Honda shims kopen

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
"Ik" ben mijn kleppen aan het stellen \ aan het laten stellen en 12 zijn er wat krap.

Nu heb ik zojuist de Honda dealer gebeld en gevraagd of hij losse shims verkoopt en dat doet hij.
€7,50 per (@!*^#&@*$^*&@ shim. Dan zit ik op €90,- !!!!

Dat vind ik veel te duur. Bij mijn maten met hun Kawa's waren ze voor een paar euro's klaar.

Nu zit op internet te kijken en kom ik enkel hele kits tegen. Dozen vol met shims en die kosten ook rond de 70 á 90 euro.

Nu wil ik gewoon 12 losse shims voor een normale niet-dealer prijs.

Iemand een adres waar je deze online kan bestellen? Of in de omgeving Zaanstreek zodat ik langs kan gaan.

Ik ga bij voorkeur langs zodat de zaak ze ook voor mij kan opmeten. Dit hoeft niet, maar heeft de voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
heb je al gekeken of je ze niet onderling kan wisselen zodat je er minder nodig hebt?
Vaak kan je de oude inruilen maar soms zijn ze daar niet blij mee want dan blijven hun ook met de dikkere zitten.
 
Nee, ik heb ze niet opgemeten want ik heb geen micrometer.

Een vriend van mij neemt er 1 mee van ze werk als het nodig is (want een goedkoop ding heb ik niet zo'n goed gevoel bij).
Dat kan, maar ik was in eerste instantie van plan met de shims naar de dealer te rijden en hem het te laten opmeten. Maar toen kwam die prijs.

Ik ga ze nu wel ff zelf opmeten eerst. Dat is een goede. Wellicht scheelt het een hoop.
 
Laatst bewerkt:
autobedrijven hebben ook passende plaatjes oa ford en toyota.
en vaak nog goedkoper ook.
maar pas op, ze hebben ook plaatjes die een paar honderdste kleiner in diameter zijn en die zitten los in de nokvolger.
die moet je dus niet hebben, je moet plaatjes hebben met diameter 25mm.
 
autobedrijven hebben ook passende plaatjes oa ford en toyota.
en vaak nog goedkoper ook.
maar pas op, ze hebben ook plaatjes die een paar honderdste kleiner in diameter zijn en die zitten los in de nokvolger.
die moet je dus niet hebben, je moet plaatjes hebben met diameter 25mm.

Ik lees nergens wat voor Honda hij aan het stellen is? Als het een modern ding is zal het gewoon 7,48 of 9,48 zijn.
 
autobedrijven hebben ook passende plaatjes oa ford en toyota.
en vaak nog goedkoper ook.
maar pas op, ze hebben ook plaatjes die een paar honderdste kleiner in diameter zijn en die zitten los in de nokvolger.
die moet je dus niet hebben, je moet plaatjes hebben met diameter 25mm.
ehhhhhhh, da's afhankelijk van WELKE Honda, in m'n NX250 zitten bv veel kleinere plaatjes. (ff zo uit m'n hoofd geen idee wat de maat precies is, maar de 10mm halen ze volgens mij niet.
 
Bedankt allemaal! :}
Ik ga de websites meteen bekijken.

Roukema had ik ook al bedacht, maar er werd tegen mij gezegd dat ze het waarschijnlijk toch niet zouden hebben. Ik ga ze straks toch even bellen.

Ik begrijp dat ze bij Motorcity in €5 ps zijn (in ieder geval voor Kawa's) dus die ga ik zo ook even bellen.

Anders heb ik een complete Wiseco kit gezien met 140 verschillende voor $70. Mocht ik nergens iets vinden voor een schappelijke prijs ga ik ze eerst zelf opmeten en dan kijken hoeveel ik er nog nodig heb en aan de hand daarvan maar zo'n hele doos vol bestellen.

Het betreft trouwens een 600RR uit 2003. Die zijn 7.48mm

Ik heb mij denk ik over het algemeen wat vergist in de prijs van die shims. Ik ging er van uit dat die dingen nooit meer dan €3,- per stuk konden kosten. Ik had kunnen weten dat niets van een motor zo goedkoop is als die plastiek drukkers voor de kuip al €4,- p\s zijn. |(
 
Laatst bewerkt:
Je moet ze zowiezo opmeten om te weten welke shims er nu in moeten.

Klopt, maar ik hoop dat de motorzaak dat kan doen. Dat kost hooguit een paar minuten dus dat kunnen de kosten niet zijn. Bij de Honda dealer is dit geen probleem was het niet dat die weer de hoofdprijs rekent voor een shim.

Ik moet zelf een micrometer lenen van een vriend die deze weer leent van zijn werk. Hij gaat pas a.s. maandag weer aan het werk dus dat moet ik wachten en ik wil het graag afmaken.

Als ik niet bij 1 van de genoemde zaken terecht kan dan zit er niets anders op en zullen we het zelf gaan opmeten.
 
Bedankt allemaal! :}
Ik ga de websites meteen bekijken.

Roukema had ik ook al bedacht, maar er werd tegen mij gezegd dat ze het waarschijnlijk toch niet zouden hebben. Ik ga ze straks toch even bellen.

Ik begrijp dat ze bij Motorcity in €5 ps zijn (in ieder geval voor Kawa's) dus die ga ik zo ook even bellen.

Anders heb ik een complete Wiseco kit gezien met 140 verschillende voor $70. Mocht ik nergens iets vinden voor een schappelijke prijs ga ik ze eerst zelf opmeten en dan kijken hoeveel ik er nog nodig heb en aan de hand daarvan maar zo'n hele doos vol bestellen.

Het betreft trouwens een 600RR uit 2003. Die zijn 7.48mm

Ik heb mij denk ik over het algemeen wat vergist in de prijs van die shims. Ik ging er van uit dat die dingen nooit meer dan €3,- per stuk konden kosten. Ik had kunnen weten dat niets van een motor zo goedkoop is als die plastiek drukkers voor de kuip al €4,- p\s zijn. |(
OEM shim:
Fits: Honda
Product Number: 14901KT7013
€6,00 ex btw
(dit nummer is toevallig een 120, zomaar gekozen).

Bij Roukama (jappart), zie ik ze voor €6,00 incl btw:
KLEPSTEL SHIM 7,5MM [MAT7473788_7,5MM] - €6.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Bij sommige zaken mag je ruilen. Dan zijn ze iets goedkoper.
 
ik heb zo setje op e-bay gekocht van hotcams

NEW GENUINE HONDA 1993 - 1999 CBR900RR CBR 900 RR OEM FACTORY VALVE COVER GASKET | eBay

werkt voor de meeste japanse motoren en is gewoon geode kwaliteit.

7.48mm is voor vele jappers en gebruik het voor div motoren, maar heb idd vaak maar 1 of twee shims nodig na het ondeling uitwisselen.

Ik had zo'n set gevonden van Wiseco voor $70 incl. verzenden maar heb nu een vergelijkbare gevonden op 1 van de sites welke Jacksnake heeft gepost voor €80,-

Mocht ik bij Roukema niets vinden. Dan ga ik daarvoor.
 
OEM shim:
Fits: Honda
Product Number: 14901KT7013
€6,00 ex btw
(dit nummer is toevallig een 120, zomaar gekozen).

Bij Roukama (jappart), zie ik ze voor €6,00 incl btw:
KLEPSTEL SHIM 7,5MM [MAT7473788_7,5MM] - €6.00 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop

Bij sommige zaken mag je ruilen. Dan zijn ze iets goedkoper.

Ik had het gezien inmiddels. Dank!

Ik ga hen vanmiddag bellen want ze zijn pas vanaf 1 uur open. Ik moet daar sowieso langs voor een balhoofdlager set en uitlaatringen. Als ze echt €6,- kosten ga ik voor zo'n hele kit.

Ik moet er namelijk 12 en voor €8 meer heb ik zo'n hele set. Met een beetje mazzel hoef ik de volgende keer geen shims te kopen.

Volgend jaar staan er naast het gewoon op straat rijden minimaal 5 circuitdagen op de planning en na het seizoen wil ik weer de klepspeling controleren dus misschien komt zo'n kit niet heel slecht uit.

Die vriend van mij gaat vanmiddag langs zijn werk om een micrometer op te halen. *:)
Kan ik morgen in ieder geval alles opmeten en met een beetje geluk langs Roukema om alles op te halen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het gezien inmiddels. Dank!

Ik ga hen vanmiddag bellen want ze zijn pas vanaf 1 uur open. Ik moet daar sowieso langs voor een balhoofdlager set en uitlaatringen. Als ze echt €6,- kosten ga ik voor zo'n hele kit.

Ik moet er namelijk 12 en voor €8 meer heb ik zo'n hele set. Met een beetje mazzel hoef ik de volgende keer geen shims te kopen.

Volgend jaar staan er naast het gewoon op straat rijden minimaal 5 circuitdagen op de planning en na het seizoen wil ik weer de klepspeling controleren dus misschien komt zo'n kit niet heel slecht uit.

Die vriend van mij gaat vanmiddag langs zijn werk om een micrometer op te halen. *:)
Kan ik morgen in ieder geval alles opmeten en met een beetje geluk langs Roukema om alles op te halen.
In een assortimentsdoos zitten er meestal 3 van een maat.
Je moet natuurlijk wel weten welke je moet hebben, want als je bijv 4 van een maat moet hebben, kost het je twee assortimentsdozen.

Er is een reden dat shims geld kosten, en ook het omruilen. Ik denk dat ik voor honderden en honderden euro's aan shims heb liggen. Die gaan echt niet gratis de deur uit.... :)

En sowieso: goed meten. Lijstje maken.
En daarna nog een keer controleren.

Je gaat zo snel de mist in met shims en maten.... Tis maar een tip :)
 
Ik ben vorige week nog bij Roukama geweest, die doet niet aan ruilen en heeft alleen dikke shims. Je kan het gokken, maar volgens mij is het zinvoller even rond te bellen. Ik zou beginnen bij Bakker

Bakker is €7,50 dat was de eerste die ik gebeld heb -O-

Dat vind ik echt te duur aangezien ik er 12 moet en dan op E90 uit kom. Zo'n doos \ kit met 140 shims (waarvan je er dan weer wel 120 nooit nodig zal hebben denk ik) kost 80 euro en uit Amerika €65.

Dan ga ik toch liever daarvoor maar dan moet ik weer wachten terwijl ik het liever nog deze week afmaak zodat dit stukje klaar is. Maar goed, kan niet alles hebben.

Roukema heeft ze ook niet op voorraad en Motorcity heeft geen Honda shims.

Inmiddels ben ik er wel klaar mee. Nooit gedacht dat dit zoveel moeite zou kosten bij zo'n 13 in een dozijn motor.

Die vriend van mij gaat morgen even langs zijn werk om die micrometer op te halen. Ik ga ze dan allemaal opmeten en hopen dat er een aantal uitwisselbaar zijn (waarschijnlijk tevergeefs) en dan alsnog naar Bakker motoren (Honda dealer).

Heb ik er alsnog veel nodig dan bestel ik zo'n kit omdat dit voordeliger is en ik verwacht eind volgend jaar weer de klepspeling te controleren.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan