Kawasaki ZR550 start moeizaam en tussen 1k en 4k stationair

11 sep 2014
46
0
Geachte dames en heren,

Na al jaren lang te hebben meegelezen in deze mooie rubriek heb ik eindelijk een probleem waar ik niet uitkom. Alvorens het hele ding in elkaar te rossen hoop ik dat iemand mij de goede oplossingsrichting kan geven.

Het probleem: Kawa ZR550 bj 1985 (monoshock) start erg moeizaam op choke, daarna continu variabel tussen de 1000 en 4000 toeren stationair zonder gashandel te bedienen. Gas geven is meteen afslaan, ook na 5 minuten hortend en stotend lopen. Uitlaatbochten worden allemaal warm met een delta van maximaal een tien graden.

Daar hij oorspronkelijk op 3 poten liep heb ik dit gebakje voor een kroket en een pilske in de kroeg gekocht om te gebruiken als pekelfiets.
Wat heb ik reeds gedaan/bekeken (service manual heb ik overal bij gebruikt).

- Carburateurs (TK27 CV) uit volledig uit elkaar genomen en ultrasoon gereinigd. Van carb 3 zat de pilotjet verstopt. Van alle carbs alle delen gecontroleerd. Volgens specificaties weer in elkaar gezet;
- Kleppen gesteld;
- Compressie gemeten: alle potten dicht bij elkaar (en binnen specs);
- Mechanische vervroeger schoon en gangbaar gemaakt;
- Rubber benzineslangen, dopjes e.d vervangen door nieuwe exemplaren;
- Nieuwe luchtfilters gemonteerd (originele filterbox);
- Nieuwe bougies, doppen, kabels;
- Spruitstukken e.d. zijn allemaal soepel en zonder scheuren.
- Via een externe tank wordt schone peut toegevoerd. Vacuüm voor benzinekraan netjes afgedopt.

Lamp, Carbtune e.d. heb ik allemaal binnen handbereik.

Voordat ik de carburateurs voor de derde keer uitelkaar haal: wie-o-wie heeft een tip?

Alvast heul bedankt!
 
Laatst bewerkt:
ik denk ook aan valse lucht. Liggen er onder de tank wellicht vacuum leidinkjes los die aangesloten horen te zijn?
(mijn zr1100 heeft er 5, op iedere carb eentje! en nog 1 aan de tankkraan. er hoeft er maar eentje los te liggen en de motor zuigt dan aardig wat valse lucht.)

verder:
- heeft de benzine kraan wel genoeg flow? reageert de motor op de PRI(me) stand anders dan op de normale RUN stand?
Bezinksel in de tank kan misschien wel problemen geven bij/in de B-kraan.
- hoe is het met de vlotterhoogte afstellingen? En zijn alle membranen wel heel? en sluiten de dekseltjes bovenop de carbs wel goed af?
- hoe is het met de stationair mengsel schroeven? staan die volgens specs uitgedraaid?
 
Hallo.

Ik lees dat je al verschillende onstekingsdelen hebt vervangen maar er staat nergens bij dat de motor goed vonkt?
Misschien is het iets om de spoelen van de bobine's door te meten?
Volgens mij kan het voorkomen dat de secundaire spoel niet goed is maar de motor toch met enige regelmaat kan vonken, maar houd me daar niet aan vast.

Groeten en succes ermee.
 
Dank voor alle reacties!

Valse lucht is een optie, al heb ik de spruitstukken al goed gecontroleerd. Vacuumslangen e.d. is geen probleem, daar alleen de benzinekraan vacuüm nodig heeft. Ik gebruik nu een externe tank.

Carburateurs zijn volgens boek in orde inclusief schroeven e.d.

Bobines zijn doorgemeten en conform de specs en heb 4 maal een goede vonk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan