led verlichting op motor zonder accu?

harryv8

MF'er
1 mrt 2015
141
0
Goedenavond

Gezien ik een leek ben op gebied van elektra stel ik hier maar even de vraag en dat is, is het mogelijk een led lamp op een motor zonder accu werkend te hebben?

Idee was om een koplamp zoals te monteren zoals op de afbeelding te zien.

Alvast bedankt.
full
 
Geschikte led lamp zoeken. Sluit de draden (+ en - ) aan op een 12V accu (bijv. een batterij van een RC-auto) eventueel met een schakelaartje er tussen en klaar.

Maar ik denk niet dat zo'n led lamp officieel mag.

Zo iets dus:

Maar zou wel een ander type led gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 12 volt led lampjes die bedoeld zijn als vervanger voor de 12 volt halogeen lampjes die je wel ziet in etalageverlichting. Dat zijn gesloten reflectortjes met de bekende twee dunne pennetjes en die werken op 12 volt wisselspanning. Bij de Action liggen ze in verschillende sterktes en dat gaat tot 490 lumen.

In dat lampje zit een klein printje met diodes en condensatortjes en dus werkt hij op wisselspanning. Als je dus een dynamo op die motor hebt zal dat werken, al zal het licht bij stationair wel gaan flikkeren. Als je een beetje handig bent maak je daar zelf wat van, ze kosten heel weinig.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 12 volt led lampjes die bedoeld zijn als vervanger voor de 12 volt halogeen lampjes die je wel ziet in etalageverlichting. Dat zijn gesloten reflectortjes met de bekende twee dunne pennetjes en die werken op 12 volt wisselspanning. Bij de Action liggen ze in verschillende sterktes en dat gaat tot 490 lumen.

In dat lampje zit een klein printje met diodes en condensatortjes en dus werkt hij op wisselspanning. Als je dus een dynamo op die motor hebt zal dat werken, al zal het licht bij stationair wel gaan flikkeren. Als je een beetje handig bent maak je daar zelf wat van, ze kosten heel weinig.

Thanks!

Zal eens bij de Action gaan kijken.
 
Hoe dit is afgelopen is dat ik gewoon dezelfde koplamp heb gehouden :+
Maargoed, heb een ander achterspatbord zonder achterlicht dus zal alsnog wat moeten vinden want het meeste wat je van de universele achterlichten ziet is led.
 
Als de verlichting gewoon op 12 volt werkt is dat toch geen probleem?

Probleem is dat me motor geen accu heeft en led verlichting alleen op DC werkt en me fiets AC geeft...ook schijnt er nog het probleem te zijn van piek spanning wat met een spanningsregelaar opgelost moet worden?

Maar zoals ik al zei, ik weet nagenoeg niks van elektra.
 
Probleem is dat me motor geen accu heeft en led verlichting alleen op DC werkt en me fiets AC geeft...ook schijnt er nog het probleem te zijn van piek spanning wat met een spanningsregelaar opgelost moet worden?

Maar zoals ik al zei, ik weet nagenoeg niks van elektra.
Mijn
Als je een constant stroombron gebruikt is er geen probleem met de niet stabiele spanning.
Je moet zorgen dat de stroom door de leds stabiel blijft terwijl de spanning varieert.
 
Oja zoiets....

Schreef net dat ik niks van elektra weet, kom je aan met een abracadabra tekening...


En weer dat gezeur of me en mij? Man man man...
Als het teveel moeite voor je is om mijn te schrijven in plaats van me, waarom zal ik dan wel de moeite nemen je iets uit te leggen?
Misschien ken je iemand die wel verstand heeft van elektronica die je kan helpen.
 
Probleem is dat me motor geen accu heeft en led verlichting alleen op DC werkt en me fiets AC geeft...ook schijnt er nog het probleem te zijn van piek spanning wat met een spanningsregelaar opgelost moet worden?

Maar zoals ik al zei, ik weet nagenoeg niks van elektra.


Op AC gaat het niet werken inderdaad, je zal dan een gelijkrichter en een spanningsregelaar op moeten bouwen.
Een gloeilamp zou dan toch de simpelste oplossing zijn
 
Hoi Harry,

Kan me voorstellen dat zo'n tekening niet veel zegt als je er geen verstand hebt.
Maar het is niet zo heel moeilijk hoor.
Als het mijn motor was, dan zou ik direct na de dynamo een gelijkrichter zetten.
Dan wordt de output van de dynamo (AC) de gelijkrichter in. En uit de gelijk richter komt dan DC (12V) (kan oplopen tot 14v als je heel veel gas geeft).
http://www.cordaad.com/img/overige_producten/PA230017.jpg
dit is een voorbeeld van een gelijkrichter... de 2 gele draden = AC in de gekleurde + en - DC 12v out.
De zwarte draad kan tegen je frame (dan is je hele frame de NUL) en dan moet de rode naar alle lampjes (via de schakelaar)...

Kortom als je de draad die nu direct vanaf de dynamo naar je schakelaar (maar ook rem licht via de remlichtschakelaar) onder breekt en de gelijkrichter er tussen zet, dan ben je er waarschijnlijk al...

(nu weet ik niet wat voorn dynamo je hebt (daar kunnen div draden uit komen.. Als het echt heel veer van je bed is, dan is hulp (op locatie) aanwezig wel handig. Probleem met electra is dat het maar 1 keer fout gaat ... als er draden weg branden is de motor (financieel) total loss :-(

toevallig in de buurt van Utrecht (dan kan ik wel helpen!)
 
Hoi Harry,

Kan me voorstellen dat zo'n tekening niet veel zegt als je er geen verstand hebt.
Maar het is niet zo heel moeilijk hoor.
Als het mijn motor was, dan zou ik direct na de dynamo een gelijkrichter zetten.
Dan wordt de output van de dynamo (AC) de gelijkrichter in. En uit de gelijk richter komt dan DC (12V) (kan oplopen tot 14v als je heel veel gas geeft).
http://www.cordaad.com/img/overige_producten/PA230017.jpg
dit is een voorbeeld van een gelijkrichter... de 2 gele draden = AC in de gekleurde + en - DC 12v out.
De zwarte draad kan tegen je frame (dan is je hele frame de NUL) en dan moet de rode naar alle lampjes (via de schakelaar)...

Kortom als je de draad die nu direct vanaf de dynamo naar je schakelaar (maar ook rem licht via de remlichtschakelaar) onder breekt en de gelijkrichter er tussen zet, dan ben je er waarschijnlijk al...

(nu weet ik niet wat voorn dynamo je hebt (daar kunnen div draden uit komen.. Als het echt heel veer van je bed is, dan is hulp (op locatie) aanwezig wel handig. Probleem met electra is dat het maar 1 keer fout gaat ... als er draden weg branden is de motor (financieel) total loss :-(

toevallig in de buurt van Utrecht (dan kan ik wel helpen!)
Bij de wisselspanning hebben ze de nul al aan het frame liggen, als je de min van de gelijkrichter ook aan het frame maakt heb je kortsluiting.
Als je geen accu gebruikt moet je en condensator gebruiken om de spanning af te vlakken.
Zonder spanningsregelaar zal de spanning wisselen tussen zo'n 3-20 volt.
Ga je 12 volt gelijkrichten dan wordt de spanning 1.41 keer zo hoog min het verlies van de diodes in de gelijkrichter kom je dan op zo'n 16 volt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan