'79 Honda XL500S moderniseren

Stefan666

MF veteraan
23 jan 2013
15.417
18.547
Zeeuws Vlaanderen
Het ziet er naar uit dat ik een oud gediende adopteer * yey * *O*

Nu heeft dat ding nog een trommelrem, en voor hij permanent werd geadopteerd
was het hier al een logeer kindje.
Sterker nog, op deze motor ooit leren rijden en was het de motivatie om m'n
rijbewijs nou maar echt eens te gaan halen.

En dus weet ik al dat de rem niet echt 2015 is.
Wel even schrikken, als je dubbele schijven gewend is.. en dan met zo'n
oude off roader voor je eerste bochtje wilt remmen..

- Weet iemand zo welk voorwiel ( met schijfrem ) ik kan plaatsen ?
( lees, wie weet welke voorvork past ? ) Bij voorkeur met zo min mogelijk
aanpassingen aan de motor/balhoofd zelf, wil het frame zo origineel mogelijk houden.

- 6V , opa heeft nog 6V ..
Is het te doen om zo'n oudje over te zetten op 12V of is het beter te leren leven
met de kaarsjes verlichting ?
( lichtopbrengst is gewoon totaal ruk )

( met deze lichtopbrengst, ook wel eens wat .. uhhh.. bizare en minder slimme avonturen beleefd :) )
Het moet echt verbeterd worden :+
 
Inmiddels word de XL gewoon gebruikt ( sorry ouwe, helemaal een rustig pensioen zit er niet in voor je )

Ben het volgende tegengekomen waar ik niet helemaal uitkom hoe het beste op te lossen.

In de voetsteunen zitten rubbers , en aangezien je wel eens op die voetsteunen staat , en de vorige eigenaar
dat nooit deed ( geen off road rijden, dus niet nodig )
Heb ik die rubbers kapot getrapt.. Tja, het zijn nog de originele.. wat verwacht je :)

Optie 1: Ergens nieuwe zien te scoren, duur.. lastig.. zie dat niet zo zitten.
Optie 2: Zelf maken, maar .. rubber op de draaibank.. ik zie het niet zitten ( en zou niet weten hoe dit netjes te doen )
Optie 3: De rubbers vervangen voor aluminium of teflon bussen ( kan ik wel draaien )

Wat is wijsheid ?
 
Probeer het eens bij offroad centrum Vaassen. Die heeft heel veel gebruikte onderdelen, wellicht ook wel voetsteunen voor jouw XL. Plaats eens een foto van je XL svp!
 
lCSUvY0.jpg


Handkappen en uitlaat-bescherm dingentje zijn er inmiddels af.
( zo kreeg ik hem van het originele baasje die hem naar eigen smaak heeft gemaakt )

Mhh, 2e hands .. kan ook nog natuurlijk :)
 
Vind dat ding helemaal geweldig, je bent net een machinist :)
Het rammelt, trilt , vertraagd maar matig op z'n best , en als je het verkeerd doet met starten doet het zeer.
En voor een "opa" gaat ie nog verdomd rap van z'n plaats ook.

Zal dan wel een masochist zijn, maar het is voor mij meer "motorrijden" als m'n V4 boterzachte VFR.
 
ik heb er 4 gehad.
geweldige motoren waren dat.

misschien toen ze nieuw waren.... de mijne was ook uit 79....gekocht in 2002....nooit starten, geen 1 lamp deed t...nokkenas brak 1 keer doormidden...altijd lekkage...overal, helicoils waren niet aan te slepen met dat kauwgomballenaluminium...


alleen mijn voorrem...die was goed ..voor een trommel _O-


maar eerlijk is eerlijk...van alle motoren die ik heb gehad....heb ik de meeste lol op de Xl gehad....


als ie t deed.
 
Effe kijken.. stroom probleempjes *check*
Aluminium uit de kliekjes bak van de blikjes fabriek *check*
Lekkages *check* ( ik hou het bij zweten ;p )
Voorrem.. ehhh... dan heb jij een andere als die van mij, dit is de eerste motor waar ik daadwerkelijk
de noodzaak en nut van een achterrem zie, en hem ook daadwerkelijk gebruik..

2 weken ziektewet wegens een totaal aan schroot geholpen scheenbeen ... *check*
( maar.. laten we wel zijn, een 500 aantrappen op slippers is toch al niet zo'n goed plan )
 
de lekkage bij het kleppendeksel kun je verhelpen door draadeinden in de kop te lijmen en een moertje te gebruiken om aan te draaien ipv een boutje.
is veel sterker.
ook helpt het om een extra ontluchting te maken in 1 van de kleine klepdekseltjes.
en aantrappen is niet echt een probleem van deze motoren mits goed afgesteld.
om te voorkomen dat de kickstarter terugslaat, moet je deze helemaal naar onder trappen.
dan kan de kickstarter niet terugslaan als de motor dat wel doet.
en geen gas geven helpt ook.
heb, naar aanleiding van een discussie over het starten, wel eens een xl500s die ik toen in bezit had, ooit wel eens met de hand aangeslingerd.
 
Deze start wonderbaarlijk goed moet ik zeggen.
Koude start, 3x met de decompressie er op "rondtrappen"..
Choke er op, en 9 van de 10 keer loopt ie met 1 trap.
Vapor lock heeft ie ook bijna geen last meer van na een hitteschildje geplaatst te hebben tussen
de kop en de carburateur .

Enige wat ie lekt/zweet is na het rijden kotst ie de inhoud van de vlotter bak er uit ( denk ik )
Onder het rijden, en bij geparkeerd staan ( kraan benzine open ) , lekt ie geen druppel.

Ik VERMOED dat dit toch wat door de warmte komt , bij kort ritje doet ie het niet, alleen als ie
goed is door en door warm is geworden.
 
Ik heb er ook 1 gehad, die had ook een slechte kop, nokkenas, draadeinden. Maar wel lol op gehad, alleen dat achterlijke grote voorwiel ......

Weet niet meer precies wanneer ik die foto genomen heb, maar die kinderen wonen al niet meer thuis.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er ook 1 gehad, die had ook een slechte kop, nokkenas, draadeinden. Maar wel lol op gehad, alleen dat achterlijke grote voorwiel ......

Weet niet meer precies wanneer ik die foto genomen heb, maar die kinderen wonen al niet meer thuis.
[afbeelding]
8 jaar is ook een mooie leeftijd om op kamers te gaan.

Maar slechte kop en slechte draad, met name in die kop is standaard. Smering naar de kop gaat door een buisje dat letterlijk kapot gezaagd wordt als de distributieketting te lang wordt.

Volgens mij heeft een 500s een handmatige distributiekettingspanner, iets om te checken.
 
Ik heb er ook 1 gehad, die had ook een slechte kop, nokkenas, draadeinden. Maar wel lol op gehad, alleen dat achterlijke grote voorwiel ......

Weet niet meer precies wanneer ik die foto genomen heb, maar die kinderen wonen al niet meer thuis.
[afbeelding]

probleem met die dingen is te weinig koelribben aan de linkerkant van de cilinderkop. Gaat prima wanneer hij wat rijk staat en op snelheid gereden wordt, maar tikkie arm en door zwaar terrein is kapot
 
Zit nu een 21" voorwiel in, heb het 23" ook in de schuur staan.
Dat is een serieus wieltje ! Zal gerust een varken zijn om door de bocht te krijgen :)

Zit er serieus over te denken om een origineel spatbord op te snorren, hopen dat
die 23" as nog ergens in de schuur ligt , en die 23" netjes te maken en er onder te zetten.

Wil deze zomer gewoon rijden, al wat plannen om de kleur met folie aan te passen.
( oude eigenaar had een British racing green fetish, niet helemaal mijn ding :) )

Naja, heb de tijd, eerst maar even de voetsteunen aanpakken , en inderdaad, oliebeurtje
 
Zag het , niks met normaal weg profiel zo te zien.
Noppen achter, ok.. maar voor is het toch wel prettig.


Wat tegen gekomen,

BTZKpTB.jpg


Volgens de gebruikers handleiding moet ik met draaiende motor de ketting stellen.

Eh.. noem me dom, of voorzichtig..
Klopt dit ( ? ) of kan het net zo veilig met een stilstaande motor ?

.. als dit geintje mis gaat kan het wel eens erg vervelend worden zeg maar :)

Of beter.. snap ik het goed, ..
Start motor.. zet bout 1 los..
Dan bout 2..
Zet bout 1 vast..
Dan bout 2 ..

"dat is het ??"
 
Laatst bewerkt:
nokkenasketting niet met draaiende motor stellen.
staat idd zo in het boek, maar de ketting kan dan wel degelijk een tandje overslaan.
gewoon de krukas met de hand draaien (bougie eruit) zodat de spankant zo los mogelijk staat, en dan de spanner even los en dan weer vast.
draai de boutjes van de spanner niet te vast, want je draait ze zo dol.
 
Duidelijk, dank.
Vond het al een eng idee om met draaiende motor aan de distributie te prutsen.

Had zelf het idee , decompressie in ( die van mij is met een handeltje, niet op de kickstart )

1 betreffende boutjes los
2 blok voorzichtig "paar rondjes doortrappen" met de kickstart
3 boutjes weer vast zetten

(als in, het lijkt me sterk dat ik sterk genoeg ben de ketting "door te trappen"

met de bougie d'r uit zal het inderdaad nog wat soepeler gaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan