Genuine / premium brembo remblokken

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een vers setje remblokken voor mijn brembo calipers, via de brembo modellenzoeker kwam ik uit op een selectie welke past op mijn motor.

Nu kan ik kiezen tussen race (nope), sinter (nope), 'premium' carbon ceramic of 'genuine' carbon ceramic. Prijsverschil is 2/3€ per set tussen de laatste 2 en ik kon als enige verschil vinden dat de frictiecoëfficient van de genuine begint bij 0,5 en van de premium op 0,4. In webshops wordt de genuine ook wel als OEM aangeboden.

Zit het verschil alleen in de frictiecoefficient of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Linkje: YAMAHA | SZR | 660 | 1997 | Pads | Motorcycle Brakes Configurator
 
Ikzelf rijd met de Brembo SA (zowel op straat als circuit) en ik vind ze prima remmen.

Afgelopen zomer werden ze wel "glazig" (of hoe je dat ook noemt) op het circuit, maar ik weet niet of het nu de remblokken waren of de remleidingen die het te warm kregen waardoor het remmen niet meer helemaal lekker ging (was die dag ook 30 graden dus wel erg warm).

Dit jaar weer proberen met inmiddels met stalen leidingen. Als het weer gebeurd ga ik carbon blokken voor het circuit gebruiken.

Voor op straat remmen deze blokken, op mijn motor, erg hard (en ook meteen)!
 
Laatst bewerkt:
Remblokken worden glazig omdat ze warmer worden dan ze aankunnen. Het bindmiddel gaat smelten en veroorzaakt een glazig laagje op de blokken zodat ze minder remmen. Voor op het circuit zijn het dan voor jou niet de juiste blokken.

Met stalen leidingen zal het alleen maar erger worden omdat je dan nog harder kunt remmen, met warmere blokken en nog meer smeltend bindmiddel tot gevolg.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat misschien mijn remleidingen aan het uitzetten waren waardoor ik remkracht verloor.

Ik ga het meemaken.

Als het weer gebeurd koop ik ook carbon blokken voor de circuitdagen.
 
Hier mijn persoonlijke testje van de remblokken voordat ik overstapte naar carbon blokken.
Gebruik bij een ZX-10R 188 pk voor op de openbare weg en een enkel circuitritje. :)

Klacht: vaag remgedrag.
Geconstateerd: verbrande remblokken.

ZX-10Rs028-1.jpg


ZX-10Rs029-1.jpg


Bovenstaand Lucas sinterblokken, Brembo organisch en Tokico sinterblokken.
Deze gingen allemaal de kliko in wegens te weinig gevoel i.c.m. de OEM remschijven.
Maar van deze drie was de Tokico wel de beste, de Brembo en Lucas kregen fading. :)

Lucas SV sinterblokken branden op bij circuitgebruik, kunnen niet boven de 400 graden werken, het type Lucas CRQ bevielen mij goed, ook op de openbare weg.


Performance pad
  • completely metallic sinter pad
  • good performance
  • can be used with nearly every disc
  • should only be used when the original pads are sintered
  • limited use in racing, as not heat resistant above 400 °C
Sinter Road Racing

  • completely metallic sinter pad
  • extremely high friction rate
  • amazingly effective low lever pressure required
  • suitable for highperformance usage
  • recommended by leading publications, preffered by leading racers
Hyper Carbon Racing
  • carbon-based racing pad
  • greater durability than SRQ
  • low lever pressure required, good friction rate
  • suitable for highperformance rides
Sinter Carbon Racing
  • no thermal alignment required, no particular break run-in requirements
  • high friction coefficient and constant pressure point
  • high material stability and low wear
  • good properties, including for endurance use
  • long service life without any material hardening
  • service portfolio from the world championship
 
Laatst bewerkt:
Hier mijn persoonlijke testje van de remblokken voordat ik overstapte naar carbon blokken.
Gebruik bij een ZX-10R 188 pk voor op de openbare weg en een enkel circuitritje. :)

Klacht: vaag remgedrag.
Geconstateerd: verbrande remblokken.

[afbeelding]

[afbeelding]

Bovenstaand Lucas sinterblokken, Brembo organisch en Tokico sinterblokken.
Deze gingen allemaal de kliko in wegens te weinig gevoel i.c.m. de OEM remschijven.
Maar van deze drie was de Tokico wel de beste, de Brembo en Lucas kregen fading. :)

Lucas SV sinterblokken branden op bij circuitgebruik, kunnen niet boven de 400 graden werken, het type CRQ beviel mij goed, ook op de openbare weg.
[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/ZX-10R/DSC_0114.jpg"]afbeelding~][/URL]
En dat allemaal met olie van de Action? :+
 
Deze opmerking baseer ik op een test in "Motorrad" van een aantal jaar geleden.
Hierbij werd de Stelvio aan de Italiaanse kant afgereden met een normale auto en een normale motorfiets. Onderaan de pas werd de temperatuur van diverse remdelen en de remvloeistof gemeten. In tegenstelling tot bij de auto bleef bij de motor alles in het normale bereik.


De Stelvio met een normale auto , sportief proberen te doen staat garant
voor "oh shit!" moment ergens in de afdaling :+
 
1 set is voor één remschijf. Heb je dubbele schijf voor dan heb je twee sets nodig.

Het heet set omdat er aan elke kant van de remschijf een blokje zit, in een "set" zitten beide remblokken voor één remklauw.


Toevoeging: er zijn remklauwen waarbij aan elke kant van de remschijf twee remblokjes zitten. Het zou best kunnen dat de Brembo's van de 2011 Speed3 daar een van is. In dat geval zitten er vier remblokken in een set, heb je nog steeds twee sets nodig voor beide remklauwen.
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook naar de hele code kijken. Sets met vier blokjes zijn nu eenmaal een stuk duurder dan sets met twee blokken.

Het model blok (BB33) heeft invloed op de prijs
De compound (SA) heeft invloed op de prijs.

Tussen een goedkoper model met goedkopere compound en een duur model met dure compound zit niet één maar drie werelden van verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan