olielekkage ZX9R bij warme motor

jbt

MF veteraan
11 mrt 2009
3.608
2.000
Tilburg
Een maatje van me heeft een Kwaak ZX9R (2e model, bj weet ik niet)

Wanneer de motor op temperatuur is, lekt hij een klein beetje olie aan de rechterkant.
Dit uit zich door olie op zijn laars en, erger nog, op de rechterzijde van zijn achterband.

Het is niet zichtbaar waar de olie vandaan komt.
We hebben de motor na een rit schoongemaakt, maar bij stationair lijkt hij niet te lekken.
Hij lekt ook geen grote druppels, maar er is alleen een heel dun filmpje zichtbaar rechtsonder bij het koppelingsdeksel in de buurt.

Hij heeft de pakking van de koppeling vervangen, maar lijkt niet de oplossing.

Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten.
 
Dit gaat zo niet lukken, vrees ik.
Neem de moeite om zelf er achter te komen waar het precies lekt.
Vanaf daar kunnen we verder.
 
Misschien ergens op de dyno zetten en dan kijken of hij lekt als ze door de versnellingen gaan? Wel even aangeven van te voren dat er ergens olie lekt natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Een maatje van me heeft een Kwaak ZX9R (2e model, bj weet ik niet)

Wanneer de motor op temperatuur is, lekt hij een klein beetje olie aan de rechterkant.
Dit uit zich door olie op zijn laars en, erger nog, op de rechterzijde van zijn achterband.

Het is niet zichtbaar waar de olie vandaan komt.
We hebben de motor na een rit schoongemaakt, maar bij stationair lijkt hij niet te lekken.
Hij lekt ook geen grote druppels, maar er is alleen een heel dun filmpje zichtbaar rechtsonder bij het koppelingsdeksel in de buurt.

Hij heeft de pakking van de koppeling vervangen, maar lijkt niet de oplossing.

Heeft iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten.

Probeer dan eens de motor warm te laten draaien en dan wat met het gas te spelen.
Niet toevallig een carter ventilatie slang los of gescheurd? Deze kunnen een mooie olie mist sproeien als ze niet aangesloten zijn.
 
Het probleem is dat mijn maat te gierig is om geld uit te geven om het door een goede monteur uit te laten zoeken en repareren, want hij denkt dat hij het zelf ook wel op kan lossen....
Alleen rijdt hij al zo rond sinds de aankoop (2 jaar geleden...)

Mijn probleem is dus dat we daardoor nooit een leuke route kunnen rijden, omdat hij bang is dat zijn achterband problemen oplevert (en terecht wss)

Daarom vraag ik hier of iemand weet wat het zou kunnen zijn.
Zal hem eens vragen of de carter ventilatie slang nog goed is.

Nog meer mogelijke oplossingen zijn welkom
 
Het probleem is dat mijn maat te gierig is om geld uit te geven om het door een goede monteur uit te laten zoeken en repareren, want hij denkt dat hij het zelf ook wel op kan lossen....
Alleen rijdt hij al zo rond sinds de aankoop (2 jaar geleden...)

Mijn probleem is dus dat we daardoor nooit een leuke route kunnen rijden, omdat hij bang is dat zijn achterband problemen oplevert (en terecht wss)

Daarom vraag ik hier of iemand weet wat het zou kunnen zijn.
Zal hem eens vragen of de carter ventilatie slang nog goed is.

Nog meer mogelijke oplossingen zijn welkom

Ander rijmaatje zoeken?
 
Laatst bewerkt:
:^ als hij denkt dat hij het zelf kan, wat doe jij er dan mee ? ;)

hij kan er ook een onderkuip opzetten die olie opvangt, zoals verplicht was/is bij sommige raceklasses.
OCP1~1.jpg


zeg maar dat zijn cilinderbussen zijn verzakt en hij een andere brommert kan kopen :)

sommige mensen.....

wel succes met de zoektocht mocht je blijven helpen ;)

Misschien ergens op de dyno zetten en dan kijken of hij lekt als ze door de versnellingen gaan? Wel even aangeven van te voren dat er ergens olie lekt natuurlijk :)

Hallo, ja met piet, mijn motor lekt olie en wou kijken of deze dat ook doet op en dus over uw hele testbank en misschien dus ook wel een beetje * plof* kan doen..

* tuut tuut tuut *....hallo ?

:? :z
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is dat mijn maat te gierig is om geld uit te geven om het door een goede monteur uit te laten zoeken en repareren, want hij denkt dat hij het zelf ook wel op kan lossen....
Alleen rijdt hij al zo rond sinds de aankoop (2 jaar geleden...)

Mijn probleem is dus dat we daardoor nooit een leuke route kunnen rijden, omdat hij bang is dat zijn achterband problemen oplevert (en terecht wss)

Daarom vraag ik hier of iemand weet wat het zou kunnen zijn.
Zal hem eens vragen of de carter ventilatie slang nog goed is.

Nog meer mogelijke oplossingen zijn welkom
Dattie lekker zelf uitzoekt. Letterlijk :)
 
ik heb er 1 gehad van 1998....toen overjarig gekocht.....

die begon binnen 2000km olie en koelvloeistof te lekken bij de oliepomp en waterpomp
(zitten links bij elkaar)
toen bij zo n 6000km begon ie olie te lekken door de nokkenas sensor (links voorop de kop)
dat was wel een fors lek...

helaas rechts heb ik nooit lekkage gehad.... :N
 
Niets...
Ja, hij gaat hem binnenkort uit elkaar halen en maken of anders toch maar naar een motorzaak brengen....

Ik zie het wel.

Zal hem adviseren om dat kreng meteen naar een motorzaak te brengen, zodat dat ding voor het eerst in 2 jaar fatsoenlijk loopt.
Anders duurt het nog 2 jaar voordat er iets gebeurd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan