laad probleem suzuki gs650 g katana

friendly ghost

Die hard MF'er
6 dec 2010
639
1
Diemen
heey!

ik zit met een probleem, ik heb een katana gekocht uit 1981, ik heb hem gekocht met een probleem dat de accu niet meer bij wilde laden. na het doormeten gaf de dynamo aan op de 3 draden 50v 50v 10v. probleem gevonden, ik heb deze vervangen door een nieuwe van electrexworld, nu heb ik bij 4000 toeren netjes 60v 60v 60v lopen. maar helaas stijgt het voltage op de accu na aansluiten nogsteeds niet boven de 12 uit. opgeladen was de accu 12.6 volt, maar het starten duurde een tijdje,

de volgende vragen na onderzoek

je hebt 3 gele draden van de dynamo, horen deze nog op een bepaalde manier aangesloten te worden? of maakt het niet uit?

de andere vraag is over de spanningsregelaar, ik lees op internet dat wanneer deze kapot is, hij een voltage van 14 of hoger zou geven?
we hebben deze op diode stand doorgemeten en zou volgens het boekje oke moeten zijn. kan hij ook kapot zijn en daardoor een lagere spanning uit kunnen geven? (bijvoorbeeld dat 1 van de 3 ingangen kapot zou zijn.)

verder, staat in het boekje dat ik 80v 80v 80v zou moeten hebben, kan het zijn dat de spanningsregelaar het niet begrijpt omdat hij maar 60v binnenkrijgt?

en als je accu 10 volt is, en je start de motor, zou hij dan rond de 12 volt aan horen te geven? of moet hij dan alsnog tussen de 14 en 15 volt moeten zitten?

het zijn veel vragen, dat weet ik, ik ben pas sinds 2 weken in deze mooie wereld.

groetjes!! *O*
 
oke, dus de spanningsregelaar kan kapot zijn. want de dynamo kan niet kapot zijn ;)
ik heb deze how to ook gevolgd trouwens. vorige eigenaar heeft een tijd doorgereden met dit probleem, leid het een ook tot het kapot gaan van de ander?
 
hoeveel spanning zit er in de accu?
om het geheel kloppend te maken moet je beginnen met een goed opgeladen accu,
controleer ook de diverse stekkers vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar op inbranden/corrosie/slechte contacten.
 
stekkers zien er allemaal goed uit, maar een startmotor kan je accu flink leeg halen als je lang start.. dus hij hangt nu inderdaad binnen aan de lader. en ik probeer het straks nog is, bedankt voor je reactie! :)
 
Bij deze modellen suzuki gaan altijd de dynamo stators vroeg of laat stuk. Dit geld ook voor de spanningsregelaars.
Dus als je stator nu nieuw is ook even de spanningsregelaar vervangen en dan zou het goed moeten zijn.
Hopelijk heb je ook een nieuwe accu gekocht want anders zijn je nieuwe delen zo weer stuk.
 
haha fijn! even de buidel opnenen, vraagje, als het past kan ik dan gewoon een spanningsregelaar van een andere motor er aan hangen? aangezien het allemaal van 60v tot 90v per draad het omvormt naar 12v gelijkstroom, zou je denken dat die dingen bijna universeel zijn, is dat zo?
 
Als het goed is heb je er nu een 5 draads spanningsregelaar op zitten.
Alle 5 draads spanningsregelaars passen.Ik heb op mijn gsx750es er 1 op zitten van een honda. Vraag me niet welk type want heb hem bij de motorsloop uit een bak gegrabbeld.
 
Ik heb een paar maanden geleden een bijna complete GS 650 bij Biggelaar in Boxtel achtergelaten. Deze heeft bijna alle onderdelen van Suzuki liggen.

Probeer eens info te winnen bij:
Biggelaarmotorservice
Staarten 6-04
5281 PL Boxtel
(Industrieterrein Ladonk)


www.biggelaarmotorservice.nl
 
bedankt voor de tip! ik heb er een besteld! maar nu... nieuwe dynamo. nieuwe spanningsregelaar.. en nogsteeds maar 12.01 volt met licht uit en 11.98 met licht aan!!

wat zou het nu nog kunnen zijn :O
 
De nieuwe stator geeft nog steeds rond de 60V wisselspanning zonder spanningsregelaar aan gesloten?

Zoja dan kan je nieuwe spanningsregelaar gewoon defekt zijn. Gebeurt wel eens vaker.

Of er zit ergens een breuk in de bedrading.
 
ik ga het binnenkort even proberen met een nieuwe accu. maar ik heb een filmpje gezien waar iemand de min van de multimeter op de min van de accu hield en de plus omstebeurt op de drie gele stator draden. hierbij zou je geen weerstand moeten meten toch? als in geen stroom cirkel? wnat volgens mij gaf hij dat wel aan namelijk :(
 
oke... mijn nieuw dynamo, zonder gereden te hebben, alleen 2 of 3 keer gemeten en gelijk de motor uitgezet geeft op 1 lijn netjes 70 volt bij 5000 toeren en bij de ander ineens 0.01 volt!!! dit kan toch niet zomaar??
 
je hebt 3 gele draden van de dynamo, horen deze nog op een bepaalde manier aangesloten te worden? of maakt het niet uit?
Toen ik een keer een ander blok onder één van m'n project FZ 750's hing heb ik de draden verkeerd om aangesloten. Waren er twee, kwamen dacht ik al van de spanningsregelaar af (is al weer jaar of 10 geleden). Dacht dat het niet uit zou maken maar gevolg was dat de motor vrolijk doorliep met contact uit en dat na uitzetten met dodemansknop de accu leeggetrokken werd ;(

maar nu... nieuwe dynamo. nieuwe spanningsregelaar.. en nogsteeds maar 12.01 volt met licht uit en 11.98 met licht aan!!
Hoe goed is je multimeter? Het is soms net het internet, omdat het er staat wil nog niet per sé zeggen dat het ook waar is ;)

En bij welk toerental heb je gemeten? Stationair laadt ie nauwelijks bij, laadspanning loopt op tot 3-4000 toeren om vanaf daar stabiel te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Hoe goed is je multimeter? Het is soms net het internet, omdat het er staat wil nog niet per sé zeggen dat het ook waar is ;)

En bij welk toerental heb je gemeten? Stationair laadt ie nauwelijks bij, laadspanning loopt op tot 3-4000 toeren om vanaf daar stabiel te blijven.

ik heb een topcraft multimeter hier.. :P volgens mij wel oke.
ik heb een electrexworld stator gekocht, en hij is blijkbaar nu al stuk? dat kan toch nie? op de originele stator zaten 2 gele en een wit groene draad. en de nieuwe 3 gele. maar ze zouden alle 3 het zelfde moeten doen toch? dan maakt het lijkt mij niet uit welke je waar aansluit?
 
heeuuj, hij laad nu op! de draad was tussen de kap gekomen en geplet :P beginnersfoutje, dus solderen terugsttoppen, en hij laad nu op!! alleen met 12.9 bij stationair, en 13.4 bij hoge toeren.. is dit nou genoeg?
 
hangt er vanaf : lijkt mij de absolute minimum (volgens iedere service manual zal het al te laag zijn)
als tijdens die metingen je koplamp bv niet brande, gaan die waardes nog zakken als je die inschakelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan