Backfire uit inlaat gs500 (filmpje)

Roffelaar

Die hard MF'er
27 apr 2015
253
87
Dronten
Hallo lezers!

Uit de inlaat van mijn GS500 uit 2002 ontstaat er telkens een backfire. Om de paar seconden. De ene keer zie je alleen wat brandstofnevel uit de carburateur komen en soms komt er ook daadwerkelijk een vlam uit.

Ik heb dit motorblok vrijdag opgehaald en daarbij zijn de kleppen gesteld. Compressie is 8,5-9,0 bar, dus goed. Voorheen lekte de carburateur, maar deze heb ik open gemaakt en de zittingen van de vlotternaalden schoon gemaakt. Nu lekt hij niet meer. Sommigen hebben het ook over de vlotterhoogte, maar zou een verkeerde vlotterhoogte deze problemen geven en hoe hoog moet deze staan?

Edit: Het komt zoals je kan zien in het filmpje uit de rechter carburateur.

Wat veroorzaakt dit en waar zou ik naar kunnen kijken?


Hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Ben je er zeker van dat de kleptiming in orde is en de kleppen niet lek zijn. 9bar is niet zoveel.

Edit 10-14 is std, 8 is de limiet.
Gooi wat olie op de zuiger en meet nog eens. Blijft de waarde hetzelfde zijn het de kleppen.
 
Laatst bewerkt:
Het is daarbij wel 9 bar met een lauwe motor, dus met motor op bedrijfstemperatuur zal het wel iets hoger zijn. Ik heb geen idee of de kleptiming in orde is en/of de kleppen niet lek zijn. De verkoper zweert erop dat hij goed is. Het motorblok is getest en de kleppen zijn perfect gesteld, volgens hem.
 
Ik lees veel over dat backfires in de inlaat betekent dat het kan zijn dat het mengsel te arm is, valse lucht?
De inlaatrubbers zijn wel vrij hard geworden. Ik moest ze verhitten met een fohn om mijn carburateur erdoorheen te drukken. Ik ga ze morgen wel even vervangen. Ik heb namelijk nog een setje liggen.

Hoe stel ik het vlotterniveau op de juiste hoogte af en op welke hoogte moet hij staan?

Ik zal dat morgen ook even proberen gassen, bedankt :)
Bedankt!
 
Kleptiming is natuurlijk zeer belangrijk, cijfertjes 1 ,2 en 3. Maar dan zouden beide cilinders het moeten doen.
Vervang je bougies! Als dat niet helpt blijft af en toe de inlaat klep van de 2e cilinder openstaan.
Dat kan natuurlijk alleen gebeuren omdat je overtoeren maakte of verbrande olie aan je klepsteel zit
 
Oke morgen op de planning staat:
Inlaatrubbers vervangen;
Bougies vervangen;
Compressie opnieuw meten met olie in bougiegat;
Vlotterhoogte afstellen.

Bedankt gassen en Peter

Laten we hopen dat het hierbij blijft dan :)

Als er nog mensen zijn die nog iets anders weten, dan hoor ik het graag!
 
Ik zou na het vlotterhoogte afstellen de carbs synchroniseren (carbs zijn schoon en kleppen gesteld volgens jouw info) en het stationairmengsel afstellen, met het originele luchtfilterhuis gemonteerd.
 
Het is daarbij wel 9 bar met een lauwe motor, dus met motor op bedrijfstemperatuur zal het wel iets hoger zijn. Ik heb geen idee of de kleptiming in orde is en/of de kleppen niet lek zijn. De verkoper zweert erop dat hij goed is. Het motorblok is getest en de kleppen zijn perfect gesteld, volgens hem.
En da's erg aan de lage kant, Deze hoort 10-14 te zijn bij KOUDE motor.
 
De backfire is voor zo ver opgelost. De inlaatrubbers die bij het blok zaten, zijn keihard! Toen ik mijn carburateur eraf trok, trok ik allebei de inlaatrubbers door midden *D. Gelukkig had ik nog een setje liggen en die heb ik overgezet, evenals een setje bougies. Aan de bougies lag het niet, maar na het vervangen van de rubbers is het probleem niet meer terug gekomen. Ik ga er dus van uit dat valse lucht mijn probleem was.

Vanmiddag nog de carburateurs gesynchroniseerd en hij loopt nu in zijn vrij goed! Morgen ga ik de motor dicht bouwen en een rondje rijden om te kijken of hij onder belasting ook goed wilt lopen.

Ik ga de compressie nog wel een keer opnieuw meten. Hij loopt goed stationair en start meteen.

Mijn dank aan iedereen die gereageerd heeft!
 
Compressie is na nogmaals goed meten rond de 10.5 bar. Blok stond ook al een tijdje stil en nu heb ik hem al een paar keer warm gereden. Hij loopt op zich best goed. Boven de 7000 toeren trekt de motor zoals een GS500 hoort op te trekken en van 3000-7000 toeren voel je dat hij te arm loopt. Hij trekt tussend e 3000-7000 toeren wel op, maar het voelt een beetje aan als een turbolag.

Nogmaals synchroniseren of ergens anders het probleem zoeken?
 
Compressie is na nogmaals goed meten rond de 10.5 bar. Blok stond ook al een tijdje stil en nu heb ik hem al een paar keer warm gereden. Hij loopt op zich best goed. Boven de 7000 toeren trekt de motor zoals een GS500 hoort op te trekken en van 3000-7000 toeren voel je dat hij te arm loopt. Hij trekt tussend e 3000-7000 toeren wel op, maar het voelt een beetje aan als een turbolag.

Nogmaals synchroniseren of ergens anders het probleem zoeken?
Je bent de eerste die kan voelen of een motor bij een x toerental te arm loopt of niet. Je bent een soort levende meetbank :)

Ik zou gaan zoeken waarom je motor in dat toerengebied niet loopt zoals het hoort, en daarmee aan de slag gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan