereerste blokje was gemaakt alsof het een wegracer was : vermogen door toeren en straffe koppelingsveren, maar na 3 toeren gaf de koppeling al haar geest B| . filmpke tijdens 1 van de runs :

mijn beste tot nu :


geel is een héél goede originele Sky (heb er al verschillende gehad en getest), rode mijn beste blokje tot nu : nauwelijks verlies onderin en toch dik 10km/u extra

grafiek komt van mij Athlon Stealth GPS laptimer, heb daarmee een circuit gemaakt op een lang recht stuk naast de autostrade achter mijn deur en doe daar mijn tests. Is geen testbank (ben bezig aan 1), maar geeft toch een zeer goede indikatie.
 
Laatst bewerkt:
Rij je met originele koppeling en variateur?

Die rode grafiek ziet er al wel goed uit voor een 50cc.

ik gebruik alleen originele onderdelen ja. is eigenlijk standaard een heel goed motortje met een goede cylinder met 5 poorten, alleen die inlaat is dus aan de kleine kant.
alleen gewichtjes voor de vario en veren voor koppeling/vario zijn niet origineel, en uitlaten maak ik zelf. Weet iemand die handelt in 2dehands Sky onderdelen, en die kosten bijna niets. 10 euro voor een cylinder, 5 voor een kop, 25 voor een krukas,... aan zo'n prijzen kan je gerust wat experimenteren en hoef je nergens mee in te zitten als je iets verneukt *O*
 
Als je kan frezen kan je dan ook draaien?
Want de compressieverhouding en squish is altijd ruk bij de brommers/scooter. Dan heb je niet alleen een goede basis om vanuit daar verder te ''tunen'' maar je bepaald daarmee ook de karakter van je motor. Grote squish = veel koppel, kleine squish = piekvermogen.

Vergeet niet.... door je variomatic rij je in principe altijd in de juiste toerental en daarom is een grote squish niet nodig en zal jij meer richting de kleine squish moeten.

Je kan prima de originele cilinderkop uitdraaien en een losse verbrandingskamer in zetten. Dit is ook vrij goedkoop te doen, je hebt alleen een mal nodig voor het inspannen (een cilinderkop vastzetten in een draaibank lukt anders niet). Een stuk aluminium groter als je boring. En een tap om schroefdraad te tappen voor je bougie, en je kan zelfs overstappen op een compleet andere type bougie (dunne/dikke schacht, of lang/kort).
 
Laatst bewerkt:
ja hoor, heb eerst geprobeerd de koppen dicht te lassen, maar het is brol-alu of er is door de jaren teveel vuiligheid in gekropen. heb ze dus inderdaad uitgedraaid.

Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks) (bijna onderaan)
Lassen T.I.G. - M.I.G. - Boog - Autogeen (Tips en Truuks) (bovenaan)

en over de squish : voor de moment rijd ik met een grote squish (40 à 50% van het oppervlak). je moet alles afwegen tov elkaar. mijn eerste motortje was zoals gezegd gebouwd dat je enkel op de expansiepijp reed, en dan kan je een heel sterk blok maken als je de koppeling laat laat pakken, maar die hield het maar 3 ronden uit. je moet dus ook onder de pijp voldoende vermogen hebben. 2de blokje was veel beter in dat opzicht, en vanaf 35km/u nog steeds veel sterker dan een origineel, alleen duurde het bijna 5 sekonden om weer gelijk te komen met een originele als we samen vanuit stilstand vertrokken. op 1 ronde verlies je zo meer onderin dan dat je wint bovenin.

compressieverhouding/squish/ontstekingstijdstip, ... met allemaal kan je spelen. Het is allemaal een afweging die vooral neer komt op de keuze tussen : hoeveel energie van de verbranding gebruik je voor aandrijving en hoeveel om je pijp haar werk te laten doen.
de kunst is net om een blokje te maken dat buiten het werkingsgebied van de pijp ook nog goed trekt onderin, en dan moet je toegevingen doen kwa topvermogen. mijn pogingen richten zich zich dus nu op een blokje dat met bredere en iets hogere poorten zonder een expasiepijp het even goed doet (vooral onderin) als een originele, en eens je er dan de pijp op zet hij bovenin de originele gemakkelijk achter zich laat. laatse blok was met 180/130° timing, 50% squish area en 4cc kamers.
 
Laatst bewerkt:
reed-block zit erin :






ging niet zo vlot als gehoopt. heb er vooraan eerst nog een stuk moeten aanlassen om een soort van bocht te kunnen maken, anders zat het in de weg van de riem-kast en kwam het te dicht bij de vario.

en heb eerst 2 keer de randen van het carter opgelast en voor een deel terug afgefreesd, om genoeg deftig aluminium te hebben om het blok in te lassen.
 
Laatst bewerkt:
ruw gat voor de cylinder gemaakt :



zicht op de nieuwe inlaat :



1ste keer cyl op zijn plaats :



afwerking is nu nog maar ruw, wordt pas afgewerkt als cylinder op de juiste hoogte staat.
 
heeft even stil gelegen, omdat de drijfstang die ik al een tijd geleden had gekocht niet de juiste afmetingen bleek te hebben (big end te groot), staat fout op de site van Mitaka '( en zonder de jusite drijfstang had het allemaal geen zin.

Heb nu in Portugal 1 gevonden van een Casal die perfekt is, alleen 1mm korter dan wat ik wou (87 ipv 88).

de zijkant van het blok onder de inlaat weer dicht gemaakt



aan de carbu begonnen. ga voor het eerst eens een 19mm "pumper" carbu (een Tilotson) gebruiken, zoals ze op boomzagen e.d. gebruiken. voordeel : klein, licht, geen dansende vlotter en heel gemakkelijk af te stellen (normaal gezien). nadeel : in princiepe enkel ralenti en vol open afstelbaar (tenzij je duurdere IBEA carbu's gebruikt, die hebben wel nog een 3de regelschroef voor middengebied). maar gezien je toch enkel gas toe of open rijdt met zo'n mobcross ...
in teflon tussenstuk gemaakt om carbu van hitte van het blok te isoleren en aanzuigtrechter gedraaid :





choke eruit gesmeten (asgaten dicht gekit) , nergens voor nodig , zorgt alleen voor meer weerstand . brakecleaner zal het blokje wel aan de praat krijgen als het nog wat koud is :P

komt dan een flexibele buis op naar het luchtfilter

 
even een zijsprong gemaakt omdat ik van werk ga veranderen en eerst dat wil af hebben (als het niet lukt moet ik nog een zwaardere motor zien te scoren tussen het afval voor ik weg ben O-) )

een DIY vermogensbank :Y . vandaag voor de eerste keer aan het werk gezet.

Video by Jan Bros

heb voor een te kleine elektrische motor gekozen (kwa inertie) vanwege de plaats dat zoiets in neemt. op het eind van de video zie je aan de zijkant een hydraulische pomp zitten (komt allemaal van een heftruck). Deze moet nog aangesloten worden, een drukregelklep ertussen en een tankje voor wat olie voorzien. Hoop de druk in het systeem zo te krijgen dat er genoeg weerstand is zodat het een seconde of 10 duurt om het max toerental te bereiken.

software voor een dyno kan je hier gratis vinden : SimpleDyno 6.3 Software Release - RC Groups ;)
 
Geen idee, ik dacht dat de sky in italie is ontwikkeld. Maar laat je zo'n blokje origineel gaat het eeuwig mee, dus in die zin is het japans.


Dat geldt ook voor Minarelli blokjes, en die zijn toch echt Italiaans :P

Deze Honda blokjes lijken veel op de blokjes die in oudere Peugeot scooters zitten maar zijn volgens mij niet het zelfde.
 
Gaaf project dit! Respect hoeveel werk je steekt in een brommertje! :}
Die racebeelden zien er ook echt fantastisch uit! Heerlijk hoe ongedwongen dat gaat, racen in een tshirtje, heerlijk!
Lijkt me echt tof om te doen!
:}
 
Gaaf project dit! Respect hoeveel werk je steekt in een brommertje! :}
Die racebeelden zien er ook echt fantastisch uit! Heerlijk hoe ongedwongen dat gaat, racen in een tshirtje, heerlijk!
Lijkt me echt tof om te doen!
:}

kost geen drol, ook al prul , kloot en verkloot je zoveel je maar wil :+
ken ene die massa's 2dehands onderdelen heeft : 10 euro voor een cylinder, 5 voor een kop, 25 voor een krukas, ... kan je gerust wat experimenteren. liever hiermee dan met mijn KR1 *D

en die crossen zijn de grootste fun die ik al gehad heb op 2 wielen, ook al kan ik voor geen meter (maximaal een halve :$ ) crossen.

alleen zouden er dringend wat meer organisatoren moeten zijn .
 
Terug
Bovenaan Onderaan