'andersom' relais laadlampje.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.112
8.242
Assen
Zeg mensen,
Het relais voor het laadlampje werkt 'andersom'
Weet iemand hoe dit heet/of er een speciale benaming voor is?
Ik vraag me af of ze 't op DX ook hebben.
 
Yup, en 'normale' relais-dingen maken contact als je ze bekrachtigd.
..zo niet het relais voor het laadlampje, die maakt juist contact als deze niet (met voldoende laadspanning) bekrachtigd wordt.. ;)

Wellicht heeft dit type een speciale naam?
Ik ben niet zo thuis in electronica.. net nog op m'n flikker gehad in het computer-topic.. :$
 
Yup, en 'normale' relais-dingen maken contact als je ze bekrachtigd.
..zo niet het relais voor het laadlampje, die maakt juist contact als deze niet (met voldoende laadspanning) bekrachtigd wordt.. ;)

Wellicht heeft dit type een speciale naam?
Ik ben niet zo thuis in electronica.. net nog op m'n flikker gehad in het computer-topic.. :$

Ja, dat is dus een breekcontact.
 
Laatst bewerkt:
Oeh, ik voel 'm aankomen, maar kun je dat- voor andere lezers O-) - uitleggen?

Hij schakelt tussen 87a en 87.
Niet bekrachtigt: 30-87a
Bekrachtigt: 30-87

Als je jouw lampje op 87a aansluit gaat hij uit zodra het relais bekrachtigt wordt.
Dit is zomaar een willekeurig voorbeeld overigens, je hoeft lang zo'n zwaar relais niet te hebben voor 1 lampje.
 
Cool, ik dacht/nam altijd aan dat er geen verscil was tussen 87 en 87a.. ik denk gewoon extra contact?
maar zou't dsan ook met een 'gewoon' 4 pts relais kunnen?
 
Cool, ik dacht/nam altijd aan dat er geen verscil was tussen 87 en 87a.. ik denk gewoon extra contact?
maar zou't dsan ook met een 'gewoon' 4 pts relais kunnen?

Nee, maar je zou het relais van jouw foto wel kunnen gebruiken. Ziet er uit als een BMW relais. 4 is ingeschakeld met onbekrachtigt relais en 5 is ingeschakeld met bekrachtigt relais.
 
je moet volgens mij toch een 5 punts relais hebben, en een spanningbewaking daarin
Je relais moet in de ruststand het lampje van je dynamo van spanning voorzien, dus lampje op dash aan...
dan moet er een signaaldraad komen van de dynamo, die het relais bekrachtigt en dan gaat je lampje uit....
dan zie je dat je dynamo vermogen levert, maar dat kan tussen 6 en X volt zijn , afhankelijk van je dynamo....
Dus is alleen weten of je dynamo vermogen levert voldoende dan kan dit, wil je ook weten of die binnen je laadmarge blijft , zul je iets meer dan alleen een relais moeten plaatsen...
En besef wel op het moment dat je de motor op contact zet, je dus moet voorkomen dat de draad die naar je relais gaat geen spanning krijgt van het accu systeem, dus je moet eeen blokkade ( sperdiode) hebben om te zorgen dat hij niet via een andere weg toch spanning krijgt....

kunt net wakker, hoop dat het nog te begrijpen is
 
Dit is het schema zoals ik het in deze motor heb ingebouwd..Het laadlampje heeft naar behoren gewerkt totdat het relais stuk ging.

Ik heb intussen alle mogelijke schakelingen met het bmw relais getest- ik hoor hem wel schakelen- dus dacht dat ik ergens een vergissing maak, maar ook schakelen terwijl je weet dat het niet goed is- met doosje zekeringen erbij- hielp niet.

Misschien later eens proberen met een vers relais..

 
Dit is het schema zoals ik het in deze motor heb ingebouwd..Het laadlampje heeft naar behoren gewerkt totdat het relais stuk ging.

Ik heb intussen alle mogelijke schakelingen met het bmw relais getest- ik hoor hem wel schakelen- dus dacht dat ik ergens een vergissing maak, maar ook schakelen terwijl je weet dat het niet goed is- met doosje zekeringen erbij- hielp niet.

Misschien later eens proberen met een vers relais..

[~[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/Jawa-638stroom_zpsfer1awzx.gif"]afbeelding~][/URL]

Relay connecting/disconnecting 12V 30A - JawaShop.com

Googlevertaling erbij

CHARGING RELAY TEST
Charging relay has four terminals numbered 0, 87a, 86 and 30 or 51.
With the ignition on, you should have battery voltage at the 30/51 terminal, 0 is earth, 87a goes to the bulb. These are fine or the bulb wouldn't come on.
Terminal 86 should receive a feed from the alternator/rectifier when it is charging which makes the light go out. If you bridge between 30/51 and 86 with a bit of wire when the ignition is on, the charging light should go out. If it doesn't, the relay is defective.
If it does go out, you need to start checking the other parts of the charging system.

LADEN RELAISTEST
Opladen relais heeft vier terminals genummerd 0 , 87a , 86 en 30 of 51 .
Met het contact , moet u de batterij spanning op de 30/51 terminal , 0 is de aarde , 87a gaat naar de lamp. Deze zijn prima of de lamp niet branden.
Terminal 86 moet een feed ontvangt van de dynamo / gelijkrichter tijdens het opladen , waardoor het licht te gaan . Als u overbruggen tussen 30/51 en 86 met een beetje draad wanneer het contact is ingeschakeld, moet het opladen licht uitgaan . Als dit niet gebeurt , het relais is defect.
Als het niet te gaan , moet je om te beginnen met het controleren van de andere delen van het laadsysteem .
 
Heb je el het goede relais ??
Zijn er namelijk twee die op elkaar lijken .
De eerste is een dubbel uitgaand relais en heeft net als een wisselrelais (die jij nodig hebt dus) de zelfde nummers bij de aansluit pennen .
Test met een multimeter of de pennen 87 en 87a op het relais met elkaar verbonden zijn of niet .
Geen verbinding dan is het goede relais en zit je fout ergens anders
Kan je gelijk ook meten of bij het aantrekken de nummers 30 en 87a met elkaar verbonden zijn als je toch aan het meten bent
 
Terug
Bovenaan Onderaan