Startmotor, collector nog te reviseren?

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
17.885
9.552
Mijdrecht
De startmotor van mijn WR450f `03 heeft nogal kuren.

Afhankelijk van hoe de rotor staat draait hij wel of niet.
Het relais werkt en de startmotor krijgt ook genoeg stroom.

Gelukkig zit er ook nog een kickstarter op maar ik geef toch liever de voorkeur om het knoppie te gebruiken.

Nu heb ik de startmotor uit elkaar gehaald want ik dacht in eerste instantie aan versleten koolborstels.
Echter de koolborstels waren nog in orde maar op de collector zit wel een beschadiging.

DSCN0181_zps6d1hwfqr.jpg


Nu had ik een stille hoop dat de oorzaak lag in vervuiling dus heb ik eerst alles goed schoon gemaakt en ik elkaar gezet.
Helaas doet hij het nog niet dus moet hij weer uit elkaar.

Zelf denk ik dat het gat is ingebrand door vervuiling in de startmotor maar misschien is er iemand die een andere oorzaak weet?

Het "gat" is niet diep (misschien 0,1mm) maar na het in elkaar zetten is het euvel niet verholpen.
Kortom, de collector moet gereviseerd worden. (als dit mogelijk is?)

Is dit een klus die zelf uit te voeren is dmv afschuren of afdraaien?
Ik heb geen idee hoe dik de collector is en wat hier de minimale dikte van moet zijn?

Of is het "gat" op te vullen en af te draaien?
In het laatste geval gaat de rotor naar een revisiebedrijf.
Iemand goede ervaringen met een bedrijf in de buurt van Mijdrecht (tussen A`dam en Utrecht)?

Een andere startmotor is moeilijk te krijgen en waarschijnlijk zit je binnen no-time met hetzelfde gedoe.
Het zijn nogal kleine startmotortjes ivm gewicht.
 
Ik denk dat gat in de collector ontstaan is door inbranden. Controleer of je koolborstels nog soepel door de geleiders kunnen schuiven.

Dat 0,1 mm afdraaien van de collector is goed te doen. Als je startmotor laar reviseren lever dan de complete startmotor in, dan wordt gelijk alles gecontroleerd en opnieuw afgesteld.
 
Ik denk dat gat in de collector ontstaan is door inbranden. Controleer of je koolborstels nog soepel door de geleiders kunnen schuiven.

Dat 0,1 mm afdraaien van de collector is goed te doen. Als je startmotor laar reviseren lever dan de complete startmotor in, dan wordt gelijk alles gecontroleerd en opnieuw afgesteld.
De koolborstels gaan nog prima en sluiten goed op de collector.

Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een revisiebedrijf.
Als hij weer inbrandt door sluiting dan is dat gat binnen no-time weer terug. (denk ik)
 
ik meen me te herinneren.... jaja daar gaan we weer.... dat ik toen ik me op een wr aan het orienteren was de startmotor een zwak punt was van de eerste paar jaren.
misschien een idee om even te kijken of dat ergens te vinden is en of daar al oplossingen voor gevonden zijn.
doen eens gek en zoek eens op wat een nieuwe oem kost, misschien is er wel een verbeterd model of past die van latere bouwjaren.
 
ik vermoed een lamel niet.

als er 1 aan de massa zou liggen, ligt heel de startmotor in kortsluiting en zouden de wikkelingen (of toch die die aan dat lamel hangen) waarschijnlijk opgefikt zijn.

eerst anker doormeten : zelfde weerstand tussen 2 lamellen en oneindig naar het ijzeren gedeelte. indien ok gewoon iemand met een draaibank zoeken en het anker afdraaien tot het proper is, dat mag gerust meer dan 0.1mm zijn. meestal kan je van opzij wel zien hoe diep de spleet tussen de lamellen is en zolang je nog een beetje spleet over hebt zou het goed moeten zijn.
 
In m'n tijd bij de Bosch dienst controleerde we dat met zo'n kattenoog of de wikkelingen geen sluiting maakte, deze is idd erg ingebrand. Probeer op een draaibank met schuurlinnen of t egaal wordt en anders idd afdraaien. Daarna de groeven met een klein yzerzaagblaadje schoonvegen. En zowiezo ff met fijn schuurlinnen nabehandelen.
kijk ook je borstelhouder na of je borstels er goed doorheen gaan.
 
als er 1 aan de massa zou liggen, ligt heel de startmotor in kortsluiting en zouden de wikkelingen (of toch die die aan dat lamel hangen) waarschijnlijk opgefikt zijn.

eerst anker doormeten : zelfde weerstand tussen 2 lamellen en oneindig naar het ijzeren gedeelte. indien ok gewoon iemand met een draaibank zoeken en het anker afdraaien tot het proper is, dat mag gerust meer dan 0.1mm zijn. meestal kan je van opzij wel zien hoe diep de spleet tussen de lamellen is en zolang je nog een beetje spleet over hebt zou het goed moeten zijn.
dat ligt rr maar net aan hoe ver in de winding dat is.

gewoon meten als die niet oneindig is dan hoef je er verder niets meer mee te doen -》andere verkrijgen
als die wel oneindige weerstand heeft dan kan je aan repareren denken.

meten is weten
 
Laatst bewerkt:
Dan zal er meer dan alleen maar een beschadigde collector te zien zijn, bijv. verbrande bedrading.
mij best hoor, dan ga je eerst repareren en weer terug plaatsen en als die dan nog steeds niet goed werkt dan bouw je hem weer uit en ga je dan pas zoeken/meten.

even meten kost tijd nog moeite , ik weet wel wat ik het liefst voor niets doe. my 2p
 
In m'n tijd bij de Bosch dienst controleerde we dat met zo'n kattenoog of de wikkelingen geen sluiting maakte, deze is idd erg ingebrand. Probeer op een draaibank met schuurlinnen of t egaal wordt en anders idd afdraaien. Daarna de groeven met een klein yzerzaagblaadje schoonvegen. En zowiezo ff met fijn schuurlinnen nabehandelen.
kijk ook je borstelhouder na of je borstels er goed doorheen gaan.

De koolborstels zijn ok.

Dat inbranden lijkt mij niet van 1x dus ik verwacht dat er ergens iets sluiting geeft.

Ik ga hem binnenkort weer uitbouwen (kloteklus want het linker carterdeel moet eraf)
en laat de hele startmotor reviseren.

Zag dat er in Alphen a/d rijn een reviesbedrijf zit, hopelijk kunnen zij iets voor mij betekenen?

@LePensZeur,
Een nieuwe kost 235 euro
2e hands is ook geen goede optie want idd zijn die startertjes een zwak punt.


Bedankt voor alle reacties, ik ben er weer iets wijzer van geworden. O-)
De bevindingen van het revisiebedrijf zal ik hier (tzt) posten.
 
Het probleem met dit anker is de verbinding van de wikkeling op de lamel, de draden zitten onder het lipje geklonken en maken geen goed verbinding.
Oplossing is de lipjes voorzichtig openbuigen en alles goed blank schrappen en opschuren de lipjes terug buigen en met een doorslag een klein tikje geven, hierna de verbinding door solderen, de collector afdraaien en de groeven tussen de lamellen uitzagen/schrappen, eventuele scherpe kantjes op de lamellen breken en de collector met dood schuurpapier polijsten. Anker testen op sluiting met een "ankerbrommer" is inductief meten op wikkeling sluiting of sluiting tussen de lamellen.

Het inbranden komt doordat door de overgangsweerstand tussen de klemverbinding het lijkt alsof er geen wikkeling aanwezig is op de lamel, hierdoor onderbreekt de stroom door het anker, de opvolgende lamel laat weer stroom door, de vonkvorming brand de lamel in.
 
Het probleem met dit anker is de verbinding van de wikkeling op de lamel, de draden zitten onder het lipje geklonken en maken geen goed verbinding.
Oplossing is de lipjes voorzichtig openbuigen en alles goed blank schrappen en opschuren de lipjes terug buigen en met een doorslag een klein tikje geven, hierna de verbinding door solderen, de collector afdraaien en de groeven tussen de lamellen uitzagen/schrappen, eventuele scherpe kantjes op de lamellen breken en de collector met dood schuurpapier polijsten. Anker testen op sluiting met een "ankerbrommer" is inductief meten op wikkeling sluiting of sluiting tussen de lamellen.

Het inbranden komt doordat door de overgangsweerstand tussen de klemverbinding het lijkt alsof er geen wikkeling aanwezig is op de lamel, hierdoor onderbreekt de stroom door het anker, de opvolgende lamel laat weer stroom door, de vonkvorming brand de lamel in.
en dit vind ik nou interessant.
zou je dit middels een ohm meting kunnen zien ?
 
Laatst bewerkt:
De koolborstels zijn ok.

Dat inbranden lijkt mij niet van 1x dus ik verwacht dat er ergens iets sluiting geeft.

Ik ga hem binnenkort weer uitbouwen (kloteklus want het linker carterdeel moet eraf)
en laat de hele startmotor reviseren.
dit dus jaap43, janbros. weer terug geplaatst zonder wat te meten, een werkje van een hele minuut
Zag dat er in Alphen a/d rijn een reviesbedrijf zit, hopelijk kunnen zij iets voor mij betekenen?

@LePensZeur,
Een nieuwe kost 235 euro
2e hands is ook geen goede optie want idd zijn die startertjes een zwak punt.


Bedankt voor alle reacties, ik ben er weer iets wijzer van geworden. O-)
De bevindingen van het revisiebedrijf zal ik hier (tzt) posten.
 
Laatst bewerkt:
Middels Ohm meting is dit niet altijd goed te meten , in de laagste stand zou het verschil wellicht 0,1 Ohm zijn, met een universeel meter gaat de meetfout al meer zijn.
Wel gaat meting met een echte ohm meter voor lage waarden, brug van wheatstone principe.
Verder zijn er nog factoren aanwezig zoals temperatuur en dynamische krachten, een losse meting blijft een statische moment opname.
Verder gewoon ervaring, sluiting tekent zich af op twee lamellen om 180 of 90 graden afhankelijk van de constructie van de motor.
 
@Ramsteen,
Achteraf had ik idd beter eerst kunnen meten alvorens hem weer in te bouwen, maar dat is achteraf makkelijk gezegd.
De hele startmotor was behoorlijk vervuild en ik had een stille hoop dat hij daardoor niet goed liep.

Ik had meerdere foto`s gemaakt en terugkijkende zie ik dat VonDutch waarschijnlijk gelijk heeft.
Bij de aansluiting op de lamel is ook een brandplek te zien.
Het moet te doen zijn om de lamellen zelf schoon te maken en te solderen.

foto zoals hij eruit kwam.
DSCN0169_zpsuxkba2nj.jpg


Toch maar eens op zoek naar mijn meetapparatuur. O-)
 
Middels Ohm meting is dit niet altijd goed te meten , in de laagste stand zou het verschil wellicht 0,1 Ohm zijn, met een universeel meter gaat de meetfout al meer zijn.
Wel gaat meting met een echte ohm meter voor lage waarden, brug van wheatstone principe.
Verder zijn er nog factoren aanwezig zoals temperatuur en dynamische krachten, een losse meting blijft een statische moment opname.
Verder gewoon ervaring, sluiting tekent zich af op twee lamellen om 180 of 90 graden afhankelijk van de constructie van de motor.
hoop denkstof, dank :)
 
@Ramsteen,
Achteraf had ik idd beter eerst kunnen meten alvorens hem weer in te bouwen, maar dat is achteraf makkelijk gezegd.
De hele startmotor was behoorlijk vervuild en ik had een stille hoop dat hij daardoor niet goed liep.

Ik had meerdere foto`s gemaakt en terugkijkende zie ik dat VonDutch waarschijnlijk gelijk heeft.
Bij de aansluiting op de lamel is ook een brandplek te zien.
Het moet te doen zijn om de lamellen zelf schoon te maken en te solderen.

foto zoals hij eruit kwam.
[afbeelding]

Toch maar eens op zoek naar mijn meetapparatuur. O-)

ach van onze fouten leren we. ik ben een ouwe lul die alles wil snappen en als ik ergens iets met veel moeite uit heb wil ik alles weten en meten wat ik kan. Vaak/meestal levert dat niets op, maar wanneer wel dan scheelt het een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan