Yamaha R3 breder achterwiel

Gravian

MF'er
3 okt 2015
53
0
GRONINGEN
Beste mede mf bezoekers,

Ik heb een vraag over het wijzigen van de grootte van mijn achterwiel van mijn yamaha r3. Er zit nu een 140/70 op en de velg zou in principe tot 150 kunnen hebben. Graag zou ik een 170 of 180 breedte hebben. Dit is mogelijk ivm het chassis enz. Maar de vraag is; waar kan ik een geschikt achterwiel vinden? het moet een 5inch zijn maar verder geen idee waar het aan moet voldoen..


kan iemand mij hiermee helpen?
Bedankt!

groetjess :W
 
Laatst bewerkt:
Je kunt de beschikbare ruimte her en der alvast vooraf meten. Dan heb je een idee.
Een andere velg:
naafbreedte moet passen
Kettingwiel moet juist uitkomen
remschijf ook, zeker tov de klauw.
As gat moet kloppen (ev aan te passen met lagers)

Er komt dus best wat bij kijken, heel soms is er van een ander model een 1 op 1 uitwisseling mogelijk.

Zoek ook eens op google.
 
Je kunt de beschikbare ruimte her en der alvast vooraf meten. Dan heb je een idee.
Een andere velg:
naafbreedte moet passen
Kettingwiel moet juist uitkomen
remschijf ook, zeker tov de klauw.
As gat moet kloppen (ev aan te passen met lagers)

Er komt dus best wat bij kijken, heel soms is er van een ander model een 1 op 1 uitwisseling mogelijk.

Zoek ook eens op google.


Bedankt voor je reactie! maar het is lastig omdat de R3 nog aardig nieuw is en mensen niet echt dat soort onderwerpen aansnijden en alternatieven hebben. Zou niet weten wat ik op google moet zoeken. Is het dan toch het beste om naar mijn dealer te gaan?
 
Een van de redenen waarom ik voor een CBR500r ben gegaan...

Ik heb een 160/60 17 eronder standaard.
dit zou mischien kunnen passen maar je moet denk ik alles verbouwen.
om al de redenen al opgegeven hierboven (ik ben geen monteur)

ik zou er lekker vanaf blijven en rijden.... :]
 
Hoe breed is de velg die er nu onder ligt? Vuistregel is
150 op 4,00 inch
160 op 4,50 inch
170 op 5,00 inch
180 op 5,50 inch

Zie b.v. Bridgestone BT-023.

Je hebt genoeg ruimte tussen ketting en band? Als je geluk hebt is het wiel van een andere Yamaha redelijk makkelijk pas te krijgen, als je heel veel geluk hebt is er een wiel met bredere velg die er zo in past. Geen idee of en zo ja, wat.
 
:^

En de rolweerstand wordt groter.
Al zit er iets meer power in dan bij een CBR125. :+

En de cbr 125 ondervindt snelheidsverlies met grotere achterband (en voorband) kan ik je vertellen uit eigen ervaring!

Als ik het mij goed herinner met de standaard fietsbanden had ik eens een top bereikt van 142 ofzo op de teller. Met de grotere banden (wel zelfde velg, alleen iets bredere banden) ben ik daarna nooit meer boven de 130-135 uitgekomen...

Wat een ding was het ook XD
 
En de cbr 125 ondervindt snelheidsverlies met grotere achterband (en voorband) kan ik je vertellen uit eigen ervaring!

Als ik het mij goed herinner met de standaard fietsbanden had ik eens een top bereikt van 142 ofzo op de teller. Met de grotere banden (wel zelfde velg, alleen iets bredere banden) ben ik daarna nooit meer boven de 130-135 uitgekomen...

Wat een ding was het ook XD
Als de omtrek van de banden ook groter is, geeft de teller vanzelf minder aan.
 
Bredere band kan. Kost je meer geld en het is onnodig, maar het kan.

Moet je wel een bredere velg nemen.

150 = 4'' brede velg
160 = 4.5''
170 = 5''
180 = 5.5''

Ga je een bredere band monteren dan bedoeld op de maat velg die je hebt, dan merk je wel in een keer wat er bedoeld wordt met 'slechter sturen'. Een bocht kan je er dan je er dan niet meer fatsoenlijk mee nemen.

Je bent dus afhankelijk van de velg die je er in gaat/kan hangen. Pas dan weet je wat voor band er onder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Beter er van sturen gaatie niet doen, met zo een breed wiel betaal je de helft van het rubber voor niks omdat je dan nooit meer op de uiterste randen van je achterband rijd :X
En als je met je stuurfiets je maten in de buitenbocht inhaald ben je veel stoerder IMHO :]

Op mijn GS500 ligt een 130 achterband, in een bocht waar ik 130 haal met de ducati rijd ik met de GS 125/127 en dat ligt niet aan mijn achterband :N maar aan het formaat van mijn testikels :Y
 
Laatst bewerkt:
Beter er van sturen gaatie niet doen, met zo een breed wiel betaal je de helft van het rubber voor niks omdat je dan nooit meer op de uiterste randen van je achterband rijd :X
En als je met je stuurfiets je maten in de buitenbocht inhaald ben je veel stoerder IMHO :]

Op mijn GS500 ligt een 130 achterband, in een bocht waar ik 130 haal met de ducati rijd ik met de GS 125/127 en dat ligt niet aan mijn achterband :N maar aan het formaat van mijn testikels :Y
Of het ligt aan de tellerafwijking.
 
Beter er van sturen gaatie niet doen, met zo een breed wiel betaal je de helft van het rubber voor niks omdat je dan nooit meer op de uiterste randen van je achterband rijd :X
En als je met je stuurfiets je maten in de buitenbocht inhaald ben je veel stoerder IMHO :]

Op mijn GS500 ligt een 130 achterband, in een bocht waar ik 130 haal met de ducati rijd ik met de GS 125/127 en dat ligt niet aan mijn achterband :N maar aan het formaat van mijn testikels :Y
En aan dat je een goei lulverhaal op kan hangen
gs500 heeft grondspeling van 10cm ofzo daar kun je never nooit zo plat mee als op een normale duc
 
Gewoon zorgen dat je er zelf net iets stoerder uitziet.
Ik zie er zelfs nog stoer uit met een 110/90 achterband. 8-)

deze reactie kan ECHT NIET Zonder foto.... :N

En als je met je stuurfiets je maten in de buitenbocht inhaald ben je veel stoerder IMHO :]

Op mijn GS500 ligt een 130 achterband, in een bocht waar ik 130 haal met de ducati rijd ik met de GS 125/127 en dat ligt niet aan mijn achterband :N maar aan het formaat van mijn testikels :Y

deze dan weer wel :/


Als je fatsoenlijk leert rijden ben je op wegen die er toe doen (alles behalve snelweg) 95 % vd motorrijders te snel af.
Dit word doorgaans stilzwijgend gezien als stoer, hebben ze mij wijsgemaakt.
ik oefen ook nog steeds :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan