Honda shims kopen

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
"Ik" ben mijn kleppen aan het stellen \ aan het laten stellen en 12 zijn er wat krap.

Nu heb ik zojuist de Honda dealer gebeld en gevraagd of hij losse shims verkoopt en dat doet hij.
€7,50 per (@!*^#&@*$^*&@ shim. Dan zit ik op €90,- !!!!

Dat vind ik veel te duur. Bij mijn maten met hun Kawa's waren ze voor een paar euro's klaar.

Nu zit op internet te kijken en kom ik enkel hele kits tegen. Dozen vol met shims en die kosten ook rond de 70 á 90 euro.

Nu wil ik gewoon 12 losse shims voor een normale niet-dealer prijs.

Iemand een adres waar je deze online kan bestellen? Of in de omgeving Zaanstreek zodat ik langs kan gaan.

Ik ga bij voorkeur langs zodat de zaak ze ook voor mij kan opmeten. Dit hoeft niet, maar heeft de voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week alle shims opgemeten en ik hoef er nu nog 5 (of 6, weet het ff niet meer)!!

Scheelt dus de helft in prijs en ga ze daarom (ook voor het gemak) morgen bij de dealer halen.

Bedankt voor de tips en het meedenken allen! :}
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit topic al een paar keer bekeken, maar ik blijf zitten met één vraag:

weet je zeker dat twaalf kleppen buiten tolerantie vallen?

Het kán natuurlijk, maar bij een Honda komt dit in mijn ervaring zelden voor. Ik zou eens opnieuw meten met een kennis er bij die allicht vaker kleppen heeft gesteld.

Wanneer de shims onderling uitgewisseld zijn, kun je van het restant allicht nog een deel tegen de schuurband aanhouden, om ze naar de juiste maat te krijgen. Niet netjes, maar het werkt wel.

Ik moet wel zeggen dat - voor die paar tientjes aan kosten waar we het over hebben- ik deze werkwijze niet goedkeur. Honderden euro's voor carbon-spiegels en CNC gefreesde hendels zijn geen probleem, Dikke Bi-Xenon kit en Powercommander d'r in, Het kán niet op!...

...en vervolgens een uitwasbaar luchtfilter, aftermarket oliefilter en universele klepstelplaatjes installeren, want "die dealerprijzen zijn afzetterij!!"

Nee, want sommige waren twijfelgevallen die wellicht nog binnen de marge van 0.03mm vallen.

Echter ga ik zoals aangegeven volgend jaar minimaal 5 circuitdagen pakken en om zorgeloos te rijden dus meteen maar alles doen nu het toch open ligt.


Om op het laatste in te gaan;
Ja, die dealerprijzen in deze vind ik belachelijk. Een doos met 140 shims vind ik voor minder dan €70 euro en voor 12 shims betaal ik €90 ,- bij de dealer.

Daar krijg ik dan 128 shims minder voor terug terwijl ik er €20 meer voor betaal.

Dat is hoe ik het bekijk en dan vind ik de verhouding scheef. Net zoals ik het belachelijk vind dat ik voor die plastiek drukker voor in de kuipen €3,- moet betalen per stuk.

Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening wel over.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig dat je zo veel heb kunnen uitwisselen!

De prijzen zijn soms inderdaad aan de hoge kant Daarentegen vind ik vijftig cent voor een onderdeel waar een nokkenas twintigduizend kilometer op loopt te rammen weer "verdacht" goedkoop; Het zal maar een afgekeurde batch zijn die na wat gegoochel met nep-BV's op de markt word gedumpt.

We mogen in ieder geval beide blij zijn dat we geen VFR800 rijden, die VTEC-shims kosten 30-35 euro de stuk ;)
 
Laatst bewerkt:
Bedenk ook dat een dealer die shims ook moet inkopen, ook de niet veel gebruikte maten. Toch moet hij 1 prijs rekenen voor alle shims, anders is hij met een hogere prijs voor incourante maten weer een oplichter... Om vervolgens daarover een topic te starten.

Vergeet daar bovenop ook niet dat je ook voor de expertise van de dealer betaalt, dat is ook wat waard toch?
Anders blijven er alleen internet bedrijven over om je shims te verkopen, is dat dan je wens? Die meten namelijk niet, bij wijze van service, je huidige shims op om zeker te zijn dat je de juiste maten mee krijgt
 
Nee, want sommige waren twijfelgevallen die wellicht nog binnen de marge van 0.03mm vallen.

Echter ga ik zoals aangegeven volgend jaar minimaal 5 circuitdagen pakken en om zorgeloos te rijden dus meteen maar alles doen nu het toch open ligt.


Om op het laatste in te gaan;
Ja, die dealerprijzen in deze vind ik belachelijk. Een doos met 140 shims vind ik voor minder dan €70 euro en voor 12 shims betaal ik €90 ,- bij de dealer.

Daar krijg ik dan 128 shims minder voor terug terwijl ik er €20 meer voor betaal.

Dat is hoe ik het bekijk en dan vind ik de verhouding scheef. Net zoals ik het belachelijk vind dat ik voor die plastiek drukker voor in de kuipen €3,- moet betalen per stuk.

Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening wel over.
Er zal wel ingecalculeerd zijn dat de monteur ze moeten meten en uitzoeken en hij blijft altijd met de minder gebruikte maten zitten en die heeft hij ook moeten betalen.
Als je een frikandel besteld in de friettent kost deze ook meer dan een volle doos bij de Lidl.
 
Binnen een tolerantie is misschien 'voldoende'.
Goed in de zin van klepspeling stellen, is zoals ik het zeg.

Als mijn monteur klepspeling bij een klant controleert, en dan zegt "ze zitten nog binnen tolerantie", maar ze niet allemaal gelijk zet, kan vertrekken.

Dit is een typisch voorbeeld van iets goed doen, of half :)
Dan leg je dus een eigen tolerantie op die de klant mag betalen. Of is het stellen van kleppen die binnen de tolerantie vallen service van de zaak en dus pro deo?
 
Binnen een tolerantie is misschien 'voldoende'.
Goed in de zin van klepspeling stellen, is zoals ik het zeg.

Als mijn monteur klepspeling bij een klant controleert, en dan zegt "ze zitten nog binnen tolerantie", maar ze niet allemaal gelijk zet, kan vertrekken.

Dit is een typisch voorbeeld van iets goed doen, of half :)

Weer onzin.
Binnen de toleranties is gewoon goed, dat jij ze gelijk wilt hebben is jouw zaak, en de motor zal er zeer zeker mooier door lopen.

Dit is niet iets tussen half werk en goed werk, want binnen de toleranties is goed.
Anders stond er wel een nominale maat.
Miereneukerig gezien doe je het juist niet goed, want je maakt je product onnodig duurder.
 
De meningen zullen erover verdeeld zijn maar ik heb een tijd geleden bij de aliexpress een set besteld van 141 shims voor slechts 50 euro inclusief verzendkosten. Omgerekend betaal ik slechts 35 cent per shim. Had ook mijn twijfels maar wilde de gok wil nemen. Van de 141 willekeurig 30 shims nagemeten en ze klopte allemaal keurig.

Inmiddels reeds 2 motoren hiermee opnieuw gesteld en lopen beiden als een zonnetje.
Als je nog interesse hebt:
Online Shop for shim valve Wholesale with Best Price
 
De meningen zullen erover verdeeld zijn maar ik heb een tijd geleden bij de aliexpress een set besteld van 141 shims voor slechts 50 euro inclusief verzendkosten. Omgerekend betaal ik slechts 35 cent per shim. Had ook mijn twijfels maar wilde de gok wil nemen. Van de 141 willekeurig 30 shims nagemeten en ze klopte allemaal keurig.

Inmiddels reeds 2 motoren hiermee opnieuw gesteld en lopen beiden als een zonnetje.
Als je nog interesse hebt:
Online Shop for shim valve Wholesale with Best Price


Tuurlijk lopen ze als een zonnetje, heb je de klepspeling al nagemeten na 24.000 km ?
Als bedrijf kan je het niet maken om deze te gebruiken en het risico gaan nemen dat de plaatjes gaan vervormen.
Maar als hobbysleutelaar staat natuurlijk niets in de weg om er alle vertrouwen in te hebben :?
 
Ik bestel ook wel veel in China (mijn hendels en ruitje bijvoorbeeld), maar met dingen in het blok durf ik het nog niet aan (rem\schakelset zit ik zelfs al heel erg over te twijfelen).

Dit is puur gevoelsmatig. Het is ook een beetje een kwestie van uitproberen en ervaren. Met het blok is dit helaas wat tricky. :)

En als zaak kan je natuurlijk niet gaan "uitproberen" met andermans spullen (die jou ook nog eens betalen voor goed werk).
 
Laatst bewerkt:
Ik bestel ook wel veel in China (mijn hendels en ruitje bijvoorbeeld), maar met dingen in het blok durf ik het nog niet aan (rem\schakelset zit ik zelfs al heel erg over te twijfelen).

Dit is puur gevoelsmatig. Het is ook een beetje een kwestie van uitproberen en ervaren. Met het blok is dit helaas wat tricky. :)

En als zaak kan je natuurlijk niet gaan "uitproberen" met andermans spullen (die jou ook nog eens betalen voor goed werk).


Juist in handles kan aardig wat mis gaan, staan genoeg topics hierover.
Kuipruitjes vind ik ook tricky, want weleens nagedacht als je met de motor valt en het ruitje breekt en mogelijk blijven er nare scherpe punten ruit over die behoorlijk zeer kunnen doen.
Zitten weinig weekmakers in dus breekt sneller en is harder.
 
Klopt.

Het zijn echter exact dezelfde hendels welke vrienden van mij hier in NL hebben gekocht voor 3x de prijs (precies hetzelfde).
Ze zitten er nu een aantal duizenden kilometers op en niets op aan te merken. Ze hebben zelfs een crash overleeft terwijl mijn dure (niet Chinese) rem\schakelset gebroken is. En dan ook op een plek dat je een nieuwe moet kopen (dus geen stepje of pookje). B|

Overigens zijn er ook genoeg berichten te vinden van mensen bij wie de hendels gewoon prima zijn. Daarnaast zijn klagers of mensen met problemen altijd in de meerderheid op een forum. Ik ervaar deze hendels als "big bang for your bucks".

Ruitje heb ik over nagedacht en dat risico neem ik. Deze was 10 euro inclusief verzendkosten. Double bubble met een nagenoeg perfecte pasvorm. Daar kan geen Fabri of wat tegen op met prijzen van soms 10x zo hoog.

Fingers crossed dat die bij een volgende crash niet in stukken breekt :)

Ik heb trouwens ook een Chinese gear indicator van €15 incl. verzendkosten. Ook zo iets waar geen GI pro of variant van rond de €100 tegen op kan! Het werkt perfect in wind, regen en zon.
 
Laatst bewerkt:
Klopt.

Het zijn echter exact dezelfde hendels welke vrienden van mij hier in NL hebben gekocht voor 3x de prijs (precies hetzelfde).
Ze zitten er nu een aantal duizenden kilometers op en niets op aan te merken. Ze hebben zelfs een crash overleeft terwijl mijn dure (niet Chinese) rem\schakelset gebroken is. En dan ook op een plek dat je een nieuwe moet kopen (dus geen stepje of pookje). B|

Overigens zijn er ook genoeg berichten te vinden van mensen bij wie de hendels gewoon prima zijn. Daarnaast zijn klagers of mensen met problemen altijd in de meerderheid op een forum. Ik ervaar deze hendels als "big bang for your bucks".

Ruitje heb ik over nagedacht en dat risico neem ik. Deze was 10 euro inclusief verzendkosten. Double bubble met een nagenoeg perfecte pasvorm. Daar kan geen Fabri of wat tegen op met prijzen van soms 10x zo hoog.

Fingers crossed dat die bij een volgende crash niet in stukken breekt :)

Ik heb trouwens ook een Chinese gear indicator van €15 incl. verzendkosten. Ook zo iets waar geen GI pro of variant van rond de €100 tegen op kan! Het werkt perfect in wind, regen en zon.


Dat zijn risico,s die de particulier zelf gelukkig mag bepalen.
Als er 10% kans is op problemen dan is dat voor mij al totaal niet meer belangrijk.
 
Weer onzin.
Binnen de toleranties is gewoon goed, dat jij ze gelijk wilt hebben is jouw zaak, en de motor zal er zeer zeker mooier door lopen.

Dit is niet iets tussen half werk en goed werk, want binnen de toleranties is goed.
Anders stond er wel een nominale maat.
Miereneukerig gezien doe je het juist niet goed, want je maakt je product onnodig duurder.
Er is wel degelijk een verschil tussen ´binnen toleranties´en ´goed´ zetten.

Dat is voor een technicus lastig uit te leggen aan een ander, maar goed.

En of het duurder wordt, durf ik ook te betwijfelen.
De meeste arbeid zit al in ´er bij kunnen komen tbv meting´. Materiaalkosten worden ook niet veel hoger door een aantal shims te vervangen. de bedoeling is trouwens ook dat deze motor nog jaren blijft rijden. Uiteindelijk is goed onderhoud het goedkoopste.

Voor mij zit t m niet in overbodig precies doen, maar gewoon precies goed. Klepspeling stellen is allemaal gelijk zetten. En dan niet net tegen de grens aan, maar in het midden.

Maar goed, ik denk dat wij er anders over denken :)
 
Wat bedoel je daarmee? 0.03mm omhoog en 0.03mm omlaag waardoor je 0.06mm hebt?

Mijn wphb zegt namelijk +/- 0.03mm

Vanuit bovenstaand oogpunt is dat dan inderdaad 0.06mm en anders snap ik het niet :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan