repareren conische passing

Knutselsmurf2

MF veteraan
13 jun 2008
1.776
608
Midden van het Land
Zijn er op dit uitgebreide forum mensen die ervaring hebben met het herstellen van een conische passing, as en vliegwiel/generator. bevestigingsbout is losgelopen en beide onderdelen hebben de nodige handtekeningen uitgewisseld.
Dit om te voorkomen dat ik het blok moet uitbouwen, splitsen en een nieuwe as ga plaatsen.
Ik weet dat er diverse producten zijn, Loctite 3478A&B, Belzona 1111 en mogelijk ook Weico.
En ieder product claimt natuurlijk de beste te zijn, maar ik heb maar 1 goede nodig.
En ervaring weegt zeker mee bij de keuze.
 
Laatst bewerkt:
Ik schat dat als je de opstuikingen van het één en ander met wat fijn schuurlinnen nawerkt je de passing afdoende behoudt. Je hebt dan in ieder geval de hoge punten weg en weer draagvlak.

grtz,

Cees
 
Ik heb er wat foto,s van gemaakt met wat tekst. Als ik het geheel beredeneer begrijp ik niet hoe die groeven er in komen.
De bout is dus losgekomen, maar niet meer dan een kleine millimeter. De generator/vliegwiel hangt aan de andere zijde op het teruglooplager en daar moest ik hem met een trekker, wel makkelijk, vanaf draaien.
Voordat ik het juiste gereedschap had om veilig en zonder beschadigingen het geheel er af te halen was ik er van overtuigd dat de generator/ los was van de conische as en omdat hij op twee punten blijft hangen en draaien, dat er nauwelijks beschadigingen konden zijn. Niets was minder waar, maar begrijpen kan ik het nog steeds niet.
IMG_4768.JPG

Zo trof ik het aan toen de deksel er af was.
IMG_4769.JPG

Deze kraag is 14 mm, vlees genoeg om op te blijven hangen.
IMG_4765.JPG

Dus waar komen deze groeven vandaan?

Nu heb ik de diverse filmpjes van de diverse merken wel gezien dat ze in de voorbereiding er groeven in maken om meer grip voor de epoxy te krijgen.
Verder kunnen ze de aangebrachte epoxy bewerken met een draaibank en boormachine.
Ik kan dus enerzijds opvullen en passend maken in de generator door de epoxy te slijpen met slijppasta of anderzijds grof laten en lijmen.
 
Laatst bewerkt:
De tap op de onderste foto ziet er wel even iets (veel) slechter uit dan die van de bovenste foto...
Het is dan ook een compleet andere tap.., welke is nu van jou ??
 
Laatst bewerkt:
Degene die nog in het blok zit. Het zijn overigens dezelfde assen. Bij de bovenste zie je nog net het tandwiel, dat in het middelste deel van het carter aansluit op de krukas.
Dat is ook de afweging, motor is net klaar en opgebouwd. Dus als ik het kan herstellen zou dat de eerste keus zijn.
In de opvolger van de 1600 hebben ze er een spiebaan in gezet. dus dan is er dit probleem niet meer.
Ik denk zelf verlijmen en een borgstift er in boren.
Mocht dat op termijn niet werken kan ik altijd nog uitbouwen, splitsen en vervangen.
 
Jij gaat er (als ik het goed begrijp) nu vanuit dat het vliegwiel eerst een millimeter is opgeschoven en toen is begonnen om de as te draaien?
De conische zitting zal toch eerst fractioneel gelost zijn totdat er onvoldoende klemming over bleef en dus het verdraaien al kon beginnen. Lijkt me dat 'ie daarna (terwijl 'ie al lekker aan het vreten was) pas verder is geschoven. Er is trouwens bij 1mm verschuiving ook nog maar weinig speling hoor. Als het bijv. een conus van 1:12 is is de speling na 1mm verschuiving dus nog maar 1/12mm op de diameter en dan nog zonder elasticiteit van het materiaal.

Jammer, maar ik zou er ook geen drama van maken en de vlakken gewoon weer vlakschuren, de boel monteren en de bout goed borgen. Zo'n conische zitting blijft mits de bout volgens het boekje is aangetrokken prima zitten. Wat mij betreft dus +1 dus voor de eerdere reacties en -1 voor het uit de kast halen van lijm, epoxy, borgpennen en aanverwante artikelen.
 
Die groeven ontstaan doordat het materiaal als gevolg van wrijving gaat vreten.

Een borgmiddel speciaal voor conische verbindingen zou ik persoonlijk wel gebruiken. Dit omdat de tap behoorlijk beschadigd is. Het kan ook verder geen kwaad.

Het is aan jou zelf te beoordelen of de conische passing nog recht is.
 
IK ga in ieder geval vullen en slijpen. Aan de binnenkant hangt de generator dan mooi op het teruglooplager en aan de buitenkant op de bout, waar ik een passende bus over zet. Dan met slijppasta een mooie cone terug halen. Dit ga ik doen met een nieuwe generator. De stalen binnenkant is net iets harder als de vulling en ik denk dan een heel eind in de goede richting te komen. Mocht hij weer loskomen kan ik altijd nog vervangen, heb de onderdelen liggen.
Ik houd jullie op de hoogte.
 
IK ga in ieder geval vullen en slijpen. Aan de binnenkant hangt de generator dan mooi op het teruglooplager en aan de buitenkant op de bout, waar ik een passende bus over zet. Dan met slijppasta een mooie cone terug halen. Dit ga ik doen met een nieuwe generator. De stalen binnenkant is net iets harder als de vulling en ik denk dan een heel eind in de goede richting te komen. Mocht hij weer loskomen kan ik altijd nog vervangen, heb de onderdelen liggen.
Ik houd jullie op de hoogte.

Dit kan en gaat niet.., de generator mag helemaal niet op de vrijloopkoppeling lopen, als het ook maar even niet in het midden zit gaat het daar fout.., tevens mag er geen bus tussen bout liggen, niemand garandeert dat het boutgat exact in het midden van de conus zit, bij aandraaien kan eea uit het midden getrokken worden wat slingering oplevert.
Tevens komen er grote krachten op, het versnellen en vertragen van zo'n zwaar vliegwiel gaat niet zomaar...
Als je de spullen hebt liggen, zet ze er dan in !! , anders kun je dadelijk weer op zoek naar een nieuw vliegwiel wat je stukmaakt met al dat slijpwerk...
 
De passing is kansloos stuk, ik zou er een nieuwe as en rotor in zetten...

Ligt er totaal aan op wat voor motor het is. Een compleet gereviseerde motor en alles perfect dan zou ik het liefst ook nieuw willen. Is het een woon werk brik, lekker belangrijk dan zie je wel hoelang het houdt.

Je kan altijd en overal wel nieuw in pleuren, maar is vaak gewoon niet nodig. In dit geval kan je er ook nog best wat mee als je wilt.

Vanuit het oogpunt van een zaak, begrijp ik het volkomen. Je wilt niet het risico lopen dat hij na een maand (of 6) weer bij je staat.
 
Laatst bewerkt:
Mocht er door het schuren te veel ruimte ontstaan (oftewel het spul schuift te ver de as op) kun je een stukje Latoenkoper (Bijv. 0,05 mm) er tussen leggen.

Blijven uiteraard lapmethodes t.o.v. vervangen voor nieuw.

grtz,

Cees
 
Leon, dit is niet zo'n mooi nieuws maatje....

Begin de conus van de as eerst eens te slijpen met een wetsteen. Gewoon met de hand, en uiteraard wat (snij)olie.

Dat gaat een goed beeld geven van de rechtheid van het conisch vlak. Schuurpapier gaat namelijk de groeven nog meer uithollen en maakt de hele conus glooiend. Dat wil je niet, hij moet weer 'strak' worden.

Wat ik zou doen (mits de as een beetje opknapt, is op z'n minst een nieuw/ander vliegwiel zien te vinden om in ieder geval 1 helft weer 100% te hebben. Met een gaaf vliegwiel zou je ook nog een zo gehete 'blue print' kunnen doen. PM maar even voor meer info.

Ik ben bang, gezien de foto's, dat het ijdele hoop is en mocht je het toch op willen vullen met een Loctite of iets, het zeker als noodreparatie/tijdelijk moet zien.
 
Het verhaal Pruisisch Blauw heb ik begrepen, Alexela.
En voor Leo, het is ook een noodreparatie en een ervaring rijker. Het plaatsen van nieuwe onderdelen gaat ook wel gebeuren, op termijn. En dan met een spiebaan er in. Het is een storing, die Yamaha bij het opvolgend model heeft opgelost door zo,n spiebaan. Maar die onderdelen passen ook in de Wildstar.
En het is niet zo,n groot probleem qua rijden, ik pak dan "gewoon" de andere.
Maar ik wil het gewoon proberen voor de ervaring. Gaat het mis ben ik net zo ver als nu. En ik heb een as en een goed vliegwiel, los. Daar kan mijn maatje wel een spiebaan in frezen. En dan ga ik alsnog het blok uitbouwen, splitsen en vervangen. Ook een nieuwe discipline, ik ben nooit te oud om bij te leren. Met een manuel en een goede momentsleutel kom ik een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
meestal is de kruk harder dan de dynamo, dus zit er materiaal van de dynamo op de kruk "gelast" Hoe ziet de kruk eruit als je dat verwijderd?

:^

dit zou inhouden dat de kruk 'groter'geworden is in tegenstelling tot wat het lijkt, dat deze ingevreten is.dat lijkt me wat makkelijker te verhelpen/verwijderen dan slijtsporen opvullen.

ik dacht overigens dat de term blue print van de 'blauwdruk' vandaan kwam en een motorblok exact op de specificaties van de fabrikant word gebracht.
maar misschien wel mbv 'plasticgauge' en stond het daarom tussen ' ' :)
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan