Akrapovic Hexagonal ombouwen zodat er een db killer in kan

Daanzzzzz

Die hard MF'er
9 jan 2013
932
4
Ik heb een Akrapovic Hexagonal op de kop getikt. Het gaat om deze:

https://d2wb124y84b8aj.cloudfront.net/akrapovicbppmultimedia/b9b2a177dda541f29814ad4869c1aabe.pdf

Nou zag ik pas toen ik hem al thuis had dat hier geen dbkiller in kan. Mijn motor heeft vanuit de fabriek een katalysator waardoor geen dbkiller nodig is. Nou wil ik de katalysator gaan vervangen door rechte uitlaatbochten. Ik verwacht alleen dat het geluid te hard gaat zijn volgens de polizei dus ik wil een dbkiller kunnen gebruiken.

Volgens mij moet ik de popnagels uitboren, endcap verwijderen, draad tappen, gat boven in endcap en de boel weer dicht maken. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en me kan vertellen of het een beetje te doen is en of ik nog wat vergeet?

Daarnaast; weet iemand welke Akrapovic dbkiller ik nodig heb voor deze uitlaat? Ik heb al contact gehad met Bolski maar die weten het niet exact omdat er tientallen verschillenden zouden zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb via MF een 2e hands Akrapovic Hexagonal voor weinig op de kop getikt. Het gaat om deze:

https://d2wb124y84b8aj.cloudfront.net/akrapovicbppmultimedia/b9b2a177dda541f29814ad4869c1aabe.pdf

Nou zag ik pas toen ik hem al thuis had dat hier geen dbkiller in kan. Mijn motor heeft vanuit de fabriek een katalysator waardoor geen dbkiller nodig is. Nou wil ik de katalysator gaan vervangen door rechte uitlaatbochten. Ik verwacht alleen dat het geluid te hard gaat zijn volgens de polizei dus ik wil een dbkiller kunnen gebruiken.

Volgens mij moet ik de popnagels uitboren, endcap verwijderen, draad tappen, gat boven in endcap en de boel weer dicht maken. Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en me kan vertellen of het een beetje te doen is en of ik nog wat vergeet?

Daarnaast; weet iemand welke Akrapovic dbkiller ik nodig heb voor deze uitlaat? Ik heb al contact gehad met Bolski maar die weten het niet exact omdat er tientallen verschillenden zouden zijn.
Een demper waar geen db-killer voor is, ja, dan kan ik ook niet zeggen welke db-killer er in moet. Ik heb er zeker 30 liggen maar er zijn er veel meer.
;)
Doe eens een foto van de achterkant van je S-H6SO12-HZC (carbon) of S-H6SO12-HZT (titanium)?
 
Laatst bewerkt:
45407_588ca670dc7dc23824511c6d49e614eb.jpeg



zo ongeveer..
 
Zit er geen gaatje voor de db-killer in de eindkap? En op de plaats waar de db-killer vastgezet moet worden zit ook geen gaatje?
Het zou het mooiste zijn als je die gaten kan maken zonder dat de eindkap er af moet.
 
In de eindkap en in het metalen stuk zitten geen gaten :-(

Waarschijnlijk kan ik er wel in 1 keer doorheen boren vanaf de buitenkant met een klein boortje. Dan de kap groter opboren, en op de goede maat draad tappen in het metalen stuk. Dan heb ik nog steeds de juiste db killer nodig.

Wel nog even props voor Bolski; ik vroeg om eerste instantie om een db killer en ze kwamen er zelf mee dat deze uitlaat dat standaard niet heeft en vroegen mij in eerste instantie om foto's en later om maten. Jaap (geloof ik?!) gaf al aan dat er veel verschillende killers zijn voor de Akra Hexagonal dus zonder maten wist hij het ook niet.

Ik geloof wel dat Bolski mij prima kan vertellen welke er uiteindelijk in moet zodra ik maten heb, maar het leek me een goed plan om hier eerst eens even te peilen voordat ik verder ga met het bestellen van een db killer :-)

full

full
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft geen draad te tappen, alleen een gaatje is genoeg, de draad zit in de dbkiller, schroefje zit er bij. Ik kan evt ook het rubberen dopje meeleveren, dat in het gaatje in je eindkap komt. Als je dat dopje dan even opmeet, weet je meteen de diameter van het gat in je eindkap. De exacte plaats van dat gat wordt bepaald door de plaats van het gaatje van de db-killer.

Bij een demper aan de rechterkant wil je overigens uiteraard het gaatje aan de kant van je wiel hebben, maar ik heb deze db-killers met linker en rechter gaatjes.

Dan gaat het alleen nog om de lengte van de db-killer, de knik, en de diameter van het pijpje.
 
Bedankt mannen! Als ik het zo lees moet het allemaal wel mee vallen dan en hoeft de demper niet eens open. Kwestie van een gaatje boren onder de juiste plek en hoek waar alleen het draad van de schroef door past en het gat in de endcap iets opboren zodat de rubberen dop er in blijft zitten.

@Bolski: Ik ga vanavond meten en de boel naar Jaap sturen (of spreek ik hier ook met Jaap? :+). Moet je naast de diameter van het pijpje en de hoek van de knik de lengte weten tot aan waar de knik begint? of hoe meet ik de knik precies?
 
De knik is niet zo moeilijk. Die vergelijk ik wel met de foto van de zijkant. Maar is je uitlaat van binnen ruim genoeg om de db-killer naar binnen te duwen en dan nog wat naar beneden? Ik vermoed van wel.
 
De knik is niet zo moeilijk. Die vergelijk ik wel met de foto van de zijkant. Maar is je uitlaat van binnen ruim genoeg om de db-killer naar binnen te duwen en dan nog wat naar beneden? Ik vermoed van wel.

Nou vermoed ik bij een leverancier van o.a. Akra's, dat hij mbv de foto's en de duidelijke nummers en de link naar de PDF file, wel zou weten of de uitlaat van binnen ruim genoeg is om zo'n killer te kunnen herbergen. Je kent je handel toch, of ..... :X
 
Nou vermoed ik bij een leverancier van o.a. Akra's, dat hij mbv de foto's en de duidelijke nummers en de link naar de PDF file, wel zou weten of de uitlaat van binnen ruim genoeg is om zo'n killer te kunnen herbergen. Je kent je handel toch, of ..... :X

Denk je dat bolski 527481 db killers heeft liggen? Akra geeft geen maten vrij van die dingen, dus ik begrijp je reactie niet helemaal.
 
Wat je ook kan doen is even langs Pajic rijden als je er dichtbij in de buurt woont, hij maakt zo een DB-killer passend voor je in 10 minuten. Bolski is perfect voor aftermarket uitlaten en onderdelen maar voor maatwerk is Pajic echt koning! :)
 
Ik heb ook zo'n demper , heb ik gewoon een db killer in gedaan ,

Hoe bedoel je? Zonder schroef?

Wat je ook kan doen is even langs Pajic rijden als je er dichtbij in de buurt woont, hij maakt zo een DB-killer passend voor je in 10 minuten. Bolski is perfect voor aftermarket uitlaten en onderdelen maar voor maatwerk is Pajic echt koning! :)

Uurtje rijden. Is ook nog en optie :+ Prijs is alleen gelijk aan een originele Akra demper als ik de prijzen mag geloven. Ik *denk* dat een originele mooier zal passen.
 
Uurtje rijden. Is ook nog en optie :+ Prijs is alleen gelijk aan een originele Akra demper als ik de prijzen mag geloven. Ik *denk* dat een originele mooier zal passen.

Ik bedoelde dat ze voor die tweedehands uitlaat die je hier hebt gekocht een op maat gemaakte DB-killer kunnen fabriceren of modificeren terwijl je wacht. Zij hebben enorm veel DB-killers op voorraad en het op maat maken van een DB-killer is vanaf 50 euro ofzo.

Toen ik mijn Hexagonal Akra bij hun op maat liet maken voor mijn fiets heeft Pajic mij ook nog de mogelijkheid gegeven om tussen DB-killers te kiezen, hier waren de diameters ervan anders en heb uiteindelijk uiteraard voor de grootste gekozen :Y .

Deze rechtsboven maakt hij niet in 10 minuten ;)
[afbeelding]

Klopt, maar van dat type heeft hij er al een doos vol van liggen (net als jij) en die kan hij zo ter plekke passend maken :P allemaal terwijl je toekijkt met een bak koffie in je hand :Y .
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat bolski 527481 db killers heeft liggen?
150 stuks denk ik, van alle merken samen, dan houdt het wel op.
Maar als ik uit ga van de 30 bekendste uitlaatmerken, zijn er zo'n beetje 20.000 verschillende dempersets, en ik weet idd niet van allemaal hoeveel ruimte er aan de binnenkant zit, en TS kan er zó even in kijken.
 
Het heeft even mogen duren maar ik heb de DB-killer besteld (bij Bolski).

Ik ben er achter gekomen doordat ik de zelfde Akrapovic Hexagonal bekeken heb maar dan voor de Honda CB1000R. Deze heeft dezelfde type nummers voor eindkap en sluitring (of hoe het ding heet waar de popnagels in gaan) dus de buitendiameters zijn hetzelfde. De lengte is wel anders, maar volgens mij is komt de DB-killer nog niet tot de helft. Ondanks dat ik de binnendiameter hiermee niet kon controleren had ik genoeg vertrouwen en heb ik de Akrapovic V-TUV002 besteld, als het goed is met een schroef (en nu bedenk ik me dat ik het rubberen dopje vergeten ben).

Als 'ie past is het een kwestie van de gaten op de juiste plek boren zoals hierboven al staat en dan moet 't lukken. Ik laat nog wel even weten of het gelukt is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan