Koppeling afstellen '98 Suzuki gsxr 600

ikdirk1

Rookie
19 jul 2009
14
0
Help!

Vandaag bezig geweest om de koppeling "even" af te stellen.
De koppelingafstelling was, voor mijn poging tot het beter afstellen, ongeveer goed; koppeling werd volledig ontkoppeld alleen het aangrijpmoment was naar mijn mening niet optimaal. Het aangrijpmoment zat in de laatste paar cm van de hendel (excuses voor de slechte beschrijving).

Ik heb de koppeling volgens het wpl handboek af proberen te stellen:
1. Stelschroef bij de hendel helemaal terugdraaien.
2. Borgmoer van de stelbout (koper/messing kleurige bout die horizontaal het blok in loopt) los draaien.
3.Stelbout 2 slagen losdraaien en weer aandraaien tot je weerstand voelt en dan 1/4 slag terug draaien en borgmoer vastzetten.
4. Kabel weer op spanning zetten middels de onderste stelschroef en dan de stelschroef bij de hendel. (Beide moeten een aardig eind uit worden gedraaid om de kabel op spanning te zetten)

Na het volgen en meermaals herhalen van de bovenstaande procedure krijg ik de motor niet lekker meer in de 1e versnelling; tandenpoetsend, met een ferme tik of helemaal niet...

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Ben van plan om morgen de hele dag te gaan toeren mits ik het op kan lossen (meeste motorzaken zijn morgen dicht of pas om 13u open -O- )

Zie jullie wijze adviezen graag tegemoet!!
 
Dank voor je reactie, maar ik denk dat het niet "normaal" is zoals hij nu schakelt, zeker omdat het voor het afstellen ook niet was.
Als de vbak nu in de 1e versnelling wordt gezet met een harde tik maakt de motor ook een voorwaartse beweging/schok.
 
dan komt de koppeling niet goed vrij.
wanneer je de speling bij het hendel op het stuur zo klein mogelijk hebt afgesteld en de koppeling komt nog niet goed vrij, dan moet de boel uit elkaar.
of je probeert een ander olie merk.
 
Haal eerst de kabel er eens tussen uit en stel alles terug naar "0" aan de bak. Vervolgens monteer je de kabel en stel je 'm aan de bak zó dat de koppelingshevel nog nét niet ingetrokken wordt (zo strak mogelijk zónder de koppelingshevel in/aan te trekken).

Fijn afstelling (en speling op de kabel) stel je vervolgens in met de koppelingshendel op je stuur.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier destijds met het vervangen van mijn kabel ook even over zitten denken.
Een verstelling aan de bakkant heb ik niet, op het stuur wel.

Ik heb het gewoon zo afgesteld dat:
- de kabel bij de hendel in rust ietsje vrije slag heeft
- bij inknijpen de koppeling goed vrijkomt
- ik de koppeling goed kon doseren en de bediening prettig vond

Niet volgens het boekje, want dan stond de kabel bij mij vrij slap. Het werkte overigens wel maar de koppeling greep dan wel heel vroeg aan. Reed niet lekker dus heb m ietsje versteld. Zolang de kabel in rust niet strak staat, en de koppeling bij bedienen goed vrijkomt, zal het wel goed komen.
 
Zojuist alles terug naar de 0 stand gezet, horizontale stelbout in het blok gesteld en daarna de kabel zoals bovenstaand (Wimmel_1) gesteld. Hetzelfde resultaat... vervolgens om te testen de kabel "zo strak mogelijk" gezet. Was bijna niet meer in te knijpen zo strak, nog steeds hetzelfde resultaat.

Heb zelf het vermoeden dat het aan de horizontale stelbout (wat is de juiste naam?) ligt. Denk dat de vrije speling te groot is waardoor hij niet volledig ontkoppelt. Volgens het wpl handboek moet je de stelbout aandraaien tot je weerstand voelt, dan 1/4 slag terug en borgmoer vastzetten. Wat mij niet helemaal duidelijk is is wat er met "weerstand" wordt bedoelt.
Bij de allerlichtste weerstand en dan een 1/4 slag terug klinkt mij als teveel vrije slag.
Morgenvroeg eens afstellen tegen de weerstand (zonder 1/4 slag terugdraaien) aan en dan de gehele kabel opnieuw op spanning brengen om te kijken of dat mijn dagje motorrijden redt.

Zit ik hiermee in de juiste richting?
 
Excuses, dat had ik inderdaad wel kunnen vermelden. Na de laatste poging zoals hierboven beschreven ben ik naar Spijkers motoren in Tilburg gereden ;p Koppeling is afgesteld zoals in mijn eerste bericht beschreven, het afstellen van de horizontale stelbout kwam echter heel precies. Daarnaast had ik de koppelingskabel veeel te strak afgesteld (dacht zelf dat de kabel versleten was, maar die is nog gewoon goed).

De koppeling is uiteindelijk gewoon gesteld zoals omschreven in het wpl handboek alleen door mijn onkunde is het misgegaan... maarja aldoende leert men.

Ps. Spijkers motoren is echt een aanrader, ben snel, goed en voor een eerlijke prijs geholpen. Gaat de soes voor de grote beurt ook heen (prijsindicatie grote beurt + kleppen stellen: € 350)
 
Nou hulde dat je gewoon verteld dat je zelf iets niet goed hebt gedaan, dat maakt geen reet uit, niks horen is echt niet leuk als men probeert te helpen. :)


het brengen naar een motorzaak is natuurlijk ook +1 , beter als dat je achterbuurjongen van 12 het zo weet op te lossen ;) :+

en een prijsopgaaf inc stellen is wel erg netjes, kan me voorstellen dat je niet weer hoeveel plaatjes je nodig kan hebben, zij waarschijnlijk een stuk beter :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan