'andersom' relais laadlampje.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.230
Assen
Zeg mensen,
Het relais voor het laadlampje werkt 'andersom'
Weet iemand hoe dit heet/of er een speciale benaming voor is?
Ik vraag me af of ze 't op DX ook hebben.
 
Ehm, ik heb de link gelezen, maar bij de jawa wordt het laadlampje door een apart relais bedient, zie de rest van dit topic.
Ik denk niet dat meteen op de D+ zetten zou werken, anders hadden ze dat wel gedaan?
- ik kan het wel proberen natuurlijk.. :9
 
Laatst bewerkt:
kijk nog eens in dit topic, Stom vraagje over een diode..
het originele PAL relais is geen standaard relais maar een speciaal relais met een aangepaste spoelspanning,

KIJK! Dat wist ik niet.... :$

Hmm, ik ga toch - om uit te sluiten- of er geen kabelbreuk is van dynamo naar diodebrug, en de diodedinges zelf eens doormeten. Misschien is er een soort spanningsval dat gecompenseerd wordt door de regelaar...
 
Ehm, ik had even een brainwave...
het 'originele' relais is dus een aangepast ding..
Ik heb 2 jawa's..
Electrisch zijn beide gelijk..

Laa'k eerst eens het relais uitwisselen? :Y
Zonder dammende schapen kun je immers geen put dempen..
 
De de plus is plus want zit op de regelaar en contact, dus lampje brand dan altijd (net als nu, ik snappem! _O- )

Iemand postte hier eerder dat het kan dat nr 30 en 86 omgedraaid zijn op een ander relais, maar dit maakte ook niet uit..Dan brand het lampje helemaal niet, maar hoor het relais wel 'tik' doen dus er gebeurd wel 'wat'... *O*

Nou ja, hier een plaatje van het nieuwe-china-relais..
\[[url="http://i934.photobucket.com/albums/ad188/samrap392/PTDC0002_zps8fw04fpm.jpg"]afbeelding][/URL

Samenvattend, ook even voor mezelf herhalen..
Met contact aan gaat accuspanning via contactschakelaar naar nr 30, door de schakelaar en naar 78a waar het laadlampje op zit.
als de motor loopt gaat er spanning van nr 86 van de dynamo(gemeten en deze komt ook bij het relais) op nr 86 van het relais.
Een massadraad zit dan op nr 85 (massa nagemeten)

En toch werrukt 't nieh.. -O-

Dus heb ik dit gedaan;

If you bridge between 30/51 and 86 with a bit of wire when the ignition is on, the charging light should go out. If it doesn't, the relay is defective.

En dan gaat het lampje wel uit en je hoort 'm klikken.. maar wat zit er dan fout?
Hmmm
dus met draaiende motor heb je spanning gemeten op 86 maar het relais schakelt niet. als je dan spanning van 30 naar 86 breng dan schakelt het relais wel ?
vraag: hoeveel is het spanningsverschil tussen 30 en 86 dan?
 
Laatst bewerkt:
Wel, ik kan verslag uitbrengen..
eerst het relais van de andere jawa geprobeerd.. ik had goede hoop omdat het en 'speciaal' relais zou zijn, maar.. :N

Toen heb ik de bedrading tussen dynamo en diodeblok doorgemeten (was nix mis) en toen het diodeblok er uit gepakt om door te meten.. maar dat was niet meer nodig.. er rammelden 2 diode'knoopjes' vrolijk rond..

Vreemd, wat zou de oorzaak zijn? Echt erg trillen doet hij niet, en ik had het ding in het zijkastje gekit (trillingsdempend).
Nou ja, als die dingen iedere 25 jaar stuk gaan.. :?

Ik had er nog 1 op de plank liggen gelukkig..
Die er op gezet en het lampje ging braaf uit.. *O*
Maar oeh! we maken het spannend! *O* *O* Waar is dat china relais? :9

Deze aangesloten en.. doet het ook!! *O* *O*
Wat ik niet weet, of dit een speciaal jawa-ding is, of dat dit soort onderdelen universeel te verkrijgen zijn?
1 reserve zou wel lekker zijn.
Op de behuizing staan de aansluitingen aangegeven met x, y, en z en een B+
 
..En dan bedenk ik me dus, het eerste relais wat ik heb weggemikt 'omdat hij het niet deed' was dus waarschijnlijk helemaal niet stuk..
Goed, Door alle posts hierboven heb ik weer veel bijgeleerd. :Y

Ik wil iedereen bedanken die hier mee heeft gedaan met meedenken in 'sammie en het raadselachtige relais'!
 
Terug
Bovenaan Onderaan