Genuine / premium brembo remblokken

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vers setje remblokken voor mijn brembo calipers, via de brembo modellenzoeker kwam ik uit op een selectie welke past op mijn motor.

Nu kan ik kiezen tussen race (nope), sinter (nope), 'premium' carbon ceramic of 'genuine' carbon ceramic. Prijsverschil is 2/3€ per set tussen de laatste 2 en ik kon als enige verschil vinden dat de frictiecoëfficient van de genuine begint bij 0,5 en van de premium op 0,4. In webshops wordt de genuine ook wel als OEM aangeboden.

Zit het verschil alleen in de frictiecoefficient of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Linkje: YAMAHA | SZR | 660 | 1997 | Pads | Motorcycle Brakes Configurator
 
Bedankt voor de reacties heren. Het betreft hier inderdaad een straatfiets.

Ik ben verbaasd dat er hier sinter wordt aangeraden. Uit eigen google werk kwam naar voren dat carbon/keramisch (zgn. organic) beter was voor dagelijks rijden omdat dit minder hard slijt en geen corrosief stof achterlaat. De website van brembo leek dit te bevestigen door 'recommended' naast de organische blokken te zetten, deze zijn ook nog eens het goedkoopst bij de webshops (waaruit ik dus afleidde dat sinter meer voor race/circuit was).

Ik kan het mis hebben natuurlijk, toch maar gewoon voor sinter gaan?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties heren. Het betreft hier inderdaad een straatfiets.

Ik ben verbaasd dat er hier sinter wordt aangeraden. Uit eigen google werk kwam naar voren dat carbon/keramisch (zgn. organic) beter was voor dagelijks rijden omdat dit minder hard slijt en geen corrosief stof achterlaat. De website van brembo leek dit te bevestigen door 'recommended' naast de organische blokken te zetten, deze zijn ook nog eens het goedkoopst bij de webshops (waaruit ik dus afleidde dat sinter meer voor race/circuit was).

Ik kan het mis hebben natuurlijk, toch maar gewoon voor sinter gaan?

Alvast bedankt!
Carbon/ceramisch is niet hetzelfde als organisch.
 
Idd. Organische blokken zijn normale standaard blokken die je ook bijv. terug vind op een GS500.
Sinter blokken remt wat beter, maken wel wat meer lawaai en de schijf slijt er doorgaans iets sneller van.. deze blokken vind je op de sportfietsen en voor af en toe circuit gebruik gaat dat uitstekend.. carbon blokken met ceramische schijven is meer Lamborghini / Ferrari werk ;)
 
Bedankt voor de reacties heren. Het betreft hier inderdaad een straatfiets.

Ik ben verbaasd dat er hier sinter wordt aangeraden. Uit eigen google werk kwam naar voren dat carbon/keramisch (zgn. organic) beter was voor dagelijks rijden omdat dit minder hard slijt en geen corrosief stof achterlaat. De website van brembo leek dit te bevestigen door 'recommended' naast de organische blokken te zetten, deze zijn ook nog eens het goedkoopst bij de webshops (waaruit ik dus afleidde dat sinter meer voor race/circuit was).

Ik kan het mis hebben natuurlijk, toch maar gewoon voor sinter gaan?

Alvast bedankt!

Er ligt hier enige verwarring in de termen die Brembo gebruikt, dat is me al eens eerder opgevallen inderdaad. Ze spreken bij organische blokken ook over iets van carbon, maar dit is NIET te vergelijken met carbon raceblokken. Die laatste slijten juist als een gek en laten enorm veel stof achter.

Voor een straatfiets is sinter bijna zonder uitzondering gewoon de beste keuze.
 
Het oogt wel heul gaaf..
Lorenzo's R1;
Factory-Yamaha-2012-15.jpg


Factory-Yamaha-2012-10.jpg



En hoezo worden auto remmen veel heter dan van de motorfiets?
Gok dat je hier je vinger toch niet tegenaan wil leggen...

Rossi;
Glowing-Brakes-Valentino-Rossi-MotoGP-Yamaha-SuperStoked.jpg
 
Dat heet natuurkunde, dat een Rossi zijn remmen gloeiend rijdt betekend niet dat iedere brommerrijder dat kan. Auto's hebben meer massa te vertragen en dat kost meer energie. Meer energie verbranden is meer warmte ontwikkelen.

Verder zou ik zelf voor een normale straatfiets organische blokken gebruiken maar ja dat is persoonlijk. Gesinterd remt harder dat klopt maar vreet ook je schijven op. eerlijk gezegd heb ik over de remmen van mijn bmw's maar zelden klachten gehad, ook met organische blokjes.

Benno
 
Daar zijn de remmen van een auto dan ook op berekend. Ze ontwikkelen meer warmte maar hebben ook een veel grotere massa en betere warmteafvoer. Ze worden dus niet perse warmer. Ook bij auto's zie je het eigenlijk alleen maar in de racerij dat ze de schijven roodgloeiend rijden.

Trouwens als remblokken minder hard slijten dan wil dat automatisch zeggen dat de schijven sneller slijten. Het zit ergens eh...
 
Daar zijn de remmen van een auto dan ook op berekend. Ze ontwikkelen meer warmte maar hebben ook een veel grotere massa en betere warmteafvoer. Ze worden dus niet perse warmer. Ook bij auto's zie je het eigenlijk alleen maar in de racerij dat ze de schijven roodgloeiend rijden.

Trouwens als remblokken minder hard slijten dan wil dat automatisch zeggen dat de schijven sneller slijten. Het zit ergens eh...

De mijne was op straat toch ook een keer roodgloeiend bij de auto (klauw zat n beetje vast :X)
 
Bedankt voor de reacties heren. Het betreft hier inderdaad een straatfiets.

Ik ben verbaasd dat er hier sinter wordt aangeraden. Uit eigen google werk kwam naar voren dat carbon/keramisch (zgn. organic) beter was voor dagelijks rijden omdat dit minder hard slijt en geen corrosief stof achterlaat. De website van brembo leek dit te bevestigen door 'recommended' naast de organische blokken te zetten, deze zijn ook nog eens het goedkoopst bij de webshops (waaruit ik dus afleidde dat sinter meer voor race/circuit was).

Ik kan het mis hebben natuurlijk, toch maar gewoon voor sinter gaan?

Alvast bedankt!

Gesinterde blokken remmen erg goed, lekker bijterig maar toch goed doseerbaar.
 
Gesinterde blokken remmen erg goed, lekker bijterig maar toch goed doseerbaar.

Dit :^

Daarnaast, sinter remt altijd uitstekend, tenzij je echt een paar keer van 200 naar 50 remt, dan krijg je ook sinterblokken aan het faden (en pas daar bewijzen carbonblokken hun meerwaarde, maar dus met een keerzijde).

Datzelfde kan ik niet zeggen van organische blokken. Die houden er toch echt bij een beetje dijkraggen met wat forse remacties al mee op.

En dat je schijven dan een motorlevenlang meegaan in plaats van maar 80.000-150.000km.
Dat is mijns inziens moeilijk doen over een niet relevant iets. Voordat je met sinterblokken je schijven op hebt geremd zijn ze bij bijna iedereen toch wel krom en toe aan vervanging.
 
Dit :^

Daarnaast, sinter remt altijd uitstekend, tenzij je echt een paar keer van 200 naar 50 remt, dan krijg je ook sinterblokken aan het faden (en pas daar bewijzen carbonblokken hun meerwaarde, maar dus met een keerzijde).

Datzelfde kan ik niet zeggen van organische blokken. Die houden er toch echt bij een beetje dijkraggen met wat forse remacties al mee op.

En dat je schijven dan een motorlevenlang meegaan in plaats van maar 80.000-150.000km.
Dat is mijns inziens moeilijk doen over een niet relevant iets. Voordat je met sinterblokken je schijven op hebt geremd zijn ze bij bijna iedereen toch wel krom en toe aan vervanging.

Van die extra slijtage aan mn schijven merk ik bar weinig.
Mijn schijven zijn eigenlijk aan vervanging toe, ze zijn gegroeft, dus ik hou ze goed in de gaten, maar ik kan niets opvallends vinden.
 
Er ligt hier enige verwarring in de termen die Brembo gebruikt, dat is me al eens eerder opgevallen inderdaad. Ze spreken bij organische blokken ook over iets van carbon, maar dit is NIET te vergelijken met carbon raceblokken.
:^ De carbon-ceramic waar TS het over heeft is de organische compound van Brembo. SA zijn gesinterde remblokken voor de voorzijde, de genuine carbon is de remblok die af fabriek op de motor zit. In dit geval heeft die oem blok dus een organische compound. Zeker een SRZ die in Italië is geassembleerd gezien ook de Brembo remmerij?

Alle drie de SA, 07 en 35 zullen het in de praktijk prima doen. Welke het beste bevallen hangt af van de voorkeuren van TS, dat is een persoonlijk iets.
 
Autoremmen worden ook veel heter dan motorfietsremmen.
Deze opmerking baseer ik op een test in "Motorrad" van een aantal jaar geleden.
Hierbij werd de Stelvio aan de Italiaanse kant afgereden met een normale auto en een normale motorfiets. Onderaan de pas werd de temperatuur van diverse remdelen en de remvloeistof gemeten. In tegenstelling tot bij de auto bleef bij de motor alles in het normale bereik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan